speentje en borstvoeding

Discussion in 'Zwangerschap' started by lovewinnie, Apr 24, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    ik heb een vraagje. Ik heb verschillende speentjes gekocht en bedacht net opeens "mag dit wel als je borstvoeding geeft"? ik heb namelijk het idee dat het kindje dan de kluts kwijt raakt omdat het toch heel anders is dan een tepel. ja is misschien een domme vraag maar ik wil het toch graag weten. ik wil wel borstvoeding proberen of het lukt zien we dan wel weer.

2. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    De eerste tijd kan je beter nog ff wachten met een speen, als je kindje eenmaal goed drinkt en de bv goed op gang is dan kan je het evt. problemen. Overigens zijn er ook zat baby´s die geen speentje willen.

Verder als je echt wil gaan voor bv zou je misschien een bv-curcus of infoavond kunnen bezoeken. Een goeie voorbereiding is erg belangrijk (in mijn ogen zelfs onmisbaar) voor het slagen van bv.

3. Adine

Adine Fanatiek lid

Sep 12, 2006
    2,355
    0
    0
    Ridderkerk
    Ik heb een bv-cursus gedaan. Heel erg leerzaam en daar vertelde ze dus, dat je pas na 4 weken aan een speentje mocht beginnen. Ze raken er anders van in de war.

4. sunnycloud

sunnycloud Fanatiek lid

Dec 28, 2006
    1,541
    142
    63
    Female
    Wanneer je een baby krijgt met erg veel zuigbehoefte en hij drinkt erg goed aan de borst mag het best een speentje maar dan wel een kers vorm en geen dental. Dit adviseren wij vrouwen in ieder geval, vooral als je op een gegeven moment de hele dag wel kan gaan voeden omdat hij zo'n zuigbehoefte heeft. Maar niet de eerste dagen.

5. Kathy

Kathy VIP lid

May 22, 2005
    5,535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    ik raad aan om niet teveel speentjes te kopen op voorhand.
    Want ik heb hier een meid die helemaal geen speen wou, dit was dan ook weggegooid geld.
    Ondertussen is ze een jaar gepasseerd en heeft ze nog steeds geen speentje.
    Ze heeft ook 6 weken bv gekregen, geen idee of het er iets mee te maken heeft.

6. Lilly

Lilly Fanatiek lid

Jun 1, 2006
    4,842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Ik geef Ruben bv en na een week kreeg hij ook al een speen want hij ligt anders af en toe idd de hele dag aan de tiet ;)

Bij hem gaat het prima maar hij drinkt dan ook heel goed aan de borst.

Het gebruik van een speentje kan zelfs een voordeel zij voor als je straks over wilt op de fles.

Kijk straks eerst hoe de bv gaat en overleg met je kraamhulp wanneer je evt. een speen kunt aanbieden. Succes!

7. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,446
    1,843
    113
    Ik heb vanaf dag 4 een speentje gegeven vanwege enorme zuigbehoefte. Mijn dochter dronk wel al heel erg goed aan de borst, anders had ik nog even gewacht. Mijn zoontje (nu 2,5 jaar) kreeg ookal in de eerste week een speentje, omdat die dus hele erge krampjes had en daardoor erg veel behoefte had aan zuigen. Dat werkte voor hem ontspannend. Ook hij dronk toen al erg goed aan de borst.

Als je speentjes koopt, neem dan het combi model (dus niet die met een platte en een bolle kant, dit is de dental). Dit speentje lijkt het meest op de tepel en zo voorkom je zoveel mogelijk verwarring met de tepel. En idd niet teveel. Ik had er 2 gekocht van te voren, van Difrax en dan de kleinste maat (-2maanden+2maanden) en deze werd erg goed geaccepteerd en mijn kinderen hebben totaal geen tepel/speen verwarring gehad....

8. diana1989

diana1989 Lid

Apr 10, 2007
    16
    0
    0
    huismama
    eindhoven
    hoi onze dochter heeft ok gewoon vanaf de eerste week een speentje gehad en dit was bij haar totaal geen probleem met de borstvoeding want dit heeft ze een jaar lang goed gedaan

9. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

Oct 23, 2006
    2,055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Dat daar nog zoveel bij komt kijken :O ;). Nooit geweten dat er een bv-cursus bestaat...

Mijn moeder heeft vijf kinderen grootgebracht en geen van ons heeft een speen gehad, 't kan dus ook zonder, maar waarschijnlijk heb je dan vaker een huilende baby, of niet? Verder niet van belang, maar ik bedoel eigenlijk te zeggen: koop niet teveel van die dingen op voorhand, want voor 't zelfde geld heb je het helemaal niet nodig.

10. Platliggertje

Platliggertje Fanatiek lid

Dec 11, 2006
    1,683
    0
    0
    huismama
    Vilvoorde
    hier nemen ze de duim, moesten niets van speentjes hebben.
    Schijnt dat de duim vaker voorkomt bij borstvoedingskindjes. Zal het nog moeten geloven ook!
    Binnenkort wss dus een derde duimer :)

11. Cis

Cis Actief lid

Jun 12, 2006
    274
    0
    0
    Ik heb zelf geen speentjes gekocht, maar wel een paar gehad. Via die gratis dozen en 1 in mijn kraamtijd. De kraamhulp zei inderdaad de 1e 4-6 weken liever niet.
    Maar Bob wil ze ook absoluut niet! Hij heeft de eerste weken erg veel gehuild en we hebben ze allemaal (van klein tot groot) geprobeerd, maar hij werd/wordt er alleen maar driftig van.
    Een pink wil nog wel eens lukken en hij sabbelt nu zelf een beetje op zijn handen, maar een speen gaat het niet worden.

12. CreaLinda

CreaLinda Bekend lid

Mar 31, 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    Ik heb me van de week laten vertellen dat kinderen die borstvoeding krijgen veel minder behoefte hebben aan de speen omdat ze heel hard moeten zuigen om hun voeding te krijgen.
    Bij flesvoeding gaat het veel makkelijker en hebben ze dus meer behoefte aan een speen.

En aangezien je een speen later ook weer af moet leren, zou ik gewoon eerst maar eens kijken wat je kind wil. Als hij/zij nou niet gaat huilen waarom zou je 'm dan een speen geven?
    Linda

13. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    ja ik heb wel speentjes in huis gehaald en het zit er dus in dat me kleintje dus helemaal geen speen wil. ik wacht dan maar af wat me te wachten staat. ik en me zusjes wilde vroeger ook geen speen en gebruikte onze vingers om te zabelen. het is vaak ook wel moeilijk om een kindje weer van de speen af te krijgen dus als ie er niet om vraagt ga ik hem ook niet geven

14. latoya1985

Mar 22, 2007
    17
    0
    0
    hoi lovewinnie,

ik heb mijn dochtertje wel een speen gegeven en die heeft er lang over gedaan om eraf te komen,
    maar een speen en borstvoeding gaan volgens mij gewoon goed samen hoor,
    fijne zwangerschap toegewenst!
    groetjes van latoya1985

15. Niet meer actief

Volgens mij is het juist makkelijker om een kind van de speen af te krijgen dan van z'n duim/ vingers, ikzelf heb tot mn 9de op mn vingers gesabbeld.
    Maar het is idd afwachten.

Maar dus zo'n rond speentje, niet een half bol/half rond, oke, zal ik onthouden, geldt dat dan ook voor de fles? (voor het geval de bv niet gaat)

16. jikke

jikke Actief lid

Dec 7, 2006
    427
    0
    0
    friesland
    Bij mij hebben ze alle 3 een speen gekregen toen ze daar behoefte aan hadden, en geen honger hadden. Een paar dagen na de bevalling dus. En alle 3 hadden ze een andere speen, de oudste en jongste een dental, en de middelste een kersen. Mij is verteld dat je het beste een dental kan gebruiken ivm het gehemelte en tong.

Uiteindelijk moet je gewoon doen waar je jezelf goed en prettig bij voelt. Heb ik tenminste wel gedaan anders had ik 3 huilbaby's gehad (beetje overdreven, maar zonder waren ze minder gelukkig geweest). Volg je Moederhart, en doe wat jezelf denkt dat goed is. Dat werkt voor jou en je kindje het beste.
    Succes, Jikke

en idd een speen kan je straks "afpakken", en een duim of vinger niet.

17. jikke

jikke Actief lid

Dec 7, 2006
    427
    0
    0
    friesland
    sorry, 2x gepost

18. jikke

jikke Actief lid

Dec 7, 2006
    427
    0
    0
    friesland
    oeps, 3x sorry gaat niet goed hier.

19. essepes

essepes Actief lid

Aug 18, 2006
    198
    0
    0
    Hier heb ik ook de kleine al na 4 dagen de speen aangeboden. Dit omdat hij heel veel zuigbehoefte had en anders het liefst de hele dag aan de borst hing. Toen hij eenmaal zijn speentje had was hij veel tevredener. Voorwaarde voor mij was wel dat hij al goed doorhad hoe hij aan de borst moet drinken. Er zijn ook baby's die dat minder snel doorhebben en dan zou ik inderdaad geen speentje geven ivm tepel-speenverwarring.

Mijn zoontje duimt nu trouwens vaker dan dat hij de speen wil, alleen om in te slapen geef ik hem af en toe nog de speen (die hij wanneer hij slaapt weer vrolijk uitspuugt trouwens :rolleyes: )

20. brussie

brussie Fanatiek lid

Nov 22, 2006
    1,927
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Amersfoort
    Mijn dochter is opgenomen toen ze een week oud was en ik moest verplicht een speen meegeven, voor het geval ze zuigbehoefte zou krijgen, en die kreeg ze. Ze heeft nooit last gehad van niet meer willen drinken aan de borst. En ze vindt de speen heerlijk! Ik ben allang blij dat ze niet haar duim pakt, ik gebruikte 'm tot m'n 15de :oops: Zo moeilijk om je duim te laten liggen! Een speen kan je afpakken, een duim niet...

Share This Page