Spelen stimuleren…

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by cs1986, Oct 31, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. cs1986

cs1986 Actief lid

Mar 7, 2013
    117
    4
    18
    NULL
    NULL
    Mijn jongens van 7 en 10 zijn gek op voetballen en gamen… zodra de schermtijd (Max 1u per dag) voorbij is, vliegt de voordeur open en wordt er buiten gespeeld. Nu het slechte weer ons land heeft bereikt, merk ik dat ze toch iets minder graag naar buiten gaan. Snap ik…. Ik zou het zo fijn vinden als ze het buiten spelen dan kunnen vervangen voor het binnen spelen met speelgoed. We hebben genoeg ; Lego, Playmobil, knikkerbaan, trein, spelletjes… maar toch willen ze het liefst alleen maar op een scherm en komen ze niet lekker tot spelen met speelgoed. Zonder scherm wordt voornamelijk “gehangen” en dit resulteert altijd in slaande ruzie tussen de twee… iemand een suggestie hoe ik ze kan verleiden tot spelen met speelgoed? Zetten jullie bijvoorbeeld de woonkamer vol met speelgoed? Ik ben benieuwd hoe jullie dit organiseren… of moet ik de hoop opgeven en zullen mijn jongens dit gewoon niet gaan doen?

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Herkenbaar bij de oudste van 9 hier. Als hij niet op een scherm mag en niet met vriendjes kan spelen/naar buiten kan dan leest hij vaak duckies. Soms gaat hij kleuren of tekenen als z'n zusje van 6 ook aan tafel bezig is, maar verder doet hij eigenlijk vrij weinig
    Oh en speelgoed in de woonkamer mag best even als ze er echt mee spelen, maar 's avonds gaat alles weer terug naar boven of in de kast. Zou wellicht anders zijn bij grote creatieve bouwwerken, maar die worden hier helaas ook niet gemaakt. Ze bouwen 10 lego blokjes en dan hebben ze het wel weer gezien. Zoon is z'n lego deels aan het verkopen. Dochter doet ook niks met dr lego en playmobile, maar dat houd ik nog maar even in de hoop dat dr zusje van 7 maanden er ooit nog wat mee gaat doen.
    Dus weinig tips hier, behalve accepteren maar denk ik. Ik ga er hier geen energie meer in stoppen, hij weet wat er in huis is, maar het kan hem allemaal niet lang boeien. Zelfs verjaardagscadeau's van meer dan 100 euro die weer op marktplein gingen omdat hij het na 3x spelen wel weer gezien had en het doet hem ook niks. :rolleyes:

3. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,316
    10,282
    113
    Zoon is 9 en naast minecraft gaat hij tekenen, origami en als je wat opnoemt zoals lego wil hij dat ook wel.

Scherm is de makkelijke optie. Hoeft hij verder niet na te denken.

In het weekend heeft hij dus meer tijd om wat anders te doen. Prima als je die tijd al vroeg in de middag inzet maar dan heb je daarna tijd voor wat anders. Kan hij zelf kiezen.

Overigens mag hij prima minecraft spelen en vervolgens de tablet gebruiken om een filmpje te volgen hoe je iets moet vouwen of tekentechnieken.

Lezen zoals garfield en donakd duck doet hij ook graag. Info boeken over hoe je een bouwwerk maakt in minecraft trouwens ook:roflmao:

Echt spelen uit zich zelf heeft hij altijd al moeilijk gevonden. Hij moet dan wat ideeën krijgen. Gaat hij zeuren zeg ik dat hij zijn kamer op kan ruimen of boven wat verzinnen. :)

( overigens hebben we een kind wat liever dingen samen doet)

cowgirl80 likes this.
  4. Sylver

Sylver Fanatiek lid

Sep 17, 2014
    1,861
    1,756
    113
    Hier ook niet echt grote spelers wat speelgoed betreft. Al kan de jongste dat wel een stuk beter.

Hier helpt het om maar 1 groot ding per keer te hebben als ze veel thuis spelen. Dus de ene keer alle playmobile weer van zolder te halen, of een andere keer alle lego of alle barbie spullen.
    Vooral de nieuwigheid weer even zorgt dat ze er graag weer een paar dagen mee spelen.

5. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,960
    15,002
    113
    R is de speler, zn zus is de schermfanaat mja papa ook dus ik heb dat punt maar opgegeven. En in alle eerlijkheid, ze heeft verdraaid brede interesses en toch ook wel erg veel geleerd. Naast de huisdierfilmpjes dan.

Met die leeftijd zou ik kijken of leren programmeren niet wat voor ze is. Is een schermactiviteit maar toch ook creatief, educatief (en bijt niet met school) en verdraaid goed voor procesmatig denken.

In elk geval een schermgradatie met wat meer body dan de ene na de andere tiktok of kattenfilmpjes.

Spectre and owly like this.
  6. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,491
    13,945
    113
    Female
    Mijn kinderen gingen vanaf een jaar of 10 sowieso minder met speelgoed spelen. Bij slecht weer is tafelvoetbal hier vaak wel populair met vriendjes, maar zo'n tafelvoetbal tafel neemt wel behoorlijk wat ruimte in, dus je moet hem wel kwijt kunnen.
    Mijn dochter speelt binnen ook vaak met Ballie, maar daar heb je wel weer een telefoon bij nodig. Echter zie ik ballie echt als bewegen/ spelen en niet als beeldscherm.
    Misschien dat deze voetbal dingen voor binnen, je jongens meer aanspreken dan 'gewoon' speelgoed?

Neuzeke likes this.
  7. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

May 27, 2014
    1,225
    650
    113
    Zoon gaat pas zelf spelen als hij tegelijkertijd een podcast luistert, kwam ik achter. Dus als ik merk dat hij zichzelf niet kan vermaken, geef ik hem de iPad en een koptelefoon, met een podcast. Dan gaat hij ineens kleuren, spelen etc en vermaakt hij zich prima.

Vulpen likes this.
  8. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,078
    12,030
    113
    Ik heb Ballie even opgezocht, is dat alleen tussen de voeten heen en weer, of zijn er meer oefeningen? Mss een leuk cadeau voor mijn zoontje :)

9. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,990
    6,741
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn kinderen hadden van af die leeftijd ook problemen met spelen. Een paar dingen die afentoe werkten:
    - als ik de kamer volzette met Playmobil en ons safari-speelkleed uitrolde en gewoon begon.
    - als we de racebaan door de hele kamer legden en een week lieten liggen (herfst/kerstvakantie, we doen dat nog steeds afentoe)
    - kapla neerzetten met het boek erbij en zeggen dat dit bouwwerk vast veel te moeilijk is voor ze om te maken en dat ze dat echt niet kunnen.
    - een puzzel neerleggen van 1000 stukjes en met het hele gezin afentoe een paar stukjes doen.
    - we hebben een keyboard aangeschaft, die staat in de woonkamer, daar wordt door beide heren druk op gepingeld.

10. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,491
    13,945
    113
    Female
    Nee het is bijvoorbeeld ook achter je been langs halen en dan schuin naar je andere voet. Er zijn dus meet soorten oefeningen, denk dat je op YouTube wel voorbeelden kan zien. Het zijn oefeningen die ook door de knvb worden aangeraden.
    Daarnaast is het dus competitie, en kan je ook lid worden van fc straat en in het echt toernooien spelen. Pas daar trouwens wel mee op want een teamgenootje van mijn dochter mag nu door naar de volgende ronde... in Barcelona. :|:roflmao: Dat vonden haar ouders iets minder grappig haha. Mijn dochter pakt ballie vooral in de tijden dat ze geen of minder voetbal heeft. Zij had tot nu toe niet de behoefte om lid te worden van fc straat, maar nu twijfelt ze omdat ze ook in Barcelona wil voetballen. :roflmao:

Vero0504, Dubbelgeluk and owly like this.
  11. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

Apr 22, 2019
    18,398
    30,710
    113
    Female
    Het enige speelgoed waar ze hier nog echt mee spelen is de gravitrax.
    En dat gaat met vlagen. Een tijdje heel veel. Dan weer maanden niet.

Beide jongens zijn gamers. Dat vinden ze gewoon echt het leukste. En ik maak er geen punt (meer) van.
    Oudste heeft zijn playstation en computer op zijn kamer.
    Jongste de oude playstation op zijn kamer. En vaak spelen ze samen fifa of minecraft.

In de woonkamer hebben we de wii-u en switch. Daar speelt jongste vaak mee. Nintendo sports of wii fit plus. Waarbij je actiever bezig bent dan wanneer je met lego bouwt. Dus ja.. t is met een scherm. Dat is dan maar zo.

En de mariospellen natuurlijk. Ook leuk om samen te doen. Maar dat doet hij ook vaak alleen.

Ooit was ik ook heel erg bezig met schermtijd en 'gewoon' speelgoed promoten. Maar dat was eigenlijk alleen maar vanwege de gangbare mening dat een scherm 'slecht' zou zijn. Loslaten gaf hier rust.

Tips van mijn kant:
    1 waarom wil je dat ze met speelgoed spelen? En vind je dat de juiste reden.

2 In geval het antwoord 'ja' was. Past het aanwezige speelgoed nog voldoende bij hun interesse / leeftijd? (Bij een 'nee' lekker laten gamen dus)

3 in geval het antwoord 'nee' was. Tijd voor een update. Wat vinden ze dan wel heel leuk? (Bij een 'ja' het speelgoed in zicht / makkelijk te pakken zetten.)

Ohja... gezelschapspellen doen we hier ook regelmatig. In alle soorten en maten. Maar dan moeten man en/of ik ook meedoen. En het gaat hier geloof ik om zelfstandig spelen.

Share This Page