Ontroostbare baby na voeden, wat nu?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Paris91, Jul 18, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Paris91

Paris91 Fanatiek lid

Jul 22, 2017
    1,384
    1,276
    113
    Female
    Mijn baby van 1 maand huilt sinds 2 weken erg veel, altijd na het voeden. Ontroostbaar is ze dan. Gisteren van 19.00 tot 00.00 aan het huilen geweest tot ze eindelijk in slaap viel.
    Ze loopt rood aan, overstrekt zich, zwaait druk met haar vuistjes en je hoort de melk borrelen (spuugt eigenlijk nooit). Ook heeft ze vaak de hik en moet ze daarna altijd boeren. Drinken aan de borst gaat onrustig, ze laat regelmatig krijsend los. Inmiddels is ze gewoon hees van al het huilen.
    Ze groeit wel heel erg hard, 950g in bijna 3 weken.
    Als ze na het huilen eenmaal slaapt maakt ze ‘s nachts wel 4 a 5u.

Ik heb contact gehad met de lactatiekundige, die zegt dat ik last heb van hyperlactatie. Het drinken kan ze niet bijhouden en ze komt alleen bij de voormelk wat krampjes veroorzaakt. Op hun advies heb ik het volgende geprobeerd:
    - aanleggen, na de toeschietreflex erafhalen en wegspuiten in een doek.
    - Blokvoeden
    - Liggend voeden met haar buik op die van mij.
    - Borst leegkolven, daarna aan de lege borst aanleggen. 3 uur later andere borst leegkolven en daar aanleggen. “Resetten” noemde ze dat.

Ondanks deze adviezen blijft ze huilen.
    Ik heb nu mijn melk afgekolfd en in een fles gegeven (de eerste doorzichtige melk weggegooid). Daar drinkt ze wel goed uit, maar ook daarna nog steeds huilen.

Ik ben naar de huisarts geweest, die gaf mij een informatiefolder mee over huilbabies, zei dat deze leeftijd de piek van het huilen was en dat ik contact op moest nemen met het consultatiebureau.

Het consultatiebureau zegt dat veel vrouwen jaloers zouden zijn op teveel melk en dat ik moest informeren bij de lactatiekundige.

En zo schiet ik dus niks op...:$

Heb nu besloten om kunstvoeding in een fles te proberen, omdat ik er inmiddels helemaal doorheen zit.(Voor elke voeding afkolven lukt niet, ondanks harde borsten komt er gewoon amper wat uit, alleen ‘s ochtends krijg ik de fles vol.)
    Ik word er zo moedeloos van dat het ondanks al die adviezen niet lukt (heb zelfs al lactosevrij gegeten uit wanhoop) . Ik hoop dat ze door de kunstvoeding geen last meer heeft, en dat het probleem dus echt bij mijn voormelk ligt.

Hebben jullie nog adviezen, tips of misschien herkenning?

2. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Wil ze niet gewoon clusteren?

Paris91 likes this.
  3. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Is het geen (verborgen) reflux? Lees anders even de blog in de handtekening van @Averlhach

Oceanna, Vero0504 and Paris91 like this.
  4. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Kijk eens naar de leefregels van reflux en lees eens over verborgen reflux. Het heeft niks met je borstvoeding te maken. Je kleintje probeerd zo te horen de pijn weg te drinken. En mocht het nodig zijn. Ook met borstvoeding kun je medicatie krijgen. Indikken zal niet lukken maar medicatie om het maagzuur te verzachten kan wel.

Paris91 likes this.
  5. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

Nov 12, 2013
    1,983
    1,251
    113
    Wat is het leven met een kleine baby toch ingewikkeld. Het is zo onduidelijk wat ze willen, wat ze nodig hebben of wat er dwars zit.

Het klinkt als de clustertijd. Clusteren is hier erg irrant drinken: veel loslaten, hoofd draaien, onrustig zijn. Maar dat is bij iedereen anders geloof ik.

Helpt het om haar tussen het voeden door lekker bij je te houden? Rechtop? Draagzak? Wandelen? En dan na een tijdje (ik hield ongeveer een half uur aan) lede ik haar weer even aan. Dronk ze weer een paar slokken en zodra ze onrustig werd: weer wiegen/rechtop houden/wandelen.

Misschien helpt flesvoeding; daar heb ik geen ervaring mee. Misschien kan bovenstaande je nog helpen.

Ze is nog zo klein maar wat een werk he!

Paris91 likes this.
  6. Paris91

Paris91 Fanatiek lid

Jul 22, 2017
    1,384
    1,276
    113
    Female
    Het huilen is ook overdag na het voeden, alleen is het dan meestal een uurtje.

7. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    En aanleggen helpt niet?

8. Paris91

Paris91 Fanatiek lid

Jul 22, 2017
    1,384
    1,276
    113
    Female
    Ik dacht zelf ook aan verborgen reflux, al die symptomen zijn erg herkenbaar, maar waarom komt de huisarts / consultatiebureau of lactatiekundige hier dan niet mee?:confused:

9. Paris91

Paris91 Fanatiek lid

Jul 22, 2017
    1,384
    1,276
    113
    Female
    Het is bij elke voeding zo onrustig drinken, loslaten en huilen na de tijd. Alleen overdag is het een uurtje, en ‘s avonds erg lang..
    Draagzak heb ik geleend van een familielid, maar krijg erg veel rugpijn ervan (had bekkenpijn in mijn zwangerschap).
    Aanleggen daarna doe ik ook wel steeds, maar dan lijkt het of ze weer last heeft.

10. Paris91

Paris91 Fanatiek lid

Jul 22, 2017
    1,384
    1,276
    113
    Female
    Eventjes wel, maar daarna begint het weer opnieuw..

11. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Ik denk vooral dat ze het probleem overzien. Zoals het flinke groeien. Klinkt mooi maar in combinatie met de andere dingen kan het een symptoom zijn. Verder is mijn ervaring met huisartsen en cb dat ze te weinig kennis hebben van zaken die anders zijn dan de standaard. Wel verdienen ze een pluim voor het aanraden van een lactatiekundige.
    En het is mogelijk dat de lactatiekundige vooral tekenen van overproductie ziet. En dat is weer iets dat weer krampen/ symptomen van reflux kan verergeren.
    Hier werd het bij de middelste ook over het hoofd gezien. Gelukkig hielp hier een koemelkvrij dieet bij mijzelf ( er zit koemelkeiwitallergie in de familie en zij bleek behoorlijk op koemelk te reageren) en kregen we medicatie van de kinderarts tegen de reflux. Maar goed de huisarts werkte hier goed mee met een verwijzing en kwam niet meteen aan met folders over huilbaby's. Persoonlijk vind ik dat je dat alleen kan doen als alle andere medische problemen zijn uitgesloten.en zelfs dan heb je hulp nodig in vorm van begeleiding en niet hier heb je een folder en zoek het je zelf maar uit.

12. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Je zegt dat je lactosevrij gegeten hebt. Bedoel je koemelkvrij? Want lactosevrij kan niet met bv, aangezien de bv zelf vol lactose zit. En koemelkvrij eten is anders dan lactosevrij - maar wel het proberen waard. En ook: hoe lang heb je dat gedaan?

Verborgen reflux kan, maar in veel gevallen kan dat opgelost worden door je bvbeleid aan te passen volgens de adviezen die de lk je gegeven heeft. Dus ik snap perfect dat ze die eerst gegeven heeft, voor ze met zware labels en voorstellen tot medicatie kwam.

Wat ik dus zou aanraden:
    - Koemelk minstens twee weken volledig schrappen
    - De blog van @Averlhach lezen en alle leefregels voor reflux toepassen. Of toch diegene die kunnen bij bv.
    - Lukt het daarmee nog niet, dan zou je kunnen overwegen voor een voeding wat jbpm te geven door dat op te lossen in gekolfde melk.
    - Lukt het dan nog niet, dan naar de dokter om te overleggen of medicatie nodig is.

Veel succes.

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Mijn eigen ervaring is dat reflux vaak onderschat of niet herkent wordt door artsen of cb. Ieder kind spuugt wel eens, ieder kind is wel eens onrustig etc.
    Spugen is een probleem wanneer de baby er last van heeft.

Iemand noemt fv als optie, maar dat zou ik juist eerder afraden. Bv is veel lichter verteerbaar en dus fijner bij reflux.

14. Paris91

Paris91 Fanatiek lid

Jul 22, 2017
    1,384
    1,276
    113
    Female
    Bedoel inderdaad koemelkvrij, heb dit 48u geprobeerd omdat ik had gehoord dat je dan resultaat moer zien.
    Ik heb nu al 2 flesjes kunstvoeding gegeven, omdat de lactatiekundige zegt dat de klachten door mijn melk komt..

15. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Je moet als de sodemieter een andere lactatiekundige zoeken! :eek:

Lieke1989 likes this.
  16. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

Nov 12, 2013
    1,983
    1,251
    113
    Als het na elke voeding is dan zou ik de leefregels reflux van averlach gaan volgen. Grote kans dat het dan al beter gaat! Bij ons was vooral het rechtop houden na de voeding heel belangrijk, in het begin zeker drie kwartier-half uur.

Vreemde opmerking: het komt door je melk. Of eigenlijk: vreemd gevolg om daarna maar fv aan te raden. Als je fv wilt geven; zeker doen hoor. Maar ik denk dat er ook andere oplossingen zijn.

17. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Het eerste klopt niet: koemelkeiwitten blijven veel langer in je lichaam.

Het tweede is een raar idee. Ofwel ligt het aan je bvbeleid, en dan zou de lk moeten kunnen helpen. Ofwel is het reflux, dan zal de oplossing moeten komen vanuit een combinatie van aanpassing van het bvbeleid met navolgen van de leefregels. Ofwel ligt het aan een kma, en dan helpt een dieet. Overstappen naar fv kan helpen, maar dan moet je dezelfde zoektocht afleggen: welke melk, dieetvoeding of niet, leefregels navolgen etc.

18. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,960
    15,002
    113
    Omdat ze naar ons ook niet luisterden, wordt weggewimpeld met alle babies huilen en geven een mondje terug. Maakte me gewoon teveel zorgen en moest maar genieten van ons meisje...(die 15-21 uur (nee geen van tot tijd) huilde op een dag). Reflux leefregels aangehouden en werd een stuk beter. Elke 2 uur kleine beetjes (fv). Uiteindelijk viel t bij ons ook nog samen met een lactose intolerantie (geen kma, maar kon niet best tegen lactose, veel krampen, veel winden). Maar ook hier, veel huilen gewoon gillen van de pijn, veel overstrekken, veel spierspanning in dat lijf, de hik, terugslikken na een voeding (+- half uur/ uur erna), continue willen drinken etc etc. De enige die er wat van snapte was de kinderarts waar we heen moesten voor een heupecho. En een huisarts in opleiding die toevallig eerder op ee kinderafdeling had meegelopen.

19. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,809
    5,946
    113
    Female
    #19 Zoe123, Jul 19, 2018
    Last edited: Jul 19, 2018
    Weet je zeker dat je te maken hebt met een lactatiekundige en niet iemand van Hero of zo?

https://www.nvlborstvoeding.nl/
    Via deze pagina kan je een volledig geschoolde lactatiekundige vinden.
    Iemand met verstand van zaken.

Verder is het allemaal al gezegd hierboven.
    1. Jouw melk heeft hier niets mee te maken. Jouw melk is toch de melk die bij een mensenbaby hoort?
    2. Geduld geduld geduld. Waarschijnlijk spelen er meerdere zaken tegelijk. Die zal je, vanuit een borstvoeding standpunt, af moeten gaan, en er de tijd voor nemen. Er is geen snelle oplossing.

Dat begint bij de basis.
    Dus zorgen dat de voedingen goed verlopen. Je hebt daar adviezen voor gekregen, ga daar zeker mee door. Een paar dagen is niet voldoende.
    Koemelk vrij eten, zeker 2 weken, zodat je echt kan merken of er verschil is.
    Leefregels voor reflux toepassen.

Daarna komen de stappen omtrent indikken en medicatie.

Bedenk ook dat je baby er net is. De problemen die je beschrijft zijn heftig, en kunnen wijzen op bijvoorbeeld reflux. Maar het kan ook zo zijn dat je kleintje gewoon wat groter moet worden en dat het drinken en de melk verwerken dan beter gaat worden. De eerste 6/8 weken kunnen bijzonder vermoeiend zijn. Was er maar een gebruiksaanwijzing..

Oh en ik lees dat je schrijft dat je baby NA de tsr afkoppelt. Wellicht een typefout maar het is de bedoeling dat je loskoppelt VOOR de tsr. Dus als je het op voelt komen: afkoppelen. Op die manier voorkom je dat baby een enorme sloot melk binnen krijgt

Ohm, Shakes and Biny like this.
  20. Ffion

Ffion Fanatiek lid

Oct 23, 2017
    1,750
    2,475
    113
    Female
    Je hebt al veel tips gehad, maar ook ik dacht gelijk aan verborgen reflux toen ik je verhaal las.

De baby van @Ohm heeft het ook en ik herken veel in jouw verhaal van wat zij mij vertelde over haar baby.

Share This Page