Borstvoeding; mooi dat het lukt, mooi dat het kan... maar soms ook erg lastig! Mijn zoon drinkt ondertussen bijna 15 a 20min. per borst (dus dat maakt soms 40min. als ik hem er niet zelf vanaf haal).... De laatste 10 min. neemt hij meer pauze ertussen. Maar zodra ik hem eraf probeer te halen zuigt hij de tepel weer vast en drinkt weer een paar slokken... om vervolgens weer wat te sabbelen. Op een gegeven moment haal ik hem er gewoon vanaf.. want het is anders haast niet te doen (of mijn plezier is er dan wel vanaf, in combi met een dreumes die ik ook nog rond heb lopen). Zeker s; nachts vind ik het erg pittig. Hij is bijna nooit echt goed wakker of valt een beetje in slaap. Soms 'zoekt' hij nog, maar volgens mij heeft hij enorme zuigbehoefte... want een speentje geeft hem wel even rust. Hij is ook enorm onrustig na een voeding, maait met armpjes en beentjes, zoekt soms nog wat. Als hij eenmaal slaapt dan houdt hij het makkelijk vol tot 2 a 3 uur na een voeding. Hoe dan ook.. het maakt me wel onzeker. Ik merk ook dat ik echt niet zoveel plezier beleef aan borstvoeding. Hoewel ik het absoluut vol hou hoor! Soms lees ik hier of elders opmerkingen als 'leg hem 'lekker' wat vaker aan bij onrust'. Dat kan wel zijn... maar ik heb daar helemaal geen zin in. 's avonds op de bank is het niet zo erg, als mijn andere zoon slaapt en ik toch voor de tv hang... maar overdag en zeker in de nacht... nee dank je Ben ik nu een slechte moeder? Het zou alleen al prettig zijn als hij gewoon zelf aangeeft wanneer hij genoeg heeft en niet steeds in slaap valt aan de borst. Of dat hij niet iedere keer blijft zoeken als ik hem oppak.... Hij boert ook nog eens slecht, dus in de nacht een half uur voeden en dan nog lang rechtop houden... ik trek dat slecht.. ik wil gewoon slapen.... eruit gaan 's nachts voor voeding vind ik echt niet erg, maar de tijd die erin gaat zitten wel! Ik voel me echt zo slecht soms. Ik hoop dat het leuker gaat worden, ik blijf sowieso volhouden. Maar moest dit gewoon even kwijt. Misschien hebben jullie tips of advies?
Zeker geen slechte moeder! Ik ben in de eerste twee weken 2x bij een lactatiekundige geweest. Eentje gaf de tip om hem 'af te koppelen' als hij niet meer actief dronk. Dus zodra hij alleen maar sabbelde hem eraf halen. Hier heeft dat volgens mij goed geholpen. Ik voedde al heel snel maar 5minuten per keer (kleine slokop) NU hij wat ouder is wordt hetweer wat langer omdat meneer dan ondertussen wordt afgeleid, maar das een ander verhaal
Heel herkenbaar en inderdaad, niet altijd even leuk de tijd dat hij zich er voor neemt is jiet raar en wordt vanzelf minder (echt waar) Het onrustig zijn en maaien met de armen en benen kunnen ook darmkrampjes zijn. Dit komt heel veel voor rond deze leeftijd en dan krijgen ze ook veel zuigbehoefte. Bij ons hielp daar sab simplex goed tegen (infacol was hier niet sterk genoeg) Ik weet niet of het iets voor je is maar ik heb yot 5,5 maand samen geslapen. Soms komt mijn dochter 3x per nacht pf meer en dat is best vermoeiend (helemaal als je weer 4 dagen werkt!) zo kon ze drinken wanneer ze wou en vielen we beide snel weer in slaap. Het gekke is als ze liggend drinkt, en daarna zelf in slaap valt dan hoeft ze niet te boeren (dus ook niet nog een half uur rechtop te houden) Maar goed er zijn genoeg vrouwen die niet graag samen slapen.. Ik vond het alleen wel een uitkomst. Knap trouwens dat je het volhoudt met nog een kleine in de buurt! Super!
Nee hoor je bent geen slechte moeder. De eerste weken zijn vaak het moeilijkste, je moet je nog helemaal instellen op de situatie. Als mijn zoontje gaat sabbelen is dat vaak een teken dat hij klaar is. Hij doet precies wat jij zegt, beetje sabbelen en zodra je af wilt koppelen opeens weer een paar slokken nemen. Wat gebeurt er als je hem helemaal afkoppelt? gaat hij dan huilen of vind hij het wel best ? Zolang er geen protest komt zou ik hem gewoon afkoppelen als hij gaat sabbelen. Desnoods bied je hem dan zijn speentje aan, het kan best zijn dat hij erge zuigbehoefte heeft. Succes, hopelijk kun je snel gaan genieten van het voeden
Wat fijn jullie reacties! Heb ik echt even nodig! Ik moet er even doorheen. Bij mijn eerste zoon lukte het allemaal niet, maar nu wil ik het echt doen slagen. Jullie reacties geven moed! Hij moppert niet als ik hem afkoppel. Dus ergens heeft hij vast wel genoeg. Lastig inschatten soms. Samen slapen of op onze kamer is geprobeerd maar geen optie. Hij slaapt nu lekker op zijn eigen kamer.
Ik laat mijn zoontje ook niet onbeperkt drinkenhoor. Mij is altijd geleerd dat je hem moet afhalen wanneer hij een tijdje niet meer effectief drinkt. Natuurlijk mogen pauzes, maar als het gesuf en gezellig bijnaam hangen wordt haal ik hem wel van de borst. Dan knuffelen we gewoon nog even. Een echte tijdsspanne is er niet te geven, maar ik doe nu meestal zo'n 20 minuten, 1 borst per keer. En als ik dan echt nog even wil krijgt hij de andere als toetje. En 's avondspits in bed clusteren vind ik ook geen probleem, maar in de nacht wil ik ook gewoon slapen, net als jij Dus nee, dat maakt je geen slechte moeder.
Mijn zoontje dronk altijd min. 50 minuten. Ik kon het wel handelen, ik hield zeer van de bv. Maar je mag best klagen hoor, je hebt ook nog een ouder kind. Klagen lucht op en maakt je geen slechte moeder!
Ik heb de eerste drie maanden erg moeten doorbijten om door te gaan met de bv. Ik vond het erg vermoeiend. Ben blij dat ik wel heb kunnen doorzetten, na 3 maanden werd het gemakkelijk en nu is het zelfs wel fijn op bepaalde manier. Ik liet hem eigenlijk nooit langer dan 10-15 min drinken. nou is die van mij ook geen lange drinker. Maar ik heb geleerd dat als hij niet meer effectief drinkt maar alleen nog maar gezellig sabbelt hij dan losgekoppeld kan worden. Als hij zuigbehoefte heeft, pakt hij dan ook het speentje of moet het perse jouw borst zijn?
Mijn zoontje drinkt ook lang, ook zo'n 45 min. maar ik heb dan ook alle tijd omdat ik niet nog een ander kindje heb rondlopen, dus ik begrijp je wel! Als ik niet veel tijd heb koppel ik hem ook eerder af en was ik ook onzeker of hij dan wel genoeg had gehad.. maar ik heb zoiets.. dat merken we dan vanzelf, dan komt hij wel weer eerder! Alleen met weggaan vond ik dat lastig. s nachts voed ik hem nu de eerste keer zittend en leg hem dan in zijn bed. Ik probeerde hem ook eerst te laten boeren maar tot nu toe lukt dat bijna nooit dus ik leg hem gewoon weg in zijn bedje, want als hij klaar is mat drinken slaapt hij eigenlijk alweer.... de keer dat hij dan nog een keer komt, leg ik hem naast me neer en voed ik en slapen we samen snel weer verder. Hij drinkt dan ook een stuk korter. Probeer gewoon wat dingetjes uit, dus inderdaad loskoppelen... en s nachts misschien hem 5 min. geven voor het boertje, komt hij niet, dan wegleggen. Hier boerde mijn zoontje de eerste maanden trouwens zelden. De kraam had ook tegen mij gezegd dat dat met de borst lang niet altijd nodig is.
Meid, begrijp je helemaal! Mijn oudste dochter dronk ook minimaal 40 min per keer. Had het ook vaak lastig maar dan laste ik een regeldagje in, op de bank met haar, steeds aanleggen etc. Maar ja, dat kon ook want ik had alleen háár. Nu met de 2e gaat dat niet. Mijn oudste dochter vindt het al niet leuk als ik de jongste voed dus 'lekker vaak aanleggen' zit hier ook neit in hoor. Begin ik ook niet aan. Nu drinkt deze gelukkig een stuk snelle en is met 15 min. echt wel klaar gelukkig. En ook 's nachts wil ik ook slapen. Misschien kun je je kindje inderdaad afkoppelen als je merkt dat hij gaat sabbelen? Dan leert hij ook dat hij wat sneller moet drinken misschien? En het wordt beter hoor. Ging het met mijn oudste na een maand of 4 pas echt leuk vinden. En je bent echt geen slechte moeder hoor! Het is ook zwaar, zeker als je nog een kindje erbij hebt. Succes meid!
Ik vond de eerste drie weken ook erg moeilijk met borstvoeding. Dat sabellen aan de borst en weer gaan drinken als je wilt los koppelen doet mijn dochter ook. Meestal is ze dan moe en wil ze aan de borst slapen. Als ik de tijd heb laat ik het toe anders koppel ik haar los. Als je nog een kleintje heb rond lopen heb je idd minder tijd. Ik geef mijn dochter maar een borst er keer, daar heeft ze genoeg aan en zo komt ze ook aan de vette achtermelk toe.
Herkenbaar hoor. Gelukkig zal je baby in de loop van de tijd steeds efficiënter drinken. Hier ook baby's die als het aan hun lag de hele tijd aan de borst lagen. Ze hadden erge zuigbehoefte, ik ben misschien wat praktisch, maar mijn tepels zijn geen fopspeen. Dat sabbelen was ook niet zo goed voor mn tepels... Dus op een gegeven moment ben ik gaan loskoppelen na 10 minuten. Andere kant ook weer max 10 minuten. Na die 10 minuten dronken ze ook eigenlijk niet meer. Zuigbehoefte duurde wel langer, dus gaf een fopspeen na. Regelmatig sliepen ze heerlijk in mijn armen terwijl m'n borst nog half was ontbloot, maar zij een speentje in hadden Was ook handig ivm overleggen in een bedje.
Hier was na 3 weken de fopspeen wel een uitkomst. Ik herken precies wat je schrijft, al had ik geen dreumes rondlopen en kon ik me dus 100% focussen op mijn dochter. Na 3 maanden begon ze ook steeds effectiever te drinken (max 7 minuten per borst/voeding, ik geef altijd 1 borst per voeding), en zaten we op6 a 7 voedingen per etmaal. Heel anders dan die eerste weken/maanden!
Mijn jongste boerde trouwens bijna nooit. Zeker 's nachts deed ik daar geen moeite voor, legde ze gewoon terug
Mijn zoontje dronk in het begin veel te veel en werd daar onrustig van (veel spugen). Hij bleef gewoon door drinken door de zuigbehoefte. Dus ik zou ook gewoon even op de klok gaan voeden. Max 15 minuten drinken en dan afkoppelen en daarna speentje geven. Als hij echt nog honger heeft, pakt ie de speen toch niet. Dan kun je de andere borst nog geven voor 5-10 minuten. Naar mate de tijd verstrijkt ben je er ook minder tijd aan kwijt hoor. Dat hele dagen aan de borst is echt iets van de eerste weken.
Nieuwe mensjes opstarten is gewoon lastig... Zeker in het begin als je zelf ook je rust nodig hebt. Maar over een week of drie, vier zal er vermoedelijk wel meer ritme in zijn voedingen zitten en kan ie vast ook wat krachtiger drinken. Hij is nog maar zo klein nu! Ik vind het zelf ook niet alles wanneer ik als een soort speen word gebruikt, aan de andere kant weet ik dat ze meestal heerlijk slaapt als ze aan de borst in slaap valt. Maar na een minuutje of vijf niksen met een tiet in d'r mond maak ik haar ook wel los. Onze baby slaapt bij ons in bed, en dat vind ik een stuk rustiger dan bij ons op de kamer, maar in een ander bedje. Het is heel persoonlijk hoor, maar ik merk het meteen als ze wil eten, ze hoeft niet eerst te gaan huilen voor ik merk dat ze honger heeft en dat scheelt veel onrust, voor ons alledrie.
Joh, je bent nog maar 3 weken bezig! Je moet zelf nog bijkomen van zwangerschap en bevalling. Naast jezelf en je kind moet je gewoon nog niet veel (willen) doen! De eerste 6-10 weken zijn je kraamtijd hoor! Op zich is op deze leeftijd 40 mij niet zo gek voor een voeding. Je zou kunnen kijken of je d.m.v. borstcompressie die tijd wat kunt beperken. Zelf vond ik het niet erg om de zuigbehoefte aan de borst te stillen. Wat enorm scheelde was dat ze naast me sliepen en ik ze niet liet boeren. Ze dronken toch geen lucht mee, en vielen zo heerlijk aan de borst in slaap, zag niet waarom ik ze dan weer wakker zou moeten maken.
mijn zoon drinkt nog steeds het liefst een uur of langer. Al is het dan vooral de eerste 10 minuten drinken, daarna vooral sabbelen en af en toe een slok. Probeer gewoon iets anders te doen terwijl je voed... een dutje bijv. ... smorgens wordt onze zoon meestal rond 7 uur wakker. Hij drinkt dan een uurtje terwijl ik lekker verder tuk ....
Hier ook een zoontje die het liefst uren aan de borst drinkt/sabbelt.. In het begin vond ik het verschrikkelijk, toen kon hij makkelijk 1,5 uur 'drinken' en nog was het huilen als ik hem van de borst af haalde. Later bleek dat hij niet goed hapte en dat ik hem niet goed aan had gelegd (kraam had geen verstand van bv). Nadat de lactatiedeskundige meekeek duren de voedingen nog 'maar' 30-45 minuten. Een hele verbetering! Ik moet zeggen dat ik het me niet voor kan stellen dat moeders het geweldig vinden, maar dat komt meer omdat het hier zo moeizaam gaat. Over het boeren.. als de kleine aan de borst drinkt, hoef je hem niet te laten boeren Ik leg hem altijd gewoon weer in zijn bedje en hij slaapt dan lekker verder. Ik blijf hoop houden dat hij sneller gaat drinken en dat het leuker wordt