Spelen bij een ander.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Ellabella, 9 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ellabella

Ellabella Lid

9 jan 2019
    24
    3
    3
    Vrouw
    Hoi!
    Mijn zoontje is sindskort 5 geworden en wordt regelmatig uitgenodigd om bij een ander te spelen. Zelf vind ik dat niet nodig omdat ik hem te klein vindt. Maar het kan ook te maken hebben dat ik het moeilijk vind om hem los te laten.
    Hij wilt het zelf ook graag. Hij gaat weleens naar een kinderfeestje maar niet alleen ergens spelen.
    Hoe oud waren jullie kinderen toen ze bij aan ander gingen spelen?

2. Mama&Go

Mama&Go Actief lid

5 mei 2017
    305
    107
    43
    Vrouw
    4, in de eerste week schoolwerk al. Je houdt hem wel klein door het niet te willen. Mag er wel een kind bij jullie komen spelen? Waarom wil je het niet? Als ik de ouders niet ken dan liet ik kind eerst een keer hier spelen, met ophalen klets je dan nog wat met de ouders of anders op school. Ik ken de ouders allemaal en ik heb geen ouders waar ze niet mogen spelen. Wel dat ze het zelf niet willen ivm alleen tv kijken ipv leuk spelen.

3. MaritS

MaritS Actief lid

5 dec 2015
    469
    398
    63
    Geniet van je rust ;)

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier met 3 gaan spelen bij kindjes van de psz. Kort wel. Vanaf 4 wat langer. Ze spelen bij klasgenootjes, dus die schelen qua leeftijd niet veel en ouders snappen dus prima hoe je bv met een 4-jarige omgaat.

5. MaLuc

MaLuc Fanatiek lid

2 sep 2018
    1.425
    1.026
    113
    Vrouw
    Hier ook vanaf 4 jaar, groep 1. En omdat ze het zelf ook spannend vond, bleef ik er de eerste keer gewoon wat langer bij. Wij zijn nu net verhuisd en mijn dochter van 5 vroeg al heel snel of ze bij nieuwe kinderen mocht spelen. Ik vond het alleen maar fijn dat ze zo snel nieuwe vriendinnetjes maakte, maar omdat ik de ouders nog niet kende ben ik nu ook steeds wat langer mee geweest (en de eerste maanden kon het nog niet bij ons ivm verbouwing).

6. Hoihoii

Hoihoii Actief lid

16 dec 2018
    227
    149
    43
    Vrouw
    Ik vind dat je hem iets onthoud door telkens nee te zeggen. Lijkt het je zoon zelf wel leuk?
    Kwestie van loslaten, moeilijk, maar gun het je zoon :) Of doe eerst een keer bij jullie thuis (of gebeurt dat al?)
    Mijn dochter had in de derde schoolweek haar eerste speeldate geloof ik. Ik ken eigenlijk alleen jonge kleuters die nog niet bij vriendjes spelen als ze nog heel erg moe zijn van 5 dagen school.
    Wat vind je precies 'te klein' aan hem, kun je dat uitleggen?

Ellabella vindt dit leuk.
  7. Rozemarijn33

Rozemarijn33 Niet meer actief

Hier meteen de eerste week dat ze naar school gingen. Jongste zelfs meteen de eerste dag. Die had dat natuurlijk al gezien van de andere 2, en dat afspreken is nog leuker dan school zelf!

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Hier waren ze allebei 4.

9. Ellabella

Ellabella Lid

9 jan 2019
    24
    3
    3
    Vrouw

10. Ellabella

Ellabella Lid

9 jan 2019
    24
    3
    3
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties.
    Ik vind het nog klein omdat hij zoals je zelf zelf moe is van school. Ook weet ik niet wat er thuis daar gebeurt.
    Er mag thuis gespeeld worden maar bij het andere kindje staat een racebaan waar ze mee willen spelen.

11. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Zelfs mijn oudste van 9 is nog moe van school. Als je dat argument volgt kunnen ze nooit spelen met anderen. Ik zou het gewoon loslaten. Als je wilt weten hoe het er thuis aan toe gaat kun je hem brengen en even vragen of je het eerste uurtje mag blijven om te kijken hoe het gaat.

Naarmate kinderen ouder worden wordt hun leefgebied groter, en heb je als ouder inder directe invloed. Bereid je zelf ook voor dat het vanaf nu alleen maar meer loslaten en begeleiden wordt. Je invloed wordt kleiner. Dus laat het los. En laat je kind geleidelijk los.

lies276 en Ellabella vinden dit leuk.
  12. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Tsja, ik vind het echt sneu dat je altijd nee zegt...

Dus ik zeg, lekker laten spelen;)

Tuttebella en Caithy vinden dit leuk.
  13. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    De meeste kinderen zijn moe van school, maar juist even leuk spelen geeft ze ontspanning en nieuwe energie.

Wat vind je eigenlijk precies 'klein' aan een kind van 5?
    En heeft hij dan nog helemaal nooit afgesproken bij een kindje? Alle andere kinderen van school doen dit waarschiijnlijk al lang (is hier iig doodnormaal vanaf groep 1). Zo bouwen ze ook vriendschappen op buiten de schoolomgeving.

lies276 vindt dit leuk.
  14. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.478
    113
    Je weet nooit wat er precies bij een ander thuis gebeurt. Dan kun je twee kanten op, of je kind nergens laten spelen en de speeldate's alleen bij jou thuis houden. Of dat een oplossing is weet ik niet.
    Of je laat hem wel bij anderen thuis spelen, vaak is op die leeftijd een uurtje/ anderhalf uurtje na school wel genoeg. En hij leert dat elk huis zijn eigen regeltjes heeft en dat die soms anders zijn dan bij jullie thuis.

Wat hier ook hielp was duidelijk zijn op welke dagen er afgesproken kan worden, dus b.v alleen op woensdag middag van 14 tot 16 uur.

lies276, Ellabella en Jo79 vinden dit leuk.
  15. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Dit heet loslaten!

Je kan niet altijd controle hebben over wat er gebeurd en laat je zoon ervaringen op doen bij anderen thuis, hij is al 5!

Amberxx, suus1983 en Biny vinden dit leuk.
  16. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    Ik zie bij mijn zoon (5) dat hij het heerlijk vind om lekker thuis alleen of met z'n zusje te spelen na schooltijd. Hij heeft een vriendje in de buurt, maar heeft vaak geen zin om daarheen te gaan. Prima wat mij betreft. Als ik een dag gewerkt heb, ben ik ook graag thuis :)

Als hij zelf graag wil, maar het nog teveel voor hem is, kun je er een afspraak over maken. Bijv. 1 keer per week en dan niet te lang. maar ik zou het niet tegenhouden als hij zelf er zin in heeft.

17. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Mijn zoon van 3 speelt al bij zn vriendinnetjes van de psz en andersom. Dat spreken ze dan onderling af op de psz en dat is dan vaak 1,5 uur ofzo, lang zat maar toch leuk voor ze! Hij ziet dat van zijn grote zus en wil ook.

Ik vind het wel sneu dat hij regelmatig gevraagd wordt maar nooit mag. Zo gaan andere kindjes hem straks nooit meer vragen want hij mag toch niet en dat is ook niet leuk voor je zoontje. 5 is echt zo klein niet meer vind ik hoor!

lies276 vindt dit leuk.
  18. kimmaikel24

kimmaikel24 Fanatiek lid

22 nov 2012
    1.013
    638
    113
    Mijn zoontje ook vanaf 4 jaar.
    De eerste keer wel hier , maar daarna ook bij vriendjes.
    Ik heb wel contact met de moeders.
    Kindjes vinden dat geweldig hoor.
    De eerste keer had ik er ook veel moeite mee.
    Een eerste stapje naar loslaten :thumup:
    Heel veel succes !

19. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Die van ons waren gemiddeld 4 jaar en 1 week :)
    Mijn jongste wilde zelfs al spelen voordat hij naar school ging (kindjes van kdv)

20. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier is ze ook wel moe, maar niet te moe om nog even te spelen. En wat er exact gebeurt bij een ander weet je natuurlijk niet, maar zeer waarschijnlijk gaan ze gewoon lekker spelen met die racebaan? ;)

Deel Deze Pagina