Kiezen van een school, waarop letten?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Baileyy, 15 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.636
    1.443
    113
    Wij moeten een basisschool kiezen voor onze zoon. Maar waar letten jullie op?
    Natuurlijk de sfeer, of het aanspreekt. Maar verder klinken alle scholen goed. Ze zeggen allemaal dat ze aandacht hebben voor het individuele kind zowel als ze voorlopen of achterlopen.
    Wij willen graag een school in de buurt, in verband met de speelafspraakjes straks en het zelf naar school gaan.

Maar verder vind ik het zo lastig.
    Wel of geen combinatieklassen? Een grote school die meer biedt of een kleine school. Moet heleboel op Cito uitslagen of als het gemiddeld is, dan is het goed?

Ik ben dus benieuwd hoe andere ouders een school kiezen...

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.929
    3.945
    113
    Ik zou niet teveel op Cito scores afgaan. In ieder geval niet als in 'school met hoge cito scores is een goede school'. Het zegt soms wel iets over de populatie, daar kun je wel iets mee als je dat wilt.
    Wil je wel iets met inspectiebeoordeling, lees dan het hele rapport, daar staat beschreven hoe de kwaliteit van de lessen is, pedagogische sfeer etc.
    Ga vooral langs bij de scholen! Kies een aantal scholen in je buurt en ga sfeer proeven.
    Wil je een bepaald onderwijsconcept (jenaplan, dalton, oid) openbaar of christelijk. Dan zijn er misschien al scholen die afvallen.

Verder kun je letten op Lestijden, ouderparticipatie, opvangmogelijkheden buiten school, etc.
    Wat vind je belangrijk, wat moet een school voor jou bieden.

3. Truusdemier

Truusdemier Niet meer actief

Het scheelt dat wij maar uit 2 scholen kunnen kiezen en dat deze allebei in hetzelfde gebouw zitten als nu de kinderopvang. Weinig keuze en we konden nu al zien met welke kinderen ze meer aansluiting hebben; die van school a of van school b.

Wij zijn bij allebei de scholen langs geweest voor gesprekken en een rondleiding. Meegenomen in de overweging; structuur lessen / meegaan in moderner onderwijs / soort kinderen en sfeer / gevoel / toetsmethodes / individuele sturing (meer hulp nodig of juist meer uitdaging).

Beide scholen geven prima onderwijs, zelfde klassegrootte (+-18-25) en hebben voor- en nadelen. Toch hebben wij gekozen voor de school die wel al ipads heeft ingevoerd ( pas vanaf groep 4) en wat meer meegaat met de maatschappij. Deze school stuurde ook meer op het individuele niveau van de kinderen(ook per lesonderdeel); de andere school had 3 groepen in de klas: normaal / meer hulp / meer uitdaging... die indeling stond mij wat tegen.

Wat ook mee deed in deze beslissing was dat de kindjes waarmee ze het meeste contact hebben op het kinderdagverblijf ook naar deze school gaan.

Probeer op je gevoel af te gaan.
    Ik heb trouwens vroeger ook in combinatieklassen gezeten (in de losse groep zaten maar 12 kinderen) en heb daar nooit nadelen van ondervonden.

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ja, dat moeten ze wel zeggen met die wet passend onderwijs, maar in de praktijk valt dat nogal eens tegen.

Ga sfeer proeven, staar je niet blind op cito-resultaten, want daar komen meer factoren bij kijken die van invloed zijn dan dat ze goed les zouden krijgen.
    Vraag hoe het met wennen gaat, wat hun zwakke punten zijn en wat ze daaraan doen, heb je het idee dat je kind wat voor ligt of juist achter ligt in de ontwikkeling, vraag hoe ze daar mee om gaan, hoe is kinderopvang geregeld, bso, tso etc.
    Vriendjes maken ze ook wel als je niet voor een wijkschool kiest, alleen moeten ze straks wel wat verder fietsen naar school.
    Sommige grote scholen hebben kleine klassen en andersom kun je kleine scholen hebben met grote klassen.

5. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Wij bezoeken momenteel info-dagen. Ik had een lokale school hoog op het lijstje staan, maar de presentatie gisteren viel erg tegen.
    Vage directeur met een slap, populair verhaal en een onleesbare powerpointpresentatie, en kreeg geen antwoord op mijn vraag (mijn vraag ging over tekortkomingen (te lage uitstroomkwaliteit notabene) door onderwijsinspectie geconstateerd in !2013! Maar zijn rapport daarover was nog steeds niet geschreven).

Het betreft een hele populaire school in Amsterdam Zuid. Er is een wachtlijst voor. Zelfs de psz heeft een wachtlijst. Blijkbaar vinden ze het niet nodig om zich een beetje goed te presenteren. Ik weet niet wat ik er van moet denken.

Schoolsfeer zelf hielp ook niet mee (ik zat zelf op schattig art-deco schooltje met veel glas in lood en tegeltjes etc).
    Deze inrichting was verouderd. Geen eigen gymzaal. 28 leerlingen per klas. Meerbegaafdheid slechts 1 uur per week, met extra taakjes in de klas.

Gezien de wachtlijsten hier & het systeem ben ik bang dat we dus uiteindelijk nog blij moeten zijn ook als dl op deze school terecht kan...

6. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Alles wat je noemt moet uiteraard in orde zijn, maar daarnaast is mijn belangrijkste tip aan ouders (en voor middelbare school ook aan kinderen zelf): ga er eens heen op een moment dat er veel ouders zijn, zoals eind van de dag, en voel eens even de sfeer op het schoolplein, bekijk de mensen: voel je je thuis? Zijn het mensen met wie je lekker op zou kunnen schieten? Of voel je je een vreemde eend in de bijt? Laat dat vooral zwaar meewegen, want je thuisvoelen en contact kunnen maken met de kinderen en ouders is wel heel erg belangrijk.

7. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

3 dec 2010
    1.061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wij hebben een tijdje geleden ook de basisschool uitgezocht.

We hadden de keuze uit de christelijke in het dorp (voorkeur) of de openbare een paar dorpen verderop.

Bij beiden een gesprek gehad en wat een verschil. De ib-er van de christelijke school kon geen één duidelijk antwoord geven, was overal vaag over of was sociaal wenselijk. De directeur van de openbare was echter heel duidelijk en stellig.

Nu hebben we bewust gekozen voor de openbare. We zullen zien of het een goede keuze is, maar tot nu bevalt het prima.

De directeur kende ook gewoon elk kind, alles was daar duidelijk en geen chaos.

8. Bianca88

Bianca88 Fanatiek lid

17 feb 2011
    2.665
    8
    38
    Pff lastig he... hier ben ik mij ook aan het oriënteren..
    Waar wij wonen ligt 1 straat verder een school, heel handig. Maar de school spreekt me niet zoveel aan.. mijn dochter zal straks gebruik maken van VSO en BSO, dat had deze school niet in de school zelf liggen en zouden we haar eerst naar een andere locatie moeten brengen. Ik vind dit te omslachtig, ook voor mijn dochter zelf. En aangezien we over een paar jaar naar een andere wijk willen gaan verhuizen, ben ik mij daar aan het oriënteren in. Op die school heb ik zelf gezeten vroeger en stage gelopen, ik weet dus wel hoe en wat een beetje. Heb er een hele leuke tijd gehad, en hoop dat mijn dochter dat ook daar zal krijgen. Deze hebben de VSO en BSO en kleuterschool in een. Wel zo makkelijk. 5 nov hebben we een afspraak op de basisisschool daar, aangezien je je hier met 3jaar moet inschrijven. Ben eens benieuwd, ik neem jullie vragen ookmee wat ik kan stellen indd!

S6 met een juiste school uitzoeken ;)

Deel Deze Pagina