Toch over op KV??

Discussion in 'Borstvoeding' started by MinnieMe, Nov 27, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MinnieMe

MinnieMe Fanatiek lid

Apr 17, 2011
    1,724
    0
    0
    Noord-Brabant
    #1 MinnieMe, Nov 27, 2012
    Last edited: Nov 27, 2012
    Hallo,

Ik zit met een dillema...
    Ons meisje van 1,5 maand krijgt volledig BV..
    Maar ze clusterd de hele dag.. Ze drinkt n paar minuten, valt half in slaap, en n klein half uurtje later komt ze weer.. Steeds maar n paar minuten, en dan valt ze weer half in slaap.
    Alleen s nachts kan ze het n uurtje max 2 uurtjes volhouden...
    Ook wil ze als ze half slaapt alleen maar bij mij hangen. Als ik haar weg leg gaat ze direct brullen...

Ze groeid super, maar ik ben dus de hele dag alleen maar aan het voeden en aan het dragen. Alleen als we gaan wandelen slaapt ze tot we weer binnen zijn, en dan begint het weer van voor af aan, dus rekken helpt niet.

Nu heb ik geprobeerd om haar KV te geven.. Mss dat ze dan wat meer verzadigd zou zijn, en door het makkelijk drinken ze meer in 1x binnen zou krijgen.. En ja hoor... Ze sliep meteen 4 uur vol, om vervolgens gewoon wakker in de box te liggen, zonder dat ze meteen weer wou eten of alleen maar bij mama wil hangen..

Moet ik mss dan toch (gedeeltelijk) over op flesvoeding? Of moet ik me niet aanstellen en gewoon doorzetten..? Dit gaat al zo vanaf het begin. Ik heb nog een peuter rond lopen die ook n hoop aandacht vraagd, en constant boos is op dr zusje omdat de baby zo hard huilt. En mij kun je tegen t eind van de middag bij elkaar vegen van vermoeidheid.

Ben alleen zo bang dat wanneer ik gedeeltelijk over ga op KV, dat de melkproductie dan zo hard achteruit gaat dat er helemaal niks meer over is, maar zo door gaan is gewoon killing....

Wat zouden jullie doen?

2. bunchy

bunchy VIP lid

Aug 21, 2009
    6,678
    515
    113
    Meid rond zes weken zijn de beruchtste regeldagen.... Gewoon aan toegeven, over een paar dagen is het klaar en zeker niet aanvullen met kv!!

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee, natuurlijk moet je geen kv gaan geven! Gewoon lekker aanleggen! Je it nu in een periode dat je regeldagen kunt verwachten. Daarnaast, rond deze leeftijd gaan sommige kinderen slordiger drinken, daardoor legen ze de borst minder goed, waardoor ze vaker komen.
    Ga eens een dagje heel kritisch opletten bij het aanleggen, maak los als ze niet goed hapt en laat haar opnieuw proberen tot het goed voelt. Op youtube kun je goede filmpjes vinden.

Bel ook eens met iemand van VBN of LLL. Dat is gratis, je krijgt een ervaren moeder aan de lijn die een speciale opleiding gevolgd heeft.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee, natuurlijk moet je geen kv gaan geven! Gewoon lekker aanleggen! Je it nu in een periode dat je regeldagen kunt verwachten. Daarnaast, rond deze leeftijd gaan sommige kinderen slordiger drinken, daardoor legen ze de borst minder goed, waardoor ze vaker komen.
    Ga eens een dagje heel kritisch opletten bij het aanleggen, maak los als ze niet goed hapt en laat haar opnieuw proberen tot het goed voelt. Op youtube kun je goede filmpjes vinden.

Bel ook eens met iemand van VBN of LLL. Dat is gratis, je krijgt een ervaren moeder aan de lijn die een speciale opleiding gevolgd heeft. Die kunnen je tips geven hoe je dit lastige drinken kunt aanpakken zonder je kind te flessen.

5. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

Dec 4, 2011
    3,414
    0
    36
    Female
    zuid holland
    Mijn zoontje had dit ook.. Ik kreeg toen de tip het cb om niet meer echt op verzoek te voeden maar elke 2 of 3 uur.. Het begin is even moeilijk maar na een dag ging het beter.. En nu heb ik een vrolijke tevreden baby die niet de hele dag wil eten..

6. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Gewoon jezelf op de bank leggen met een goede film en er aan toe geven.
    Heb avonden zo gelegen en na een uur draaide ik om van kant.
    Leuk is het niet maar af en toe nodig

7. MinnieMe

MinnieMe Fanatiek lid

Apr 17, 2011
    1,724
    0
    0
    Noord-Brabant
    Het punt is dat ze n iets kort tongriempje heeft, waardoor ze bij iedere slok klokt. Maar volgens de lactatiedeskundige kan dat geen kwaad, en ziedaar niet het probleem. Daarbij gaat dit al vanaf de geboorte dat ze ieder half uur komt. Het cb zegt dat ze zolang ze goed groeid genoeg binnen krijgt. Prima, maar slopend is t wel.

Heb haar om half 9 wat kv gegeven, en ze slaapt nog!! Heb net gekolfd, dus kijk ff hoe ze t doet als ik bv via de fles geef.. Al is t maar dat ze 2x per dag gekolfde melk krijgt, zodat ik toch wat tijd voor m'n oudste en voor mijzelf heb.

8. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Dan drinkt ze ook niet erg effectief lijkt mij. Als dat komt door het tongriempje, zou ik het laten klieven.
    Mogelijk kun je nog eens kritisch kijken naar het aanleggen en borstcompressie toepassen om je kindje effectiever te laten drinken.
    8-12x per dag drinken is heel normaal, met regeldagen vaker drinken ook, clusteren ook, maar de hele dag elk half uur drinken niet.

9. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

Dec 4, 2011
    3,414
    0
    36
    Female
    zuid holland
    Sorry dat ik even wat vraag.. Maar zou het kunnen komen door een korte tongriem?

Mijn zoontje heeft exact hetzelfde.. Vanaf 2 of 3 weken kan hij wel constant aan de borst drinken.. Hij drinkt wel maar valt elke keer in slaap eigenlijk hetzelfde als ts beschrijft.. Nu hij afgekolfde bv krijgt elke 2 a3 uur gaat het super maar uit de borst is het nog steeds drama na een half uur aan de borst heeft hij nog honger als ik dan een fles geef is hij tevreden..

10. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Ja, dat zou goed kunnen. Je zou zelf even kunnen kijken of z'n tong goed los zit.

Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kraamtijd - Knippen van een te kort tongriempje

Mocht dat het niet zijn, dan drinkt hij niet effectief. Ik zou in elk geval een lactatiekundige mee laten kijken. Het kan 'm in het aanleggen zitten. Een kindje wat niet goed is aangelegd, kan de borst ook niet effectief legen. Of hij is een luie drinker, mogelijk kan borstcompressie helpen (even googlen).
    Ik zou echt even wat hulp inschakelen, de kans is groot dat het verholpen kan worden en een kindje aan de borst is een stuk fijner dan kolven.

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

Rond deze tijd is dat heel normaal! Echt, nu is een harde tijd maar als je ermee doorgaat zul je later alleen maar de vruchten ervan plukken. Bij ons werd het rond 3,5, 4 maanden opeens veel rustiger, regelmatiger,en toen was ik echt zo enorm blij dat ik het had volgehouden en mijn dochter nooit kv heb hoeven geven.

Mijn dochter dronk ook heel vaak met korte tussenpozen, toen heeft de verpleegkundige van het cb me aangeraden te gaan blokvoeden (ook omdat ik veel voeding had). Dus bij een voeding voedde ik elke keer dat ze kwam binnen de 3 uur met dezelfde borst. Pas na 3 uur wisselde ik, en zo ging dat door. Dochter ging er rustiger van drinken en was ook voldaan, en ik had minder last van stuwing. Misschien is dat nog een idee als haar tongriempje is nagekeken. Het lijkt me ook wel dat ze daar last van heeft.

12. MinnieMe

MinnieMe Fanatiek lid

Apr 17, 2011
    1,724
    0
    0
    Noord-Brabant
    Tongriempje was wat kort, maar niet om me zorgen om te maken. Gekolfde melk uit de fles drinkt ze wel goed, maar alleen uit n kleine speen. De avent fles (brede speen) laat ze staan. Lactatiedeskundige heeft vorige week mee gekeken, en ik legde haar wel goed aan. Ze wist t verder ook niet.

Blokken doe ik sowieso wel.

Zal donderdag toch nog eens met t cb over hebben...

13. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Ze wist het verder ook niet?? Dat lijkt me niet zon goede lactatiekundige..

14. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
  15. Nescio

Nescio Niet meer actief

Of kijk eens op de site van Dr. Jack Newman. Daar staan ook heel veel filmpjes op van een goed drinkende baby vs een slecht drinkende baby. Om het half uur komen geeft toch wel aan dat ze niet genoeg drinkt...

16. MinnieMe

MinnieMe Fanatiek lid

Apr 17, 2011
    1,724
    0
    0
    Noord-Brabant
    Mijn oudste dochter was n natuurtalentje, dus weet hoe t hoort te gaan, en dat is niet zo. Maar de lactatiedeskumdige zei dat als dochter verder nergens last van heeft, en ik ook niet er, buiten het feit dat t erg vermoeiend is, niks is om zorgen over te maken. Ze groeide goed, plast en poept goed, en is verder wel erg tevreden. Alleen als ik haar niet bij me heb wanneer ze wakker is ongeacht of ze wel of niet aan de borst ligt, is t al snel niet goed.

17. MinnieMe

MinnieMe Fanatiek lid

Apr 17, 2011
    1,724
    0
    0
    Noord-Brabant
    Mss is het nog handig te vermelden dat ik alleen n tepel heb, dus mijn tepelhof is verder helemaal plat. Mijn kraamverzorgster merkte op dat dit niet zo vaak voor komt.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat lijkt me toch een beetje een vreemde lactatiekundige, was ze wel IBCLC-gediplomeerd? De meeste LC's zijn namelijk erg alert op korte tongriemjes.
    Platte tepelhof maakt compleet totaal volledig absoluut helemaal niet uit!

19. Nescio

Nescio Niet meer actief

Misschien is het gewoon mamahonger? Is een draagdoek een idee? Als ze tevreden is en bij jou kan zijn zonder te willen drinken, is het ook wat minder vermoeiend voor je en heb je je handen een beetje vrij. Misschien komt er dan ook wat regelmaat voor haar.

20. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Haha Dirksmama een mooie laatste zin ;)

Ik vind het ook vreemd. Ze drinkt duidelijk niet goed aan de borst en heeft een wat kort tongriempje.

Maar wil ze echt continu de borst of is bij je zijn ook genoeg?
    M'n oudste had ik op een gegeven moment ook continu aan de borst maar dat was de enige manier om haar stil te krijgen. Ze bleef ook aan het spugen omdat het geen honger was. Maar goed zij had allergieen en was daardoor zo onrustig.

Share This Page