Zonder een discussie te willen starten over de capaciteiten van de kinderen. Ik vroeg me af of er leden zijn die overwogen hebben om hun kind eerder te laten beginnen met school. Zo ja, waarom wilde je dit graag? Is je kind ook daadwerkelijk eerder begonnen en waarom wel of niet? Ons manneke wordt de eerste dag van de zomervakantie 4. Hij gaat dus in principe pas in september 2013 naar school. Zijn speelmaatjes beginnen echter allemaal rond de kerstvakantie (of zijn al begonnen). Hij speelt nauwelijks met leeftijdsgenootjes. Niet dat ik vind dat een half jaar ouder geen leeftijdsgenootje is, maar met de overgang naar school is het opeens erg veel. Hij loopt op een aantal gebieden voor in zijn ontwikkeling, maar zeker niet in alles. We hebben vanavond een mail gestuurd naar zijn toekomstige school met de vraag of we een keer kunnen overleggen. We twijfelen namelijk erg over de voor- en nadelen. Ik wil mijn kind zeker niet pushen, ik vind het erg belangrijk dat kinderen ook gewoon kind zijn, maar ik wil hem wel bieden wat hij nodig heeft. Dus vandaar mijn vraag, wie heeft hier ervaring mee en hoe was de uitkomst?
Sorry ik kan je niet helpen, maar ik weet wel dat ze het hier niet doen/deden. Ik heb het gevraagd bij de 3e (2 maanden eerder) omdat hij echt klaar was met psz en ook al zijn vrienden gingen, maar was niet mogelijk. Als jij denkt dat hij aan school toe is en school staat er ook achter, dan zou ik het doen. Miss niet meteen een hele week, maar ik denk dat dat erg afhankelijk is van hoe je kind is. Succes.
Volgens mij kan dat simpelweg niet. Overheid bekostigt geen basisonderwijs voor kinderen onder 4 jaar... En de reden dat vriendjes al naar school gaan lijkt me ook geen legitieme reden om dan uitzonderlijke bekostiging te moeten aanvragen oid.
En wat betreft een peuterspeelzaal? Gaan ze én met andere kindjes om én is toch al een stukje voorbereiding op de basisschool.
Basisscholen doen dit niet om het simpele feit dat kinderen onder 4 jaar niet verzekerd zijn. Gebeurd er iets met een kind dan is de school voor de volle 100 procent aansprakelijk en dat willen ze natuurlijk absoluut niet hebben.
Volgens mij kan dit echt nog niet. Wat zeggen ze over de ontwikkeling bij de puterspeelzaal? Heb je er al eens met de leidsters over gesproken? Vervroegd naar school kan hier alleen met andere redenen. Bv. mijn zoontje start in januari omdat hij in december 4 word. Kinderen die dan eind of midden januari 4 worden mogen dan ook starten begin januari. Na de zomervakantie hetzelfde. Mocht een kindje dan een paar weken later 4 worden mogen ze toch meteen na de vakantie beginnen.
Hier kun je vanaf 3 jaar meer dagdelen en ook hele dagen afnemen op de psz als voorbereiding op de Basisschool. Maar geen enkele basisschool zal jouw zoontje een paar maanden voordat hij 4 wordt naar school laten gaan. Is idd een verzekeringskwestie.
Er zijn soms wel uitzonderingen te maken. Weet iemand die met 3,5 begonnen is. Maar die is aangetoond snel met alle dingen, en die ervaring had school ook al met oudere broer en zus. Ook allebei vooruit gezet in klassen. Had niks met vriendjes te maken, maar echt met haar eigen ontwikkeling. Het was nog een hele ellende om inderdaad de verzekering en gelden geregeld te krijgen. Geloof dat het uiteindelijk op een experiment-basis gegooid is..
Het kan wel (afhankelijk van de school en de omstandigheden) maar een belangrijke afweging is, wat doe je na het eerste half jaar wanneer het nieuwe schoolseizoen begint. De meeste kinderen beginnen vanaf januari in groep 0 en blijven daarna in groep 1 als je kindje dan daarbij zou blijven, dan is er niets gewonnen en alleen maar verloren. En anders gaat hij met vier jaar naar groep 2! Dat is wel een hele grote stap voor de meeste kinderen. Hier hoorde het tot de mogelijkheden maar om bovenstaande EN omdat we vonden dat zoon nog veel kon leren in de sociale struktuur van peuters / kleuters (2 dagen in de week kdv + veel speelafspraakjes) hebben we het niet gedaan. Daar ben ik blij om.. Hij was nog lekker een tijdje thuis, hij heeft het goed naar zijn zin op school en doet met bepaalde activiteiten gewoon met groep 2 mee (niet dezelfde groep / lokaal). Gaat helemaal prima. Het leren in groepen, sociale conventies, elke dag naar school etc etc het is nogal wat. Onze afweging was dat je snel genoeg aan dit soort dingen moet beginnen... wees ook maar even gewoon een peuter / kleuter (en wij hebben dus een tijd lang veel meer extra aandacht gegeven aan bepaalde zaken)
Ik ben het eens met Cygnet. Toen mijn dochter bijna 3 was heb ik het er met school over gehad of vervroegd beginnen tot de mogelijkheden behoorde mocht het nodig blijken. Dat kon wel als het nodig was. Ik ben daar later niet meer op terug gekomen en ze is gewoon met 4 begonnen. Ze heeft een enorme cognitieve ontwikkelingsvoorsprong maar heeft het erg moeilijk gehad de eerste maanden. De verplichte structuur, minder aandacht, dat viel haar, en daarmee haar juffen erg zwaar. Ik heb dat van tevoren echt onderschat.
Gingen jullie kindjes naar kdv of psz? Hij gaat nu nog 3 dagen naar kdv. We moeten hem daar grotendeels afhalen ivm werkloosheid en overwegen hem te plaatsen op psz. Structuur en VVE is hij deels dus al gewend. Ik maak me inderdaad wel zorgen om opeens zoveel structuur en hoe lang gaat hij straks dan naar de kleuterschool? Als hij voor blijft lopen lijkt me 2,5 jaar kleuterschool ook wel erg lang. Het gaat me niet alleen om de vriendjes natuurlijk, al was het maar omdat zijn beste vriendinnetje naar een andere school gaat. Het gaat me om het totaalplaatje van zijn ontwikkeling. Ik vind het belangrijkste in deze om een keus te maken die hem goed doet, mijn grootste angst is dat hij straks juist niet meer naar school durft omdat hij te snel aan zaken is blootgesteld.
Mijn dochter ging 2 hele dagen naar het kdv en 2 dagdelen naar de psz. Je moet je nog geen zorgen maken over of de kleuterkas te lang zal zijn. Dat zie(n) je/ze tegen die tijd wel en dan kunnen daar altijd nog beslissingen over gemaakt worden. Daarbij kan er goed op verschillende niveau's gewerkt worden. Maar als hij net na de zomervakantie 4 wordt dan is hij toch juist een vroege leerling en gaat hij maar 2 jaar naar de kleuterklas?
De school waar oudste op zit, is niet alleen een school maar een 'integraal kindcentrum'. Daar zit dus ook een kdv bij in, en vanaf 3 jaar kunnen kinderen al af en toe meedraaien in de onderbouw van de school. We overwegen onze dochter daar naartoe over te laten stappen als ze 3 wordt (ze zit nu op een gewoon kdv, andere organisatie). Enerzijds omdat dit voor ons veel makkelijker is met halen en brengen dan nu (school en kdv waar ze nu heen gaat liggen een paar min fietsen uit elkaar), anderzijds omdat ze al enorm aan het aftellen is naar 'wanneer mag ik naar school'. Ze ziet haar broer daar natuurlijk iedere dag naartoe gaan, en ook steeds meer vriendjes/vriendinnetjes. Zelf is ze er natuurlijk nog veel te jong voor, maar misschien zou het een leuke en fijne overstap voor haar zijn om alvast naar de kinderopvang in dat pand te gaan. Maar ik vind het ook wel een heel grote stap om echt naar school te gaan, onze oudste moest er ook echt aan wennen, vooral dat hij ineens veel meer zelfredzaam moest zijn. En hij was 4 dagen per week kdv gewend, maar het is een wereld van verschil. Sinds hij op school zit, heeft hij veel meer slaap nodig; aan het eind van de week wil hij soms al om 18 uur naar bed omdat hij het gewoon niet redt.
School is heel wat anders dan het kdv (die van mij ging twee dagen in de week). En eigenlijk moeten alle kinderen wennen. Mijn zoon vond het gelijk leuk maar moe! Zo moe en ook onrustiger slapen, slechter eten... en praatjes. Dat hoort er allemaal bij. Het is ook anders een juf of een leidster. Ik zou het anders oplossen door veel speelafspraakjes te maken, uitdaging zelf aan te bieden (veters strikken bijvoorbeeld, klokkijken) en je kunt ook vervroegd beginnen met sporten. Ga ook het rijtje af: zelf aan en uitkleden (volledig) zelf naar de wc gaan, billen afwegen etc zelf jas aan doen inclusief rits, sjaal, wanten en muts gymkleding aan en uit kunnen doen Is er iets wat hij nog niet (zo) goed kan, oefenen.. dat helpt enorm op school. En ik zou het gesprek aangaan met het kdv. Ons kdv kwam zelf met de suggestie om elke dag een kwartiertje met hem letters te oefenen (wanneer de tijd dat toestond) en er werden speciaal materialen van de naast gelegen school geleend. Waar een wil is een weg.
Onze dochter is bijna 2 maanden eerder gestart. Zijn werd in september 4 maar is begin augustus gestart op school zodat ze direct begin van het schooljaar mee startte. Dit omdat er veel onrust in ons gezin was en we haar niet halverwege wilde laten binnenvallen in een groep die al een paar weken samen was. In overleg met school leek dit de beste optie mede omdat zijn echt wat uitdaging en afleiding nodig had en dat simpelweg op het kdv niet vond. En eerlijk is eerlijk, het was voor ons fijn dat ze 4 dagen per week onder de pannen was dus dat speelde zeker mee
Hier een flinke voorsprong en juist bewust besloten haar zéker niet eerder naar school te laten gaan, tenzij er echt problemen zijn thuis door verveling. Ik ben tbm, dus ik kan haar zelf bieden wat ze nodig heeft, en daarbij gaat ze naar de PSZ. Daar speelt ze wel lief, ondanks dat ze misschien voorloopt. Tot nu toe gaat dat prima. Ik zou haar nog eerder van de PSZ afhalen en thuis uitdaging gaan bieden als dat echt heel hard nodig zou zijn (nogmaals, dat is nu nog echt niet aan de orde), dan dat ze eerder op school zou beginnen. Voornaamste reden is dat je dan al met een voorsprong begint aan je schoolcarrière, en dat lijkt me voor alle partijen niet bevorderlijk. Ik zie mijn 3,5 jarige ook nog niet in een combi klas groep 1/2 zitten op dit moment, met kinderen van 5/6 ook nog! Ze mag dan wel voorlopen, maar ze is nog steeds 3, en ik weet niet of ze in staat is om nu al te dealen met 5 dagen in de week school. Als ik jou was zou ik eens kijken naar andere opties om uitdaging te bieden: bibliotheek, boswandeling (kinderroute lopen), peutergym/kleutergym (of andere sport), 1 of 2 keer per maand met opa of oma een dagje weg, musea, zwembad, etc. Er is veel te doen en veel dingen zijn ook uitdagend te maken (zoals zwembad bijvoorbeeld, ga eens samen met een kind wat ook wat voorloopt of iets ouder is). Je zult zelf ook wel weten wat jouw zoontje nog spannend/moeilijk/interessant vindt, om hem daarin te blijven uitdagen! Voor heel veel kinderen zijn die laatste maanden voordat ze naar school gaan een beetje saai thuis, dus ik zou daar zelf op inspringen en hem niet per sé voor de vakantie al naar school laten gaan. Daarbij zou mijn meisje het ook raar vinden, want je mag pas naar school als je 4 bent
Femkes, als hij nu voorloopt, zou ik er vanuit gaan dat de maanden die je hem nu extra laat kleuteren hij straks ook sneller naar groep 3 zal gaan. Het is natuurlijk zo dat kinderen die snel leren straks op school ook snel de info in zich op zullen nemen. Dus je bent het "probleem" in die zin ook niet kwijt, maar uiteindelijk zul je er toch weer tegenaan lopen! Basisschool waar wij hebben gekeken zei ook dat ze in groep 1 wel van de groep 2 kinderen zou afkijken voor wat uitdaging (toen ik vroeg hoe ze dat zouden aanpakken). Toen ik vroeg wat ze dan in groep 2 zouden doen, bleef het stil, want ze zijn fel tegen versnellen. Daar hadden ze dus geen ideeën voor! Je kunt kinderen wel sneller laten gaan, maar uiteindelijk bots je weer tegen een grens aan, waar ze weer zullen versnellen! Wij gaan dus voor een andere school waarschijnlijk En zolang mogelijk proberen om met verbreden en verrijken haar in haar eigen groep mee te laten doen.
Dit vind ik ook de beste optie. Kinderen laten versnellen is echt een korte termijn oplossing, waarmee je vaak het soc emotionele aspect uit het oog verliest. Ik heb een groep 3 waarin ik veel jonge kindjes heb. Er zijn er 3 die nog 5 jaar zijn en als ik dan zie wat ze allemaal moeten (en dan heb ik het totaal niet over de leerstof), maar ook bijvoorbeeld een gymles of een les sociale vorming. Dan merk je dat kinderen van 6 -6,5 veel gemakkelijker uit de voeten kunnen. Kunnen ook beter organiseren/structuren. De jongsten overzien het vaak niet. Kost heel veel kruim van zowel kind - ouders - leerkracht
ik denk dat veel ouders vergeten dat er buiten de lesstof aankunnen veel andere dingen bij het naar school gaan komen. Juist in de eerste periode is het naar school gaan zoals ik het nu ervaar nog niet gericht op iets moeten kunnen, maar het snappen van hoe het werkt op school, wat het ritme is, het kunnen functioneren in een grotere groep enz. Ik merk dat dat voor een 4 jarige al pittig genoeg is.
Mijn zoontje loopt ook voor... Ik heb hem juist sindskort pas 3 dagen naar het kdv gedaan en daar vindt hij het nu gelukkig nog leuk. Op deze manier hoop ik het tot maart te kunnen volhouden met hem. Ergens is hij al wel echt aan de basisschool toe, hij loopt niet alleen cognitief maar ook sociaal-emotioneel erg voor. En hij is net als zijn moeder een onderpresteerder. Op het kdv past hij zich aan en dan moet het er thuis weer even uit... Dat is voor hem soms wel moeilijk. Ik hoop dat hij op de basisschool iets meer zichzelf kan zijn. Ik twijfel dan ook nog over het reguliere onderwijs of jenaplan. Hier heeft de jenaplanschool groep 0+1 samen en groep 2+3 zitten samen. Dat is dat 2e jaar wel goed voor hem denk ik. Waar ik ook een beetje bang voor ben is dat de basisschool voor hem erg tegenvalt, hij heft zichzelf al aardig leren lezen en rekenen.. en hij verwacht dit meteen beter te gaan leren in groep 1... Ik ben dus erg kritisch qua schoolkeuze. Eerder naar de basisschool lijkt mij persoonlijk geen optie.