Speentje

Discussion in 'Baby en dreumes' started by kleintjevoorons, Apr 7, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kleintjevoorons

kleintjevoorons Fanatiek lid

May 9, 2008
    4,173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    Hallo Allemaal,

Mijn zoontje van 3,5 week is vaak niet tevreden na zijn fles. Of komt al weer na 2 uur. Ik heb contact gehad met het CB en hij krijgt meer dan genoeg voeding. Namelijk 7 voedingen van 100 ml. En volgens de vpk was het niet echt de bedoeling dat hij meer krijgt omdat hij maar net 3 kilo is.

Om paniek in de tent te voorkomen met veel geschreeuw en gehuil los ik dit op met een speentje. Dit werkt erg goed. Maar voor mijn gevoel is het beter om dat speentje niet te gebruiken.

Hoe denken jullie er over, het gebruik van een speentje.

Groetjes Kleintje

2. ontzettendtrotsemama

ontzettendtrotsemama Fanatiek lid

Aug 7, 2009
    2,204
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zie dat je kleine man nog maar 3,5 week is, ik zou dan niet te moeilijk doen over een speentje! Die kleintjes (kunnen) namelijk enorm veel zuigbehoefte hebben! Kan het zijn dat hij zijn flessen snel leegdrinkt? Dan kan het zijn dat hij wel genoeg "eten" heeft gehad, maar zijn zuigbehoefte niet is bevredigd.. daar is die speen voor ;). Een fles is ook makkelijker drinken dan aan de borst, daarom zie je dat "flessenkinderen" vaker behoefte hebben aan een speen ;). Ik zou me er nu nog niet te druk om maken, pas met een maand of 3/ 4 zou ik zelf wat terughoudender worden met de speen...

Mijn dochter duimt overigens vanaf 6 weken, dus die pakt ze zelf als zij daar behoefte aan heeft.... Kan ik verder ook niet sturen. Ze is nu net een jaar, en duimt alleen als ze lui wordt, en om in te slapen, na een halfuurtje ligt haar duimpje alweer netjes naast haar ;)

3. fiona1987

fiona1987 Fanatiek lid

Mar 16, 2009
    1,074
    0
    0
    renkum
    mijn dochtertje had ook al heel vroeg dat ze de speen wou en nu 7 maanden later gebruikt ze hem alleen nog maar om in te slapen en ligt als ze slaapt ergens los in bed dus ik zou het wel gewoon gebruiken en ze zeggen ook speen is makkelijker af te leren dan de duim

4. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

Jul 30, 2007
    1,714
    0
    0
    Onze dochter had ook grote zuigbehoefte en kreeg dus ook de speen. Daarnaast dronk ze haar fles veel te snel (lees: 5 minuten) na de Avent, Dodi 123 zijn we uiteindelijk terecht gekomen bij de Dr. Brown en die dronk ze in een mooie tijd leeg waardoor ook haar zuigbehoefte bevredigd was.

5. adi

adi Niet meer actief

Ik zou kijken of hij niet wat langer kan doen over zijn fles.

En speentje.. waarom niet zou ik zeggen.. is 10x beter dan duimzuigen en hygiënischer dan zuigen op jouw vinger, en die zuigbehoefte heeft ie toch wel.

6. kleintjevoorons

kleintjevoorons Fanatiek lid

May 9, 2008
    4,173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    Hij drinkt inderdaad zijn flesje vrij makkelijk leeg. Eerst hadden we een Avent fles nou die goot je leeg. Nu difrax en dat gaat beter. Dan denk ik dat het inderdaad komt door het snelle drinken. Want vaak na 5 minuten gooit hij het speentje er uit en slaapt hij lekker.

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Wij hebben hem ook al snel gebruikt. Tijdens de kraamtijd al(ergens dag 5-6). Ons jochie had veel zuigbehoefte, maar meer melk ging niet.
    Liever dat, dan een kind dat teveel drinkt en het weer uitspuugd, een kind dat continu huilt, of een kind dat niet kan slapen.

En met 9 maanden hebben we de speen met minimaal gedoe weg kunnen halen.

8. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Hij heeft blijkbaar veel zuigbehoefte dan kun je hem best een speen aanbieden hoor! Emma heeft ook de speen gekregen vrij vroeg en nu heeft ze hem alleen nog met slapen (tussen de middag vaak ook al niet meer) en als ze echt ontroostbaar is.

9. adi

adi Niet meer actief

Hier ook alleen met slapen. En als ze niet willen slapen en wij geven ze een speen spugen ze die als een projectiel uit, met een hele boze blik. Ik lach me altijd kapot

10. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

Mar 8, 2009
    1,354
    271
    83
    Female
    Alexandra had ook een enorme zuigbehoefte toen ze net geboren was. Het enige dat hielp was een speen. Ik heb dit toen ook bij het CB ter sprake gebracht en ze zeiden dat het geen probleem was. Volgens hun zou die zuigbehoefte na ong 3 maanden vanzelf afnemen. Hier hebben ze gelijk in gekregen, ware het niet dat nu (alleen als ze moe is) haar duim in haar mond gaat.
    Ach, dat is ook wel makkelijk: duimen = moe = naar bed

11. sjaantje85

sjaantje85 Fanatiek lid

Sep 4, 2008
    2,918
    0
    0
    lekker de speen geven!!tot een jaar hebben ze nog zuige behoefte!!
    onze meid had het ook heel erg en heeft nu de speen eigenlijk alleen nog maar als ze naar bed gaat of moe is!!
    wat wij naast de speen ook vaak deden was heel eventjes drinken dan even zuigen pink of speen dus iets langer over de fles laten doen!!
    maar gewoon lekker doen wat voor jullie goed voelt succes!!

12. Theepot

Theepot Fanatiek lid

Mar 21, 2010
    1,447
    0
    36
    Zuid Holland
    Ja hoor hier ook gewoon een speen gegeven, in het ziekenhuis al omdat ze sondevoeding kreeg en het zuigreflext gestimuleerd moest blijven maar na thuiskomst kreeg ze ook gewoon de speen als ze hier behoefte aan had. Ons idee was ook een speen is makkelijk af te leren en beter voor het gebitje als een duim.
    Bij ons bleek mevrouw het daar niet helemaal mee eens te zijn en inmiddels wordt de speen met kracht uitgespuugd en pakt ze haar duim......

13. belliebel

belliebel VIP lid

Jun 11, 2009
    14,226
    648
    113
    Female
    Buschauffeur
    Hier gebruiken we ook een speen. Ik wilde er liever ook niet aan beginnen tot onze kleine man na 9 dagen in het ziekenhuis kwam te liggen. Hij bleek een grote vernauwing in zijn aorta te hebben, en moest hieraan geopereerd worden. In het ziekenhuis zijn ze heel makkelijk met kinderen die huilen. En dat snap ik ook wel, als al die kinderen huilen wordt je daar natuurlijk ook knettergek van.

Hij mocht na 2,5 week weer mee naar huis toe. In het ziekenhuis hadden ze hem een ziekenhuis speen gegeven. Dit is de Soothie. Heb de speen mee naar huis genomen, want meneer wilt sinds hij de soothie heeft, geen andere speen meer hebben. Difrax en bibi spuugt hij allebei meteen uit.

Hij heeft nu soms nog heel veel zuigbehoefte na de fles/borst. Ben er nu niet meer moeilijk in en geef gewoon zijn speentje. Als hij dan voldaan lekker op zijn speen heeft gesabbeld spuugt hij hem uit en gaat slapen of liggen kletsen.

Drink je kindje niet te snel zijn flessen leeg. Een kind schijnt goed verzadigd te zijn als hij/zij 20 tot 25 minuten over zijn flesje doet. Als hij na 10 minuten zijn fles leeg heeft, komt hij in principe zo'n 10 tot 15 minuten aan zuigen te kort. Wat je dan zou kunnen doen is hem 5 minuten van de fles af houden en hem goed laten boeren of iets anders waar hij afgeleid door raakt.

Share This Page