Dreumes eet slechter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Meis28, 22 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Mijn zoontje van 20 is altijd een hele goede eter geweest. Houdt van fruit, eet veel groente (wel vaak gemengd met andere ingredienten, dus niet a la rapley zegmaar). Nooit echt problemen gehad eigenlijk. Het enige wat hij niet lekker vond was ei. Maar nu merk ik dat hij steeds slechter eet. Hij zegt ook echt bleghh tegen bepaalde dingen, wil niets nieuws proberen en ze zeggen ook op de creche dat hij soms niet zo goed eet. Vaak is het savonds aan tafel dan ook jengelen of driftig worden omdat hij niet wil en meteen al om ´toetje´ vraagt. Ik vind dat hij op zijn minst wel even kan wachten tot wij een paar happen hebben genomen, ipv meteen weer de keuken in te rennen voor een toetje omdat hij niet wil eten. Ik ken dit niet dus weet niet zo goed hoe ik er op moet reageren. Wil natuurlijk niet dat hij met een lege maag naar bed gaat maar wil ook geen andere dingen aanbieden omdat de boodschap dan denk ik ook niet echt duidelijk is voor hem! Hij eet tussen de middag warm op de creche, verschillende gerechten.. En s avonds maak ik dan nog wat kleins voor hem (op doordeweekse dagen). Sommige dingen gaan er wel als koek in maar dat kan ik ook niet elke dag maken (zoals bananen pannekoekjes of bouillon met wat mini pasta er door). Iemand tips? Hopelijk is het een fase....;)

2. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.457
    17.403
    113
    Uittesten lijkt mij.
    Mijn houding is dan: niet eten? Best, maar je blijft zitten en je krijgt pas toetje als wij daar ook aan toe zijn. Bord blijft binnen bereik staan zolang ze er niet mee klieren, doen ze dat wel gaat het buiten bereik voor ze. Ga je bij toetje weer mekkeren? morgenochtend nieuwe kans.

maar moet wel zeggen dat het niet-willen-eten hier bij alle 3 niet lang heeft geduurd, vaak aten ze binnen een week weer gewoon.
    Belangrijkste is denk ik dat jullie op 1 lijn zitten en consequent erin blijven

3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.992
    4.008
    113
    Normaal...

Mijn zoontje is bijna 2, eet voornamelijk vlees en z'n toetje.
    Verder voldoende brood met divers beleg en meer dan voldoende fruit.
    Prima op gewicht, op een verkoudheid na eigenlijk nooit ziek.

De oudste is ruim 4, die heeft zeker twee jaar lang geen avondeten gehad, maar at ook goed brood en fruit. Ze begint nu weer redelijk te eten en begrijpt nu ook waarom wij graag willen dat ze van alles minimaal iets proeft.

Om nou een dreumes aan tafel te laten zitten 'tot hij eet', hmmm niet zo mijn manier, dat begrijpen ze nog helemaal niet. Ze denken wat dat betreft vrij simpel en korte termijn!

4. Sascha87

Sascha87 Actief lid

3 dec 2014
    419
    114
    43
    Hier mogen ze kiezen of ze hun eten opeten of niet. De ene dag bunkeren ze alsof ze een week niet gegeten hebben en de andere dag hebben ze aan 3 happen genoeg.

Wij maken van het (niet) eten nooit een probleem. Ze slapen er ook geen minuut langer/korter door.

Enige is dat ze wel minimaal moeten proeven.

Oudste heeft ook echt een fase gehad waarbij hij wekenlang amper iets at tijdens het avondeten.

De jongste eet nu haar avondeten meestal goed, maar zij eet geen brood.

Komt vast wel weer goed!

5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.449
    10.378
    113

Precies wat wij ook doen, hij roept zodra hij weet dat we aan tafel gaan wil niet eten.hij zit aan tafel en we besteden er geen aandacht aan.hij eet dan weer. Op dagen wat we iets eten wat hij niet lust eet hij wat we de dag er voor hadden. Hij eet nog steeds gevarieerd ( klop nu heel hard af) maar hij is gek op fruit, yoghurt, brood,ei en groente meestal ook. Aardappelen vind hij minder maar eet altijd wel wat.

6. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Zie net dat er staat: mijn zoontje van 20.
    Hahah! Gisteren had ik bouillon met vermicelli voor hem en hij at z'n hele bord leeg. Het ligt er dus zeker ook aan wat de pot schaft... :-/
    Wordt al echt kieskeurig dus! Ik probeer het maar een beetje, wil wel gevarieerd eten blijven aanbieden

7. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Zoontje is tussen 1.5 en 3.5 jaar regelmatig zonder avondeten naar bed gegaan. Misschien niet altijd even gezellig maar wel een bekende fase, die ook lang kan duren. Ik gaf 'm 's middags vaak iets van tomaatjes/komkommer voor het groente effect en aten misschien ff vaker spinazie en zelfgemaakte groentesoep, ging er 9 van de 10 keer goed in. Heb verder nooit aan alternatieven gedaan en hij moest wel altijd blijven zitten tot wij klaar waren.

Nu is het vaak vooraf 'lust ik niet' maar vaak weet ie dan nog niet eens wat we eten en zonder eten naar bed komt niet meer voor...

8. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Gaven jullie later op de avond nog wel
    Eens wat pap of iets anders? Hij heeft vanmiddag op de creche slecht gegeten (wat nu dus niets nieuws meer is).. En vanavond niks! Hij eet wel graag fruit en yoghurt/toetje dus hij heeft bijv vanavond een bakje appelmoes als toetje gehad. Maar daar kan hij toch niet op teren? Gisteren ook weinig gegeten, bijna geen brood tussen de middag en avondeten ook niks. Heb hem toen yoghurt met wat tarwe,en een banaan Gegeven. Ik ben alleen bang dat hij dan misschien denkt: zie je ik krijg wel wat anders. Maar vind het ergens ook vervelend voor hem (misschien heeft ie pijn in zijn mond of wat anders) en wil het geheel ook geen negatieve lading geven..

9. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.457
    17.403
    113
    hier krijgen/kregen ze niks anders, ze gaan niet gelijk dood van slecht eten ;)

10. tuc

tuc Niet meer actief

Dat hij geen nieuwe dingen wil proeven is echt leeftijd gerelateerd..doen veel peuters niet.
    Het weinige eten gebeurd ook vaker. Ik zou daar met 20 maanden nog geen strijd van maken, kijk eerst maar eens hoelang die fase duurt.
    Het driftig worden zou ik heel makkelijk in zijn..eet je niet, dan niet. Maar je wacht wel tot wij klaar zijn. Geen alternatief als hij niet gegeten heeft..jammer de bammer dan je honger hebt, dan had je maar moeten eten.

Maar een fase van een jaar of langer geen avondeten zou hier dan weer niet gebeuren. Op een bepaald moment/leeftijd zou je hier verplicht zijn om een paar happen te eten. Koek e.d. zou dan overigens ook helemaal niet meer gegeven worden. Alleen 3 hoofdmaaltijden en 2x fruit/rauwkost.
    Maar dus nog niet met 20 maanden;)

Deel Deze Pagina