Zoontje heeft autisme

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mamasboefje, 26 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamasboefje

Mamasboefje Actief lid

25 mrt 2013
    195
    0
    16
    Noord-brabant
    Hoi,

Mijn zoontje loopt al een tijdje bij het ggz omdat de peuterspeelzaal het nodig vond dat hij eens verder onderzocht zou worden. Hij is nu 4 jaar en is nogal laat met ontwikkeling. Laat zindelijk, slecht praten en dat soort dingen. Soms lijkt hij ook in zijn eigen wereldje te zitten en speelt het liefste alleen. Gisteren hebben we de uitslag van het ontwikkelingsonderzoek gehad en hieruit blijkt dus dat mijn zoontje autisme heeft. Ze kunnen het nog niet echt vast stellen maar aangezien hij zoveel kenmerken heeft gaan ze er wel vanuit. Zijn iq komt uit op 83 met veel ondersteuning dus waarschijnlijk ligt het nog wat lager. Dit is al vrij laag aangezien het gemiddelde van een kind van 4 jaar tussen de 90 en 110 ligt. Ze hebben ons ook geadviseerd om hem naar het speciaal onderwijs te doen maar ik heb hier toch echt mijn vraagtekens bij. Ik heb het idee dat het allemaal wel mee valt. Ik zie natuurlijk ook wel dat hij wat anders is en later is qua ontwikkeling maar ik kan me haast niet voorstellen dat zijn iq zo laag is. Lijkt me ook best moeilijk vast te stellen bij een kind van 4 jaar. Misschien zit ik wel gewoon in de ontkenningsfase.. ik zou het niet weten;) Zijn er hier nog meer mama's met kindjes met autisme? Zo ja, gaan jullie kinderen ook naar het speciaal onderwijs? En hoe verloopt de ontwikkeling?

2. penseel

penseel Niet meer actief

Sterkte,

Ik denk idd dat je in de ontkenning fase zit. Een iq van 83 is nog prima mee te leven. Al dus deze schrijfster. Je moet tegenwoordig veel ( geluk) hebben willen ze je kind naar het speciaal onderwijs doorverwijzen. Bedenk dat ze daar beter in staat zijn om zijn niveau stabieler te krijgen dan op het gewone onderwijs.

Alles in een huis fysio logopedie en leerkrachten die er verstand van hebben. Het speciaal onderwijs heet zo omdat het aangepast onderwijs is maar. Zijn iq is nog niet zo super laag hoor net iets onder het gemiddelde en hier mee kan hij zelfs nog door stromen naar een vmbo in de toekomst. Hij kan dan nu beter naar het speciaal onderwijs gaan dan dat je deze keuze weer moet maken als hij 6/7 jaar is. En hij zal les krijgen op zijn niveau en hoeft dan minder op zijn tenen te lopen.

Komt vast goed. Heb vertrouwen.

En er zijn hier meer mede mama.s met autistische kinderen die zullen je vast heel goed kunnen helpen.

3. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Al is het niet leuk om te horen kijk goed naar wat je kind goed helpt. In de familie meegemaakt dat het veel te lang door heeft lopen zeuren en nu met 8 jaar er uit komt dat het toch een wat ander kind dan de rest van zijn klas is en alsnog overgeplaatst moest worden.

Ook al is het niet leuk de ondersteuning op het speciaal onderwijs is veel beter dan de standaard basis school. Ook voor je uk is het beter als ik kijk in mijn omgeving is die uk helemaal opgebloeid omdat hij nu begrepen wordt.

Sterkte en succes

4. mamabri

mamabri Niet meer actief

Mijn oudste zoon heeft autisme. Dit is ook vastgesteld toen hij 4 was, inmiddels is hij 18. Zijn iq zat destijds op 82, inmiddels op 86, zo heel veel afwijking zit daar dus niet in.

Hij heeft op SO gezeten, inmiddels jaren op praktijkonderwijs, hij loopt stage en krijgt binnenkort wahjong. Hij zit er echt op zijn plek en heeft heel veel plezier in wat hij doet.

Destijds kreeg ik een hele slechte diagnose: hij zou nooit kunnen lezen, schrijven, niet zelfstandig kunnen wonen etc etc,

Hij kan lezen en schrijven, vraag niet hoe hoor, heeft jaren en jaren gekost. Ik heb wel honderden boeken over zijn favoriete onderwerpen van de vrijmarkten naar huis gesleept (oude romeinen, grieken, middeleeuwen, ridders, oorlog, vliegtuigen.) alles om hem maar aan het lezen te houden, wat gelukkig is gelukt,

Zelfstandig wonen zie ik hem nu nog niet doen, maar hij is flink aan het oefenen op de zorgboerderij en ik verwacht dat dat over een aantal jaren best zal gaan.

5. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    Hier 3 kinderen met autisme, maar met normaal en hoog IQ. Middelste heeft kort op speciaal onderwijs gezeten maar dit werkte absoluut niet en dus zijn wij geemigreerd en krijgen ze nu thuisonderwijs. Voor ons werkt dit uitstekend, mijn middelste kan echt niet in een klas met kinderen zitten de hele dag, paniekaanvallen, selectief mutisme, etc etc.

6. ientje

ientje Fanatiek lid

7 jun 2010
    2.999
    0
    36
    Mijn zoontje is iets jonger (3,5) en heeft ook sinds kort de diagnose autisme gekregen. Een iq was niet echt vast te stellen, maar niet erg hoog.
    Hij zit nu ter observatie op het mkd voor 3 maanden en daarna wordt er gekeken wat voor soort onderwijs geschikt is voor hem.
    Als ik het nu moet zeggen, zie ik hem echt niet naar het gewone onderwijs gaan. Hij zal compleet ondergesneeuwd worden en hij heeft meer aandacht nodig dan 1 juf voor 30 kleuters.

Ik zou gewoon heel goed kijken wat er bij jouw kind past. Speciaal onderwijs is wel even slikken want dat is gewoon niet het weggetje dat jij had bedacht. Maar bedenk wat hij nodig heeft, en ga daarin mee.
    Sterkte, het is hoe dan ook niet leuk om zoiets te horen!

7. Storm

Storm Niet meer actief

#7 Storm, 26 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 nov 2014
    Mijn oudste heeft ook ASS. Net na zijn derde verjaardag gediagnostiseerd, maar ik wist het al binnen tien weken. Hij was ook laat met praten, altijd eenrichtingsverkeer. Nooit een keer een leuk gesprekje voeren, puur functioneel. Hij kon wel praten, maar deed het niet.
    Motorisch wel snel en ook een goede motoriek en een goed evenwicht.
    Na testen bleek dat hij een hoog IQ had, alleen zijn taalbegripsquotiƫnt was heel laag.
    Ik zag hem echt nog niet naar school gaan, hij was met zoveel dingen nog lang niet zover als zijn leeftijdsgenootjes.
    Wij hebben hem toen aan gemeld bij cluster 2 onderwijs. Kregen in eerste instantie de vraag van de commissie of hij niet beter binnen cluster vier zou passen, maar daar wil ik hem niet naar toe hebben. Wij hebben dus best moeten praten als brugman om hem op cluster 2 te krijgen, maar ik ben zo blij dat we dat gedaan hebben. Hij bloeit helemaal op, zijn taalachterstand is zo goed als verdwenen. Verder ontwikkeld hij zich prima. Op alle gebieden. Het afspraak is afspraak principe is van kracht en dat is op veel gebieden makkelijk, maar af en toe ook lastig. Regels zijn heilig en hij weet ze allemaal vlekkeloos te benoemen, vooral bij een ander.
    Ja, hij is anders, hij doet anders. Maar daar kunnen wij prima mee leven. ;)
    Wat de toekomst gaat brengen, geen idee. Maar voor nu gaat het heel goed en die succeservaringen zijn o zo belangrijk voor ze.

trouwens: het gemiddelde IQ van de mensheid ligt tussen de 90 en 110. Dat is niet specifiek voor een vierjarige.

Deel Deze Pagina