Mijn moeder leeft niet meer en mijn vader heeft een nieuwe vriendin. Nu willen zij heel graag dat mijn kindje haar 'oma' of 'oma *voornaam*' gaat noemen. Haar kleinkinderen noemen mijn vader namelijk ook opa en dus verwachten ze dat mijn kindje dat ook maar gaat doen. Ik wil dit absoluut niet. Het voelt voor mij als verloochenen van mijn moeder. Ik heb geen behoefte aan de vraag of ik de dood van mijn moeder wel goed verwerkt heb en of ik niet toch beter mijn kind WEL oma kan laten zeggen, Mijn vriend en ik hebben besloten dit gewoon niet te doen en daar blijven we bij. Mocht ons kindje later beslissen om haar wel oma te noemen, dan mag dat. Ik zou het liefst hebben dat mijn kindje haar gewoon bij de voornaam noemt, maar dat wil mijn vader niet. Hebben jullie ideeen voor een alternatief? Omi twijfel ik over... Vind het wat gemaakt en afgezaagd . Misschien hebben jullie een geniale ingeving .
ik zou zeggen gewoon doen wat je zelf wilt jou vader heeft er niks mee te maken vind ik als jij wilt dat jullie kindje haar gewoon bij haar voornaam noemt moet je dat gewoon doen. alleen denk ik als jullie kindje daar is dat ze mischien jullie kindje toch aanleerd van oma, of zal zij er nooit alleen zijn een x straks? mijn schoonmoeder is opoe dat wou ze zelf mischien een idee? klinkt altijd zo oud vind ik hihi
Hoe wil je dat jouw kindje haar gaat zien? Zij heeft jouw moeder nooit gekend en zal de vriendin van je vader als 'oma' zien, hoe moeilijk dat voor jou is. En ik weet waar je het over hebt, want ook mijn lieve moeder is overleden en mijn vader heeft een nieuwe vrouw. Ik heb een hele mooie foto van mijn eigen moeder in de woonkamer staan en voor mijn dochter is dat 'mama's mama'. Als ze groter is leg ik haar uit hoe de situatie in elkaar zit. Waarschijnlijk is dit niet het advies waar je op zit te wachten, maar ik zou haar toch 'oma' laten noemen. Hiermee verloochen je echt je moeder niet. Ik heb je moeder natuurlijk nooit gekend, maar ik denk dat zij jouw dochter een oma gunt al kan zij dat zelf niet meer in levende lijve zijn; ze houdt jullie kleintje echt wel in de gaten van boven! Ik weet hoe moeilijk dit is en wens je alle goeds en liefs met wat je ook besluit.
De vriendin van m'n vader noemt zichzelf stoma hihi ( st(ief)oma) Verder moeten wij ook nog namen gaan bedenken voor aanhang van opa en oma en dan heb je ook nog mijn opa en oma. Mijn oma in Brabant is oma oma, volgens mij is dat daar weer 'normaal'.
Jeetje lastig... Mijn ouders zijn gescheiden, en mijn zoontje noemt iedereen opa of oma plus de voornaam. Maar voor jou gevoel ligt het natuurijk anders. Ben alleen bang dat je kindje het vanzelf wel gaat zeggen vooral als neefjes en nichtjes haar wel oma noemen. Succes met je besluit.
Mijnouders zijn gescheiden.. EN hier is het oma klara of opa snoepie.. Nou heeft mijn moeder ook een nieuwe vriend..EN zij wil ook dat mijn kleine hem opa noem. Maar dat wil ik niet. Hij heeft 2 opa's en 2 oma's. Mijn moeder is nu wel wispelturig wat vriendjes betreft.. En daar raakt mijn kind helemaal van in de war.. Dus nu noemen we hem Ome "naam" Goed het is een iets andere situatie natuurlijk.. Maar misschien heb je er wat aan. Dat jou kleintje haar in eerste instantie tante.... noemt.. Succes..
Wat ik zou doen is het aan je kinderen zelf overlaten. Persoonlijk zou ik ze niet verbieden om oma te zeggen, maar als ze dat niet doen en haar gewoon bij de voornaam blijven noemen, zou ik er ook geen punt van maken en tegen je vader zeggen dat je het aan hen overlaat. Het gaat om waar de kinderen zich het prettigst bij voelen denk ik. Mijn zoontje zegt tegen de 2e man van mijn moeder ook opa. Terwijl ik hem gewoon bij de voornaam noem. Voor mijn zoontje is dit het makkelijkst dus laat ik het zo. Al heb ik zelf absoluut niet de behoefte om de man van mijn moeder als mijn vader te zien.
mijn oma was overleden toen ik 4 was, echt zo'n heerlijk mens was dat, toen mijn opa een nieuwe vriendin kreeg.... werd dit Oma voornaam. gewoon automatisch omdat iedereen haar oma noemde... maar ik wist wel dat het mijn oma niet was, zo noemde alle kleinkinderen van mijn opa en oma zijn nieuwe vriendin opeens Oma voornaam, nog een voorbeeld, mijn broer heeft een dochter, de hij en de moeder van zijn dochter zijn niet meer bij elkaar, hij heeft een nieuwe vriendin die vriendin heeft een zoontje van 5 de vader van dat jongetje wil niets te maken hebben met hem, hij heeft dus ook maar 1 opa en oma, maar iig, 1 keer in de 2 weken komt hij bij mijn ouders, doordat de kleinkinderen van mijn ouders hun opa en oma noemen,... is hij dat automatisch ook gaan doen en nu zegt hij ook steeds opa en oma tegen hun. ik snap je punt, ik wil ook niet dat de nieuwe vriend of vriendin van me schoonouders opa of oma genoemd gaat worden, maar ik denk dat het uiteindelijk niet te voorkomen is als je bijv op een verjaardag zit waar haar kleinkindern ook bij zijn en die haar oma noemen. maar je zou met haar kunnen afspreken dat het gewoon de voornaam word,of oma voornaam en je de keus uiteindelijk bij de kinderen laat ? ik vind niet dat jou vader kan bepalen hoe jou kinderen zijn vriendin gaan noemen net zo min als jij dat eigelijk kunt omdat ze er uiteindelij kzelf wel wat van maken.... ( hoewel jij het natuurlijk wel een beetje kunt sturen) maar goed... je kindje is nog niet geboren .... misschien kun je zometeen wel zo goed met zijn vriendin dat je automatische oma zegt, laat het allemaal op je af komen,
Hier in zo'n zelfde situatie maar dan met mijn vader die overleden is. Mijn moeder kent haar vriend nu 8a9 jaar maar we hebben absoluut geen klik en we zien hem liever gaan dan komen maar omdat mijn moeder gelukkig met hem is leggen we het naast ons neer. Gelukkig kwam mijn moeder er zelf mee dat ons kindje geen opa tegen hem gaat zeggen. Gewoon bij zijn voornaam. Misschien als we een betere band met hem hadden gehad, dat het dan anders zou zijn maar ik kan het nu niet over mijn hart verkrijgen dat hij opa genoemd wordt. Mijn moeder kwam er zelf mee en daar ben ik blij om, hier zijn het de schoonouders die het er niet mee eens zijn maar dat is jammer want hun gaan voor ons niet bepalen hoe ons kindje hem gaat noemen.... Zijn altijd moelijke situatie's maar als je een goede band/klik hebt met de vriendin van je vader zou ik inderdaad even afwachten hoe jullie kindje haar gaat noemen (zonder aandingen van de opa).
Hoi hoi, Ik begrijp je probleem wel een beetje! Mijn moeder is dan wel niet overleden maar mijn ouders zijn gescheiden en hebben beide een nieuwe man/vrouw. Ik heb gewoon besloten dat hij tegen allemaal opa en oma zegt. De vrouw van mijn vader is pas 38 maar ja dan had ze maar niet met zo'n oude opa moeten trouwen Als jouw gevoel anders zegt dan moet je dat gewoon doen....mijn ervaring leert wel dat kinderen automatisch opa en oma gaan zeggen. Mijn kind noemt elke oudere man opa en elke oudere vrouw oma dus denk niet dat je daar helemaal aan ontkomt. Misschien weet de vrouw van je vader wel een leuke naam voor haarzelf iets waarin ze zichzelf kan vinden.... Groetjes Lysanne
Wij hebben als naampje voor mijn oma (dus voor L. haar overgrootoma) 'Omi'. Is dat misschien wat? Of Mimi? Dan klinkt he wel als oma, maar het is geen oma.
Laat je vader dan iets anders bedenken? Als hij er problemen mee heeft dat ze de voornaam gebruikt en niet wil accepteren dat jullie haar (om heel begrijpelijke reden) geen oma willen noemen... dan komt ie zelf maar met een alternatief toch?
De moeder van mijn moeder is overleden voor ik geboren werd. De 2e vrouw van mijn opa was voor mij en mn zus oma voornaam, we hadden onze echte oma tenslotte niet gekend. Mijn oudere neven en nichten, die echte oma wel gekend hebben, noemden haar tante voornaam. Voor mijn moeder en tantes lag het altijd heel gevoelig, vooral omdat opa vrij snel hertrouwde en zijn 2e vrouw niet heel populair was Maar ze hebben ons altijd vrij gelaten in oma noemen. Voor mij was ze nou eenmaal mijn oma, ik zou het heel lastig gevonden hebben om opa en tante te moeten zeggen. De stiefvader van mijn exman wilde in eerste instantie absoluut geen opa genoemd worden, dus was het oma en oom. Maar m'n dochtertje snapte daar niks van en zei automatisch oma en opa. Nu vindt hij het alleen maar leuk om opa genoemd te worden.
Kans is uiteindelijk groot dat ze toch oma gaat zeggen, zeker als er andere neefjes en nichtjes zijn die dat wel zeggen. Maar valt er niks leuks van haar voornaam te maken? Een soort combinatie van oma+voornaam of juist in combinatie met achternaam. Mijn oma haar achternaam begint met een I. Mijn kids noemen haar nu Oma I
Hier ook zo'n soort situatie. Ik wilde eerst ook niet dat zoonlief de nieuwe vriend (inmiddels man) van schoonmoeder opa zou noemen. Hij is tenslotte niet zijn opa(De vader van mijn man is overleden toen mijn man 11 was) Wat het hier nogal ingewikkeld maakt is dat ze beide hetzelfde heten. Dus bij de foto van Tygho's echte opa, zeggen we : Dat is opa. En bij de huidige man van schoonmoeder is het opa voornaam. Ik denk dat ik er zelf zo'n moeite mee had omdat ik mijn echte schoonvader nooit gekend heb. Maar nu vind ik het niet erg meer. Je gaat het toch niet tegen, zeker als er meerdere kinderen(neefjes en nichtjes) zijn die wel gewoon opa zeggen. Succes.
De man van mijn moeder wordt gewoon bij zijn voornaam genoemd. Niet om de een of andere reden maar dat is gewoon zo gegroeid. De vrouw van mijn vader noemen ze oma (voornaam). Ik zou het gewoon houden bij de voornaam van de vrouw van je vader meis.
Schoma van schoonoma, of Nomi of Noma. Stoma vind ik een beetje gek, da's een zijuitgang aan de darmen of urinewegen. Nu weten kindjes dat misschien niet. Maar ik vind het toch een beetje gek klinken. Omi, zo noemen wij de overgrootoma;s van onze dochter, dus mijn oma's.
Onze kinderen hebben geen opa's.Mijn vader is 4weken na de geboorte van onze dochters overleden.We hebben ze verteld wie opa Jan is.Nu heeft mijn moeder sinds een jaar een vriend,John. De meiden noemen hem ook gewoon John.Verwacht ook niet dat ze opa tegen hem gaan zeggen,want dat horen ze ons ook nooit zeggen.We zeggen altijd Oma en John.Hoe graag ik John ook mag,zou het heel moeilijk vinden als ze opa tegen hem zouden zeggen,en gelukkig wil mijn moeder dat ook liever (nog) niet.
heel stom misschien, maar is toch jouw beslissing hoe je je kind je ouders laat noemen? ik Probeer ook opa en oma te gebruiken, maar mijn kind noemt mijn moeder ook niet oma....maar ooo mama...... (omdat ik mama tegen haar zeg) Ze vinden zelf wel een oplossing meestal, maar dan begin je toch gewoon met oma en dan de naam... En dan bv die reactie met die foto, mama's mama....dan zeg je dat is ook oma. (voor kindjes komt het besef pas later...) Mijn oma noemt ze toch ook ooo mama....en opa enz ook gewoon ooo papa.... Zelfs oudere kennissen noemt ze oma en opa hahaha, maar niet omdat ze dat moet, doet ze namelijk zelf (ouder is voor haar opa en oma) Succes met beslissen, en het is jouw beslissing vind ik. Zit het je niet lekker om oma te gebruiken, want dat doe jij dus ook niet haar mam noemen ofzo....dan doe je dat toch niet (ondanks dat je vader en zei het niet leuk vinden)