Hallo allemaal, Een poosje geleden opende ik een topic over het bedplassen van mijn zoontje van 4. Naar aanleiding van de adviezen in dat topic hebben we onze zoon 's nachts een luierbroekje aangedaan en dat is prima zo. Ik schreef toen dat hij overdag af en toe wat kleine ongelukjes had en dat we daar wel mee konden leven. Dat is nu totaal veranderd! Sinds een tijdjes plast hij de hele dag door in zijn broek! Af en toe geeft hij zelf aan dat hij moet plassen en gaat dan ook gewoon naar de wc. Maar meestal dus niet en dan zit hij met een kletsnatte broek. Het is nu zo erg dat ik meerdere keren per week de wasmachine moet aanzetten, omdat er geen schone (onder)broeken meer voor hem zijn! Hij geeft zelf aan dat hij geen zin heeft om naar de wc te gaan als hij aan het spelen is en dat het dan op een gegeven moment al te laat is. Hij is gewoon zindelijk overdag, hij kàn het wel! En op school plast hij nooit in zijn broek, hij gaat daar altijd netjes zelf naar de wc. Ik word er zo onderhand een beetje wanhopig van. Ik heb al geprobeerd om hem regelmatig naar de wc te sturen, maar ik kan daar ook niet altijd op letten. En als ik even vergeet om hem naar de wc te sturen, heeft hij al weer in zijn broek geplast... Wat kan ik hier aan doen? Hoe kunnen we nu het beste hier mee omgaan?
Beloningssysteem invoeren? Als hij het wel kan maar gewoon geen zin heeft, zoals hij zelf zegt, moet hij misschien een positieve stimulans hebben om wel naar de wc te gaan? Ik weet, naar de wc gaan is normaal en moet je dat dan belonen? Misschien niet, maar in dit geval zou het goed kunnen uitpakken. Bijvoorbeeld bij een dag droog blijven een sticker. Bij zoveel (3 of 5 ofzo ) mag hij het avond eten of toetje kiezen. Bij een maand droog een leuk.uitje ofzo?
Moeilijk als hij het op school wel kan is het ook apart om thuis te belonen. Hij geeft aan geen zin te hebben. Er zijn verschillende opties, belonen, na een dag droog sticker en na 7 stickers iets kiezen om samen te doen met papa en/ of mama Als dat geen motivatie is zou ik iets weg nemen wat favoriet is. Tot het gaat. ( collega had zoontje dat in de broek bleef poepen, hij mocht geen tv meer kijken en binnen 1 dag was het opgelost. Ze waren er al maaaaaaanden mee bezig en compleet klaar mee) Zou niet meteen mijn manier zijn maar als de rest niet werkt zou ik het ook proberen.
In het begin reageerde ik lakoniek, zonder boos te worden. De laatste tijd reageer ik geïrriteerd als hij weer in zijn broek geplast heeft. Een beloningssysteem zat ik ook al aan te denken, maar ik voel dan toch een beetje een weerstand. Naar de wc gaan is toch normaal? Als een kind zindelijk wordt, dan kan ik me een beloningssysteem wel voorstellen, maar hij is al een jaar zindelijk... Ik twijfel er nog een beetje over, sta er niet geheel afwijzend tegenover.
Waarom zou je niet gewoon boos worden? Hij kan het, maar is gewoon te lui. Voor mij zou dat geen andere reactie teweegbrengen dan pakweg speelgoed niet willen opruimen.
En als je het nou eens in het overdrevene gooit? Trek hem overdag thuis zijn broek uit en zet hem op een potje. Weer terug bij af. Hij wil vast geen kleine baby meer zijn.. Misschien dat dat werkt.
Mijn dochter had ook een periode dat ze weer veel in haar broek plaste. Iknhad toen een overall neergelegd als reservekleding. Ze vond hem echt lelijk. Ze heeft hem nooit aangehad omdat het niet nodig was. Ze was weer zindelijk. Is jouw zoon op deze manier te strikken, bijvoorbeeld met een legging of een luier? Heel veel succes. Ik weet hoe frustrerent het is.
Hier ook zo'n periode gehad. Was vaak ook te druk met spelen en dan te laat. Plastte gewoon in zijn broek, ging erbij staan met de benen wijdt er hij stond er naar te kijken :-S Ik werd toen wel boos, heb uitgelegd dat het niet nodig is, en dat er onnodig een wasmachine draait. Hij mocht vervolgens zelf de natte kleren uitdoen en schone uit zijn kast halen. Ik heb hem daarna een poosje geattendeerd dat hij even naar het toilet moest gaan, en zo zat hij zo weer in de flow.
Haha, ik moet toch wel een beetje lachen, wat een komische oplossing! Maar ik ben bang dat dit voor mijn zoon niet gaat werken. Hij is echt een jongen, het interesseert hem helemaal niks wat hij aanheeft... Het maakt hem ook niet uit of hij wel of geen luier aanheeft. Ik ga het proberen met boos worden. Want met een beloningssysteem ben ik bang dat hij het een poosje goed doet om een beloning te krijgen. En als hij die dan heeft, dat ie dan weer terugvalt, zo'n slimjurk is het wel 't Is gewoon zo frustrerend. Hij kan het prima, maar doet het gewoon niet. Net ook weer doorweekt, gelukkig had ik vanochtend alles gewassen, dus we hebben weer een voorraad onderbroeken, maar het slaat gewoon nergens op vind ik :x.
Misschien heb je er iets aan, bij ons heeft het enorm geholpen. Onze zoon is ook lui en niet vies van zichzelf. Natte broek zal hem niet interesseren. We zijn uiteindelijk met een opvoedkundige gaan kijken naar het probleem. Wat zij ons adviseerde en wij hebben gedaan is het volgende; Vaste plas momenten op de dag en dan voordat hij in z'n spel is. Dus na het uit bed komen, voor het eten enz. NIET belonen en NIET straffen. Het is de bedoeling dat je zonder emotie constateerd dat hij een ongelukje heeft en zegt dat het niet nodig is. Zelf schone kleding laten pakken. Belangrijk dat je dus niet blij gaat doen als het wel goed gaat. Hij kan het en heeft het al eerder gedaan. Naar de wc gaan is normaal en bij je partner sta je ook niet te dansen als hij is geweest. Verder is het ook belangrijk dat je afspraken met hem maakt. Bv als je niet laat zien dat je de broek droog kunt houden, dan willen wij niet dat je op de bank gast zitten. Die is van ons alle en die gaat dan vies worden en stinken als je daar met je plas broek op zit. Zet hem op een kruk ofzo en dan is hij daar ook snel klaar mee. Dit heeft ons enorm geholpen en hij denkt nu weer zelf aan de wc en geen ongelukjes meer. Duurde 2 dagen deze tactiek. We gaan nu door om hem poepend op de wc te krijgen.
Hij kan het, dus dat vraagt een andere aanpak dan wanneer een kind nog echt zindelijk moet worden. Ik zou hem dus iets afnemen wat hij graag doet. Dit kan tv kijken zijn oid. Daarnaast vooral zichzelf laten verschonen, zodat hij daar zelf veel werk van heeft. Vieze kleding uit, schone kleding pakken en aantrekken en vieze kleding in de was doen. Zo 'stoort' het hem het meest in zijn spel. Veel succes. Kan me de frustratie goed voorstellen.
Dit is ook wel een interessante. Je zegt: vaste plasmomenten in voeren. Stuurde je je zoon dan zelf steeds naar de wc of maakte je afspraken met hem hierover? Dat ie dus zelf moest gaan?
Hoe gedraagt hij zich verder? Is er veel onenigheid tussen jullie? Ik zou sowieso je eigen grens aangeven, gewoon neutraal: ik weet dat je zelf kunt plassen, ik wil geen broeken meer verschonen dus als je plast ruim je het zelf op. Hoef je niet boos om te worden. Het houdt in dat hij zelf de spullen opruimt, nieuwe kleren pakt en aantrekt en zijn spullen wast. Zeker niet belonen!! Daar bereik je echt niks mee. Straffen ook niet, gewoon je eigen grens aangeven en hem zelf verantwoordelijk maken voor het plassen. Ik zou daarbij inderdaad wel vaste plasmomenten aangeven als herinnering, hij kan daarmee doen war hij wilt. Niet dwingen, gewoon neutraal blijven. Ga eerst wel na of dit gedrag wat anders betekent. Hij krijgt hiermee aandacht en dat kan betekenen dat hij dat ergens anders mist. Is hij een vrolijk kind, speel je samen, is hij uitgerust etc.
Hallo allemaal, Ik heb een paar dagen niet echt kunnen reageren omdat ons dochtertje behoorlijk ziek was geworden. Gelukkig gaat het nu de goede kant weer op en kan ik weer eventjes hier reageren! Ik dacht, voor een ieder die gereageerd heeft op mijn topic is het wel fijn om nog even te horen hoe het nu is. We hebben sinds een aantal dagen de regel ingevoerd dat onze zoon geen tv mag kijken en niet op de laptop mag als hij in zijn broek plast. De eerste dag ging het nog mis, toen plaste hij in zijn broek. Maar toen hij merkte dat hij dan echt geen tv mag kijken, had ie het door. Hij heeft daarna niet meer in zijn broek geplast! Hij gaat nu ook weer gewoon op eigen initiatief naar de wc! Ik ben er zo blij mee! Hopelijk blijft het zo en wordt het naar de wc gaan een gewoonte zonder dat hij aan straf denkt. Voor nu werkt het in ieder geval!