Carcasonne inderdaad. Hier nog nooit in de kliko beland. Als het zo ver komt, gooit mijn man mij erin vermoed ik. (Want als het ooit zo ver komt, is het gegarandeerd mijn schuld. ) Hier nog niet genoemd: Babel. Als we het voor het eerst in lange tijd spelen, moet ik altijd weer even de handleiding erbij houden. (Maar dat heb ik bij het kaartspel van Catan ook). De eerste keer moet je er even in komen. Niet per se omdat het spel in de basis heel ingewikkeld is, maar omdat je de ander dwars kunt / moet zitten. En ik wil dan optimaal gebruik maken van alle mogelijkheden die er zijn. Het leuke aan Babel en het kaartspel van Catan vind ik dat ze echt voor 2 personen gemaakt zijn. Lang niet alle spellen zijn met zijn tweeën net zo leuk als met meerdere spelers. Spellen zoals Take5 of Gesjaakt kun je in theorie ook met twee spelen, maar zijn dan echt minder leuk. Verder hebben we inderdaad de bekendere spellen zoals qwirkle, yahtzee, triominos, boggle, rummikub. Die zijn geschikt voor meerdere spelers, maar met zijn tweeën ook nog leuk. Nu de kinderen wat ouder zijn, zoek ik juist naar (kleine) spellen die je net zo leuk met 2 kunt spelen als met 3 of 4. Wij spelen bijna alleen als we op vakantie zijn spellen. Ik heb eigenlijk idioot veel spellen staan, als je bedenkt hoe weinig we dat nog doen. En vooral de grootste dozen, komen dus bijna nooit uit de kast. Zonde eigenlijk wel.
Blokus (echt heel leuk, helaas alleen nog via marktplaats of zo te krijgen) Zeeslag Mastermind Schaken Dammen 4 op een rij Wie is het Set
We hebben ook een paar spelletjes Al weet ik niet welke allemaal werkelijk beschikbaar zijn. Agricola Ballon race Claim Fjords Hive (ook uitbreiding voor) Jambo Mr jack Patchwork Patchwork doolde Porto rico het kaartspel Rozenkoning Stenen tijdperk Cooperatief Flash point Verboden eiland Pandemic Niet specifiek voor 2 Point salad Stenen tijdperk Cahoots Artisjokken King domino Genius (is voor 4 maar schaalt goed naar 2) Heb je gelijk ideeën voor verjaardagen en feestdagen
wij hebben ook een periode het kaartspel 'pesten' met zijn 2en gedaan - maar dan met punten; de verliezer telt de cijfers op de overgebleven kaarten op - waarbij plaatjes 10 zijn en de joker 20 - speel je toch ineens anders . 2en worden langer vastgehouden (te lang soms!) en jokers worden eerder opgegooid... En dan tot de 1000 ofzo. ook kolonisten van catan doen we tegenwoordig met z'n 2en - maar zonder ruilen en dan tot 15 punten. Soms gaat het wat té snel - dat je het bijna niet kan bijhouden als je veel grondstoffen krijgt.
Splendor Boggle Het verboden eiland Azul Jaguar Hive 7 wonders duel editie Ticket to ride new York vinden wij ook leuk met 2, eventueel Nordic countries
Wat grotere/complexere spellen: - Wingspan (later ook uit te breiden) - 7 wondere duel - Kwakzalvers van Kakelenburg - Meeple Circus Kleinere/snelle spellen: - Zilver & Gold - Clever Iets er tussenin: - Splendor - Azul - Carcassonne Www.boardgamegeek.com is een fijne website, waarop spellen goed worden omschreven en in de rating wordt ook onderscheid gemaakt in het aantal personen waarmee je speelt. Ook gaan wij eens in de zoveel tijd naar een spelletjes winkel in de stad, de eigenaae heeft vaak hele goede suggesties.
Zeus en Hera is by far mijn favoriete spel voor 2 personen Is ook echt ingericht op 2 personen en kan niet met meer. Qwirkle is leuk, soort kruising van rummikub en dominos. Verder Brave rats, Patchwork, Ligretto, Jaipur!
In aanvulling 2 speler spellen jambo jaipur glasgow targi agricola 2 spelers Cooperatief De vergeten stad Unlock Exit Niet specifiek voor 2 Welcome to your perfect home Keer op keer Clever (of clever tot de macht 3) Qwixx Calico Cacao, met uitbreidingen nog leuker Kingdomino en dan 2 speler variant Berenpark Castles of burgundy El dorado Wingspan De kwakzalvers van kakelenburg
Als je in de buurt van utrecht woont kunnen we wel wat afspreken. Collectie bevat ruim 150 spellen inclusief uitbreidingen