Onze jongste dochter is nu ruim 7 maanden en over het algemeen een hele blije, makkelijke baby. Maar de nachten zijn eigenlijk al een hele tijd nogal onrustig. Ze zit nog steeds op 5 voedingen (2 van 200cc, 3 van 165cc) en krijgt ook bijvoeding in de vorm van een fruithap ‘s ochtends en een groentehap ‘s avonds. Ook zijn we begonnen met een klein beetje brood maar dat gaat nog niet super. Het flessenschema was tot voor kort 7-11-15-19-23 en voor die van 23 maakten we haar wakker. Omdat ik zelf ook wel weer eens op tijd naar bed wilde, zijn we gestopt met haar wakker maken en wachten we gewoon totdat ze zichzelf meldt. Ik ging er eigenlijk vanuit dat dat moment steeds later zou komen, en stiekem hoopte ik er ook op dat ze gewoon helemaal zou doorslapen maar helaas...Vannacht bijv. was het 1.00 uur en om 6.00 uur was ze alweer wakker. Andere nachten is het soms nog erger: dan komt ze al om 22.30, en dan weer 3 uur later. Ze is niet stil te krijgen behalve met een flesje dus dat doen we dan dus ook. Een speentje heeft ze niet; ze duimt maar ook haar duimpje voldoet niet op zo’n moment. Maar volgens mij moet ze die extra nachtvoeding niet nodig hebben: ze is bijna 6,5 kg. Het eten van fruit en groente gaat nu ook harstikke goed, ze eet best wel veel vind ik. Het is in haar kamertje 18 graden, ze ligt in een pyjama in een slaapzak onder een dekentje en lakentje. Haar nekje voelt niet te warm of koud aan. Pijn lijkt het ook niet, we hebben wel eens een zetpilletje gegeven maar dat deed niets. Ook zijn overdag haar slaapjes prima en is ze ook behoorlijk vrolijk. Tandjes zie ik niet aankomen maar dat zou een zetpilletje toch ook moeten verhelpen. Ook zie ik niets wat aan oorpijn doet denken. Ik weet het; het kan erbij horen, het is geloof ik normaler dat een baby niet doorslaapt dan wel. Maar ik ben zo moe...We hebben ook nog een dochter van 4,5 die ook wakker wordt van het gehuil van haar kleine zusje en die staat dan ook weer voor mijn ogen met de mededeling dat ze bij ons in bed wil Ik maak me zorgen dat ik haar op deze manier wen aan die extra voedingen ‘s nachts. Een papfles heb ik al geprobeerd; daarop sliep ze zo mogelijk nog onrustiger. Zie ik iets over het hoofd of is het accepteren geblazen? Ik wil gewoon geen slechte gewoonten aanleren...en daarbij ben ik moooooeeeee
Gewicht heeft niks van doen met doorslapen. Ik zie normaal baby gedrag, goed voor de hersenen en bloedsuiker spiegel om regelmatig te eten. Verder vult melk meer dan fruit en groenten. Dus wat je kan doen is overdag proberen meer eten en flesjes te geven in de hoop dat ze dan meer verzadigd is voor de nacht.
Kan er zeker bij horen. Hier een zoon van 7 maanden heeft een paar weken goed doorgeslapen maar is nu verkouden en dus sneller wakker in de nacht. Wat betreft schema hier 8.30 bordje pap (200ml voeding en 6 scheppen pap) 12.30 boterham met 100 water 1 schepje voeding. 16.30/17.00 avond eten. (Aardappel/rijst/pasta en groenten) 60 water met 1 schepje. 20.00 fles 180+6 (200ml) Tussendoor slaapt hij of krijgt fruit. Hier weegt hij al 9 kilo dus dat is een flink verschil maar lees wel van meer kindjes dat ze stuk lichter zijn ligt ook aan hoe lang ze zijn.
Je verwacht niet teveel, maar helaas heeft de baby geen boodschap aan die verwachting. En dat is dodelijk vermoeiend. Hier heeft Bo tot 9 maanden nog een late voeding gehad. Want dan sliep ze van 22:30 tot 7 en ik vond die late voeding veel minder vermoeiend dan halverwege de nacht mijn bed uit. Maar ik had geluk dat die late voeding hielp, want bij sommige baby’s werkt dat juist averechts. Je zou het kunnen proberen. Ik maakte haar niet wakker, maar gaf haar gewoon slapend om 10 uur/half 11 een fles. En dan dronk ze gewoon in haar slaap. Rond de 9 maanden ging ze er steeds minder van drinken en toen heb ik hem helemaal weg gelaten. Overigens heeft ze met 1 jaar weer 2 weken een nachtvoeding gehad, en 3 maanden geleden heeft ze ook weer een week ‘s nachts gedronken. Inmiddels slaapt ze weer gewoon door. Ik was nooit zo bang voor gewenning aangezien mijn dochter alleen eet als ze honger heeft. Ik krijg er anders met geen mogelijkheid eten in. En het is maar een ukkie, dus ook qua gewicht heb ik me nooit druk gemaakt.
Haaj! Wat vermoeiend he? Hier 1,5 jaar lang nachtvoedingen en gebroken nachten tot wel 6 keer eruit. ( geen 6 flessen, hoor ) Ik zou haar gewoon voor jij naar bed gaat een fles aanbieden. Als dat om 22:00 uur is, prima toch? Dan kan ze drinken zoveel ze wil van een volle fles en daarna allemaal lekker slapen. Verder zou ik haar in de nacht gewoon die fles geven. Wij hebben ook lopen tobben met verdunnen, troosten, muziekje etc. om m maar van die fles af te halen, uiteindelijk sliep niemand meer en eindigde we alsnog met een fles. 2 uur later. Mijn zoon was trouwens met 3 maanden al 6,5 kg en met 6 maanden 8,5 geloof ik. Gewicht zegt niet zoveel over wel of niet doorslapen, volgens alle "regels" kon hij dat eigenlijk gelijk al wel Ja, je moet het accepteren. Want een baby is niet te programmeren. Maar.. klagen mag hoor, t is doodvermoeiend!
Ik zou naar een volwaardig ontbijt gaan toewerken. Aangezien ze nog geen broodeter is zou je pap of havermout van een bordje kunnen proberen. Dan als tussendoortje haar fruit en tussen de middag gewoon haar fles met een broodje, ookal eet ze daar niks of weinig van. In de middag zou je ook nog een fruitmomentje aan kunnen bieden. Je krijgt dan zoiets: Ontbijt met pap Fruit Lunch met broodje Fruit Avondeten En dan je flessen dus gewoon, maar in de middag kun je haar fles na haar fruit geven Eerst dus haar fruit en dan pas de fles...ze drinkt dan alleen wat ze nog nodig heeft.
Je verwacht niet persé teveel, maar er zijn heel veel kinderen die op deze leeftijd nog niet doorslapen, net als onze dochter van 8 maanden. Hier heeft ze nooit een late fles gehad, maar heeft ook nog nooit structureel doorgeslapen af en toe en nachtje. Hier heeft ze geen honger 's nachts, maar wel een flesje nodig om weer in slaap te vallen, dit is inmiddels alleen water, daarvoor kreeg ze een verdund flesje van 100/1. Meestal 1x per nacht, soms 2x, met name rond de 6 maanden toen was het even rommelig. Ik vind 6,5kg overigens niet heel veel voor een baby van 7 maanden, dus als zij om een nachtvoeding vraagt zou ik die gewoon geven, evt. verdund als je anders over de max. hoeveelheid gaat. Hier een dochter van 10kg (woog volgens mij met 3 maanden al 6,5kg), die we om die reden 's nachts verdunde flesjes zijn gaan geven en sinds kort dus water, omdat ze dit pikt hoor, anders hadden we gewoon melk blijven geven. Verder zou ik ook kijken of je je schema overdag wat kan aanpassen, bijv. brood of pap toevoegen in de ochtend, vind het nog erg veel flesvoeding voor deze leeftijd, wij zitten al een poosje op 3 flessen, maar onze dochter is dan ook niet echt fan meer van de fles, 4 flessen is volgens mij ook nog prima met 7 maanden. Schema met 7 maanden was zo: Ontbijt (+/- 8.00): papfles 180/6 en sinds 2 weken is het een bordje pap van 150/5 Tussendoor (+/-9.30): 150-200ml fruithap + water Lunch (+/- 12.00/12.30): 1 boterham met smeerbeleg + water Tussendoor(+/- 14.00): fles 180/6 Avondeten (+/- 17.00): aardappel, rijst of pasta met groente en heel soms vlees erbij, totaal weer zo'n 150-200gram + 2 eetlepels griekse yoghurt als toetje Voor het slapen gaan dan nog een fles van 180/6, soms drinkt ze 'm leeg, maar vaak drinkt ze maar 130-170cc.
Ik heb een hele onregelmatige slaper van bijna 8 maand, soms slaapt ie van 22 tot 7 door, soms komt ie om 4 uur en pak ik m bij me en slapen we weer verder, soms is ie er om 3 uur al klaar met de nacht en rommelen we een beetje door tot de ochtend. Ik probeer m zo min mogelijk voeding te geven s nachts, want meneer weegt nu 10kg dus hij hoeft echt geen extra fles hier ook geen speen, en zn vingers pakt ie ook niet altijd, dus dat probleem hebben wij hier ook.. Is ze meteen overstuur als ze wakker word? Hier slaapt ie bij zijn zusje, dus ik haal hem er wel snel uit ‘s nachts. Maar hier is het wel vaak kou. Ondanks dat ie behoorlijk aan de maat is, kan hij zich slecht op temperatuur houden. Vaak helpt het dus om m bij me te nemen in bed. Verder niet echt tips, behalve het mantra: eens slapen ze door..eens slapen ze door.. tot die tijd
Tis niet abnormaal en ga er ook zeker niet vanuit dat als die nachtfles eenmaal weg is, dan ook weg blijft. Eens in de zoveel tijd (meestal vrijdagavond of zaterdagavond) probeerden we t gewoon om m weg te laten rond 23:00. Lukte dat probeerden we dat nog een dag. Lukte dat niet dan kwam die fles gewoon weer terug. Uiteindelijk lukte dat wel en ging ze na dr groente en kwark/vla naar bed (zeker niet na een fles want dan heb je dat gevecht straks weer om dié er uit te krijgen) voor de nacht en hoorde ik haar in de ochtend pas weer voor t ontbijt. Ik merkte hier (achteraf gezien) dat met een groeispurt er gewoon weer een extra fles geeist werd en een paar dagen later deed je in de ochtend de kamerdeur open en dan waren die beentjes, armpjes of dat hoofdje ineens langer...ooooooh! Laatste fles die hier bleef was de ochtendfles. Voor haar rustig wakker worden en gaandeweg zijn we die nu aan t omvormen naar een boterhammetje met melk, ware t niet dat mevrouw reguliere melk weigert...
Mijn oudste heeft tot 9 maanden nachtvoedingen gehad. Ik heb alles geprobeerd maar niets werkte. En toen ik dacht: ik weet het niet meer laat maar zitten ik geef die fles wel dan slapen we allemaal het snelste weer in, besloot meneer zomaar vanuit het niets door te gaan slapen. Mijn jongste sliep bij 10 weken door (als in geen nachtvoeding meer) daarna nog zeker periodes dat hij wakker wordt maar alleen voor speen. Is geen pijl op te trekken dus... Ik geloof dat het vanzelf komt
Als je 23:00 te laat vind kun je proberen iets vroeger die fles te geven. Mijn zoon krijgt ook nog steeds een fles rond 21:30 en slaapt dan tot 7 uur. Hij krijgt ook nog steef 5 flessen per dag. Fruit, brood en van die baby mais chipjes gaat best goed, groente zit vooruitgang in maar hij wil echt die flessen er nog steeds naast drinken.
Ons meisje is 8 maanden (slaapt van 19:30 tot +/- 8:00) en dit is ons schema: 8:00/8:15: fles 180/6 + 2,5 schepjes fijne granenpap 10:15: fruithapje 11:30: 1-2 boterhammen besmeerd met margarine en jam of appelstroop (soms eet ze er 1, soms 1,5 en soms is alles op) 12:00: flesje 90/3 16:15: flesje 180/6 18:00: groentenhapje, aangevuld met (zoete) aardappel en soms met (hardgekookt) ei of kip 19:15: flesje 180/6 We hebben een grote eter en vaak is haar avondeten helemaal op. Daar mix ik ook nog water door, zodat ze meteen voldoende vocht binnenkrijgt. Het laatste flesje blijft altijd een verassing. Vanavond was het flesje bijna op, maar soms drinkt ze er maar 30 cc van....heel wisselend dus. Tussendoor geef ik haar nog water/afgekoelde fruitthee of water gemengd met vers sinaasappelsap.
Sorry.....dubbel gepost Ik bedoel dus dat je idd voldoende eten moet geven overdag. Dan zal ze ook wat langer vol gaan houden.