Nu dit weer, broekpoepen, help handen in t haar

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Madelief32, 13 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Madelief32

Madelief32 Actief lid

16 jun 2009
    196
    0
    0
    Hallo lieve moeders,

Mijn oudste dochter zit sinds een week of 3 op school. Ze gebruikt forlax om de ontlasting wat soepel te houden zodat het geen pijn doet. ze is bang om te poepen en houdt het het liefst tegen. Dit doet ze dan ook altijd en genuanceerd zodat wij het niet zien. Uiteindelijk gaat ze natuurlijk wel poepen.

Sinds ze op school zit is het een drama. Ze gaat daar zeker niet poepen. Ze houd het alleen maar tegen met een hoop vieze onderbroeken als gevolg. vandaag zelfs al 2x en een flinke drol in dr broek. Thuis nota bene. Ik ben er klaar mee. Ik sta op het punt een kinderpsycholoog ofzo te raadplegen, ik weet het echt niet meer. Ik zit echt met mijn handen in het haar. Kilo´s stickers gaan er hier doorheen, maar zonder veel resultaat (gaat al 2,5 jaar moeilijk).

Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere moeders.

Liefs, Madelief.

2. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Ben je al eens bij een poeppoli geweest?

3. murizzz1

murizzz1 Niet meer actief

Hier zeer bekend met Forlax.
    Ook QUinten houdt zijn poepjes op.
    Ik was ook ten einde raad maar nu gaat het echt al 100000 x beter dan toen hij net naar school ging.
    Hij heeft zo nu en dan nog wel een veeg in zijn onderbroek hoor maar dat vind ik geen probleem.

Wat ik heb gedaan is het gewoon negeren.
    Als er wat in de onderbroek zat zeggen dat het helemaal niet erg is maar er wel bij vertellen dat hij heel goed weet dat hij zijn poepje op de wc moet doen. En dat hij dat dus de volgende keer ook echt moet doen.
    Er gingen hier ook miljoenen stickers door heen. Ook daar ben ik mee gestopt.
    Verder geen aandacht aan schenken.

Maar goed, dat werkt bij ons.

Ik begrijp dat het vervelend is maar je moet niet vergeten dat kinderen die Forlax gebruiken, dat niet voor niets gebruiken.....

4. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Het zelf niet meer zien als een drama. Waarschijnlijk is je dochter bang om te poepen, jouw reactie op ongelukjes is dus heel belangrijk: wees begripvol en rustig!

M heeft ook lang angst gehad om te poepen, wilde lang alleen maar in een luier poepen, vervolgens alleen maar op po en nu poept ze ab-so-luut niet op school. Hier geen ongelukjes, maar ook geen forlax, misschien zorgt dat ervoor dat ze het moeilijker kan ophouden?

Verder zou ik even helemaal stoppen met druk zetten, geen stickers meer, even niets meer moeten.

Succes!

5. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
  6. Madelief32

Madelief32 Actief lid

16 jun 2009
    196
    0
    0
    wat ik al vermoedde wordt een beetje door jullie bevestigd. Ik moet het los laten. Ik las ook een artikel op internet dat perfectionistische moeders (ik ben er daar 1 van...) de lat voor hun kinderen soms te hoog leggen en dat werkt in dit soort situaties averechts. Confronterend maar wel de waarheid waar ik wat mee moet.

Dus morgen weer een ritje naar het kruidvat om het rek onderbroekjes leeg te kopen, want die was ik echt niet allemaal uit. het verder negeren in de stille hoop dat het beter gaat.;)

En die stickers, daar stop ik ook mee. Dat werkt alleen maar als ze bijna een verrassing mag uitzoeken. :D:D:D

Ik vind het vooral eigenlijk heel sneu omdat je gewoon niet weet wat er in dat koppie omgaat.

7. murizzz1

murizzz1 Niet meer actief

Madelief---na verloop van tijd gaat het, als JIJ het loslaat, echt goed komen!
    Succes!

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@madelief: wat hier goed gaat in het stukje "loslaten" is dat ze ik wel help met uitkleden als het echt heel vies is..
    maar dat eenmaal gewassen ze zichzelf aan moet kleden.

dat geeft een zeker gevoel van zeflstandigheid en eigen verantwoording voor je kleine puk en dus zelfvertrouwen.
    terwijl jij wel het gevoel hebt dat je hebt geholpen (heb je ook tenslotte) en dus je er niet schuldig over hoeft te voelen oid.

onze dochter wilde trouwens ook niet op school poepen.. dat was te prive denk ik.
    ze hield het gewoon op tot thuis... met af en toe een vieze veeg als redelijk logisch gevolg.
    maar inmiddels gaat dat een stuk beter... dus wellicht lost het zichzelf ook wel op :)

9. Madelief32

Madelief32 Actief lid

16 jun 2009
    196
    0
    0
    Ik vermoed ook dat het te maken heeft met een stukje zelfstandigheid dat ze meer wil. Ik denk dat ik zelf nog te veel controle over dingen in haar leventje heb, die ze misschien al makkelijk zelf kan. Ze kan zich bijvoorbeeld prima zelf aankleden, alleen vind ze het wel lekker handig als ik dat doe.

Billen afvegen doet ze ook niet zelf, dan zegt ze dat ze dat niet kan :(:( . Probeer het maar gewoon, mama poetst wel bij als dat nodig is. Eerst zelf doen. Neeheee, jij moet het doen. hahaha. Wijze les voor mezelf. Ik wil ze wel nog 2x per dag op de wc (na de lunch en na het avondeten) om het te proberen, maar dat dreigt ook een strijd te worden. Ze wil niet. Snap ik, want ze moet poepen maar houd het al weer 2 dagen op. Maar goed, ik ga stinkend mn best doen met loslaten en ben benieuwd hoe het zich ontwikkeld. Ik vind het vooral sneu voor haar dat ze die drempel heeft.

10. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wat knap dat je dat bij jezelf ziet (perfectionisme)!

Dat 2x per dag op de wc zou ik wel proberen vol te houden. Ik ging er dan bij zitten en las een boekje voor of verzon een spannend verhaal / vertelde een sprookje.

M wil ook haar billen niet afvegen. Ik vind het nu nog niet zo'n big deal. M kennende komt dat vanzelf wel goed en zo niet dan zie ik dat tegen die tijd wel :)

Deel Deze Pagina