Vanaf welke leeftijd oppas?

Discussion in 'Mama en gezin' started by rijo, May 26, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    Vanaf welke leeftijd zouden jullie een oppas, anders dan familie, aannemen? En hoe oud of jong zou die oppas dan moeten zijn?

2. Droppie Drie

Droppie Drie Fanatiek lid

Aug 1, 2013
    1,735
    10
    38
    Onze oppas begon toen ze net 14 was. Toen hoefde ze alleen 's avonds op te passen als ik zelf de kinderen in bed had gelegd. Ze had al ervaring met oppassen op twee nichtjes en haar moeder woont een paar straten verderop.

Ligt er ook aan hoe oud je kinderen zijn en of ze goed doorslapen. Voor een pasgeboren baby die minimaal elke 3 uur wakker wordt zou ik 16 de absolute ondergrens vinden.

3. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

Aug 17, 2015
    2,126
    405
    83
    Ik denk dat mijn zoon boven de 1 was toen en sowieso de hele avond/nacht doorsliep. Toen hebben wij een buurmeisje van 18 gevraagd af en toe savonds eens op te passen. Daarvoor alleen familie, maar dat zijn ook een hoop mensen dus keuze genoeg;)

4. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

Apr 20, 2015
    3,443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ik had voor het eerst een andere oppas dan familie toen mijn zoontje 8 weken was. Ik wilde een oppas van minimaal 20 jaar met veel ervaring met jonge baby's. Inmiddels heb ik twee oppassen (één vaste oppas en een reserve als de vaste oppas niet kan). Ze zijn 22 en 20 jaar. En dat gaat super, hij wil alleen niet door de oppas in bed gelegd worden, dan gaat hij schreeuwen ;). Maar verder gaat het hartstikke goed. Oppassen gebeurt hier vrijwel altijd overdag.

5. Aszz

Aszz Niet meer actief

Wij hebben een 'vreemde' oppas gebruikt vanaf een jaar of 3.
    Inmiddels een groepje hele leuke en lieve meiden die graag eens oppassen 😊

6. Ladybug85

Ladybug85 Niet meer actief

Ja KDV was ook vreemde oppas. Toen was hij 4 maanden. Vanaf 1 hadden we een oppasmeisje (21) zij past af en toe op. Eigenlijk slaapt hij bijna altijd al.

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Omdat wij ver weg van de familie wonen, zijn we sowieso al afhankelijk van "vreemde" oppas. Ons buurmeisje van toen bijna 14 past op vanaf het moment dat onze oudste 6 maanden was. Dat was dan voor zo'n 2,5 a 3 uurtjes. Haar moeder was dan wel altijd achter de hand, woonden schuin tegen over ons.
    Daarnaast uiteraard vanaf 3/4 maanden al het KDV.

8. Boommm

Boommm Niet meer actief

Hier waren ze ongeveer een maand oud elke keer toen er een oppas buiten de familie om kwam. Ik gebruik familie nooit als oppas.

De oppas moet minimaal 18 zijn, liever nog 20. Wij hebben vanaf de geboorte van de oudste, tot het moment dat we verhuisden naar het buitenland vorig jaar, altijd dezelfde oppas gehad. Inmiddels hebben we een inwonende oppas.

9. Koon

Koon Niet meer actief

Hier geen oppas nog buiten familie of vrienden. Echt no way dat er een jonge meid/jongen op mijn dierbaarste bezit komt passen. Dan moet de jongste toch echt wel goed kunnen praten.

10. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Ze is bijna vier jaar oud, maar we hebben nog nooit een externe babysit gehad. Wel onthaalmoeder uiteraard, maar dat reken ik daar niet onder.

Overdag eigenlijk nog niet nodig gehad. Wij werken allebei voltijds, dus in het weekend is ze gewoon bij ons. En ze is zo'n slechte slaper dat ik het risico niet neem om haar wakker te laten worden bij een 'vreemd' gezicht. Al zou het fijn zijn om wat vaker alleen weg te kunnen met mijn vriend, maar ik durf niet omdat ik bang ben dat ze achteraf nóg veel slechter en angstiger zou slapen.

11. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

Mar 26, 2015
    11,868
    5,107
    113
    Hier een oppas toen onze oudste bijna twee maanden was. Voor avonden vind ik het niet fijn om familie te vragen. We hebben nog steeds dezelfde oppas, dus nu ruim 1,5 jaar. Ze is 23.

12. Veera

Veera Niet meer actief

Vanaf 4 jaar en 18+

13. Daan90

Daan90 Bekend lid

Mar 10, 2013
    651
    3
    18
    Hier alleen de opvang en als we daarbuiten wat nodig hebben (komt niet vaak voor) dan familie of een vriendin met eigen kinderen.
    Gaat dan ook altijd om overdag eigenlijk, als ik een werk of studieafspraak heb buiten de reguliere opvangdagen.

's Avonds is altijd een van ons thuis, als we een verjaardag hebben gaat dochter mee (en de tweede straks ook).
    Ik ben niet zo van even een oppas vragen om zelf uit te gaan.
    Mocht ik echt nood hebben dan is het heel erg afhankelijk van de persoon, sowieso zal het dan alleen iemand zijn die ik ken. Dan heb ik geen minimale leeftijd, maar kijk ik naar de persoon zelf en hoe mijn kinderen op dat moment zijn.

14. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    #14 bosi333, May 28, 2016
    Last edited: May 28, 2016
    Vanaf de jongste 2 was hebben we wel eens buurmeisjes op laten passen. 13 jaar

Toen de jongste 4 werd liever niet meer zulke jonge meiden. Hij is best pittig en ze zouden hem niet goed aankunnen ( met pittig bedoel ik slim en kan goed manipuleren...jonge meiden doorzien dat vaak niet)

Nu dus alleen volwassenen en het liefst familie.

De oudste ook nog...maar kan ook al wel vaak alleen thuis blijven als dat moet.

15. kar89

kar89 Fanatiek lid

Feb 15, 2012
    2,246
    727
    113
    Niet.
    Ik wil hem alleen bij de ouders of in noodgeval bij goede vrienden die die goed kent.
    Terwijl ik vroeger al met 14 deed oppassen.
    Misschien denk ik er over een paar jaar anders over.

16. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Mijn zoontje is nu 2 en tot nu toe hebben alleen de oma's en mijn beste vriendin opgepast. We wilden nu gaan kijken voor een oppas voor soms een avond, maar dat stellen we toch nog even uit tot de baby geboren is en het veilig voelt om de kindjes bij een "vreemde" achter te laten.

17. Meisje93

Meisje93 VIP lid

Mar 21, 2015
    32,071
    14,402
    113
    Ik ben zelf als 14 jarige begonnen met oppassen.
    hiervoor had ik al veel ervaring vanuit huis uit. (groot gezin)
    Toen paste ik ook wel eens een hele dag op. Kindje was toen ong. 9 maanden

Mijn ervaring zegt dat leeftijd niets zegt. De ene 18 jarige is nog heel kinderlijk terwijl een 16 jarige bijv. al heel volwassen is.

hier is oppas nog niet nodig geweest. Verder heb ik heel veel nichtjes die dolgraag op willen passen.

18. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    Zoveel mensen, zoveel wensen haha :) Bedankt voor jullie reacties! De meningen lopen nogal wat uiteen zie ik. Het zou bij ons gaan om heel af en toe (eens per kwartaal ofzo) een of twee uurtjes in de avond. Ik vind mijn dochter nu sowieso nog te jong (11 weken), bovendien is ze 's avonds nog wat onrustig en weet ik het soms zelf ook even niet, en daar wil ik een ander niet mee opzadelen, zelfs familie niet. Wat mijn zoontje betreft zou het niet veel uitmaken. Hij gaat vroeg naar bed en slaapt prima. We doen -voor mijn gevoel- al zo vaak een beroep op de familie, voel me soms een beetje bezwaard, ook al weet ik dat ze het met alle liefde doen.

19. mel78

mel78 VIP lid

Feb 12, 2008
    8,320
    242
    63
    Onze oppas was 15 toen hij begon, maar dan lagen de kids op bed, en zijn moeder was achterwacht (wonen in de straat), een jaar later deed hij de kinderen ook naar bed, onze jongste was toen 2.

20. Ntje

Ntje Fanatiek lid

Nov 11, 2012
    3,720
    90
    48
    Almere
    Kdv vanaf 8 maanden.

Maar verder nog niet nodig gehad. Ik denk dat mijn (schoon) familie heel verontwaardigd zou zijn als ik een oppas van buiten de familie zou aannemen. Dat is bij m'n moeder met de kinderopvang al zo dus ja.

Dus het is niet zo dat we het niet zouden willen maar meer dat het hier niet nodig is.

Als dat niet zo zou zijn dan zou ik de voorkeur hebben voor een meisje of jongen boven de 18 met ervaring in de kinderopvang (dus ook geschoold) en een ehbo diploma.

Toen ik nog oppaswerk deed voldeed ik aan dezelfde voorwaarden en kreeg ik ook een hoger uurtarief. Dat zou ik ook wel ervoor betalen.

Share This Page