hellup! wat hebben we nodig?

Discussion in 'De babyuitzet' started by ikke163, Mar 30, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ikke163

ikke163 Lid

Jan 8, 2012
    68
    0
    0
    NULL
    NULL
    lieve allemaal
    jullie kunnen mij vast helpen (hoop ik). Gisteren waren wij bij babypark in enter om rond te kijken en eens te bekijken wat we nu allemaal nodig hebben. Wat is nu het grote probleem ik zie door de bomen het bos niet meer. Iedereen lijkt in die winkel maar te weten wat alles is en wat er gekocht moet worden maar volgens mij ben ik een beetje een sukkeltje want wij hebben voor de meeste dingen geen flauw idee :)
    Ik heb op internet even een lijst opgesnord en wil jullie even vragen deze aan te vullen of eventueel dingen vanaf te halen. Daarnaast hoor ik natuurlijk alle handige dingen die ik moet hebben en dingen die echt onzin zijn.... Hoop dat jullie me kunnen willen helpen??

Voor de babykamer

wieg of ledikant
    commode
    aankleedkussen

Voor in bed

goed passende matras
    2 dekentjes of 1 dekentje en 1 slaapzakje
    2 molton onderlakens of onderleggers
    3 hoeslakens
    3 bovenlakens
    2 naadloze metalen kruiken (niet nodig in de zomer)
    2 badstof kruikenzakken (niet nodig als je geen kruiken koopt)

Voor in de klerenkast

6 rompertjes maat 50 of 56 (of drie in 50 en drie in 56)
    2 boxpakjes
    2 broekjes
    3 shirtjes
    vestje
    jasje
    4 paar sokjes
    2 mutsjes

Voor de verzorging

badje en/of tummytub
    badcape
    badthermometer
    flesje babyshampoo
    zacht haarborsteltje of kammetje
    6 spuugdoekjes of slabbetjes
    6-12 hydrofielluiers
    3-6 flanellen luiers om je baby op te leggen of in te wikkelen
    pak papieren luiers of katoenen luiers
    pak billendoekjes
    potje zinkzalf of Sudocrem tegen rode billen
    flesje babyolie
    digitale koortsthermometer
    nagelschaartje met afgeronde punten (eventueel)

Voor de borstvoeding

pak zoogcompressen
    2-3 voedingsbeha’s
    kolf plus flesjes (kun je het beste na de bevalling pas aanschaffen)

Voor de flesvoeding

pak zuigelingenvoeding
    3 flessen met spenen voor pasgeboren baby’s
    flessenborstel of sterilisator
    flessenwarmer

Voor als je op pad gaat

luiertas
    autostoeltje
    draagdoek/draagzak

Voor in huis (en gewoon leuk!)

box met boxkleed
    muziekmobile
    wipstoeltje
    babyfoon

groetjes annika

2. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

Jan 14, 2010
    2,905
    254
    83
    Kruiken worden negen van de tien keer ook 's zomers gebruikt, iig de eerste paar dagen. Het feit dat het zomer is wil niet zeggen dat je kindje zichzelf meteen al goed op temperatuur kan houden (en met de zomers hier kan het net zo goed 18 graden als 30 graden zijn).

Kleertjes en rompers zou ik zeker meer van inslaan, of je moet van plan zijn om direct na de geboorte flink te gaan shoppen.

Hydrofiele luiers zou ik er ook minimaal 18 van kopen. Zeker in het begin gebruik je ze echt overal voor, afdrogen na badje, onder hoofdje in wieg/ledikant, onder hoofdje in reiswieg, op het aankleedkussen (zodat de hoes niet zo snel vies wordt), onder het hoofdje in de box, als spuugdoek voor over je schouder tijdens het boeren (komt nog wel eens een mondje voeding mee terug), in de luiertas een of twee voor onderweg (verschonen of spugen), etc.

3. cynt1985

cynt1985 Bekend lid

Jul 8, 2008
    719
    0
    0
    kruikzakken mogen niet meer worden hydrofiele luiers
    voor gebruikt
    ik vind de kleding erg weinig maar ligt eraan wat je krijgt
    van fmilie enzo
    hier zeker
    pakje maat 56 4 grote kindjes dus ik heb daar niet meer in
    pakje maat 62
    rompertjes heb ik er 12 mischien wat teveel
    vestje ook 2 stuks
    en jasje ook 2 stuks
    sokjes zeker 10 paar
    mutjes heb ik er 8 van

spugdoekjes vind ik 6 erg weinig heb er meer
    en hydrofiel luiers vind ik ook weinig heb je best veel nodig
    afdrogen baby voor in de wagen en voor in het bedje

flessenwarmer zou ik niet doen duurt best lang kun je beter in de
    magnetron warm maken

een wandelwagen niet te vergeten he
    hoop dat je er iets aan hebt

4. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Slaapzakjes gebruik je in het begin vaak nog niet.
    2 dekentjes is wel handig.
    Van alles 3 (onderlakens, lakentjes, aankleedkussenhoezen) is wel handig.
    Spuugdoekjes een stuk of 10-12.
    12 hydrofiele luiers is wel het minimum wat handig is.
    18 is handiger. Gebruikte ze overal voor, vaak ook als spuugdoek.
    Een paar wikkeldoeken of badcapes, een stuk of 3 is wel handig om je kindje de eerste tijd in te wikkelen buiten het bedje.
    2 kruiken idd sowieso, hoezen hangt af van de kraamzorgorganisatie, hydrofiele luier kan idd ook.
    Mogelijk kun je misschien 1 kruik lenen en 1 kopen? Vaak heb je alleen voor de eerste week 2 nodig.
    Een stuk of 10 rompers is wel handig. Als je veel kleertjes verwacht te krijgen, zou ik zelf in elk geval een stuk of 5 setjes aanschaffen. Maar meestal wordt er een grotere maat aan kleding gegeven (vaak 68).
    Ik zou in elk geval voor 3 mutsjes gaan. Baby's krijgen gelijk na de bevalling al een muts op, die is dus al vies. In het ziekenhuis gebruiken ze er een ziekenhuismutsje voor.
    Flessenwarmer zou ik idd ook nog niet aanschaffen. Met flesvoeding kun je water opwarmen in de magnetron. Met borstvoeding heb je het de eerste tijd nog niet nodig en in een bakje heet water werkt ook prima.
    Kinderwagen is niet verplicht maar schaffen de meeste mensen wel aan.
    Voor goede draagdoek/draagzak kun je in het draagtopic kijken voor tips.

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,156
    8,887
    113
    Ik zou zeker een ledikant kopen, al kan dat ook wel later, maar een wieg gebruik je alleen de eerste paar maanden. En voor het aankleedkussen zou ik ook een stuk of 2/3 hoezen halen, al kun je er ook wel gewoon een hydrofielluier opleggen...maar een hoes staat ook gewoon leuk.

Kruiken heb je inderdaad ook in de zomer nodig. Kruikzakken werden hier gewoon gebruikt.

Boxpakjes moet je van houden, veel mensen vinden ze vreselijk (en anderen vinden ze ideaal ;)), maar ik zou zeker minstens 5 pakjes in maat 50, 50/56 of 56 kopen. En een vestje en jasje is een beetje dubbel op, wat mij betreft.

Hydrofielluiers: 12 is echt wel minimaal...maar ik zou er (veel) meer halen. Ik heb er zelf zeker een stuk of 30, gebruik ze overal voor. Spuugdoekjes heb ik nooit gebruikt, daar gebruik ik ook hydrofielluiers voor.

Een flessenwarmer is niet per se nodig, gekookt afgekoeld water is ook prima en tegenwoordig mag je ook gewoon water opwarmen in de magnetron of (bij schone leidingen) zelfs gewoon warm water uit de kraan gebruiken.

Draagdoek/-zak is niet nodig, alleen als je dat zelf prettig vindt. Zelfde geldt voor een kinderwagen. Maar of een draagdoek/-zak of een kinderwagen is wel praktisch. ;):)

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,156
    8,887
    113
    Ik zou zeker een ledikant kopen, al kan dat ook wel later, maar een wieg gebruik je alleen de eerste paar maanden. En voor het aankleedkussen zou ik ook een stuk of 2/3 hoezen halen, al kun je er ook wel gewoon een hydrofielluier opleggen...maar een hoes staat ook gewoon leuk.

Ik zou inderdaad twee dekentjes halen, anders heb je niets als hij vies wordt (denk aan poep of plas dat langs de luier komt of spuug). Kruiken heb je inderdaad ook in de zomer nodig. Kruikzakken werden hier gewoon gebruikt.

Boxpakjes moet je van houden, veel mensen vinden ze vreselijk (en anderen vinden ze ideaal ;)), maar ik zou zeker minstens 5 pakjes in maat 50, 50/56 of 56 kopen. En een vestje en jasje is een beetje dubbel op, wat mij betreft.

Hydrofielluiers: 12 is echt wel minimaal...maar ik zou er (veel) meer halen. Ik heb er zelf zeker een stuk of 30, gebruik ze overal voor. Spuugdoekjes heb ik nooit gebruikt, daar gebruik ik ook hydrofielluiers voor.

Een flessenwarmer is niet per se nodig, gekookt afgekoeld water is ook prima en tegenwoordig mag je ook gewoon water opwarmen in de magnetron of (bij schone leidingen) zelfs gewoon warm water uit de kraan gebruiken.

Draagdoek/-zak is niet nodig, alleen als je dat zelf prettig vindt. Zelfde geldt voor een kinderwagen. Maar of een draagdoek/-zak of een kinderwagen is wel praktisch. ;):)

7. Nummer 10

Nummer 10 Actief lid

Feb 2, 2012
    382
    0
    0
    NULL
    NULL
    ...

8. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Succes!

9. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,263
    4,497
    113
    Ben misschien een boon hoor maar zou een kledingkast ook niet handig zijn op de babykamer ?

10. Eevie

Eevie Fanatiek lid

Mar 7, 2010
    2,491
    0
    0
    NULL
    Brabant
  11. ikke163

ikke163 Lid

Jan 8, 2012
    68
    0
    0
    NULL
    NULL
    aaah jullie zijn geweldig! er komt zeker heel veel op je af pfff Je stapt zo'n baby winkel in met het idee nou eens even wat dinge kopen maar het eerst wat je al ziet is wel 50 verschillende autozitjes :$
    met deze lijst en tips kan ik tenminste iets!

12. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Maak ee lijstje en zoek alvast voor de duurdere dingen wat informatie op internet. Dan ga je voorbereid naar de winkel en laat jeje niet wat aan praten door de verkopers waar je misschien later spijt van krijgt...

13. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

Aug 14, 2006
    4,408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Nog even een aanvulling:

Babynagelsetje mag je liever pas rond de 6 weken gebruiken. Knippen mag vanaf 6 weken pas liever vanwege broze nageltjes en het nagelvijltje is nog veel te hard en scherp. Beter kan je dan een kartonnen vijltje aanschaffen of zo'n flexibele.

Kammetje gebruik ik altijd bij het eerste badje. We doen er dan altijd zo'n gaasje uit het kraampakket over (tussen de tandjes) dan kan je de haartjes als je beeb in het water ligt goed uitkammen. Met alleen wassen blijft er vaak toch nog wat bloedresten e.d. achter en met het kammetje met gaasje kan je die heel mooi verwijderen daarmee.

Borsteltje gebruik je ook zelfs bij kindjes die geen haartjes hebben om de hoofdhuid te stimuleren (soort van massage) voor een goede doorbloeding).

Ik zou verder niet al teveel verzorgingsproducten aanschaffen. Je weet niet of je kindje ergens op reageert en dan zit je met veel overbodige dingen die je nog tig maanden kunt gebruiken (je doet best lang met zo'n fles). Als je kindje bijv. een droog huidje heeft wordt zwitsal weer afgeraden(het ruikt niet voor niks zo lekker, er zit dus veelrommel en farfum in ook al beweren ze van niet).

Shampoo hoeft nog niet de eerste paar maanden. Als je kindje al haartjes heeft kan je die ook wassen met de wasgel bijv.

Succes met je aankopen. En laat je niks aansmeren!

Share This Page