speen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door niek, 14 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. niek

niek Fanatiek lid

31 aug 2005
    2.611
    0
    0
    zaanstad
    ik heb een vraag over de speen. Onze dochter heeft vanaf 1 jaar geen speen meer overdag, alleen in bed. Nou moesten we van de week naar de tandarts en die zei dat we haar de speen moeten gaan afleren. De eerste dagen ging het redelijk, kwam ze moeilijk in slaap en vroeg ze uiteindelijk 's nachts de speen. Nu wordt ze onzeker, haar kamer is eng, de bomen vallen haar aan, de wind is boos op haar etc.... uiteindelijk toch gegeven, want zo'n bang en onzeker meisje is ook niets en ik voel me zo schuldig.

wat is nou de beste leeftijd om dit te doen, is ze misschien toch iets te klein en kun je zien wanneer ze eraan toe zijn, ik ben bang dat de verslaving alleen maar erger wordt als we haar nu weer zo door laten gaan...

overigens heeft ze hem zelf al een keer in de prullenbak gegooid. om hem vervolgens met trillende beentjes er weer uit te pakken..

2. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Ik weet niet hoe oud je dochter is.
    Mijn dochter is nu 2,5 jaar en kreeg alleen in bed nog een speentje. Ik heb het van de week in 1x aangepakt. Ik heb aangegeven dat het speentje straks voor de baby is en dat ze er nu te groot voor is. De eerste avond was ze heel onrustig en daarna niet meer. Ze geeft heel trots aan dat ze geen speentje meer nodig heeft. Ik denk dat je dochter er toch doorheen moet, dat is de enige manier.

Pim

3. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Ik zou haar op momenten dat ze bang is leren dat er andere dingen zijn die haar kunnen troosten, zoals haar ouders, knuffels, een lichtje wat aanstaat enz.. Je houd het in stand als je er mee doorgaat en bevestigd eigenlijk dat ze dus gelijk heeft. Moeilijk hoor, het vergt echt even wat van jullie, maar het is wel belangrijk.

Daarnaast zou je je kunnen afvragen of jullie er wel achter staan! Want het is de tandarts die het adviseert, maar als jullie het daar niet mee eens zijn of dat het niet nog niet "goed" voelt, dan zou ik nog even wachten. Misschien wel aankondigen dat het gaat gebeuren. Een dan plannen over een paar weken ( maand misschien) en er echt een ritueel van maken.

Dominique heeft haar speen ook nog 's nachts en wat wij hebben afgesproken is dat dit de laatste twee spenen zijn die we hebben gekocht. Als ze stuk zijn is het klaar. Dan zullen we ook op een mooie manier afscheid nemen en dan hoop ik dat ze het accepteert!

Deel Deze Pagina