Mijn nederlandse vaardigheid is best redelijk, maar als ik op de tablet zit, of via de telefoon , staan er opeens ook hele grote fouten in mijn teksten. Maak ik mezelf daar druk om ? Echt niet. En als andere dat wel doen, jammer dan!!
Sorry hoor maar ik blijf erbij dat dit forum niet de plek is om elkaar te wijzen op de spellingsfouten. Iedereen typt, wat idd in sommige gevallen snel en blind gaat (net als ik) ook zijn er mensen (net als ik) met dyslexie... en ja bij mij is het getest (het is maar dat jullie het weten).... Als ik een typ fout zie staan bij een ander, en 9 van de 10 keer zal ik ze niet eens zien. Dan denk ik ach gewoon te snel getypt, per ongeluk op een knopje gedrukt maar ga niet direct denken dat ze laks of lui zijn...Dat is oordelen over iemand terwijl je die gene helemaal niet kent... en wil al helemaal niets zeggen op dat moment over hoe snugger die gene is. Dat vind ik pas respectloos als iemand dat zo zegt. Zo nu zullen er in mijn reaktie ook wel spelfouten zitten... ik moet dus nu als ik wat typ altijd opletten voordat ik het ga plaatsen want wie weet word ik hier wel gecorrigeerd... Of ik moet eigenlijk over mezelf gaan denken dat ik niet snugger over kom of ben??... Meiden kom op zeg... laat iedereen op zijn of haar manier meedoen aan het forum en ga niemand beoordelen op hun spelfouten.
Ja maar lieve mama1984, je reageert nu naar aanleiding van de laatste posts denk ik en daarin staat helemaal niet dat je geen fouten mag maken! Fouten maakt namelijk iedereen weleens, zeker als je snel typt, en helemaal op een tablet of phone ! En als je dyslectisch bent is het alleen maar knap dat je mee schrijft en je daarmee bloot stelt! Ik denk dat als ik zou worden aangesproken op mijn taalfouten ik zou reageren met : Ik ben dyslectisch, ik vind het heel vervelend, maar doe het niet expres. Klaar. Als iemand dan doorgaat dan is het inderdaad respectloos. Waar ik me wel aan stoor is het feit dat het mensen niet kan schelen of ze juist spellen of niet. En dat zijn er helaas ook best veel..
Klopt helemaal. Dat zijn grammaticale fouten en heeft niets met dyslexie te maken. Ik vind het ook belangrijk om aandacht te schenken aan de taal. Eerlijk gezegd stoor ik me best vaak aan de grote hoeveelheid taalfouten hier op het forum. Msn-taal steekt daar met kop en schouders bovenuit. Op een goede tweede plaats staat het ontbreken van de interpunctie, wat een tekst totaal onleesbaar kan maken en bovendien ook nog eens betekenisverschil kan veroorzaken. Wat me overigens niet handig lijkt op een forum, maar dat is een ander punt. Ondanks mijn ergernissen en irritatie probeer ik er niet of nauwelijks (m.u.v. dit soort topics) wat van te zeggen. Ik zie ook wel in dat niet iedereen even goed is in taal en ik kan me goed voorstellen dat het niet de bedoeling is dat ieder topic om taalfouten draait
@ leonieke: nee hoor ging niet alleen om de laatste post ... gaat gewoon even over het hele toppic waarin ik toch lees dat de gene die gemiddeld tot goed in spelling zijn toch blijven reageren op het feit dat hun het normaal vinden om te reageren op spellingsfouten. Ik vind het zo overbodig op dit forum om dat te doen... En ook niet nodig. Dan hadden we wel met zijn allen op een nl-taal leer forum gezeten vind ik persoonlijk. Ik snap dat sommige die die fouten wel opmerkt zich eraan storen, maar ik vind het gewoon niet nodig om dat te doen in andere topic's. We zitten hier niet om te leren (dat heeft niets met laksheid of luiheid te maken), maar gewoon voor de gezelligheid om dingen te delen. Als iemand erom vraagt vind ik het weer een ander verhaal. @ locusta: Ook de gramaticale fouten worden gemaakt door iemand met dyslexie... Dat is iets wat wij niet kunnen opslaan en begrijpen.
Als het op grammatica aankomt, hebben dyslecten problemen met zinsopbouw/zinsconstructies/zinsbetekenis en niet het correct toepassen van woordsoorten. Het betreft dan ook voornamelijk grammaticaal complexe zinnen. Het correct toepassen van woordsoorten (zoals de bezittelijk en persoonlijk voornaamwoorden die eerder genoemd worden) heeft, net als werkwoordspelling, te maken het met toepassen van regels. Meer informatie: http://www.lexima.nl/media/141555/dyslectici%20begrijpen%20gesproken%20taal%20anders%20remediaal%202%202010-2011.pdf
Maar waarom dan ? Serieus, ik maak me echt niet druk over spelfouten als ik op forum mee tik, wanneer ik me wel druk maak is als ik op mijn werk ben of als ik bijvoorbeeld een sollicitatie brief moet schrijven, met dit soort dingen vind ik het belangrijk om er op te letten maar op een forum, kom op zeg, het is geen toets hoor.
Ikzelf erger me niet snel als anderen me zouden wijzen op een taalfout (al maak ik die bijna nooit omdat ik getraind en zorgvuldig ben). Ik kan me wel voorstellen dat het vervelend is voor mensen die er moeite mee hebben en dan ook nog hier er constant op worden gewezen. Overigens zie ik het verschil wel tussen mensen met problemen met schrijven en mensen die gewoon geen zin hebben iets normaal op te schrijven of het gewoon niet belangrijk vinden... en aan dat laatste erger ik me dan weer.
@Darlagirl, Kennlijk wel, anders zou het je toch ook niet kunnen schelen wat een ander ervan vindt? Als ik hier een tikfoutje maak lig ik er ook echt niet wakker van. Mijn website is pas in de lucht en daar zat dus ook een spelfout in.. (een stam +t fout) En daar baal ik dan echt wel stevig van! Maar om nou te zeggen dat het je niet boeit of je wel of niet kunt spellen.. dat begrijp ik dan weer echt niet. Het is toch juist fijn om ook op een forum correct nederlands (of zo correct mogelijk) te schrijven? Daar heb je ook wat aan als je iets serieus moet opstellen.. fouten sluipen er ook in hè.. en zie ze er dan maar weer uit te krijgen..
Het boeit me inderdaad niet hoe ik op een forum schrijf, zolang het niet iets belangrijk is maakt het mij niet uit .. Wat me wel uitmaakt zijn die mensen die je gaan verbeteren. Mensen kunnen zich ergeren dat doe ik ook maar iemand gaan verbeteren ?? Kom op zeg, ben geen 10 meer die op school zit. Dus even voor de duidelijkheid, mocht iemand mij ooit willen verbeteren, doe het dan niet want je krijgt de wind van voren, hoe goed het dan ook bedoeld is. Zo lang ik niet vraag om verbeterd te worden hoef je het niet te doen.
Zolang er mensen zijn die het niet boeit hoe ze schrijven en er mensen zijn die wel hun best doen om iets juist op te schrijven, zullen er altijd dit soort discussies ontstaan. Er is ook wel verschil tussen iemand gewoon ergens op wijzen en heel betweterig en kleinerend doen over andermans spelfouten. In het tweede geval zijn het vaak die mensen zelf die onzeker over van alles zijn. Daar zou ik echt niet wakker van liggen.
Oh, meid... dát had je nou niet moeten zeggen! Die uitdaging ga ik graag aan Tussen twee werkwoorden hoort een komma én zolang hoort aan elkaar. Het is dus: "Zolang ik niet vraag om verbeterd te worden, hoef je het niet te doen." Zie: zolang / zo lang | Genootschap Onze Taal Kom maar op /edit: overigens zou ik het écht geen probleem vinden als men mij op een taalfoutje wijst Ik zie het dan ook niet als falen of iemand de grond in trappen (zoals het eerder in dit topic werd genoemd). Ik merk overigens wel dat ik één van de weinigen ben die daar zo over denkt.
Hihi.. oke duidelijk En ik begrijp ook best dat als je een topic opent over iets heel anders en je wordt telkens gewezen op je taalgebruik, in plaats van dat je antwoord krijgt op je vraag dat dat op je ergernis-spieren werkt hoor..! Maar dit topic ging over taal.. vandaar mijn bijdrage
De manier waarop je schrijft, zegt iets over jouw persoon. Wat je zegt is niet het enige waaruit men een conclusie trekt uit een post. Het is ook hoe je schrijft, of het makkelijk leesbaar is, of het correct geschreven is. Ik kom nu niet helemaal lekker uit mijn woorden.. dat zegt ook weer iets over mij..
Maar is dat erg dan ? Bedoel, als ik in posts overkom als bitch, tja jammer dan, ik ga me niet aanpassen omdat iemand anders het misschien niet aan staat. Ik zou me echt niet druk maken om wat een onbekende op een forum misschien wel over mij zou kunnen denken omdat ik wel eens spelfouten maakt. Nee sorry.
Haha bitch voor mij is dat niet erg hoor, maar sommige mensen komen daardoor niet zo slim over bij mij en neem ik ze wat minder serieus. Kan aan mij liggen hoor, maar 't gaat automatisch.. en 't is soms storend als het moeilijk te lezen is! Maar dat gaat dan niet om een berichtje met wat d's en t's die niet kloppen, want dat zal me een worst wezen