Hongerige dame

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Fleetwood, 5 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fleetwood

Fleetwood Bekend lid

24 okt 2013
    752
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag dames,

Onze dochter is geen kleintje, allesbehalve. Bij het vorige bezoek van het CB was ze net zes maanden, nu acht, en woog toen boven de acht kilo bij een lengte van ruim zeventig centimeter.

Ik heb het idee dat ze nog veel honger heeft. Dit is haar schema (ongeveer, want ze is niet in een schema te duwen, heerlijk eigenwijs als ze is ;)):

06:00: wakker worden, fles 210 ml
    09:00: een heel stuk fruit
    12:00: fles 210 ml + boterham belegd, zonder korsten
    15:00: fruit, groenten of 2 kleine rijstwafeltjes
    17:00 - 18:00: fles 210 ml, daarna avondeten (100 gram groenten met een half gekookt eitje, of een grote lepel quinoa, of een stukje vlees/vis). Daar doet ze het de laatste tijd prima op, gaat rond zessen naar bed en slaapt hiermee door tot zessen in de ochtend.

Ik hoef pas over een paar weken terug naar het CB. Dus vraag ik het even hier: zou ze wat meer mogen bij het avondeten, of wat meer eten overdag? Ik wil geen dikkertje van haar maken maar honger laten hebben vind ik ook natuurlijk geen strak plan!

Advies, anyone?

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Zolang je haar gewoon gezonde dingen geeft, dus groenten en fruit, en goede vetten, gaat ze geen dikkerdje worden. Ze krijgt dan gewoon wat ze nodig heeft om zich goed te ontwikkelen.

Dus ja, je mag haar meer geven als ze daar zin in heeft.

3. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Natuurlijk! Je hoeft je kindje echt geen honger te laten lijden hoor. Teveel melk geven is niet goed (teveel suiker en niet goed voor de niertjes), maar wat meer groente en fruit of brood met gezond beleg mag volgens mij best. Onze oudste is altijd een goede eter geweest en zat vanaf 6mnd op de +2 lijn. Zij kreeg gewoon wat ze wilde, maar enkel in de vorm van gezonde kost. Ik heb meerdere keren op mn kop gekregen bij het cb, omdat ze te dik zou zijn, maar ik ken geen enkele moeder die strenger is met eten dan ik was/ben. Ze at echt 100% gezonde kost, nooit een koekje/snoepje of chipje of vla of e.d. Ze is nu 3,5 en nog steeds niet mager, maar wel een stuk slanker en nog steeds een goede eetster.

4. Fleetwood

Fleetwood Bekend lid

24 okt 2013
    752
    0
    0
    NULL
    NULL
    Humpty, gaf je je oudste ook wel eens een tweede boterham, of een tweede stuk fruit? Hier eet dochter ook zo gezond mogelijk, volkoren brood, zelfgemaakte (vaak biologische) hapjes, rijstwafeltjes en absoluut geen koekjes of diksap. Het enige ongezonde zal de jam zijn die ik op haar boterham smeer. Maar dat wil ik ook vervangen voor geprakt fruit of pompoen of avocado.

Dochter oogt ook absoluut niet mollig of dik, maar van huis uit ben ik opgegroeid met een moeder met lichte anorexia ideeën...

5. Samurai

Samurai Bekend lid

1 dec 2013
    634
    1
    16
    NULL
    Noord-Holland
    Ik doe bij mijn zoontje weleens spelt door het fruit, dan vult het lkr, of ik maak speltpap. Hij eet ook 1,5 stuks fruit 's ochtends en krijgt nog vier flessen. Maar hij is 6 mnd en woog twee weken terug nog geen 7 kilo. Kan dus wel wat gebruiken hihi.
    Zolang je niet teveel melk geeft, is er geen probleem met meer eten. Je kan denk ook yoghurt toe geven en zeker extra groente en fruit.

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Vanaf 6 maanden is de regel: "jij bepaalt wat je kindje eet, je kindje bepaald hoeveel".

Zeker met groente en fruit mag je gewoon geven wat ze wil.

7. Samurai

Samurai Bekend lid

1 dec 2013
    634
    1
    16
    NULL
    Noord-Holland
    Wil het topic niet kapen ;), maar nu we het toch over eten hebben. Maken jullie weleens een hapje voor meerdere dagen? Ik kook vaak voor twee dagen voor mijn zoon, maar ik lees net dat een hapje bewaren niet ok is? Doen jullie dat weleens of maak je iedere dag vers?

8. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Als jij denkt dat je kindje meer op kan, gewoon meer geven, zoveel als ze wil idd, als het maar gezond is voor ze ;)
    Hier ook een flinke knul hoor met 6 maanden ruim 8 kg en 71cm.
    Ik ben hier nu begonnen met 's morgens soms wat brood erbij, hij wil dan gerust een hele boterham op eten, maar 's middags eet hij dan amper een halve, terwijl hij dan normaal een hele eet.
    Ach ik vind het allemaal prima, hij zit op dit moment ook een beetje in een raar schema omdat hij vaak vroeg wakker is, maar na een fles nog wel door slaapt.
    Evt. zou je ook nog wat yoghurt (volle/griekse) kunnen geven, volgens mij stond dat nog niet in je schema toch?!

9. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ja hoor, daar deed ik echt niet moeilijk over. Mn dochter is altijd al verzot op brood geweest, waardoor ik haar ook wel eens een boterham zonder beleg kon geven. vaak gaf ik dan een tweede of derde boteham zonder beleg. Tegenwoordig doe ik dat nog steeds wel eens. Ze mag per dag maximaal vier boterhammen met beleg, wil ze meer dan krijgt ze zonder beleg. Beleg is bij ons meestal pindakaas, smeerleverworst of philadelphia smeerkaas, en af en toe voor de lekker een keertje jam. Ze mag max twee boterhammen met pindakaas of jam. Fruit doen we ook niet moeilijk over. Al vanaf dat ze heel jong was eet ze met gemak twee of drie stuks fruit per dag, tegenwoordig heel af en toe ook wel eens vier of vijf.

@samurai: waarom zou dat slecht zijn dan? Tegenwoordig eet ze met de pot mee, maar vroeger maakte ik altijd heel veel eten dat ik dan invroor. Soms wel tien tupperware bakjes vol van eendezelfde maaltijd, die ik dan verspreid over twee maanden af. Nog steeds doe ik dit wel eens, zodat zij als ik heel druk ben of een baaldag heb, wel gewoon altijd een gezonde warme maaltijd heeft.

10. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.304
    10.272
    113
    Persoonlijk vind ik flessen van 210 groot.

Uk is 9.5 maand en krijgt het volgende.
    Rond half 7 90 ml melk met een 90 ml bordje pap
    Tussen de middag 1 tot 1 1/2 boterham en 180(6) melk
    Half 6 100 gram groente 100 Gr aardappel en soms eet hij alles soms laat hij wat staan.
    Wat fruit als toetje.
    19.00/19.30 180+6 met wat pap er door.

Tussendoor fruit, soepstengel, stukje cracker en tuitbeker water altijd tot de beschikking.

Deel Deze Pagina