Ik weet zo langzamerhand echt niet meer wat ik met mijn dochter aan moet. We hebben al heel veel geprobeerd, maar wellicht hebben jullie tips... Ik zal het proberen samen te vatten. Mijn dochter is nu 6 maanden oud. Toen ze 6 weken was veranderde ze in een huilbaby. Van alles geprobeerd: Nutrilon Pepti, chiropractor ivm mogelijk Kiss, fysio. Inmiddels krijgt ze Nexium omdat ze ook veel spuugt. Dit heeft misschien een heel klein beetje geholpen, maar de onrust is gebleven. Over het algemeen is ze overdag redelijk normaal, maar rond een uur of 15 begint de onrust toe te nemen en 's avonds is het nagenoeg alleen maar huilen. We hebben al zoveel geprobeerd maar het lijkt alleen maar erger te worden. Waar leeftijdsgenoten 's avonds lekker liggen te slapen, mogen wij al blij zijn als ze voor 23 uur in bed ligt. En dat wordt nu alleen maar later. Soms zit ik om 1.30 uur nog met haar op. In m'n armen valt ze wel in slaap, maar zodra je haar weg wilt leggen is het gelijk weer brullen. Haar bed staat al omhoog, we geven regelmaat, we hebben geprobeerd te laten huilen, maar niks helpt. Als ik haar laat huilen, wordt het alleen maar erger. Ze raakt volledig overstuur, kotst haar bed onder en begint hevig te zweten en twee uur later huilt ze nog. Zo langzamerhand gaat het hele gezin eraan onderdoor... Iemand nog tips wat we kunnen proberen?
Hoeveel nexium krijgt ze per dag? (Welke dosis en hoevaak?) Bij heel veel kinderen werkt nexium (in de juiste dosis) echt heel goed en neemt het vrijwel alle onrust weg. Een enkel kindje kan er niet tegen of reageert er niet op (krampen of het doet niets). Pepti, geef je dat nog steeds? Hoe lang heb je het gebruikt en heb je er verschil in gemerkt bij het gebruik? Soms is pepti niet genoeg verknipt en heb je iets anders nodig.
Ze krijgt 15 mg nexium per dag, 's ochtends 5 m en 's avonds 10. Pepti is twee weken getest maar veranderde niks.
Waarom is gekozen voor deze verdeling? Waarom niet 2x daag 7,5 ml? Kea valt dat eigenlijk af. Meestal laat pepti wel iets verandering zien, al dan niet geheel verbetering. Ben je onlangs begonnen met bijvoeding? Heb je dat rustig opgebouwd en uitgebreid? (1 nieuwe soort per 3 dagen en 3 dagen achtereen hetzelfde?)
Lief dat je meedenkt! Over die dosering is zeker nagedacht. Omdat ze vooral 's avonds erg huilt, krijgt ze aan het begin vd avond een hogere dosis. Wat betreft de bijvoeding: we hebben dat bij 5 maanden geprobeerd, omdat werd gezegd dat de refluxklachten dan vaak afnemen. Hier reageerde ze echter zo heftig op, dat we er gelijk weer mee gestopt zijn (we deden inderdaad 1 soort per keer en dan opbouwend over 3 dagen). Inmiddels is ze ruim 6 maanden en moeten we het van de arts wel weer proberen. Ze moet nu fruit en groenten i.c.m. brood/aardappel krijgen, zodat er een wat stevigere voeding ontstaat. Dit gaat inderdaad wat beter (ze begint niet meer binnen een half uur vreselijk te huilen). Ik weet ook niet meer in welke richting ik moet denken. Of het door de reflux komt of door voeding, of allebei of geen van beiden...
Geen probleem Huilde ze al veel in de avond voordat je startte met de nexium? Eventueel kun je kijken of er wat verandert bij 2 gelijke dosissen met 12 uur tussen beide toedingingsmomenten (7 uur en 19 uur bijv) Mijn jongste ging eerst ook meer spugen met bijvoeding, dus soms wil het positief uitpakken bij reflux en soms negatief. Geef je nutriton?
Ja, ze huilde al veel voor de nexium. Dat heeft het huilgedrag niet verergert. Met vlagen leek het iets beter te gaan, maar de afgelopen maand is het weer helemaal fout. Daarom is de Nexium opgehoogd (van 10 naar 15 mg). Dat is nu pas 1,5 week en we moeten het een paar weken aanzien van de kinderarts... Ze krijgt ook Nutriton. Dit ook in overleg met de kinderarts. Die geeft aan dat Nexium de werking van Nutriton wel vermindert, maar dat ze bij het kleine beetje werking nog wel baat kan hebben dus dat we er wel mee door moeten gaan.
Nutriton bevat maar 30% jbpm, de stof die de voeding indikt. De overige 70% zorgt voor veel bijwerkingen. Als je graag indikt kun je beter de pure versie pakken, jbpm van Tammie (verkrijgbaar op internet en reform winkel). Nutriton kan de veroorzaker zijn. Overigens ben ik persoonlijk geen voorstander van jbpm. Het doel van jbpm is dat je de maaginhoud in de maag houd en niet terugstroomt de slokdarm in of zelfs voor spugen zorgt. Maar weet je zeker dat de maaginhoud in de maag blijft of heb je het vermoeden omdat er minder wordt gespuugt. Het kan best zijn dat de voeding wel in de slokdarm komt, maar niet meer in de mond. Dikke voeding doet veel meer pijn in de slokdarm dan dunne voeding. Daarbij; bij een goed aangemeten medicatie doet de maagzuur geen pijn meer en is spugen dus alleen vervelend mbt tot extra was. De nexium zo kun je idd beter even zo laten, maar wellicht even in je achterhoofd houden. (Wat jij wilt uiteraatd ) De leefregels omtrent de reflux ken je en pas je toe?
Bedankt voor je tip mbt nutriton! Misschien dan toch maar even zonder proberen! De reflux regels ken ik ja. Proberen we allemaal zoveel mogelijk toe te passen.
Ik hoop dat het helpt. Onze jongste krijgt 1x daags half zakje nexium en bleef gewoon spugen, maar geen pijn. Nu verschilt de dosering per kind, maar zoals ik zei als de dosing juist is afgestemt doet het spugen op zich zelf geen pijn meer. Wat zegt de ka trouwens er over?
De kinderarts wilde kijken of het beter zou gaan met een hogere dosis Nexium. Dus dat proberen we nu en over een paar weken hebben we evaluatie.
Hmmm lastig. Allereerst: niet laten huilen. Het is duidelijk dat er iets medisch scheelt, en dan wil je je kindje echt niet alleen achterlaten. Lukt het wel als je haar gewoon bij jou in bed neemt? Verder zou ik ook eens proberen zonder nutriton. Mijn dochter kreeg daar erge krampen van. Door de juiste medicatie (hier zantac) had ze geen pijn meer, maar ze gaf dus wel voortdurend melk terug. Dat was enkel lastig voor de wasmachine, dus hebben we het zo gelaten.
Hai Shakes, Dat laten huilen, doe ik ook liever niet hoor. Het was echt een laatste poging omdat al het andere ook niet werkt. Maar het werd me al gauw duidelijk dat het niet een kwestie van uithuilen is. Bij mij in bed nemen helpt overigens ook niet. Ze moet echt rechtop, half op haar zij gedraaid, strak tegen ons aangedrukt, liggen. Dan wordt ze, na het nodige geworstel, eindelijk rustig. De afgelopen twee flessen heb ik zonder Nutriton gedaan en ze begint nu inderdaad nog meer te spugen. En hoewel ze niet keihard huilt bij het spugen, heb ik wel het idee dat ze er last van heeft (had ze met de Nutrioton overigens ook hoor). Ze begint dan echt te kronkelen met haar hele lijf (kan haar haast niet vasthouden dan) en huilt er een beetje zeurderig bij en kijkt boos.
Dan werkt de nexium zeer waarschijnlijk niet goed genoeg. Weet je nog hoe lang het duurde voordat de nexium begon te werken toen je ermee begon? Onze beide zoons hebben we meerdere malen drijfnat en ijskoud in bed ik hun eigen spuug gevonden. Ze hadden er gewoon geen last van. De jongste ook, lekker spelen, burp hele golf eruit (hij deed zelfs aan projectielspugen) en lachen en verder spelen. (Of zelfs verder willen eten).
Ik vraag me inderdaad af of ze niet beter op iets anders over kan gaan qua medicatie, zantac of zo. Verder kan onrust dat later op de dag begint en naarmate de dag vordert ook erger wordt puur een teken van slaapachterstand zijn. En dus slecht in slaap kunnen komen, nog meer achterstand, meer onrust. Dus belangrijk om het ritme te blijven hanteren en haar zoveel mogelijk te proberen te laten slapen. Moeilijk als ze zoveel last van spugen heeft.
Bedankt voor jullie reacties wederom! Ik houd een andere vorm van medicatie in mijn achterhoofd. We kijken het nog even aan, want vandaag had ze op zich een wat betere dag. Fingers crossed!