Het valt echt heel erg mee.... Hier met Sinterklaas gedaan mee in de schoen. Ze vond het verschrikkelijk en ik voelde me enorm schuldig. Ik zou haar hele Sinterklaas verpesten! Maar ik had A gezegd dus moest ook B zeggen. En het ging echt heel goed! Met het boekje Dááág speen! Wat gaat over de speen meegeven hebben we haar voorbereid. Dus toch doorbijten en het is uiteindelijk alleen maar beter voor haar tanden en spraak.
Zou er niet te moeilijk over doen hoor. Ik wilde ook geen drama, niet voor mijzelf maar voor haar. Eerder was ze er gewoon zelf niet klaar voor en had ze er blijkbaar gewoon nog heel veel behoefte aan. Als ze er nou de hele dag mee in haar mond zou lopen, maar het is alleen voor het inslapen. Zijn wel ergere dingnen in het leven dan een speen denk ik dan Komt vast wel goed joh.
Hier gewoon geen speen meer gegeven toen we merkten dat ze er ook zonder kon slapen. Eerste nacht wat gehuild. Heb uitgelegd dat speen voor baby's is, dat zij een grote meid is en beter met knuffels en boekjes kan slapen. Nijntje knuffel en boekje bij gedaan en probleem was opgelost ze was 20 maanden oud toen
Hier 2 pogingen gedaan die drama waren, en de 3e poging ging heel makkelijk/vloeiend! In mijn ervaring werkt het beter als ze écht bewust zelf kiezen hem weg te doen, en dat ze dat dan ook echt begrijpt dat weg = weg (dat was hier alleen de laatste poging bij 2 jr 10 mnd), en dat het misschien samenloopt met iets anders wat haar van klein naar groot maakt (hier allemaal tegelijkertijd: losfietsen, kinderwagen weg, speen weg, luierbroekje af, electrische tandenborstel erbij, en zelf naar de WC mogen 's nachts). Ik heb een aantal nachten voorbereid dat kinderen van bijna 3 dat echt niet meer nodig hebben (en wat kinderen van 3 wel hebben/mogen), laatste nacht duidelijk aangegeven dat het echt de laatste nacht was, en ook de laatste nacht met nog een luierbroekje aan voor de zekerheid. Ook samen afgesproken dat ze hem dan 's ochtends zelf door midden mocht knippen met de grote schaar (dat mag omdat ze groot is). Naar eigen zeggen had ze hem afgeknipt, omdat baby's waar hij naar toe ging een kleinere mond hadden. Vervolgens zijn we de speen op het KDV met veel applaus naar de babygroep boven gaan brengen. Vanaf toen is ze probleemloos zonder gaan slapen, ze was nu getransformeerd naar grote meid met dit, dit en dit, en zonder dat, dat, en speen
Ik zou hem nu ook weer gegeven hebben. Sommige kinderen kunnen heel makkelijk ergens vanaf en andere hebben wat gewenning nodig. Onze dochter is ook zo. Onze dochter heeft nu ook nog een speen met slapen. Ik weet zeker als ik hem ene weg zou doen dat het een groot drama wordt. Ik heb daar geen zin in en waarom zou ik het zo doen. Ik vind 2,5/3 nog wel klein genoeg voor een speentje . Met slapen mag dat best. Op een gegeven moment is het gewoon voorbereiden, steeds vertellen over dat speentjes voor kleine baby'tjes zijn etc etc..en dan vragen zullen we proberen zonder speentje? Dit deden wij met speentje weghalen overdag... ze zei op een gegeven moment Ja. zo gedaan en speentje was weg overdag. Ik zou dus wel al met de voorbereidingen beginnen..
Ik wil geen drama omdat ik de reden niet zwaar genoeg vind. Een speen zal vast slecht zijn voor de tanden en spraak, maar ze praat supergoed, zeker voor haar leeftijd. Heeft geen gekke uitspraak met bepaalde letters oid. Overdag heeft ze überhaupt geen speen, vanaf dat ze een maand of 5 oud was.. Wat ik nu doe is zodra ze slaapt de speen uit haar mond halen en wegleggen. En dan slaapt ze prima verder, meestal als ze roept dat ze hem kwijt is is dat aan het eind van de nacht. Dus ze heeft hem niet 12 uur lang in haar mond. Denk dat het met haar tanden ook wel los zal lopen... Ik vroeg om tips, omdat ik dacht dat ze er wel klaar voor was om ermee te stoppen. Maar helaas! En die voorbereidingen, daar ben ik mee bezig hoor, ze is er alleen nog erg stellig in dat ze die speen nog niet wil afstaan aan een baby. Ze raakt echt in paniek en dat vind ik echt zielig..
Komt vanzelf wel goed hoor. Bij mijn zoon heb ik ook eerst 3x een poging gedaan door te beginnen om overdag geen speen meer te geven. Dat was zo'n drama, hij huilde en tierde de hele dag, dat vond ik het niet waard. En na een paar pogingen die mislukt waren is het wel in 1x goed gegaan. En ik zelf vind een speen niet zo erg, vooral als het alleen snachts is zie ik het probleem niet. Al is het wel goed om het te gaan afbouwen natuurlijk. Succes ermee.
Mijn zoontje was net 2 toen hij een keer naar oma ging en ik zn speen was vergeten. Ging alleen om een middag slaap dus ik zei kijk maar hoe t loopt. Hij ging heerlijk slapen zonder zn speen. Terwijl die van ons er echt wel aan verknocht was. Town heb in ze gelijk allemaal weggegooid, ben er de eerste 2 nachten 2x uitgeweest omdat hij er naar vroeg. Uitgelegd dat ze weg waren en t was goed. Onze nachtrust is juist veel beter geworden omdat wij er steeds snachts uit moesten voor de speentjes.