Tja ook ik kan me irriteren aan spelfouten maar dan lees je toch gewoon niet verder? En vaak weten de mensen die veel spelfouten maken dit ook wel van zichzelf maar niet iedereen kan er wat aan doen.. Meerdere dames hier zeggen dat ze het prettig vinden als ze gecorrigeerd worden en dat snap ik ook.. Jullie maken zo weinig fouten dat je misschien af en toe op een fout gewezen wordt, mensen die wel wat meer moeite hebben met taal heel vaak. En dan is het nog niet eens zeker dat ze het goed oppakken... Zolang de tekst duidelijk leesbaar is vind ik dat het wel prima is.
Hahaha, ja, zo i zo wordt ook vaak fout geschreven Nou, als je de interpunctie niet goed gebruikt, kun je ook problemen met de betekenis van een zin krijgen krijgen. Kijk maar: - Ik houd van je, lieve vriendin - Ik houd van je lieve vriendin Wat betekent de eerste zin en wat betekent de tweede?
Mensen die dus aan een stuk door typen. En alles afkorten en geen leestekens e.d. gebruiken, je gaat mij toch niet zeggen dat die niet weten hoe het wel moet?
Tjongens toch, over wat jullie heelder stukken tekst liggen te schrijven... Echt niets anders te doen?
Nou, het is niet zo moeilijk hoor. De beste stuurlui staan aan wal. Zoveel waarde hecht ik dus ook aan deze nogal hoog van de toren geblazen meningen over 'verloedering van de taal' *uche*. Praat me niet over verloedering, het gros van de Nederlanders heeft amper nog oog voor elkaar en hier zijn er mensen die 'de verloedering van de taal' niet willen accepteren. Doe normaal zeg en ga wat doen aan de verloedering in je eigen omgeving, wie weet kan je dan iemand ook nog eens op taalkundig gebied bijspijkeren. Dan ben je tenminste opbouwend bezig. Dit is gewoon gebakken lucht, meer niet.
Interessant dat je dit zegt. Er zijn veel taalkundigen aan het onderzoeken of dat wat wij nu "verloedering van de taal" noemen, niet het taalgebruik van de toekomst zal worden. Hun gebruiken als onderwerp in de zin (Hun hebben het gedaan.) is grammaticaal fout, maar als er maar genoeg mensen zijn die dit lang volhouden, kan het zijn dat het ooit een nieuwe regel wordt. "Verloedering" van de taal kan ook opgevat worden als "vernieuwing" van de taal Moet ik zeggen dat ik er zelf niet zo blij mee ben, maar het is interessant om er over na te denken. Verder zal ik je maar niet wijzen op de drogredenatie die je gebruikt in je post
Dat kan ik me heel goed voorstellen ja. Ik heb zelf ook interesse in taal, volg zelfs avondschool voor andere talen. Maar dat is niet waar dit forum om draait toch? En ik zal zeker en vast al geen andere mensen gaan beledigen of lager aanzien omdat ze spelfouten maken.
Dan zal ik wel in een ander topic hebben gekeken, want ik kreeg niet de indruk dat we (ik?) dat aan het doen waren. Zou het ook kunnen zijn dat mensen het te snel op zichzelf betrekken en/of zich snel beledigd voelen?
Niemand die zegt dat ik het over jou heb. En ik voel me absoluut niet aangesproken want ik weet dat ik degelijk schrijf. Als ik een paar pagina's terug kijk, dan zie ik dat er mensen zijn die zich aangesproken of beledigd voelen. Maar misschien heb je over die reacties heen gelezen omdat er teveel spelfouten in staan.
Ik wou net zeggen. Mij hoor je niet over de meeste simpele spelfouten hoor. Maar de dingen die ik benoem, dat vind ik gewoon een stukje ja, soort van ongeïnteresseerd zijn of geen moeite willen doen. Gewoon klakkeloos wat neerzetten hier!
ik ben knetter dislectisch. ik schrijf veel mijn reacties in word heel handig die spellings controlle.
heb het me aan geleerd toen ik een aantal jaar geleden een pb kreeg van iemand hier die het nodig vond mij de grond in te boren omdat ik "niet fatsoenlijk kon schrijven" ben er nu wel aan gewend eigenlijk. zo kan ik ook niet schrijven (met een pen etc) dus dat doet vriendlief voor mij. ja ik kan wel schrijven maar dat is voor een ander niet goed leesbaar dus doe ik het maar zo
Nou weet je, ik heb er niets tegen dat iemand 'taalfanaat' is en dat erg leuk vind. Ik heb wel wat tegen op de (voor)oordelen die er zijn. Zelfs mensen met dyslectie zouden bepaalden fouten niet horen te maken, dat maak ik op uit sommige stukken die hier staan. Dat vind ik gewoon echt te ver gaan. Het is blijkbaar ongeloofwaardig dat er mensen zijn die niet dyslectisch zijn, naar school geweest zijn en evengoed een zwak hebben op dat vlak, zonder dat ze daarin nog echt bij te spijkeren of te trainen zijn. Evengoed vind ik dat het verhaal van wie dan ook van waarde zijn. Maar als ik jullie hier geloven moet, zijn die niet serieus te nemen omdat ze zichzelf niet serieus nemen. Ik vind dat grof en beledigend tegenover mensen die op hun manier gewoon hun best doen en het verder oprecht bedoelen.
ik ben zelf ook heel erg van de correcte spelling en taalgebruik, maar als ik een tekst lees met fouten erin, lees ik het al automatisch goed. bv. "hun gingen ...." ik krijg er wel de kriebels van, maar ik lees eigenlijk gelijk al "zij gingen...." je kunt er idd wel een ander op wijzen, maar je doet er niks aan, mensen zullen altijd wel fouten (blijven) maken, dat doe ik zelf ook wel eens en voor mezelf ben ik echt heel hard, ik wijzig gelijk een bericht als ik zie dat er iets verkeerd geschreven staat. @Amfy: respect voor jou dat je zoveel moeite doet om toch zo netjes mogelijk te schrijven, ondanks je dyslexie (serieus, ik moest echt nadenken en opzoeken hoe je het schrijft)