ik ben een stroop wafel teramisu taart aan het maken.... nu heb ik met mijn stomme kop de warme koffie ( niet heet ) met de gelatine blaadjes IN de kom met vanilly yoghurt gedaan die ijs koud was.... dus wat gebeurt er allemaal mini stukjes gelatine in de yoghurt..... dus wat denk ik misschien ff goed roeren met de mixer.... nee dus het werd niet glad.. toen dacht ik ik pureer de pompoen soep ook altijd als er stukjes in zit. ... dus dan doe ik gewoon die staafmixer er op he. EN TADAAAAAAAA geen stukkies meer. ( wel veel bubbels hihi ) maar nu dacht ik... ja maar nu word die taart toch niet meer stijf he? ik heb die gelatine tot moes geslagen.. of kan het nog goed komen in de koelkast????? of is de kans echt verkeken nu dat die ooit goed uit de vorm komt... er stond bij ken ook licht gevroren geserveert worden dus als het niet meer stijf word gooi ik hem de vriezer in. maar eigenlijk was het niet de bedoeling aangezien we ieder jaar al bijna ijs eten. dacht ik dat dit wel leuke verandering was.
volgens mij komt het niet meer goed met mijn taartje heb alles in de vorm gegoten nu... en in de koelkast neer gezet. maar geloof dat het niks meer word.. zonde...
Ik zou hem evt nog in de vriezer zetten denk ik.. Maar wacht het even een paar uur af, soms heeft het wel even nodig om 'stijf' te worden. Succes iig !
dankjewel. ik laat hem gewoon tot vanavond laat in de koelkast staan doet hij het nou nog niet goed..dan zet ik hem vannacht in de vriezer. alleen nu wil ik hem niet helemaal keihard hebben als we hem gaan eten. hoe lang van te voren moet ik hem dan uit de vriezer halen ? moet ik hem dan 1 uur van te voren uit de vriezer halen of beter in de ochtend in de koelkast zetten? zodat het rond 7 uur in de avond meteen te eten is zonder dat iedereen zn tanden er over af breekt.
Dat gaat vrees ik niet goedkomen Gelatine moet je namelijk "oplossen" om het daarna te vermengen met wat je stijf wilt hebben en dat dan langzaam te laten koelen zodat het stijf wordt, gelatine bind het dan samen zeg maar. Dan kun je gelatine stampen, mixen of wat dan ook maar die binding bereik je er helaas niet mee
het word de vriezer ik heb al gemeld aan de rest van de familie dat het ook dit jaar ijs taart word en als hij niet te eten is dat ze pech hebben hihi dan eten ze alleen maar de slagroom en cacao wat erop zit met het stukje stroofwafel. hihi ook lekker
ah ja zeker heb ik het recept !!! en hij is zeker lekker ! heb het eens al gegeten. alleen eerste keer dus dat ik het zelf maakt 8 personen stroopwafel teramisu taart 3 pakken stroopwafels ( ongeveer 10 stuks per pakje ) klont boter 50-70 gram 5 el. Amandel likeur ( als je deze een tijdje op het gasfornuis laat borrelen gaat alchohol eruit en kan je de siroop die over blijft gebruiken moet je wel eventjes rekening mee houden dat je meer als 5 eetlepels in het pannetje doet. en daarna opnieuw afmeet als je hetgaat gebruiken) 16 gelatine blaadjes 50 ml koffie nog warm ( om die gelatine na het koude water in op te lossen) 1 liter vanille yoghurt 500 ml slagroom wat kaneel en cacao voor de bovenkant te bestrooien. bodem: eerst 10 stuks stroopwafels fijn malen in keukenmachine heb je die niet dan zo klein mogelijk snijden en nog even met de hakblender er doorheen heb je ook die niet gewoon zo fijn mogelijk met een mes hakken. dan smelt je de boter in de magnetron of in een pannetje wat je makkelijker vind. die meng je dan met die fijne stroopwafels.en 2 eetlepels likeur ( of siroop dat je heb ingekookt van de likeur) dan giet je het in een vorm van 26-28 cm. zo ronde je weet wel voor appeltaart ook in te doen enzo. dat stamp je met een lepel goed aan ( schrik niet dat het er eerst korrelig uit ziet, nog even doorstampen met de achterkant van de lepel tot het glad is , beetje wrijven eroverheen) dan ongeveer 6 -8 stroopwafels door 4en delen. die tegen de rand op zetten even beetje aandrukken. ( soms valt het wat om maakt nietuit gaat goed komen met de vulling die er in het midden komt) dan hak je de rest van de stroopwafels fijn. in ongeveer halve cm vierkantjes ( hoef niet precies he ) en nu komt het stukje wat ik fout deed !!! gelatine blaadjes in koud water eerst weken 5 min. daarna in de koffie en 3 eetlepels likeur ( of de siroop dat je ingekookt heb van de likeur) oplossen verder. slagroom met een beetje suiker zoet maken en stijf opkloppen( niet te zoet want zit ook al stroopwafel bij natuurlijk) dan vanille yoghurt met de inmiddels AFGEKOELDE gelatine mengen. daarbij de slagroom er doorheen spatelen. dan pak je de taartvorm met de bodem. daar giet je eerst een laag van de vulling dan een beetje stroopwafels stukjes dan weer vulling en dan weer stroopwafels stukjes en weer natuurlijk die vulling beetje stapelen dus. vervolgens bovenkant glad maken en bestrooien met wat kaneel en cacao.
Hey, ik heb je recept opgeslagen, klinkt super lekker en ga het snel eens maken! Ik heb ook nog zo'n makkelijk recept voor taart met bastognekoeken, banaan en slagroom. Als je interesse hebt geef maar een seintje dan typ ik hem hier even over!
lekker!! wat klinkt dat lekker zeg! zal em morgen even overschrijven! thanks voor het recept! Female , dat klinkt ook lekker zeg! ben heel benieuwd naar jouw recept!
Oh lekker! Ik ga hem vandaaag proberen! Denk alleen dat ik ipv amandellikeur, amaretto gebruik... Dat kan toch ook wel? Heb ik namelijk nog staan, dus dan komt dat ook es op! Ik laat wel weten of ie gelukt is! Groetjes!
denk dat het zekers met amaretto ook kan! denk dat ik daar ook de voorkeur aan zou geven... ben benieuwd hoe die smaakte!
Norah zeker dat kan amaretto je kan ook koffie likeur er in doen of mocca. je weet wel die je in de koffie kan doen voor een smaakje.
Zoals beloofd........... SLAGROOM-BANANENTAART MET BASTOGNEKOEKEN Melk Custard 2 pakjes slagroom (a 300 ml) 2 zakjes vanillesuiker 1 el suiker 8 witte gelatinebladeren 1 pak bastognekoeken Roomboter 3 a 4 rijpe bananen Week de gelatinebladeren ongeveer 5 min. in koud water. Maak ondertussen een dikke custardpudding (aanwijzingen op het pak volgen, maar wat meer custard gebruiken zodat ie wat dikker wordt als normaal). Zet de pan met custard in een laag koud water (bijv in de gootsteen) zodat het kan afkoelen. Doe de (uitgeknepen) gelatine erbij. Helemaal af laten koelen en heeel vaak roeren ! Ondertussen de rest klaarzetten: -Ronde springvorm bekleden met bakpapier -Bastognekoeken goed verkruimelen. Houd 1 kwart apart. doe door de rest en beetje gesmolten boter, erdoor roeren tot de kruimels mooi donker zijn. Goed verdelen en plat duwen. -2 pakjes slagroom extra stijf kloppen met de vanillesuiker Als de custard pudding in één keer dik begint te worden (goed in de gaten houden) de slagroom er luchtig doorscheppen en goed vermengen. De helft ervan in de springvorm verdelen. Dan de bananen erover verdelen (in plakjes) en daarover weer de rest van de custard met slagroom. De rest vd bastognekruimels erover strooien. Min. 4 uur laten opstijven in de koelkast. Hopelijk heb ik het zo duidelijk genoeg uitgelegd
Hij is erg goed gelukt! Was echt een succes volgens de hele familie! Bedankt, ga em zeker vaker maken!