Overstap gewone melk?

Discussie in 'Voeding' gestart door ZonStraal, 5 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ZonStraal

ZonStraal Niet meer actief

Hallo mama's,

Ik had een vraagje over wanneer ons zoontje gewone melk uit een pak mag drinken? En wat is beter 'gewone houdbare melk' uit een pak of verse melk uit de koeling?

Mijn zoontje is een echte melkdrinker en heeft nu nog 4 flessen op een dag. Hij heeft het echt nodig volgens het CB vandaar dat we het mogen blijven aanbieden. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe we dit gaan afbouwen naar 3 flessen op een dag. Mijn zoontje is geen brood eter en lust het alleen in vlagen.

Ik lees graag hoe jullie het hebben gedaan en wanneer.

Groetjes,
    Zonstraal

2. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.201
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hoi ZonStraal, bij de laatste bezoek aan het cb was ons zoontje 11 mnd en toen mochten we over gaan op gewone half volle melk (wat wij zelf ook drinken). In principe hadden we meteen gewone melk mogen geven als toevallig zijn opvolgmelk op was, maar als we bijvoorbeeld net pak hadden geopend mochten we dat eerst rustig leeg maken. Het komt dus niet op een paar weken aan. Overigens tot nu toe is de gewone melk hier nog geen succes. Hij wilt het niet drinken en gaan het vanaf morgen mengen met opvolgmelk en dat zo langzaam aan afbouwen.

We kregen trouwens het advies om vitamine D bij te geven. Wij hebben van Dravigat en hij krijgt 5 druppels per dag.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Als je kindje het nog echt nodig heeft, zou ik lekker nog even op de opvolgmelk blijven en bespreek het de volgende keer eens op het CB. Opvolgmelk is een echte groeimelk, verrijkt me allemaal vitamines en mineralen.

Hoe eet je kindje verder?

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Op zich mag je vanaf 9 maanden over op gewone dagmelk. Wel vitamine D bijgeven. Slechte etertjes gaan vaak beter eten als ze geen opvolgmelk krijgen. Opvolgmelk bevat namelijk als belangrijkste toevoeging zetmeel, waar kinderen een vol gevoel van krijgen. Qua vitamines en ijzer is de waarde van opvolgmelk vaak overschat. De vitamines kun je even goed zelf geven als druppeltjes, en de ijzer in opvolgmelk is van een soort die erg moeilijk door het lichaam wordt opgenomen.

Als je kind geen broodfan is, kun je natuurlijk ook gewoon pap geven i.p.v. brood, op die manier krijgt hij ook zijn granen (vezels) wel binnen.
    Kwalitatief gezien is er geen verschil tussen UHT (houdbare) melk en melk uit de koeling.

Als je minder flessen melk wilt gaan geven, dan zou je kunnen beginnen om 1 fles aan te maken met (rooibos)thee, en daarbij steeds minder melk toevoegen tot je een fles thee met een wolkje melk overhebt.

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Van gewone melk (en andere zuivel) is het advies 300cc, maar een max van 500cc. Dus je zult ook echt minder melk moeten geven.

Ons CB adviseerde vanaf 11 maanden te beginnen met wennen. We geven toen nog 2,5 fles (0,5 bij de lunch). Eerst de lunchfles veranderd naar gewone melk, een week later de ochtendpap met melk gaan aanmaken, en nog 2 weken later (pak was op) de avondfles ook. Toen zaten we op zon 450-500cc. Dus de middagfles is thee geworden, en de avondfles half thee, half melk. Maar geen toetje.
    Later dronk hij een klein bekertje melk bij de boterham 's ochtends en wel een toetje..

Deel Deze Pagina