speen

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Zara75, May 24, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zara75

Zara75 VIP lid

Jul 10, 2007
    12,035
    6,138
    113
    Happyland
    Mijn dochter heeft nog steeds een speen, die heeft ze alleen nog voor het slapen 's avonds. Nu heeft mijn man haar naar bed gebracht vanavond en ik was op dat moment de deur uit.
    Ik ging later bij haar kijken en toen zag ik dat beide spenen nog onaangeraakt naast haar bed lagen en mijn kind lag heerlijk te slapen!!!!
    Nu is mijn nachtrust heilig :p en ik denk dat ze vannacht wel gaat roepen om haar speen.
    Ik wil het er toch op wagen en ik leg dus geen speen in haar bed neer.
    Maar hoe zal ik nu die speen afwennen???
    Het feit dat ze vanavond zonder speen is gaan slapen, ze heeft er niet eens om gevraagd en mijn man was het dus ook vergeten aan haar te geven. Ze kan dus zonder speen slapen.
    Hoe zal ik het nu gaan aanpakken? Want ze zal er vast om gaan vragen.
    Ik vind het ook zo wat om die spenen nu meteen de deur uit te flikkeren hahaha, denk dat er zich dan toch een klein drama zal afspelen.;);)

2. Boommm

Boommm Niet meer actief

Wij hebben uitgelegd dat spenen voor baby's zijn en zij nu een groot meisje is. Hebben bij de feest winkel een mooie heliumballon gekocht en daar haar speen aangehangen zodat hij naar een baby'tje kon vliegen.
    Ze was toen twee. Heeft 3 avonden om haar speen gevraagd bij het naar bed brengen en daarna nooit meer.

3. VBJ82

VBJ82 Niet meer actief

Onze oudste was 2 jaar en 9 maanden. Ze mocht een cadeautje uitzoeken, spenen had ze zelf weggegooid.
    Eerste paar avonden waren drama, maar na een weekje sliep ze weer zoals ervoor.

Ze heeft er ook nooit meer om gevraagd en ook nooit die van de jongste gepakt.

Maar ik denk dat als ik haar spenen weer zou pakken, dat ik haar heel blij zou maken 😀

4. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

Mar 12, 2014
    2,131
    1,210
    113
    Ik kan je geen tips geven. Mijn dochter sliep tot haar 4e verjaardag met speen. Simpelweg omdat ook bij ons de nachtrust heilig was.
    En om eerlijk te zijn vond ik het ook niet zo'n probleem. Vooral omdat ze hem echt alleen met slapen had.
    Toen ze naar de basisschool ging vond ze zichzelf te oud worden haha. Probleem opgelost. Iedereen blij.

5. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Bij ons ging 't ook op een soort gelijke manier en wij hebben 'm inderdaad nooit meer terug gegeven. Als hij huilde was even troosten en z'n knuffel geven eigenlijk genoeg. Maar ons zoontje was toen nog geen 1,5 dus wellicht in dat opzicht wat makkelijker, want jullie dochtertje zal er vast naar gaan vragen.
    Misschien uitleggen dat een speen voor baby's is en ze heeft laten zien prima zonder speen te kunnen slapen?!

6. Pompoen

Pompoen Actief lid

Oct 25, 2015
    446
    121
    43
    Mijn oudste was net 3, z'n speentjes gingen stuk en ik kocht geen nieuwe meer. Dus bij de laatste speen die heel was gezegd dat als die stuk zou gaan er geen nieuw speentje meer zou komen. Zo gezegd zo gedaan. Speen ging stuk, hij heeft m zelf weg gegooid. 2 nachtjes even moeten wennen ('s nachts wakker en een keer vroeg wakker) en toen was het klaar. Hij heeft wel nog vaak gezegd dat hij z'n speentje miste, maar verder niks.

7. Mir82

Mir82 Actief lid

Dec 19, 2011
    159
    28
    28
    Hier vandaag voor het eerst zonder speen. Dl is bijna 3 en we hebben uitgelegd dat ze nu geen speen meer nodig heeft een grote meid is. We hebben afgesproken dat ze nog drie dagen een speen mocht (altijd alleen in bed) en daarna mocht ze alle speentjes weggooien (of weggeven maar dat wilde ze niet).
    Dat was dus vandaag. Vanmiddag met een bakje door het huis gegaan om alle speentjes te zoeken, ze heeft ze allemaal nog even getest ondertussen en daarna zelf weggegooid.

Slapen ging goed vanavond, het enige wat ze heeft gezegd was dat ze wel een hele lege mond had ;)

Geen problemen gehad dus :)

8. Zara75

Zara75 VIP lid

Jul 10, 2007
    12,035
    6,138
    113
    Happyland
    Goed zeg Mir82!
    Hier werd mijn dochter net een beetje onrustig/huilerig wakker en ze vroeg niet om haar speen! Ben benieuwd hoe het vannacht zal gaan!!

9. Strandbal

Strandbal VIP lid

May 3, 2013
    8,890
    3,414
    113
    Mijn zoon had tot ongveer een maand geleden een speen. Sochtends had hij opeens de speen helemaal afgebeten en de andere voor de helft doorgebeten. Toen heeft mijn man die speen ook helemaal kapot getrokken en samen met mijn zoon de spenen weggegooid in de prullenbak.
    Toen hebben we gezegd dat mimi (zo noemde hij zijn speen) weg was.
    Sindsdien heeft hij er niet meer om gevraagd en zei steeds zelf mimi weg.
    Dus misschien kan je ze kapot knippen en zeggen dat ze stuk zijn en er ook een soort ritueeltje van maken.

10. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

Jul 11, 2012
    781
    251
    63
    Hier was ze net 3 toen ze haar speen kapot had gebeten. Ze stond op en gooide 'm zelf in de prullebak nadat ik in de weken daarvoor al vaker had gezegd dat wanneer ze haar speen kapot zou bijten we 'm weg zouden gooien. Ze was er mega trots op dat ze 'm had weg gegooid en zei zelf "nu ben ik geen baby meer he mama". Ze heeft het er soms nog wel eens over maar meer in de context van " ik was klein maar toen had ik mijn speen weggegooid en nu ben ik groot" :)
    Ze had 'm ook alleen voor het slapen en het was ook geen probleem verder, ze was er zelf gewoon aan toe denk ik.

11. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    3 is een mooie leeftijd om al echt een goed gesprek te hebben dus ik zou vertellen dat jij hebt gezien dat ze zo goed zonder speen heeft geslapen. En dat dat betekent dat ze er nu ge groot voor is geworden. Ga samen iets leuks uitzoeken in de speelgoedwinkel. Nu doorzetten!

12. riean

riean VIP lid

Apr 21, 2014
    5,794
    7,382
    113
    Wij hebben het met 2,5 jaar ook opeens afgeleerd. De zoveelste speen was kapot gebeten en toen heb ik gezegd dat we hem samen in de prullenbak zouden gooien, ik heb terwijl zij het kon zien ook meteen de zak in de kliko gegooid (omdat ik wist dat ze anders zou gaan vragen om de speen uit de prullenbak te halen :D )
    2 avonden gedoe, maar zodra ze eenmaal sliep was er niks aan de hand en na die 2 dagen ook nooit meer over gehoord.
    Pas had ze voor de grap de speen van haar broertje in haar mond gestopt en zei ze dat ze zich niet kon voorstellen dat ze dat ooit lekker had gevonden :D

13. Zara75

Zara75 VIP lid

Jul 10, 2007
    12,035
    6,138
    113
    Happyland
    Vannacht is het goed gegaan, ze heeft zelfs tot 8 uur uitgeslapen!
    Heb haar de hemel ingeprezen en gezegd dat ze best zonder kan en een grote meid is. Maar ze wordt boos en wil hem niet wegdoen.
    Zelfs de spenenfee helpt niet! ;)
    Wat nu?
    Wil geen drama vanavond, ik laat die speen maar naast haar bed liggen en kijk of ze hem weer vergeet denk ik...lastig dit..

14. Riverr

Riverr Fanatiek lid

Aug 27, 2012
    2,019
    172
    63
    Ik zou wel doorzetten nu! Ze heeft t zo goed gedaan vannacht! Hang dat ding aan een touwtje aan een boom in de tuin en zeg dat als ze het vannacht weer zo goed doet er morgen een cadeautje voor in de plaats hangt.. Of verzin iets anders.. Haha! Ik heb makkelijk praten want mijn zoontje zei net nadat hij 1 was zelf nee speen en heeft nooit drama gemaakt er om maar ik zou een beetje drama er wel voor over hebben. Als je over een half jaar of jaar stopt dan krijg je waarschijnlijk evengoed drama.

15. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

Nov 17, 2014
    4,059
    21
    38
    Female
    Yes! Doorzetten zo belangrijk nu.

Hier heeft gastouder het eens geprobeerd met middagslaapje.en ja hoor lukte dus meteen doorgepakt, geen speentje in het zicht, okk weinig aandacht aan geschonken en klar!

16. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

Aug 17, 2015
    2,127
    405
    83
    Toevallig hebben wij hem het weekend de deur uit gedaan. Ik heb gezegd dat ze kapot waren en dat hij ze zelf in de bak moest gooien. Dat was het soepelste gedeelte van het verhaal:D smiddags heeft hij twee uur in bed gelegen en zo ongeveer alles gedaan wat je maar kunt bedenken, maar niet geslapen. Alleen in het begin twee keer naar zijn speen gevraagd trouwens, verder niet. Savonds was hij zo moe dat het eigenlijk heel soepel ging en hij heeft nog twee dagen gevraagd waar zijn speen was, waarna hij zelf al antwoord gaf dat ze kapot waren en in de bak zaten. Slapen gaat verder prima, alleen het middagslaapje gaat nu wel wat rommelig dus ik hoop niet dat hij die nu helemaal gaat skippen.
    Zou inderdaad doorzetten nu, succes;)

17. Zara75

Zara75 VIP lid

Jul 10, 2007
    12,035
    6,138
    113
    Happyland
    Helaas ligt ze nu weer met speen te slapen. Ik had hem uit het zicht weggelegd in de hoop dat ze er niet om zou vragen.
    Maar helaas, vlak voordat ik weg wilde lopen vroeg ze erom.
    En flink huilen toen ik in 1e instantie zei dat ze hem niet kreeg.
    Ze wil hem echt nog niet afstaan en al die drama is het niet waard.
    Ik wacht nog eventjes en pak hem dan weg, kijken of ze er vannacht om gaat vragen. Desnoods heeft ze hem dan voorlopig alleen nog voor het inslapen.
    Heb het met de tandenfee etc al geprobeerd, maar ze wil nog niet. Ik ga haar niet dwingen..

18. esje91

esje91 Actief lid

Apr 7, 2015
    178
    7
    18
    NULL
    NULL
    Haha hier toevallig soort gelijk verhaal mn vriend vond de speen niet en had ons zoontje dus in bed gelegd zonder.. en kwartier later sliep hij! Ik heb hem nu maar verstopt..

19. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,260
    1,165
    113
    Ik heb (bij alle 3 de kinderen eigenlijk...) geen nieuwe meer gekocht en de laatste speen 'per ongeluk' kapotgeknipt :p (zonder dat kinderen het zagen) en toen laten zien.
    "Oh, wat jammer nu, de speen is kapot, we moeten hem weggooien." en daarna samen met kind de speen weggegooid. En dan iedere keer als ze er naar vroegen, ze helpen herinneren dat de speen kapot was en weggegooid... dus niet beschikbaar ;).

Eigenlijk geen drama mee gehad, misschien een paar dagen wat zeuren. Maar ik denk dat het alleen goed werkt als er ook echt geen speen meer in huis is, ook voor jezelf dat je niet in verleiding komt alsnog toe te geven ;).

Ze waren 4 jr, 2 jr en 2 jr toen ik dit deed.

Succes ermee! Rigoreus doorpakken en dit ook uitstralen lijkt me het beste in zo'n situatie. En dan accepteren dat er even wat drama/gekrijs/tranen bij komt kijken. Leuk zullen ze het toch niet vinden ;)...

20. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

Apr 9, 2014
    3,637
    1,193
    113
    Niet lullig bedoelt hoor, maar waarom wil je geen drama? Even een avondje flink huilen en treuren om een speen is toch geen ramp? Kinderen zijn flexibel en zo erg is het toch ook weer niet. Af en toe verdriet in milde mate hoort bij het leven- ook het leven van een kind.

Wij hebben het ongeveer een week vantevoren aangekondigd en steeds heel duidelijk laten weten wanneer het einde oefening met de spenen zou zijn. Toen het moment kwam kon ze er gewoon niet meer omheen. Ik denk dat ze mede hierdoor er heel makkelijk in meeging. Slapen zonder speen is daarna nooit een probleem geweest.

Als ze er wel drama van had gemaakt dan hadden we ook gewoon voet bij stuk gehouden.

Share This Page