Borstvoeding bij een tweede wel slagen? Tips nodig!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door blauwespeen, 6 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Hallo,
    Graag hoor ik tips. Ik heb er al veel over gelezen, maar graag hoor ik nogmaals tips om de borstvoeding te laten slagen. Daarom even mijn verhaal:

Bij mijn oudste jochie heb ik geprobeerd om borstvoeding te geven. Na tweedagen in het ziekenhuis te hebben gelegen mochten wij naar huis. Hier had ik (naar mijn idee) een goede kraamverzorgster die echt de tijd nam voor de borstvoeding. Me zoontje leek goed aan te happen.
    Alleen na 4 dagen dat hij geboren was deed hij niets anders als huilen, huilen en huilen. Toen de kraamverzorgster kwam ging deze gelijk wegen. Hij was weer afgevallen. Hij woog bij de geboorte ongeveer 3500 en toen nog maar 2750. Ruim boven de 10% wat baby's mogen afvallen. Dus met een spuitje voeding(KV) in zijn mond gespoten waarbij hij aan onze vinger zoog.
    Ik ben gelijk begonnen met kolven. Er kwam meer dan genoeg uit. Na 200cc bij elke borst rade de kraamverzorgster aan te stoppen.

De dagen erna gingen een beetje met zelfvoeden, kolven en bijvoeden (van BV) . Hij was meer tevreden, maar lang niet helemaal. Hij bleef op het zelfde gewicht, kwam niet aan maar viel ook niet meer af.
    Met het bijvoeden gestopt na 8 dagen vanaf de geboorte. Daarna volledig bv gegeven. Een voeding duurde ruim een uur. Ik voede met een tepelhoedje trouwens.

Na 12 dagen vanaf de geboorte een dikke borstonstekking gehad. AB gekregen en ik knapte binnen een paar dagen op.

Na 21 dagen is me zoontje weer gewogen. Hij woog 2600 gram. Afgevallen dus. Naast dat hij heel veel huilde, een uur deed over een voeding, en na twee uur dan weer kwam voor een uur besloten om te stoppen. Van de een op de andere dag over gestapt op KV. Hij sliep vier uur achter elkaar. Begon met lachen. Was een heel tevreden kind.

Toch wil ik nu BV geven en hopen dat het slaagt. Dus ik hoor graag wat jullie tips zijn!!!!

Wat kan beter? Wat kan anders? Wat heb ik toen over het hoofd gezien?

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Wat naar dat het de vorige keer niet gelukt is. Een borstontsteking erbij lijkt me helemaal pittig.

Het is normaal dat baby'tjes een beetje afvallen en het mag even duren voordat ze op hun geboortegewicht terug zijn, maar als ze niet tevreden zijn... het enige wat ik je kan aanraden is: aanleggen, aanleggen, aanleggen. Steeds aanleggen in die eerste dagen is cruciaal. Het is heel normaal als je 15 keer aanlegt op 24 uur.

Het tepelhoedje kan ook zorgen voor een verkeerde drinktechniek en uit je beschrijving maak ik op dat je zoontje vooral voormelk heeft binnengekregen. Voormelk vult niet zo goed als achtermelk en zorgt voor krampjes, dat kan ook de onrust verklaren.

Ik heb ook altijd veel voeding gehad en hier hielp het om te gaan blokvoeden. Dat is dat je om de 3 uur wisselt van borst, maar binnen de 3 uur altijd aan dezelfde borst laat drinken. Zo kan je baby ook bij de vettere en verzadigde achtermelk komen.

En verder: zorg vooral voor goede begeleiding, laat een deskundige kijken naar de drinktechniek en de rest, want borstvoeding staat of valt met een goede start!

Deel Deze Pagina