Speklapjes die stinken.

Discussie in 'De lounge' gestart door Sterre82, 22 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    MOET je echt iedere dag vlees eten?

2. fopspeentje

fopspeentje Bekend lid

17 apr 2011
    562
    0
    0
    huismoeder
    In ons paleisje
    True. heb ik hier in huis ook wel eens geroepen, maar vriendlief is een echte vlees-eter en die wilt dat niet missen.
    bovendien is het in onze families normaal om overal vlees bij te hebben.

3. Jetje1

Jetje1 Bekend lid

1 mrt 2011
    548
    271
    63
    Bij ons in de buurt heb je wel een Sanders die Emte is geworden maar wel met de oude slagerij

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mag ik eens vragen voor hoeveel geld jullie per dag aan vlees op tafel zetten? Wat kosten speklappen voor 2 volwassenen en 1 kind bijvoorbeeld?
    En eten jullie veel vlees, dus in grammen?

Ik eet liever om de dag een bescheiden portie goed en lekker vlees dan iedere dag een vieze berenlap.

5. rijswijkse

rijswijkse Fanatiek lid

26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    Ik werk op dit moment in de slager.
    Wil nu echt geen vlees meer van de supermarkt die beesten worden helemaal afgemolken en als ze geen melk meer geven worden ze geslacht :)
    Sommige dingen zijn duurder vooral de luxe dingen maar gewoon gehakt,speklapjes niet hoor en je kan het per gram nemen.

Kijk gewoon wat ze in de aanbieding hebben en sla er veel van in.
    Meestal woensdag gehakt dag ;)
    Neem liever iets minder vlees dat lekker is.
    Ik ergerde me altijd aan de biefstuk(exelend) bij de AH krijg je een groot dik stuk en een dun klein stuk:(

6. zogelukkig

Inderdaad.

Hier bij de keurslager, die altijd een 10 op zijn rundergehakt scoort, op woensdag 700 gram voor 5 euro. Daar kan je als klein gezin 3x mee doen en dan kom je dus op 1,65 per dag, da's 55 cent per persoon. Da's toch niet duur?

7. Amfy

Amfy Niet meer actief

gemiddel een 3/4 euro per dag zoiets?

ten minste als ik normaal naar de slager ga ben ik rond de 20 euro per week kwijt.
    en een pondje ongeveer per dag met 2 volwassenen en 1 peuter. er blijft dan meestal nog wat over en dat is voor de honden.
    daarnaast word en veel rauw weg gegeten voor de honden (tijdens het kruiden etc)

gehakt heb ik meestal van 6 ons per keer van nodig aleen nu ik zwanger ben niet ;)

momenteel zal het een euro of 1/2 per dag zijn maar dat komt omdat ik weer 2 halve dieren in de vriezer heb

8. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Amen! Dat vette goedkope vlees is nog heel ongezond ook, je aderen slippen er alleen maar van dicht. En wat een smerig verhaal zeg van die biggen, ben blij dat speklappen e.d. hier al niet op tafel kwamen..wat een troep gooi je dan in je lichaam. :$

9. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    (Veel) vlees is toch ongezond, dus waarom zou je iedere dag die vette zooi op tafel zetten? :( Dan nog beter vegetarisch en sowieso wat vaker goede kip/kalkoen filet en vooral vis! :)

10. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    ik heb ook gehad van vlees bij de slager hier in durp en de slagers hier in de buurt zijn helaas wel erg duur en met veel monden te voeden is dat voor mij momenteel niet echt te betalen (rij om zoveel tijd naar goedkopere slager om vriezer vol te gooien hehe)
    maar het meeste had ik het bij vlees van de AH.. de karbo's., shoarma en spek .. bleeeeeeeeeeeh... ik heb ze op bepaald moment gemaild dat ik dit vreemd vond.. kreeg bericht terug van hoge uitzondering, scherpe controle etc.. en dat het eigenlijk niet mogelijk was.. ik zeg dit is geen hoge uitzondering, heb het nl de afgelopen keren elke keer gehad..
    ben naar de winkel teruggegaan en heb een hoop geld teruggekregen van verschillende soorten en verschillende keren vlees.
    ik hou al niet van varkensvlees.. maar als het dan ook nog zo meurt en smaakt ..
    tis dat ML niet zo van kip etc houdt..

11. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Dat is de reden dat hier al tijden geen varkensvlees meer geserveerd wordt.
    Zowiezo eten wij niet veel vlees ( ca. 3 tot hooguit 4x per week als we eens bbqen )
    Een mens heeft niet zoveel vlees nodig als beweerd wordt.
    Eiwitten, ja dat wel, maar die kan je ook ergens anders uit halen.
    Sinds we zelf kippen hebben eten we meer eieren en gezonder vlees.
    En ja, natuurlijk is het zielig, vlees eten van je eigen kippen..
    Maar.. je weet wel wat ze geten en gedaan hebben, dat ze niet vol gepompt zijn met chemische troep!
    wist je dat een vleeskip "normaal" gesproken maar 35 dagen leeft?? ( dan bedoel ik niet biologisch, maar het goedkope vlees )
    Van piepkuiken net uit het ei tot slacht, 35 dagen...
    En in de tussentijd zijn ze dusdanig vet gemest dat ze vaak niet meer op hun poten kunnen staan van ellende..
    Nee, lekker gezond stukkie vlees!
    Ik denk dat als we weer terug gaan naar de tijd dat ieder voor zijn eigen eten ( incl. vlees ) moest zorgen, we een boel vegetariers hebben in Nederland!
    Zo nu en dan een vleesvervanger is geen slechte optie hoor.

( sorry als het een beetje off-topic is.. )

12. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Je hoeft toch ook niet iedere dag vlees te eten?

13. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    O, ik zie dat ik spuit 11 ben :D (misschien eerst even het hele topic lezen, Miepie... ;))

14. zogelukkig

Varkensvlees is vetter dan rundvlees en kip. En een speklap al helemaal, ik vraag me af wat daar aan goede bouwstoffen in zit, de naam zegt hetval, het is vnl spek, dus verzadigd vet.
    Zuiver rundvlees is ook mager vlees, dat mis ik in je rijtje.
    En wat is 'goede' kip/kalkoen?

15. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    #35 Maedra, 23 jun 2011
    Laatst bewerkt: 23 jun 2011
    Variatie is echt het toverwoord wat mij betreft, inderdaad wat Nikki zegt, eet eens een stukje vis, goede kip (ik neem aan dat ze daarmee verantwoord scharrelvlees bedoelt) of een vleesvervanger of zelfs een volwaardige maaltijd zonder dit alles met alleen maar groente! Ik eet zelf geen vlees, mijn man wel en ik heb echt stevige carnivoren over de vloer gehad die hun bord leegschraapten met lekkere lasagne, hartige taart of burrito's uit de oven, daar kwam geen vlees of vleesvervanger aan te pas.

Maar als je wel graag vlees eet is inderdaad zoals al eerder genoemd een kleinere portie van goede kwaliteit misschien ook een overweging?

16. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Mm je hebt het dan wel niet tegen mij maar nu komt het wel over alsof ik alleen kiloknallers koop en geen respect heb voor dieren omdat ik speklapjes had die stonken...(terwijl ik verder nooit varkensvlees eet, getver)

Ik betaal zelf ook liever meer voor mijn vleesje, koop nooit kiloknallers, ben al 10 jaar lid van de dierenbescherming, eet elke dag anders, afwisselend vis, kip en sommige dagen helemaal geen vlees. Gewoon een lekkere groentensoep met brood.
    Ik vind het vervelend dat het nu in deze context getrokken wordt :(

17. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Je hebt helemaal gelijk. Er zit niet alleen 0,0 voedingswaarde in maar het is ook nog eens heel slecht voor o.a. je cholesterol gehalte. En dan sommige mensen die denken dat ze "gezond" eten door iedere dag een stukje vlees (een stuk vet dus) bij het avondeten te serveren. :$

Met "goede" kip/kalkoen bedoel ik óf van een goede poelier óf van een biologische slager. De kipfilet e.d. die je bij de supermarkt koopt is voor minstens de helft volgespoten met water, echt smerig.

18. zogelukkig

Juist.

Gehakt zou ik ook adviseren bij de slager te kopen want ook in die van de betere supers zit water, dat zie je ook als je het bakt.
    En als je het helemaal goed wilt, koop dan runderlappen die de slager ter plekke voor je tot gehakt draait. Hij rekent je dan de prijs van gehakt.

Ik kom al jaren niet meer bij de slager (wel persoonlijk, de keurslager is een buur en goede kennis). Wij gooien eens in de zoveel tijd de vriezer vol met 5 kilo biologisch scharrelrund en schaap. Dat zijn pakketjes gehakt en biefstuk/lasmfiletlapjes van 230 gram. Verder zitten er sudderlappen en soepvlees bij. Dat is pas echt zalig vlees!

19. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    we hebben hier een grote poelier en een kipfilet krimpt voor de helft in de pan.. terwijl de plaatselijke super uitstekende kipfilet verkoopt zonder volgespoten te hebben met water.. dus helaas gaat dat niet altijd op.

TS: je hebt helemaal gelijk met je laatste reactie.. stinkend varkensvlees kan overal gebeuren, bij de supermarkt en bij de slager.. het heeft allemaal te maken of het varken gecastreerd is of niet en of het verdoofd is of niet. Niet elke slager heeft het varken gezien waar die zijn vlees van verkoopt en kan je dus niet garanderen dat die niet bij die 10% hoort die sterk ruiken.
    Je hebt gewoon pech gehad maar zou het wel ff melden waar je het vlees gekocht heb..

20. zogelukkig

Nee, dat is echt niet waar! Een goede slager weet precies welke dieren hij in huis gehaald heeft. En een keurslager haalt het niet in zijn hoofd om berenvlees te verkopen!

Maar je hoeft het je niet af te vragen: als je varkensvlees koopt bij de super onder het mom van kiloknaller, dan weet je dat het vlees van ongecastreerde biggen komt. En dat is de mens zijn eigen schuld, want die wil zo goedkoop mogelijk vlees. De prijzen lopen vanzelf op als de supers vlees gaan verkopen van onder verdoving gecastreerde biggen.

Deel Deze Pagina