Onze dochter is nooit een enorme drinker geweest. Het is ook niet dat ik me enorme zorgen maak. Ze plast gewoon, "normaal" en snachts ook meestal een natte luier ( soms kan ze het ook ophouden maar plast ze smorgens gewoon op de wc). Maar toch bekruipt me af en toe het gevoel: dit kan toch niet gezond zijn? Zoals vandaag, het is nu 14 uur. Bij ontbijt aangeboden: 1 beker melk, ca 150cc. Volledig laten staan Bij het fruit: opnieuw melk aangeboden, tevens bidon met water (hooguit van die laatste enkele slokjes). Lunch: weer beker melk: 2 slokjes. Nu tussendoor: 1 beker aanmaak: niks. Overgegoten in een bidon. Tot nu toe nog niks. Ze heeft tot nu toe een keer een klein plasje gedaan. Dus misschien 50cc tot nu toe?! Stomme is: Ik bied meestal water aan in een bidon en met vlagen tankt ze zo een halve bidon weg. Water drinkt ze dus wel. Ik bied dit dus ook vaak aan om tussendoor onbeperkt te drinken, maar helaas is het dus max 1 keer per dag dat ze dat drinkt. In bad gaan er overigens vaak wel 2 bekers warm water in Ik sta dit ook maar toe en gebruik gewoon geen sop meer maar ja, ze gaat ook niet dagelijks in bad En helemaal stom: pakjes drinken gaan er zo in. Maar ik vertik het om de hele dag door pakjes drinken aan te bieden. Ik vind het suikerbommetjes en bovendien vind ik dat ze ook gewoon uit een beker moet drinken. Bovendien smaakt onze aanmaak ook gewoon naar limonade uit een pakje, dus aan de smaak zou het niet liggen? Thee bied ik aan, maar vindt ze vooral leuk om te maken, verder alleen af en toe uit mijn beker. Heb ook eigen hello kitty beker voor de thee, helpt ook niet. Om aan haar vocht te komen geef ik wel veel komkommer of fruit, maar ze eet ook graag banaan als fruit en daar zit dan weer niet zoveel vocht in natuurlijk. Verder vla/yoghurt als toetje, daar eet ze meestal wel 100cc van. Hoe krijg ik haar nu op een gezonde manier aan het drinken?
Gekke singen verzinnen, gekke rietjes? Wij hebbem bij IKEA een stapeltje met verschillende kleuren bekers gekocht daar mag ze steeds iets uit kiezen. Em we verzinnen vaak namen voor drinken in de geest van wat ze leuk vind in oms geval drakenlimonade (groene limonade) belle limonade (gele limonade) brave limonade (rode limonade) en melk heet koeienmelk of echte plopmelk Ik zie bij onze dochter aan een bepaalde beweging met dr mond dat ze dorst heeft dus dan pak ik wel eens zonder te zeggen haar drinken een ze pakt het dan zo aan. Belangrijkste is zoals met alles niet continue mee bezig proberen te zijn. Zo veel mogelijk loslaten hoe lastig dat ook is. Met komkommers idd ben je ook al goed bezig!
Daarom krijgt Eva dus wel een pakje per dag. (bij Lisa juist andersom, die drinkt heel moeilijk uit een pakje dus we gieten het vaak als ze een pakje heeft uitgekozen in een glas ). Bij het avondeten moeten de kinderen hun glas water leegdrinken, daar maken we vaak een wedstrijd van waardoor ze dat ook wel willen . Maar ze zijn natuurlijk wel wat ouder. Fruit is ook vocht, een banaan wat minder inderdaad, maar destijds met Lisa mochten we het aantal gram fruit helemaal meetellen als vocht (dus 100 gram appel is 100 ml vocht). Ik zou eerlijk gezegd niet zo moeiljk doen over 1 pakje. Dan krijgt ze qua vocht (drinken 50 + fruit 100 + toetje 100 + komkommer 50? + pakje 200) in ieder geval 500 binnen. Lust ze melk? Misschien een pakje melk proberen?
Eonah, bedankt voor je tips! Ik kan daar misschien wel wat meer mee dan ik nu doe. Rietjes heb ik weleens geprobeerd, maar ook weer niet lang genoeg om verschil te zien. Leuke bekers doen we al aan. En ze mag altijd kiezen uit gele of rode limonade, maar ik kan er idd nog wel een naampje aan geven ik zet ook wel eens een bidon water naast haar bed en dan lurkt ze toch ongemerkt veel op, maar heb liever niet dat ze dat snachts doet ivm doorlekken van haar luier en bovendien vind ik het niet handig om haar drink ritme om te draaien van dag naar nacht Snoopy: ik zit ook ernstig te twijfelen over toch gewoon een pakje drinken per dag, dan heeft ze iig 200 cc binnen. Ergens ben ik bang dat ik haar dan helemaal niet meer aan een beker krijg. Dan drinkt ze bijna alleen nog maar door een rietje of uit een bidon? Hier krijgt ze eigenlijk alleen pakjes als we een dag weg zijn of soms met veel visite dan vind ik het wel lekker makkelijk. Maar aan de andere kant... Vandaag heeft ze misschien 300 cc binnen: ca 150 aanmaak uiteindelijk uit de bidon en verder misschien 50 cc melk in totaal en een halve bidon water, misschien 75 cc. Toetje hoefde ze niet. Ze heeft wel een handvol frambozen op naast haar banaan. Veel meer dan 300 zal het dus niet zijn en dit zijn geen uitzonderingen. Dit kan toch niet goed zijn voor haar nieren? Mmm, misschien idd dan toch een keer per dag een pakje. Voelt alleen een beetje als toegeven...
Hier de oudste een slechte drinker. Tijdens het tv kijken geef ik ze wel eens een rietjesbeker (Hema). Tijdens het tv kijken wordt er onbewust toch nog heel wat weggelurkt. Nu vindt ze het op het moment leuk om, net als een baby, weer uit een flesje te drinken. We maken er wat een grapje van. En tijdens het douchen, spelen met een beker. Komen er ook wel wat slokjes binnen.
Hier werkt dat niet om haar te geven tijdens tv kijken ofzo. Ze neemt een slok en wil dan niet meer. Het gaat ook tegen mn gevoel in om alleen maar rietjes bekers, flesjes, bidons etc te geven. Ze is ruim 3, ze kan al 1,5 jaar uit een open beker drinken. Dat moet de reden niet zijn. Gemakzucht? Daar weiger ik in toe te geven. Evenals alleen maar suikerrijke zoete drankjes. Maar ja, ergens is er wel een grens als ze dagen achtereen slechts 200/300 cc binnenkrijgt?
Ja snap dat het een beetje als toegeven voelt. Maar goed, ze doet het niet expres ofzo en ik denk dat het toch wel belangrijk is dat ze meer binnen krijgt dan 300 ml. Drinkt ze niets uit een gewone beker? Eva is dus ook geen grote drinker, maar drinkt toch geregeld wel uit een gewone beker, krijgt ze ook mee naar school. Zou me daar niet zo druk om maken. En ik zou haar 's nachts gewoon laten drinken wat ze wil. Zo snel lekt een luier niet door toch? Hier dronken en drinken ze altijd veel (in ieder geval 1 bekertje) voordat ze gaan slapen en de luiers hebben nooit doorgelekt. En nu hoeven ze soms niet eens altijd 's nachts te plassen, dus denk dat ze het water dan toch 'opslaan' en dus nodig hebben.