ik heb t al eens eerder aangekaart bij de flesvoeding. ons dochtertje, nu 3 maanden en 1 week gaat s avonds lief slapen, slaapt dan ook netjes 8-10,5 uur aan 1 stuk (wisselt nog weleens) en komt dan vaak zo tussen 4uur en 6uur voor een voeding. wij voeden op verzoek, een late avondfles doen we niet, omdat ze dan niet of nauwelijks drinkt en dan toch s morgens nog heel vroeg wakker word. nou vind ik die nachtvoeding helemaal niet erg, alleen ze blijft daarna echt 1,5 uur wakker en wil spelen. ik voed in t donker, praat niet, verwissel geen luier, en toch denkt ze dus dat t dag is. nu zeggen mn beide collega's (allebei 4 kinderen) gewoon terugleggen en liggen laten, eventueel speentje teruggeven na 10minuten, en als ze huilt gewoon huilen laten, even troosten en weggaan. want ze moet leren dat t nog nacht is. wat voor tips hebben jullie? gewoon ook eens proberen of toch bij je nemen en dan na 1,5uur weer verder slapen. ik ben ondertussen een beetje gaar van 3 weken in delen slapen, want ben echt klaarwakker dan. en mn man moet elke ochtend om 5.30 op, en is dan dus vaak ook al vanaf 4.30 wakker. wat niet echt veilig is gezien zn werk.
Ja, ik zou er wel na een tijdje klaar mee zijn. En (in mijn geval) mijn zoontje laten liggen. Waarschijnlijk hebben ze het snel door en binnen een paar dagen slapen ze gewoon verder. Mijn jongste is rond 05.30u wakker. Dan is hij ook klaarwakker, maar ik kan hem niet terug in bed leggen vanwege de oudste (die trouwens sindsdien ook rond dat tijdstip wakker wordt ). Ze slapen bij elkaar op de kamer namelijk. Maar als het 04.00u was geweest, dan had ik wel maatregelen getroffen. Dan wordt de oudste maar een paar nachten wakker van hem, ik vind het gewoon geen tijdstip om op te staan.
Terugleggen vind ik geen slecht idee, helemaal als ze gewoon gaat liggen kijken/kletsen/wakker zijn. Maar als ze dan helemaal overstuur raakt lijkt me dat geen optie. Ik denk dat haar ritme gewoon een beetje anders is, doordat ze op verzoek komt (niet dat je dat niet moet doen hoor). Maar misschien zou je het ergens op de dag wat kunnen verplaatsen, zodat ze haar wakkere moment ergens anders krijgt?
dat wakkere moment verplaatsen hebben we al geprobeerd, maar dat lukt niet echt, verder heeft ze een heel lekker schema. t aparte is dat ze nu al 2 zondagen tot 7uur heeft geslapen, en waar dat aan ligt, de zaterdagen zijn gelijk aan de andere week dagen dus heel vreemd! heel soms lukt t wel om haar weer in slaap te krijgen, maar meestal niet. misschien dat ik t er toch eens op ga wagen en haar iets harder aanpak, papa heeft vanaf volgende week vakantie, dus dan is een paar nachtjes nog minder slaap niet erg.
na verloop van tijd wel jengelen, echt overstuur huilen heb ik nog niet meegemaakt, omdat ik haar probeer te sussen ivm mijn man.
Ons dochtertje had precies hetzelfde ritme. Wij voeden ook op verzoek. En schuiven in etenstijden werkte hier niet hoor. Je kunt haar proberen terug te leggen. Als ze gewoon gaat brabbelen en kijken zou ik haar laten liggen. Persoonlijk zou ik haar niet laten huilen. Dan zou ik haar wel troosten. En geloof me: het gaat vanzelf over. Je moet alleen geduld hebben. Hier ging ze langer slapen zo rond de 5 maanden en was het over ronde de 6 maanden. Ze is nog altijd (nu 10 maanden) wel vroeg wakker, zo rond 6 uur. En luister vooral naar jezelf! Ik heb haar 1 keer laten huilen omdat mijn omgeving dat ook zei en heb er tot op de dag van vandaag nog steeds een rotgevoel over als ik eraan denk.. dus als je wilt troosten of bij je nemen: gewoon doen!
Tsja, en soms duurt het huilen maar 5 minuten en slapen ze alweer. Als je het niet probeert, zul je het nooit weten. Maar zo heb ik mijn zoontje leren doorslapen met 7 maanden (nadat hij daarvoor al eens 3 weken had doorgeslapen, dus ik wist dat hij het kon). 1 keer 5 minuten huilen en sindsdien slaapt hij door! Terwijl hij tot die tijd (met uitzondering van die 3 weken) een nachtfles kreeg. En dan kan iedereen wel roepen dat laten huilen zielig is, ik vond dit niet zo zielig hoor.
hier hebben we een periode gehad ( maar toen was hij al ouder) dat Tycho ook gewoon wakker was om 5uur. Ik kon doen wat ik wilde overdag met voeding en slaapjes enz, maar niks hielp. Ik denk dat het hier een weekje geduurd heeft. Wat ik altijd deed was hem bij mij in bed nemen en hem dan zn gang laten gaan maar met het licht uit. Zo kon ik nog even soezelen en Tycho raakte niet overstuur maar speelde dan in het donker met het touwtje van de lamp of met zn knuffelbeer. Ik pakte dan wat slaap terug door met zijn middagslaapje ook even ene tukkie te doen. Ik kon Tycho namelijk ook niet terugleggen want het jengelen werd al heel gauw overstuur huilen en in paniek raken. xxx
vanmorgen heb ik haar ook weer teruggelegd (nu kwam ze nog weer iets vroeger als gister en dat is dus ook apart, naar mate de week vordert, komt ze steeds vroeger) maar goed, ze heeft 20min door haar bedje geschoven en hoorde haar een beetje kreuntjes maken omdat ze op dr armpjes steunt, toen 2x gemopperd en heb ik haar speentje teruggegeven, en klaar, in slaap gevallen. dit ga ik dus even deze week volhouden, omdat ze wel doorslapen kan namelijk, ze doet t af en toe wel. en laten huilen, ja dat vind ik niet altijd zielig, je hebt namelijk huilen en huilen. maar raakt ze echt over dr toeren en is ontroostbaar, dan pak ik haar op. (zoals gister toen was ze bang omdat de wind rond het huis huilde)