We zitten heel erg te twijfelen.. ons zoontje is 10 maanden, volgende week gaan we op vakantie (met auto en caravan) maar twijfelen heel erg waar we goed aan doen: zoontje mee nemen in de maxicosi of over stappen op een autostoel groep 1 (axiss)? Wat zouden jullie doen? Het overzetten in de autostoel groep 1 is leuk, maar Pff wat een stap ook (vooral voor mij) dan is Mn kleintje niet meer echt klein ☺️ (Het is onze 2e en laatste kindje)
Mijn zoon is ook tien maand, weegt bijna 11 kg en is zo'n 77 cm, maar ik hou zelfs hém nog in de mc . Is toch echt véél veiliger.
Mijn zoontje ging toen over op een autostoel. Kwam veilig uit de test en ben heel tevreden. Kan achterwaarts en voorwaarts. Je kunt de stoel half naar je toe draaien, zodat je de kleine er gemakkelijk in en uit kan tillen.
Zolang mogelijk in de maxicosi. Zeker als het past. Weet niet hoe de regels nu al zijn qua verplicht achterwaarts vervoeren, maar ik begreep dat dat tot min. 15 maanden gaat gelden.
Je twijfelt om welke reden? De i-size wetgeving geeft aan dat kindjes tot 15 maanden achterwaarts vervoert moeten worden. Hier zijn ze in 2013 al mee begonnen met invoeren. Heb je geen i-size stoel zal dit alsnog zo lang mogelijk moeten.
Dit geld alleen voor autostoeltjes die ISO-fix hebben ECE/R129. Voor alle andere autostoeltjes wordt er aangeraden om zo lang mogelijk achteruit te vervoeren. Totdat het hoofdje dus aan de bovenkant van de maxi cosi uitsteekt. beentjes mogen wel uitsteken het hoofdje niet. Heb je dus geen ISO-fix zijn nog gewoon de oude regels van kracht de ECE/R44.
Ah thanks! Ja ik heb tot nu toe kleine kindjes die gewoon tot 15 maanden in de maxicosi kunnen, dus ik heb me er verder niet in verdiept. Maar goed om te weten!
Wat zouden de voordelen zijn van overstappen? Hier juist nog maxi cosi in gebruik, ik kan haar daardoor ook voorin zetten (airbag uit uiteraard). Daarnaast kan je de maxi makkelijk nog op kinderwagen klikken mocht je onderweg ergens gaan lunchen en de kleine slaapt. Ik heb ook een achterwaartse/voorwaartse isofix klaarstaan maar ik vind de maxi cosi nog steeds erg handig. En ze past nog steeds (bijna 14mnd)
hier een kindje wat met 9 maanden nauwelijks meer paste. Nu ook weer zwanger van een kindje wat ruim 2 weken voorloopt op groei dus ik vrees straks het ergste. kwam nog iets later tegen dat vanaf 2018 waarschijnlijk de "oude" regels worden afgeschaft. (de ECE/R44)
Dat snap ik niet zo goed. Mijn zoon is tien maand en zit bovenAan de curves met 11 kg en bijna 80 cm. En toch past hij nog prima in de mc.
misschien heb jij een grotere mc dan ik die zijn helaas niet allemaal even groot. ook begon ze moeilijk te doen als ik haar erin zette waardoor het erg gevaarlijk werd.
Oh zou daar echt nog verschil in zitten? Nooit gedacht dat er verschillende groottes zijn. En ja, hier ook een worsteling om hem erin te krijgen hoor. Gelukkig span ik die gordels extra hard aan
Er zit verschil in. Ze zijn sinds 2013 al bezig met voorbereiden op i-size en deze zijn groter. Op de nieuwste stoeltjes staat geen gewicht, maar juist de lengte voor het kind. Het moet dus makkelijker worden om langer in groep 0 of 0+ te blijven, maar daarnaast dus wel de eis om minimaal tot 15 maanden achterwaarts te vervoeren. Anderzijds hoor ik ook vaak "het past niet meer", terwijl men het makkelijker/leuker/prettiger vind of omdat de baby minder meewerkt. Dit zie ik in mijn directe omgeving (en zie het kind dus ook).
Ligt misschien ook aan de verhouding van romp en benen qua lengte. Hier gaat t voorlopig gelukkig nog prima passen
Wij zijn vlak voor een lange autorit overgestapt, met ruim 9mnd, ook terwijl hij nog in de maxicosi zou passen. Ons kind vond het niet leuk in de maxicosi, ook niet als we hem vermaakte, en gilde de hele boel bij elkaar. Dat is een half uurtje wel vol te houden maar niet 5,5u We hebben een voorwaarts gericht groep 1 stoeltje. Achterwaarts past niet in de auto. Inmiddels staat het stoeltje midden achterin, omdat hij nu met bijna 2 jaar zijn benen ook niet meer kwijt kon (groeit gewoon op +1).
Nuchter bekeken kies je er dan dus voor om "als mijn kind het maar leuk vindt/geen zin in een vervelend kind" boven een betere veiligheid voor je kind? Zou je het jezelf dan niet kwalijk nemen als je een ongeluk zou krijgen en je kind er beter vanaf zou zijn gekomen als je hem/haar nog gewoon in de MaxiCosi had vervoerd?
Dat is een afweging die ik ook gemaakt zou hebben. De kans op een frontale botsing wordt een stuk kleiner als je niet 5,5 uur met een krijsend kind rond hoeft te rijden.