Hoi, Onze kleine man is nu een paar weken oud en oh, wat zijn het zware weken tot nu toe. Vanaf de geboorte spuugt hij vrij vaak, slaapt slecht en komt weinig aan. Reden genoeg voor mij om hier iets mee te doen. Helemaal nu het slapen nóg minder is door buikkrampjes. Maar waar begin ik? Houden de dingen die ik opmerk verband met elkaar of zijn het losstaande problemen? - Het spugen; is minder geworden maar hij spuugt heel makkelijk (als ik hem bijvoorbeeld te snel wegleg) en dat kan direct na de voeding zijn, of zelfs anderhalf uur erna (heel soms ook vlak voor de volgende fles). Andere fles, rechtop voeden, bed omhoog, omhoog houden na de voeding, vaker kleine beetjes aanbieden, dit hebben we allemaal geprobeerd maar het maakt weinig tot geen verschil. Hij ruikt niet zuur uit de mond en heeft er alleen veel last van als het echt zuur is wat eruit komt, als het melkachtig is merk ik weinig aan hem. - Het niet/weinig slapen; overdag slaapt hij hazenslaapjes, maximaal 30 minuten (en dat is dan al een goed slaapje). Merendeel is niet langer als 10 minuten en als hij wakker wordt/is huilt hij. Deels ook door (over)vermoeidheid gok ik, ik zie namelijk duidelijk aan hem dat hij graag wil slapen. Maar het lukt niet, op wat voor manier dan ook. Vrijwel alles wat ik me kan bedenken heb ik (meerdere dagen) geprobeerd. * Donkere of lichte kamer * Boven of beneden slapen * Reiswieg, ledikant, box * Wakker wegleggen, (half) slapend wegleggen En nog een heleboel andere dingen maar niks werkt. Het ene werkt nog minder als het volgende wat ik bedenk. De nachten gaan steeds beter, vannacht zelfs van 11 tot half 7! Maar ik vermoed dat dat deels ook komt omdat hij de rest van de dag amper slaapt en in de avond dood op is. Want naast het slechte slapen overdag heeft hij 's avonds van 7 tot 11 ongeveer zijn huiluurtjes, wat hem helemaal sloopt. Na de laatste fles is het goed en gaat hij (vrij) makkelijk slapen. - De buikkrampjes.. Worden steeds erger, na zijn vroege ochtendfles slaapt hij nog een uurtje ongeveer en vanaf dan begint het. Slapen, wakker en huilen, slapen, wakker en huilen. Elke 5 minuten ga ik erheen omdat hij weer huilend wakker wordt, ik masseer/wrijf over zijn buikje en hij valt weer in slaap. Dit herhaalt zich vrijwel de gehele dag door en is enorm vermoeiend voor ons beide. Eerst liet hij makkelijk scheten, en viel hij daarna moeiteloos in slaap, maar nu komen de scheten steeds moeilijker en als het dan lang duurt is meneer klaarwakker en overstuur. Opnieuw in laten slapen kost enorm veel moeite en dan is het nog maar de vraag hoe lang hij slaapt. Zijn buikje masseren werkt nog het beste, maar ook dan ben ik lang bezig om hem rustig te krijgen en wat los te maken. Ik heb Infacol geprobeerd maar dan weigert hij de fles. Ook Cinababy geprobeerd maar hier wordt hij misselijk van en geeft over (ook als ik Infacol op een lepeltje geef). Dat is dus geen optie.. Maar wat dan? De dagen zijn slopend op het moment, we hebben er nog een dreumes bij die de nodige aandacht vraagt maar ik ben bijna volcontinu bezig met de jongste. En zodra hij begint te huilen barst het hier los en heb ik binnen no time 2 huilende/krijsende kinderen. Ik zit dus even met de handen in het haar wat ik moet doen, en waar ik moet beginnen. Het liefste zou ik het slapen eerst aanpakken, zodat hij uitgeruster is en wellicht beter drinkt. Maar kan ik misschien beter eerst het spugen bekijken en hiermee aan de slag gaan, en dan hopen dat het slapen vanzelf beter gaat als het spugen minder is. Pff, ik weet het niet hoor! Contact met het CB is er al geweest, dit is hun advies: - Spugen; andere voeding proberen (Nutrilon A.R) of indikken (Nutriton), dat mogen we zelf bekijken wat we doen. Nu heb ik hier geen ervaring mee noch verstand van, dus hoe moet ik beslissen of we dit doen en wat de beste keuze is? Als we Nutriton zouden proberen moesten we zelf ook maar uitvogelen hoeveel we moeten gebruiken (?!). De HA konden we ook bezoeken maar zou weinig tot niks doen volgens hun, omdat onze man er (te) weinig last van heeft. Nogmaals, ik heb er geen verstand van.. Het enige wat ik weet is dat hij er, naar mijn mening, te veel last van heeft. Niet zozeer pijn maar het overgeven an sich, hij komt ook weinig aan (de beste week was iets meer als 100 gram) maar dit was geen punt verder werd me gezegd. - Slapen; inbakeren. Hier ben ik voorzichtig mee aangezien we niet weten of er iets medisch aan de hand is. De globale dingen zijn nagekeken; oortjes, neus, spruw etc. Dat is het dus in ieder geval niet. Nu heb ik zelf, uit wanhoop, met een hydrofiel hem ingebakerd van de week maar hij werd woest! Ook na meerdere keren proberen bleef hij driftig worden. En anders laten huilen zeiden ze, hij zou het vanzelf wel opgeven. Ja natuurlijk, omdat hij dan de energie er niet meer voor heeft! Dit advies ga ik ook zeker niet opvolgen. Verder hadden ze weinig advies. Het beste zou volgens hun zijn om het aan te kijken, de krampjes en het spugen zouden snel over zijn zeggen ze en het slapen zou dan ook vanzelf wel goedkomen. Maar dit kan ik gewoon niet, ik kan niet toekijken hoe mijn zoon steeds vermoeider raakt, niet slaapt, spuugt en in een vicieuze cirkel terecht komt/gekomen is. Daarnaast vind ik ook dat hij echt weinig aankomt, ook al vind het CB het niet alarmerend. Ook de HA zegt even aankijken, vooral m.b.t het spugen. Zijn ervaring is dat er te snel op andere voeding overgestapt wordt of medicijnen gegeven worden dus wacht hij liever nog een paar weken (tot maanden zei hij) voor hij actie wil ondernemen. Sorry voor het lange verhaal, maar zijn hier ervaringsdeskundigen die mij wat zinnig advies kunnen geven en mij op weg kunnen helpen? Van het CB krijg ik adviezen waar ik zelf maar van moet kijken wat ik denk dat het beste is, en de HA laat ons nog gerust weken zo doorgaan. Dank je wel alvast!
Hoi hoi, Ik ben geen ervarings deskundige maar de meeste dingen komen bij mij bekend voor. Mijn meisje heeft waarschijnlijk koemelkallergie en verborgen reflux. Je kan inderdaad de voeding indikken waardoor het spugen minder word. Maar, de kans is dan ook aanwezig dat de krampen wat erger worden. Toch zou ik het wel proberen om in ieder geval een ander merk te nemen of nutriton te gebruiken. Misschien dat zijn slokdarm pijn doet van het spugen? Hoe zijn zn luiers? Mijn meisje slaapt bijna alleen maar op haar buik. Misschien dat dit werkt voor je mannetje?
Ons zoontje is kampioen projectiel spugen als we zijn voeding niet indijken. In eerste instantie gebruikten we nutriton, 2 schepjes op 100cc. Hier kreeg hij nog meer kramp van dan hij al had, dus zijn we pure johannesbroodpitmeel gaan gebruiken en dat werkt voor hem beter. Misschien voor jullie ook te proberen? Hoeveel bij de voeding in moet staat wel op de verpakking. Wij gebruiken ongeveer een halve theelepel per fles. Wat betreft de huisarts en het cb, ik zou net zo lang aan blijven kloppen tot ze eens wat ondernemen. Het cb kwam hier ook met nutteloze adviezen en de huisarts gaf aan buiten de gebruikelijke adviezen als bedje omhoog en voeding indikken en dergelijken dat hij het anders ook niet wist en werden we weer naar het cb gestuurd. Maar blijven bellen helpt nu kunnen we naar de kinderarts en wordt er hopelijk een keer actie ondernomen. Kortom, zit het je niet lekker: blijven drammen
Behalve het spugen is alles heel herkenbaar. - Hier leek alles ook beter te gaan toen ze op haar buik lag. Ik vond dit eng dus heb een airgosafe topper gekocht. - Ze sliep beter als ik met de kinderwagen wandelde. - Wat hier hielp tegen de krampjes was fietsen ( op de rug en fietsbewegingen maken met haar benen) en met de buik op de onderarm leggen. - Hier werd ze heel rustig van Boris Beer (you tube) hebben we werkelijk tot middrn in de nacht gedraaid. Succes!
Mijn zoontje spuugde ook heel veel (dit heeft geduurd totdat hij 1 jaar was). Hij had er op zich geen last van maar het was wel vervelend. Voor het spugen gaf ik Nutriton. Op zich spuugde hij dan nog steeds best veel maar minder als dat ik het niet gaf. Ik heb eerst precies gegeven wat op de verpakking stond maar dan werd het wel erg dik dus toen heb ik gewoon een beetje geexpirimenteerd en op den duur had ik voor mijn gevoel wel een goede samenstelling gevonden . Ik zou eerst proberen of het lukt met de Nutriton want die kun je mengen met de normale voeding. Mocht dat niet helpen kun je altijd nog overstappen op andere voeding. Voor wat betreft de darmkrampjes hielp bij mij Sab Simplex super goed. Dat zijn net als infacol druppeltjes die je bij de melk doet. Toen ik dat eenmaal gaf had hij nooit meer last van krampjes. Sterkte!
Dank je wel voor jullie reacties! De HA en het CB helpen me helaas echt te weinig, heb al meerdere keren aan de bel getrokken maar zonder resultaat. Dus ga ik eerst zelf mijn opties maar verkennen en hopen dat het helpt, want hun frustreren mij alleen maar meer op dit moment Ik wist niet dat Nutriton bij de voeding moest, dacht dat hier ook speciale voeding voor was. Handig om te weten, want overstappen op andere voeding duurt ook een tijdje voor je effect merkt geloof ik?! Op zijn buik vind hij totaal niet prettig, we oefenen iedere dag een keer of 3 een paar minuten maar tot nu toe is dat alleen maar huilen. Was bij mijn dochter ook en dat ging pas over na een maand of 2/3. Dus ik denk niet dat hij op zijn buik zal willen slapen, eng vind ik het op zich niet want dochter slaapt ook sinds 3/4 maanden op haar buik. Eerst het spugen maar eens aanpakken dus, moet toch nog boodschappen doen dus zal eens kijken of ik Nutriton kan vinden. Geen idee maar verkopen ze dat bij de supermarkt? Luiers zijn verder prima, hij plast voldoende en ook ontlasting geeft niet echt problemen. Eerst dan toch maar Nutriton proberen, ik vogel de hoeveelheid zelf wel uit denk ik. Maar moet ik daarvoor dan ook een andere speen hebben (Dr Browns fles)?
Ik weet niet of je dit bij de ah of iets kan kopen Maar wel bij de kruidvat, etos etc. Zelf gaf ik de kruidvat merk waar de johannes broodpitmeel al in zit verwerkt en ik vind dit eerlijk gezegd beter dan de nutriton. Ik moet helaas wel nutriton bijvoegen want mijn dochter krijgt nu sinds 2.5 week nutramigen aa en dit is extreem dunne voeding. Wat betreft een andere fles, ligt er aan hoeveel je de voeding indikt. kijk dan desnoods naar een speen waar het makkelijker uit komt. Maar hij heeft geen pijn met poepen? Het is heel lastig om te zeggen wat je zoontje kan hebben omdat heel veel baby's last hebben van darmkrampen. Maar als je het niet vertrouwt zou ik toch naar de huisarts gaan en een verwijzing vragen naar de kinderarts. Mijn dochtertje kreeg er dan ineens huiduitslag bij. Maar de huisarts wilde mij eigenlijk niet doorsturen. Maar ik heb op mn strepen gestaan en wat ben ik blij dat ik dat heb gedaan! De kinderarts heeft nu voor een maand een machtiging af gegeven voor speciale voeding en ik heb nu een heel ander kind!
Houd er wel rekening mee dat nutriton voor extra krampjes kan zorgen. Gaat ook weer over. En anders zoals al eerder is gezegd pure johannesbroodpitmeel aan de fles toevoegen. Vervelend zeg dat de artsen je niet serieus nemen.
Zo bekend... en ik denk dat je toch een verwijzing naar de kinderarts moet regelen. Hier was het verborgen reflux en koemelkallergie. Daarnaast hoor ik ook goede ervaringen met een osteopaath.
N.a.v de reacties begin ik toch te denken dat ik misschien nog maar eens naar de HA moet gaan. Zijn er nog verdere mogelijke symptomen van koemelkallergie of verborgen reflux? Ik ben helemaal niet thuis in die wereld, dus zou ook niet weten waar ik op moet letten. Ik merk verder niks aan hem, pijn bij poepen heeft hij volgens mij niet. Hij moet soms moeite ervoor doen, maar echte pijn heb ik (of ik moet het voor iets anders aangezien hebben) niet gemerkt. Wel zitten er vaak witte stukjes/korrels in zijn ontlasting. Maar heb dit verder nooit raar gevonden. Of is het dat wel? Ik maak me toch een beetje zorgen over die Nutriton, hij heeft nu al zo veel buikkrampjes dat ik het eigenlijk niet zie zitten hem nog meer krampen te bezorgen. Dit zou met pure Johannesbroodpitmeel minder moeten zijn? En als ik dan toch voor Nutriton ga, hoe lang moet hij hier aan wennen?
Hier kreeg ze verstopping van de nutriton.. dus daar zijn we snel weer mee gestopt. Reflux: slikken, hikken, tong veel uitsteken, overstrekken, niet plat willen liggen. Koemelkallergie: weet ik niet heel erg veel van maar bij ons was bleekjes in het gezicht, veel moe (ndat de reflux opgelost was met medicatie) en slechte ontlasting (verstopping) We hebben een heel ander meisje gekregen toen we daarachter kwamen. Sliep gelijk zoveel meer na de medicatie voor de reflux. Hier werd nutriton niet echt aangeraden want als het verborgen reflux is kan het verergeren.. maar het is bij elk kind anders. Ik zou een afspraak maken en eisen een doorverwijziging.
Kenmerken zijn erge buikkrampen,heel veel huilen. Verschrikkelijk drinken (denk hier aan,fles weigeren, gelijk of erna krampen. Huiduitslag/exzeem. (Maar hoeft niet ) Moeite met ontlasting en vooral spuitluiers. Sommige poepen ook bloed. Zal vast nu veel dingen vergeten. Verborgen reflux : heel veel hikken,slikken,ook veel huilen. wat de kinderarts als eerst zal vragen is of er koemelkallergie bij jullie in de familie zit. Laat je niet afschepen met de woorden "bezorgde moeder " " het zal allemaal wel mee vallen " Gewoon gelijk om een verwijzing vragen 😉
Wij hebben goede resultaten geboekt via een osteopaat Ook zou ik een doorverwijzing KA eisen. En misschien is een puck a baby inbakerzakje iets? Niet zo strak als inbakeren en toch geborgenheid En voor krampjes gebruikte wij probiotica van omniflor Heel veel succes meid!
Slikken; check, hikken (heel vaak); check (bijna bij elke fles), tong uitsteken; check (ook heel veel), niet plat willen liggen; niet echt, alleen als hij erge last heeft. Toevallig merkten ze bij het CB op dat hij vrij bleekjes ziet, maar ik weet dit aan dat hij zich dus niet goed voelt en ik ben zelf ook een bleekscheet (mensen vragen vaak of ik ziek ben). Lactose intolerantie komt voor in mijn familie, mijn opa heeft hier last van en kan niks verdragen van melk (ook niet waar melk in zit). Dit weten ze overigens bij het CB maar ze zeiden dat ik het dan zelf moest hebben of mijn man of meer mensen in de familie (?!). Ik dacht dat 1 persoon wel genoeg was maar goed.. Ik ga maandag direct de HA bellen voor een verwijzing, mocht het niks zijn dan weten we dat in ieder geval. Nog even een weekendje doorbijten.. Hij slaapt nu gelukkig eindelijk, na de fles heb ik hem meteen slapend in bed gelegd. Normaal doe ik dit niet, omdat hij vaak na een paar minuten dan over gaat geven, maar nu sliep hij al en ik dacht: snel voor hij wakker wordt. Hij slaapt nu al een half uurtje, daar ben ik erg blij mee want de rest van de dag was ronduit kl*te. Net even snel mijn dochter in bad gedaan, nu gauw eten dan hoef ik niet zo te hannessen met een baby in m'n armen en een dreumes die ik eten moet geven Ik heb trouwens vanmiddag tussen de bedrijven door een draagdoek besteld (duur!! jee! maar als het helpt!), had gelezen dat veel (reflux) kindjes hier lekker in slapen dus leek het me een goed idee om te proberen. Ben benieuwd!
Voor reflux zijn er 'leefregels' deze leefregels kunnen ervoor zorgen dat de refluxklachten minder worden. Ik zal ze onderaan even noemen, ondanks dat ik al wel veel lees wat je doet. (Heel goed!) Je kan idd proberen of indikken werkt, maar dit moet je wel even de tijd geven. Je kan idd ar voeding kopen, deze voeding bevat voorgekookte jbpm. Vaak is dit al voldoende, maar soms ook te veel of te weinig. Daarnaast kan je je eigen voeding blijven gebruiken en dan nutriton of pure jbpm (Tammi) toevoegen. Van pure jbpm heb je minder nodig en bevat, in tegenstelling tot nutriton, geen toevoegingen. Nutriton bevat maar 30% jbpm, rest zijn toevoegingen. Hoeveel je moet gebruiken is vooraf niet te bepalen, daarom zegt men ook dat je het moet uitproberen. Soms is een klein beetje voldoende en soms moet je veel meer gebruiken. Als je dus jbpm of nutriton wilt gebruiken kan je het beste met een klein beetje beginnen en dan steeds ophogen tot je denkt dat het voldoende is. Koemelkallergie komt niet heel veel voor, maar kan wel uiteraard. Het klinkt mij eerder als reflux icm de normale krampen. Bij kea gaat men er van uit dat in directe lijn allergien aanwezig moeten zijn. Dus bij jou of vader van je kindje en evt jouw ouders of zijn ouders. Jouw opa staat er dan net wat te ver vanaf. Hooikoorts, astma etc zijn ook allergien. Hoe dan ook, ik zou je adviseren eerst de leefregels voor reflux toe te passen en evt in te dikken. Als je dat hebt geprobeerd en er in jouw ogen te veel onrust blijft langs de ha te gaan. Een ha zal je toch eerst dit laten doen. Als medicatie echt nodig is is het nodig, maar je kan het beter eerst zonder proberen. Leefregels; - zorg voor rust en regelmaat (niet per definitie op de klok, maar een vast ritme zoals: verschonen-fles-boeren-knuffelen-'spelen'-naar bed bij eerste vermoeidheids signalen (of waar je kindje kan slaoen)-slapen-verschonen etc). - zorg voor niet te veel prikkels. - geef je kindje vaker kleine porties per dag. - (fv) maak de flesvoeding op de juiste manier klaar, koud water opwarmen, poeder erbij en roeren. (Warm kraanwater wordt voor elk kindje afgeraden, schudden zorgt voor extra lucht en extra lucht zorgt voor druk op de maag waardoor er meer voeding in de slokdarm komt). - (fv) zorg dat de voeding minimaal 20 minuten duurt. - (fv) houd je kindje zo rechtop mogelijk, waarbij de fles zo horizontaal mogelijk is zonder (!) dat er lucht in de speen komt. - zorg dat je kindje goed boert. - houd je kindje na elke voeding een half uur rechtop. - zorg dat alles waar je kindje in ligt schuin staat. - til bij het verschonen niet de beentjes te hoog op, maar draai je kindje. - een ergonomische draagzak/doek kan wonderen verrichten. - sommige kindjes slapen liever op hun buik.
Heel herkenbaar!!! Ik kreeg van de kinderarts als advies om hero baby comfort te gebruiken en dat werkte heel goed! Eerst Johannesbroodpitmeel geprobeerd maar daar kreeg hij nog meer krampen van! Hero baby comfort is en voor spugen en voor krampjes.
Kinkt inderdaad als (verborgen) reflux. De meeste tips heb je hier al gekregen. En inderdaad de draagdoek is de oplossing voor de momenten dat je even je handen vrij wilt/moet hebben voor je oudste of huishouden, etc. Ik had hier niet zonder gekunt!
Hier was Nutriton echt dé oplossing. Wij gingen van meerdere keren per dag projectiel braken, naar af en toe een klein mondje melk teruggeven. Het zal echt niet voor elke baby de oplossing zijn, maar wat mij betreft is het het proberen echt meer dan waard Veel sterkte! Het is vreselijk sneu om je kleintje zo verdrietig en met pijn te zien
Als lactose intolerantie al voorkomt in je familie zou ik zelf geen nutriton gaan geven maar tammi johannesbroodpitmeel In nutriton zit nl ook lactose verwerkt Beter het zekere voor het onzekere toch? Hier ook een meisje met lactose intolerantie vandaar dat ik even reageer over de nutriton