spekjes bakken

Discussie in 'De lounge' gestart door henkie24, 3 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. henkie24

henkie24 Niet meer actief

een domme vraag misschien. maar hoe lang moet ik van die spekblokjes bakken? eet dit vanavond maar heb geen idee. gebruik ze nooit. volgens mij is dit wel snel klaar toch? oh ja en weet iemand het verschil tussen bruine bonen en kapucijners. heb deze laatste nog nooit op.

2. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Wil je ze uitbakken of alleen een beetje bruin?
    Koekepan hoog vuur, geen vet in de pan, en denk in zo'n kwartiertje wel gedaan.

3. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Kapucijners:
    Deze peulvruchten (pisum arvense) zijn verwant aan de erwt (pisum savitum). Ze zijn al bekend sinds 5000 jaar in West-Aziƫ en Turkije, waar ze oorspronkelijk vandaan komen, maar kwamen in Nederland pas in zwang tegen het einde van de 18e eeuw. Kapucijners zijn bijzonder rijk aan koolhydraten en ijzer en zijn dus heel voedzaam. In gedroogde vorm zijn ze eerst geheel uitgerijpt voor ze worden gedroogd. Ze zijn dan grauw, wat de Nederlandse naam "Kapucijners" verklaard, nl. de kleur lijkt op de grauwbruine pij van de minderbroeders Kapucijnen (een kloosterorde). Gedroogde kapucijners moeten eerst 10 uur worden geweekt voordat ze verder kunnen worden gebruikt. Ze zijn ook verkrijgbaar in blik of glazen potten en kunnen dan direkt in een maaltijd worden toegepast. In de maanden juni en juli zijn bij de betere groenteboer ook verse kapucijners verkrijgbaar. T.o.v. bruine bonen hebben kapucijners het voordeel dat ze minder snel stuk koken en een beetje knapperig blijven.

4. henkie24

ehh? in ieder geval goed gaar maar denk ivm zwangerschap? :)
    die kapucijners zien er trouwens niet lekker uit zo in de pot hoor.
    wat ik dus ga maken is vandaag kapucijnerschotel :D heb nog nooit op maar lijkt me wel lekker. ziet er lekker uit op het plaatje

5. Channie

Channie Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    Spekblokjes moet je gewoon uitbakken tot ze bruinig zijn dat zie je vanzelf. Duurt maar 10 minuten ofzo denk ik soms wat langer.. en je moet ze in eigen vet bakken en geen boter er bij doen want ze bevatten van zichzelf meer dan genoeg.

Verschil weet ik niet zo van bruine bonen en kapucijnen.

6. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

Kapucijners zitten tussen bruine bonen en doperwtjes in. maar het smaakt als een doperwt.

hier meestal de spekjes ongeveer 15 min bakken. Tussendoor zou ik het vet wel uit laten lekken, anders is het 1 pan vet. EN bakken zonder boter of olie

7. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Als ik hutspot maak, dan bak ik tot ze echt goed krokant zijn uit.
    En gisteravond voor door de spruitjes bak ik ze alleen een beetje bruin. Vandaar mijn vraag...

8. henkie24

goeie tip van die zonder boter! ;)

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Gaar hoeft in principe niet met spek.... het is gerookt, dus kwalijke bacterieen zitten er dan niet echt meer in.

10. Lisette28

Lisette28 Fanatiek lid

21 feb 2006
    1.439
    1
    0
    Delft
    Als je vantevoren een paar druppels water in de pan doet (in plaats van boter) bakken ze bijna nooit aan.

11. henkie24

hallo!
    ze waren goed gelukt gisteravond en we hebbe heerlijk gegeten! pannen waren zo goed als leeg!

bedankt dames

liefs

Deel Deze Pagina