Spelletjes van vroeger We leven nu in het jaar 2014. Vroeger in de jaren 80/90 had je hele andere spelletjes als dat er nu zijn. Het waren echt leuke spellen. Sommige worden nog steeds gespeeld en sommige zijn helemaal verdwenen. Wie kent ze nog? Buiten - Spoorzoekertje met krijt (mijn lieveling s spel) - Stand in de bal - Elastieken - Touwtje springen - Belle trek - Fietsen en met rollerskates erachter hangen - Knikkeren - Krijten - Rollerskaten of Skeeleren - Badminton - Hinkelen - Skateboard - Flessen met water vullen en proberen om te gooien met een bal - 7 sprong of alle andere spelletjes met de tennisbal en muur (vonden de buren altijd zo leuk haha) Binnen of buiten - Doen, durf of de waarheid - Dingen raden tijdens (nep) tekenen met je vinger op iemands zijn rug - Verstoppertje - Voetje van de vloer - Annamarie koekoek - Landje veroveren met krijt - Hoepelen - Handje klap spelletjes Binnen - Slaapfeestje met alle matrassen op de grond en gaan keten - Hutje bouwen met lakens - Blinddoeken - Handstand tegen de muur Op school bij gym - Apenkooi Wie weet er nog meet spellen van vroeger?
Er kwamen 2 pantoffels aan.... ben benieuw of iemand deze kent hihi slootje springen landje pik met zakmes. rolschaatsen op die ouderwetse met bandjes en gespjes.... stoepranden zeepkloppen shampoo in een broodzakje, dichtknopen en wrijven en wriemelen
Wat een mooie lijst, ik weet zo geen "nieuwe" spellen voor je lijst. - Spoorzoekertje met krijt - Stand in de bal - Elastieken - Hinkelen - 7 sprong Dit waren toch echt de spelletjes die we zo vaak speelde, toevallig had ik het laatst met iemand nog over. Kan me alleen niet meer alle stappen van de 7 sprong herinneren laatst staan de volgorde. (volgens mij 7 keer gooien tegen de muur en vangen, 6 keer gooien tegen de muur met een stuit en dan vangen, 5 keer onder de been door tegen de muur en vangen, dan was er nog iets met eerst stuit en dan tegen de muur en vangen en verder?) Mocht je alles doorlopen hebben mocht je de volgende ronde door met stil staan, of met 1 hand alles doen, op 1 been en misschien nog wat anders. Weet iemand nog hoe het (verder) ging??
Oh ja moet meteen denken aan dat we vroeger aarde in een ballon (niet opgeblazen) deden en er ook lekker aan zaten te frummelen whahaha
Weet ook niet meer precies hoe die 7 sprong nou ging. Gaat allemaal zo vervagen nadat je ouder wordt haha.
Flippo-en! Daar kon ik me echt op verheugen, om op het schoolplein voordat school begon een paar potjes flippo te spelen, ik had een hele verzameling, was ook best goed, al zeg ik het zelf
Stoelendans Koeien melken Verhaaltje in elkaar oor fluisteren in een kring en dan komt er altijd een ander verhaal uit
rambambaby - van die handje door klap liedjes (in een kring) de rivier de rhone schipper mag ik overvaren schipper welke vlag hangt uit (op kleur) meneer pantoffel 1,2,3,4,5,6,7 - kusjes geven televisie tikkertje/wc tikkertje/etc busje trap noemde wij buskruit iemand is hem, niemand is hem boompje verwisselen springtouwen paaltjes-voetbal (véél gedaan met mijn broers !) klein zigeuner meisje en oja, krantenmeppertje
Zakdoekje leggen, ik zie ik zie wat jij niet ziet Tikkertje, touwtje springen met groot springtouw. Kringspelletjes en stoelendans. Favoriet was toch inderdaad stoeprandje.
Sommige dingen die hier voorbijkomen gebeuren bij ons op school nog gewoon hoor! Hinkelen zie ik niet meer trouwens, jullie? Zo'n vak tekenen met krijt? Die pantoffels ken ik ook
Pim-Pam-Pet Toevallig laatst op zolder gevonden, vroeger van mijn man geweest. 'S avonds een paar potjes gespeeld, de buren zullen wel gedacht hebben, wat zijn die nou aan het doen (allebei bloedfanatiek... Jij zit er dichterbij! Nee jij! Deze telt niet! Opnieuw! Haha)
Pim Pam Pet blijft ook leuk! Wat is dat busje trap / buskruit ?? Sommige ken ik helemaal niet. De meeste wel
Ja dat zei ik bij de opening al sommige spellen worden nog gespeeld maar sommige worden alweer vergeten.
Wij speelden altijd Vies of Lekker. En stoepen alleen hadden wij geen stoep in de straat dus zette wij een baksteen op de korte zijde. Als je die raakte had je hetzelfde effect! Was favoriet! Owja en oorlogje voeren (hetzelfde als landje veroveren denk ik)