babyzwemmen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kwebbel86, 31 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

hoi hoi, is het babyzwemmen aan te raden? Het is hier donderdagavond van 19.00 - 19.30 maar dan heeft ze de laatste fles al en gaat dan rond 20.30 naar bed.
    Woensdagochtend en vrijdagochtend is het ook babyzwemmen en dat komt dus beter uit. Maar is het aan te raden? Is het onder begeleiding? Wat kan ik verwachten? Ik snap dat het overal verschillend is maar de richtlijnen zijn denk ik wel n beetje hetzelfde zijn... Graag ervaringen, tips, wat mee te nemen, e.d. ?!

Ik heb al in huis: zwembroekje, zwemluiers en zo'n opblaasding waar ze in kan (van 0 tot 2 jaar)

2. Sabrine1984

Sabrine1984 Niet meer actief

Ik lees even mee.
    Ik ben wel al met m'n zoontje wezen vrij zwemmen, maar nog geen babyzwemmen gedaan. Zwemmen vindt hij geweldig! Ik had hydrofielen mee (1 om mee af te drogen, 1 om op het verschoningsmatje te leggen) En een kruik in de handdoek van hem gewikkeld. Lekker warm. Ik had ook de maxicosi mee genomen. Ik zet hem daarin als ik me om kleed (eerst ik omkleden, dan hij. En als we er uit gaan kleed ik eerst hem aan) Uhm verder nog iets te drinken/ speeltje voor als ik me aan het omkleden ben. Oh ja en een fotocamera!

3. Anne22

Anne22 Actief lid

18 nov 2007
    220
    1
    0
    Jaaaa! Ben ook benieuwd, wilde hierover ook een topic openen... ;)

Ik wil in maart gaan beginnen met babyzwemmen, dit is op zaterdagmorgen. Ik vind dat persoonlijk inderdaad ook fijner dan 's avonds tussen 7 en 8.

Ben ook wel benieuwd of mensen ervaring hebben met vrij zwemmen.
    Hoe en vanaf wanneer? Ik overweeg namelijk om met mijn dochtertje (5,5 maand) eerst al eens samen te gaan zwemmen. Aan te raden of juist niet?

En inderdaad waar moet je aan denken en wat neem je mee? Heb geen tips voor je maar ben ook heel benieuwd!

4. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik denk dat het water voor vrijzwemmen al snel te koud is voor die kleintjes. Met babyzwemmen is de temperatuur aangepast.

En leeftijd, de een zegt dat het mag als ze hun prikjes hebben gehad, de ander zegt dat je beter tot 7 maanden kunt wachten ivm longrijpheid.

5. Anne22

Anne22 Actief lid

18 nov 2007
    220
    1
    0
    Ja, kan ik me inderdaad wel iets bij voorstellen die temperatuur. Bovendien vind ik het idee van een kleintje in chloorwater eigenlijk niet zo prettig. Maarja, vind samen zwemmen ook wel weer belangrijk... ;)

6. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Wij zijn met 6 maanden gaan zwemmen en sindsdien gaan we ook elke maandagochtend naar zwemles, hij vindt het geweldig in het water.
    Met de zwemles is het water extra verwarmd. Met vrij zwemmen kan je het even proberen in het diepe (ligt ook aan de leeftijd natuurlijk, een kindje van 4 maanden zal eerder afkoelen dan een kindje van 7 maanden) maar je hebt volgens mij in elk zwembad ook een baby/peutergedeelte en dat is altijd warmer. Ik zeg gewoon een keer doen!

7. Helise

Helise Fanatiek lid

4 mrt 2012
    1.785
    0
    36
    Babyzwemmen is leuk en zeker aan te raden! Mijn zoon vond/vind het geweldig.

In de avond lijkt mij ook drie keer niks, wij gingen altijd in de ochtend, hier begon de les om 10.30. Hier was het altijd onder begeleiding van een zwemjuf en er word vanalles gedaan met die kleintjes, zeker naarmate ze ouder worden. Verder heel veel liedjes zingen.

Wat ik altijd mee nam waren zwemluiers, zwembroek, handoeken voor af te drogen, shampoo en douchegel en dat was het geloof ik wel. Zwembandjes e.d hadden ze allemaal daar.

8. Anne22

Anne22 Actief lid

18 nov 2007
    220
    1
    0
    Klinkt heel leuk!

Douche je dan ook samen na afloop of doe je dat thuis?
    Heb er echt helemáál geen beeld bij... :)

En is het nu te koud buiten om met je kindje te gaan zwemmen (binnen natuurlijk :p )? Of gewoon erna lekker warm inpakken?

9. angel229

angel229 Niet meer actief

Ga regelmatig vrij zwemmen met dochter. Babyzwemmen nooit gedaan want dat kwam niet uit met de werktijden. Eerste keer dat ik ging was dochter 3 maanden. Inmiddels zijn we geregeld geweest. Grote diepe bad is wat kouder maar nu ze bijna 1.5 is houdt ze dat goed vol. Peuterbad staat garant voor zeker 2 uur speelplezier!

Ik heb mee: zwemvleugeltjes, hydrofielen, grote badhanddoek voor haar, shampoo, krentenbol oid, drinken, buggy (berg ik op in locker), onderwaterfotocamera

10. Helise

Helise Fanatiek lid

4 mrt 2012
    1.785
    0
    36
    Ja wij douche na die tijd altijd, scheelt weer een badderbeurt in de avond :p

Bij ons gaat het zo:
    Moeders omkleden, daarna baby's omkleden.
    Vervolgens ga je het water in, de les duurt bij ons 45 minuten.
    Dan gaan ze opdrachten doen, spelletjes spelen en liedjes zingen.
    Nadat de les is afgelopen gaan we douche.
    Daarna kleed ik mijn zoon aan en daarna mezelf.

Daarna gewoon lekker warm aankleden en naar huis, ze slapen heerlijk daarna! ;)

11. angel229

angel229 Niet meer actief

Dochter is al wat ouder. Douche daar samen met haar. Heb een tas met spullen die handig zijn apart bij me. Zijn afgelopen week nog gaan zwemmen. Warm aan, muts op. Wij gaan wel altijd met de auto (zwembad ligt op half uur rijden van ons).

12. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Babyzwemmen is inderdaad erg leuk om te doen!
    Ik doe het sinds 2 weken op zaterdagochtend met mijn zoontje van nu 4 maanden. Het is hier een half uurtje en dit is echt om je kindje 'kennis te laten maken' met het water. Dus spetteren, op buik en op rug door het water, even onder en boven water etc. Dit gepaard met veel liedjes en geluidjes om het leuk te maken.
    Ons zoontje vind het steeds leuker worden! En ik dan natuurlijk ook :)

13. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Hier sinds 2 weken gaan babyzwemmen, over 1.5 week word ze 5 maanden.
    Het is prima te doen en ze houd t goed vol
    We zingen liedjes laten de babys achter een speeltje aangaan. Bewegen mee op de muziek, we gaan onderwater, buikligging, rugligging, in zo'n slurf die ze dan in elkaar gevouwen hebben laten drijven.

Ik neem mee voor haar: zwembroekje zwemluier badjas douchegel badcape en hydrofiel. Vaak neem ik nog een flesje voeding/ water mee. En creme voor t gezichtje.

Hier hebben we bij t babyzwemmen bad een apart was en aankleedgedeelte voor de kleintjes. Je kan zedaar wassen en in bad doen en aankleden. Meestal kleed ik me daar ook om en douche ik thuis. We zijn meestal toch met maar 1 andere mama+baby.

Oja en we rijden de kinderwagen mee naar het bad. Hier mag dat, ideaal!

14. Krissiefeur

Krissiefeur Bekend lid

27 nov 2010
    811
    0
    16
    Oncologieverpleegkundige
    Haarlem
    Ik ga met mijn dochter elke donderdag babyzwemmen. Heerlijk in het warme water. Ze vind het geweldig! 'S avonds lijkt me niks, dan zijn ze al moe van de hele dag. Hier is het om 9.30 dan is ze nog helemaal fris!

15. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

17 jun 2008
    1.677
    0
    0
    Drenthe
    Net voor het eerst met onze zoon van 5 mnd wezen zwemmen. ben met zijn zus ook met 5 mnd begonnen.

Het is hier begeleid van 9.30-10.00 dat is ook lang zat want ze zijn doodop erna. Hierkan je aan de rand van het bad de kindjes aankleden, dan is het lekker warm. Er liggen allemaal aankleedkussens. Zelf heb ik bikini al onder de kelren aan en kleed met uit in het dameshok, daar zet ik de wagen ook neer. Maxicosi neem ik mee naar binnen toe en dan naar de aankleedkussens.

Bij ons hoevenz e geen zwemluier en dta is ook veel fijner voor ze. Hier is het eerst even in peuterbadje en dan naar het ondiepe. Daar doenw e liedjes zingen, aan de kant vast houden, van de kant af duiken, mama onder water duiken en naar baby zwemmen en zelfs baby onder water laten zwemmen. Alles is bedoeld voor het reddend zwemmen, zodat je kindje straks weet wat er gebeurd als hij te water raakt. Ze moeten dus straks ookz elf uit het water leren klimmen en erin duiken.

Ik heb altijd mee: badcape;2 hydrofiel, 2 luiers, doekjes, shampoo en bodylotion, en schone kleertjes. Voor mezelf 2 handdoeken.

Ik douche met baby na de les en kleed hem dan aan de rand van zwembad aan. Dan doe ik zelf grote handdoek om en geef ik de kleine in zwembad op stoel met rug naar de mensen BV. Dan doe ik hem in de maxi cosie en lopen we naar het dameshok en kleed ik mezelf weer aan.

Ind e avond is niks met ene kleindje zwemmen, ze zijn erna doodop of soms hyper van de indrukken. Onze kleine man is direct in dipe rust na de voeding en slaapt dan heerlijk.

16. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Savonds lijkt me ook helemaal niks, hier vanaf 12 wkn aant babyzwemmen ze heeft er wel aant moeten wennen, niet het water maar andere kinderen, bij ons zijn het gemengde groepen van 0 tot 3 maar kleine groepjes, nu vind ze het helemaal geweldig, wij douche bewust niet, omdat na ond 60+ers zzwemmen en die laten de deur open waardoor het vaak erg koud is in de kleedkamer.
    ik neem mee:
    - zwemluier
    - zwempak
    - hydrofiele luier
    - 2 badcapes om op om te kleden
    - badjasje/ badwponcho
    - fles bv- melk

17. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Babyzwemmen helaas geen gelegeheid voor. Maar vrijzwemmen doen we zo vaak mogelijk. Er zijn diverse zwembaden in nederland waar het water wat warmer is. (kikkerfort in Breukelen is er eentje)
    Mijn dochter vind het fantastisch. Zowel het ronddobberen met papa/ mama in het grote bad als spetteren in het pierebadje.
    Laatste keer 2 uur gezwommen en toen was ik het zat.

18. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Ik heb het kikkerfort gemaild of er gelegenheid is om voeding te warmen want dat zwembad is het handigst voor mij qua route.

19. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Vaak heb je bij baby zwemmen geen zwemband nodig. Groepsgewijs zing je liedjes en laat je je kleintje zwemmen en eigenlijk gevoel krijgen met het water, dit onder begeleiding van een zwemonderwijzer. Zowel onder water, als boven water.

Meestal zijn de groepen ingedeeld op leeftijd. De indeling verscheelt per bad: Soms zijn het kleine marges (0 tot 6 maanden, 6 maanden tot 1 jaar) en soms grotere (0 tot 2 jaar en 2 tot 4 jaar) . Ik zelf vind: Hoe kleiner de marge, hoe leuker het is, omdat een kindje van 3 maanden zó anders is dan een kindje van 1 jaar...

Zowel mijn oudste als jongste zwemmen vanaf 3 maanden. De jongste is iets minder vaak geweest toen ze heel klein was, simpelweg omdat de oudste er ook was. Maar beiden vonden en vinden het heerlijk :) . De oudste is nog steeds een echte waterrat.

20. misa

misa Niet meer actief

Ik zou niet s'avonds gaan babyzwemmen. Veel te veel drukte en onrust voor de nacht. Dus lekker de ochtend doen!

Ik heb het met mijn zoon bijna 1,5 jaar lang gedaan. Vanaf dat hij een week of 10/12 oud was. Ik ging bijna elke week. Het werd wat minder toen ik zwanger werd van de tweede (1e was toen 9 maand), want het werd wat zwaarder toen. Steeds maar aan en uit kleden, douchen, tillen (want hij liep nog niet). En dat alles voor een half uurtje. Maar hij vond het altijd erg leuk! Al vond hij vrij zwemmen op een gegeven moment leuker dan meedoen in een lesje. ;)

Met de tweede heb ik een maand of 3/4 gezwommen. Ik had altijd oppas nodig voor de oudste of mijn moeder ging mee zwemmen met 1 van de twee. Dat heb ik dus niet al te lang gedaan want dat werd te duur en te veel gedoe steeds. Maar ook zij vind het heerlijk!
    Nu gaan we 1 of 2 keer in de maand lekker in het weekend met zijn 4-en zwemmen.

Een zwemband heb ik bijna nooit gebruikt, helemaal niet tijdens babyzwemmen. De eerste keer/keren lekker tegen je aanhouden, het is al indrukwekkend genoeg.

Ik heb altijd uitwasbare zwemluiers. Dus een zwembroekje met een laagje erin. Geen gedoe met dure zwemluiers die je weg moet gooien. Is bij de prenatal te krijgen, maar ook op internet zijn genoeg leuke sites. :)

Verder heb ik vaak een omslagdoek, twee hydrofiele luiers, wasgel/shampoo, luier, zwembroekjes, kleding en wat te eten/drinken mee. Ik ging nooit van de aanwezigheid van een magnetron uit, dus nam altijd een flesje koud water en een thermosflesje met heet water mee om een flesje te kunnen maken indien nodig!

Bij ons is het omkleden (ik heb m'n bikini thuis al aan), ik kleed mezelf uit, kleed de kleine om, half uurtje babyzwemmen dmv liedjes en/of kleine opdrachtjes. Dan samen douchen en eerst de kleine afdrogen en aankleden en dan mijzelf. Een half uur is vaak ook lang genoeg voor de eerste maanden.

Erg leuk dus en ik denk ook erg goed! Veel plezier!

Oja, zwemvleugeltjes ben ik pas met een maand of 15/18 gaan gebruiken.

Deel Deze Pagina