Tepelhoedje afbouwen. Hoe?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Ago, Nov 1, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ago

Ago Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,470
    1
    38
    NL
    Vanwege vlakke tepels en vanwege erge overproductie in het begin heb ik vrijwel altijd gevoed met tepelhoedjes. Nu wil ik daar graag vanaf omdat ik denk dat het hem nu hij groter is wel moet lukken om gewoon aan te happen.
    Nou heb ik het een paar keer geprobeerd zonder tepelhoedje en met een beetje hulp krijgt hij de tepel ook wel te pakken en zuigt hij er ook wel aan, maar het gekke is dat hij dan heel snel begint te kokhalzen. Net alsof het hem te ver achter in de keel schiet of zo. Is dit normaal in het begin? Dat hij bijvoorbeeld moet wennen aan het feit dat hij geen 'plastic' meer in zijn mond heeft maar gewoon borst?

Gevolg is dan wel dat hij dus niet door drinkt (omdat hij dan steeds loslaat) en ik dan het tepelhoedje maar weer erop zet. Dan drinkt hij vervolgens wel weer gewoon.

2. Rapunzel

Rapunzel Fanatiek lid

Dec 14, 2012
    4,172
    5,727
    113
    Wat ik heb gedaan is de voeding beginnen met het tepelhoedje, en die dan halverwege weg halen. Uiteindelijk was ik het geklooi zo zat dat ik van de ene op andere voeding gewoon ben gestopt, in het begin vond mijn zoontje het ook wel lastig, maar nu weet hij inmiddels wel dat hij er zelf een puntje aan moet zuigen :p Ze zijn denk ik gewoon gewend aan die grote tuut waar ze zelf geen moeite voor hoeven te doen :) Misschien heb je ook een sterke toeschietreflex, dat heb ik ook, die werd eerst 'opgevangen' door het hoedje, nu komt dat direct in zijn mond, wat het lastiger maakt.

3. banjabes

banjabes Fanatiek lid

Jun 29, 2008
    2,134
    0
    0
    Ik zat. Een keer met de meiden in bad en ineens wilde ze mijn borst. Ik had natuurlijk geen hoedje bij de hand. Dan maar zonder dacht ik. En dat ging eigenlijk heel goed. Vanaf toen ben ik er gelijk mee gestopt.

4. Faith1988

Faith1988 Lid

May 1, 2013
    65
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hier was het tepelhoedje zo'n drama dat ik op aanraden van mijn moeder gewoon van de een op de andere dag had besloten dat ik hem niet meer zou gebruiken en gelijk nadat ik dat besloten had ging het al goed zonder tepelhoedje (en nu 4 maand later gaat het nog steeds goed zonder tepelhoedje).
    Ik denk dat dat deels komt omdat ik mij over mijn onzekerheid heen had gezet en dat voelt de kleine ook aan.
    Hier was het inderdaad in het begin ook wel zo dat ze zich zonder tepelhoedje af en toe hard verslikte (door heftige TSR), maar dan liet ze even los en liet ik de melk weglopen tot het begon te druppelen en dan hapte ze weer aan (of als het te erg was dan weigerde ze even totdat ze weer teveel honger had en dan hapte ze weer aan).

5. littlemissme

littlemissme Bekend lid

Sep 1, 2013
    572
    0
    16
    NULL
    NULL
    Oh ik zou dit ook zo graag willen! Ik vind het zo'n onhandig gedoe met dat ding! En al helemaal als je een beetje discreet wil voeden.
    Ik heb een nogal volle boezem en niet per se een vlakke tepel maar wel te moeilijk in combinatie met m'n grote borst om aan te happen. Af en toe probeer ik het wel zonder en hij probeert wel te happen maar het lukt echt nog niet. ik hoop maar op het moment dat hij groot genoeg is om wel goed te happen (en hopelijk duurt dat niet dan nog een jaar :p).
    Maar goed ik ben allang blij dat de borstvoeding goed lukt dus als het niet anders gaat dan moet het maar zo! :)

6. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

Jul 17, 2012
    804
    0
    0
    Hier grote (75 jj) borst en vlakke tepel en ik voed zonder tepelhoedje, dus het kan hoor! Ik heb in het begin wel echt moeten helpen met het aanhappen. Dus op het moment dat dl hapte, maakte ik met twee vingers een 'tuut' van mijn tepel zodat er ook echt wat te happen viel ;)

7. Faith1988

Faith1988 Lid

May 1, 2013
    65
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hier een cup 75H gehad tijdens de eerste weken, nu weer een 70G, dus ook niet behoorlijk klein en een tepel zelfs deels ingetrokken, maar hier lukte het inderdaad ook prima toen ik een "tuut" maakte met de tepel. Zelfs nu moet ik af en toe nog meehelpen, maar het kan uiteindelijk wel gewoon de moed niet laten varen :) Uiteindelijk lukt het vanzelf.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik vermoed dat het kokhalzen vooral komt omdat de melk nu veel sneller en met een grotere hoeveelheid in de mond komt. Kwestie van wennen. Ik zou toch proberen zoveel mogelijk zonder tepelhoedje aan te leggen.

9. Maedra

Maedra Fanatiek lid

Oct 29, 2009
    1,558
    0
    36
    Rotterdam
    Ik ben na een consult van de lk in een keer gestopt, mijn dochter was toen net zo oud :). Met nog wat tips en tricks voor het aanleggen heb ik m nooit meer hoeven gebruiken!

10. engeltje23

engeltje23 VIP lid

Aug 14, 2011
    9,348
    0
    0
    Hier ging het eigenlijk per ongeluk! Tijdens het wisselen van borst hapte hij al aan voordat ik het tepelhoedje erop kon zetten!
    Heb het vanaf die tijd steeds aangeboden zonder het hoedje en de ene keer lukte het wel en de andere keer niet en pakte ik het hoedje er weer bij. Uiteindelijk merkte ik dat het steeds vaker wel lukte en toen heb ik hem er ook niet meer bij gepakt. Quinten was toen bijna 5 maanden.

11. Misstiara5

Misstiara5 Actief lid

Sep 29, 2012
    436
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik zit met 10 maanden nog met een tepelhoedje. Ach joh, als het niet lukt is het ook geen probleem, op een gegeven moment ben je zo gewend, dat je niet meer anders weet :)

Ik heb wel een paar keer poging gedaan en soms lukt het ook wel. Maar toen kreeg hij tandjes, dacht, ik ik houd die tepelhoedje er gewoon lekker op ;)

12. Ago

Ago Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,470
    1
    38
    NL
    Dank voor alle reacties! Heb het inmiddels paar keer zonder hoedje geprobeerd, maar dat wil nog niet echt lukken. Soms wel even als hij al mét hoedje gedronken heeft. Dus we blijven proberen!

Share This Page