sarah@ en anderen ook. het is voor mij tegenwoordig toch best moeilijk hoor of ik d of t moet gebruiken, dat lukt vaak nog wel. maar met d of dt zit ik vaak toch in de knoop.
Ik zit vol verrassingen!!! Maar bedoel het niet slecht hoor...gewoon een paar dingetjes waar iemand misschien wat aan heeft...
Dan toch nog even snel een vraagje.. Als dat smurft gebruikt is alles behalve ik smurft. Is dan ook alles behalve ik met T ?
Wat een gerustellend idee dat de leraren van onze kinderen de taal nog aan het hart gaat Ik krijg de indruk dat het met de spelling beter is gesteld dan met het hoofdrekenen (stond nog niet zo lang geleden een leuk artikel over in het Parool (geloof ik))
nou cygnet daar wordt aan gewerkt.zelfs op het mbo is het rekenen terug ingevoerd.ze moeten minimaal een 6 halen anders mogen ze niet eens door, ongeacht waar ze voor studeren.en ook de basischolen worden aangescherpt. ik vond het ook altijd enorm stom dat op het vmbo alles met de rekenmachine moest.
Je bedoelt - jij wordt (jij smurft) - zij wordt (zij smurft) - hij wordt (hij smurft) - mijn moeder wordt (mijn moeder smurft) - die hond wordt (die hond smurft) Yep!
Whaha, ja, daar hoorde ik ook vast wel bij... Maar weet je wat zo gek is...nu ik het elke dag moet uitleggen aan mijn groep (groep 7) snap ik niet waarom ik dat ooit zo moeilijk heb gevonden...ach, oefening baart kunst toch!? (en aangezien ik in het 2e jaar Mavo wiskunde heb laten vallen was het ook wel erg lang geleden dat ik ook maar iets met rekenen gedaan heb)
Smurft? Vroeger leerden we loopt Je weet wel, vroeger toen er nog werd gespeld met de oude spelling ( kado en zo...)
@Blup, dat kan, maar jij geeft net een uitleg waardoor dat kan zijn. Prima toch! Ik vind het alleen maar rot voor je! Helemaal omdat je zegt dat je weet dat het minder wordt. Lijkt me vreselijk! Maar er zijn dus zat mensen die er gewoon geen moeite voor doen! En dat stoort mij soms wel. Hier in Dordrecht hoor je ook zoveel dingen die verkeerd zijn aangeleerd, of overgenomen door ouders. 'Dat ken niet' 'Mijn pen leg daar' 'Hun komen daarheen' enz... Bestrijd dat maar eens! Lastig hoor! Haha!
Hier ben ik het wel mee eens! Je hoort tegenwoordig te pas en te onpas bij mensen die slecht zijn in spelling, dat ze dyslexie hebben... Verder vind ik dit een handig topic haha lees sommige dingen die ik nog niet wist
Dat jullie nou niet moe worden van dat gezeur over spelfouten...... Het gaat er toch om dat je begrijpt wat er bedoeld wordt?
Als ik met je praat wel maar als ik iets lees dan lees ik het graag foutloos en zonder dat ik hoef te zoeken naar de betekenis. Noem me een taalpuritein maar dat liever dan een slons. Ik vind het trouwens ook bere irritant dat mensen zeggen: - kennen ipv kunnen - me eigen etc etc natuurlijk snap ik best wat je bedoelt maar het stoort me ernstig dat niet gewoon een beetje trotser op onze taal zijn. En dat mag jou weer storen en moe.. nee valt reuze mee