Spelling Politie op ZP

Discussie in 'De lounge' gestart door Darlagirl, 26 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linde90

linde90 Niet meer actief

+ 1.

Waar je je al niet druk om kan maken....;)

2. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ik heb wel het idee dat de mensen die zich ergeren aan spelfouten zich een stuk minder druk maken dan de mensen die verbeterd worden.

Wat een toon wordt er weer aangeslagen zeg... Die toon heb ik nog nooit gezien bij iemand die iemand anders verbetert.

En nu wordt er gezegd 'jeeeemig, waar maak je je druk om?!' als het om spelfouten gaat, maar datzelfde gevoel heb ik bij mensen die verbeterd worden. Inderdaad, waar maak je je druk om? Iemand zégt het alleen maar!

En al die dingen over 'dom gevonden worden', 'veroordeeld worden'... Dat gebeurt dan dus juist niét. Ik veroordeel alleen mensen die fouten maken en geen zin hebben om daar iets aan te doen. Als mensen er niks aan kunnen doen: oké.

Dus als iemand een fout maakt dan vind ik dat een beetje irritant. Maar als iemand er iets van zegt dan lijkt me dat alleen maar prima. Iemand kan er van leren, of even zeggen dat ze dyslectisch is. Oók goed. Maar waarom er zo'n big deal van maken?

3. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Ja nou je het zegt, waar maken we ons druk om, lekker luchtig omschreven hoor:D

4. Locusta

Locusta Niet meer actief

Hmmm, ja. Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Dyslexie kan nu inderdaad eerder én gemakkelijker vastgesteld worden. Alle leerlingen die bij ons op school komen, en waarvan de basisschool heeft gezegd dat het vermoeden van dyslexie bestaat, worden standaard getest door het OPDC. Het grote voordeel is dat hierdoor leerlingen sneller opgevangen kunnen worden, waardoor ze minder "schade" (bij gebrek aan een beter woord ;)) oplopen.

Ook ik stoor me aan mensen die "in de verdediging" schieten door dit soort topics en gelijk met de troefkaart dyslexie te gaan wapperen. Op deze manier drukken ze zichzelf (gewild/ongewild?) in een slachtofferpositie terwijl dat niet hoeft. Heel veel mensen hebben onterecht het beeld dat dyslexie een eindstation is. Dat het na constateren niet beter kan worden. Dat is onzin. Natuurlijk is het niet makkelijk, maar je kunt dyslexie "trainen". Dyslecten kunnen door te oefenen en trainen beter worden in taal. Naar mijn idee is het dan ook onzin om dyslexie te gebruiken als excuus voor je taal. Je hoeft je voor mij ook niet te verontschuldigen. Neem gewoon de tips die men je geeft ter harte :)

5. Mompelientje

Mompelientje Fanatiek lid

20 sep 2011
    1.956
    0
    36
    Star Craft 2
    Kopenhagen
    KwEeyT nIe Woar juh offerr hep-

6. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

In sommige situaties vind ik het inderdaad over komen alsof iemand het IQ van een slappe vaatdoek heeft:D

7. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

19 aug 2006
    3.079
    1
    0
    drenthe
    ben het er helemaal mee eens. maar als iemand neerzet. ik zij dat tegen hem. dan moet ik even goed lezen wat er bedoelt wordt, omdat het gewoon niet klopt.

8. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Ten eerste zeg ik nu niet dat jij het zegt (alvast voor de duidelijkheid ;))
    Maar als je alle reactie's en dit topic terug leest,dan lees je juist wel deze dingen.
    Er staan hier genoeg reactie's van een aantal mensen die mensen die spelfouten maken oa. dom noemen.
    Of er wordt gezegd "ik neem een ts die in haar begingpost veel fouten maakt niet serieus.

9. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Dit dus..

ik zij tege haar da ze nie zo moest zeuren om de spellingfouten in die topic. Maar da mens begon te zijken.

Haha sorry meiden, het lukt me niet om veel spelfouten in een tekst te laten zien.
    Maar ik vind het ook behoorlijk dom overkomen, het lijkt net of je geen moeite wil doen voor je tekst. (Of is het nu wilt? :p)

10. kipjetok

kipjetok Bekend lid

21 jul 2011
    715
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ook ik kan me mateloos irriteren aan spellingfouten. Sorry that's me. Maar we zitten hier op een forum gezellig te kletsen en niet op ons werk o.i.d. Dus als je 't zelf prima vindt om iets vol met spelfouten het internet op te knikkeren, dan doe je dat. Je bent alleen aan jezelf verantwoording schuldig. Als ik anderen ga verbeteren vind ik dat ik zelf dan een beetje betweterig overkom. En ik denk ook dat iemand die veel spelfouten maakt (en dat van zichzelf ook weet), dat heel vervelend vindt. Maar een correcte spelling is wel een soort 'visitekaartje'. En ik hoop dan ook echt dat als je niet zo goed bent in spelling...je je sollicitatiebrief/zakelijke brief etc. laat nakijken door iemand die daar wel goed in is. Want ik kan uit ervaring vertellen, hoe goed je sollicitatiebrief ook is...als men veel spelfouten tegenkomt, gaat je brief zo de prullenbak in.

En nu hoop ik dat ik in dit stukje zelf geen spelfouten heb gemaakt...!
    En anders....lekker BOEIEN!!!!!

11. Alita

Alita Niet meer actief

waar ik me wel aan kan ergeren als iemand zonder komma`s of punten schrijft....dus het hele verhaal in een keer schrijven zonder pauze`s enz....behoorlijk irritant met lezen!

Verder is het mij niet opgevallen dat het hier op het forum zoveel gebeurd, dat verbeteren?

12. linde90

linde90 Niet meer actief

Ik vind het irritant dat de perfecte moeders zich zo druk maken om iemands spelling en deze zelfs ONGEVRAAGD gaan verbeteren, en zelfs een ts niet serieus nemen omdat ze spelfouten maakt:(:(.
    Mij boeit het om het even of iemand t,dt.d of wat dan ook verkeerd schrijft. Ik doe het zelf vast en zeker ook wel eens.

Het gaat erom dat iemand haar verhaal mag vertellen, en om iemand dan al te veroordelen aan de hand van haar schrijfgedrag vind ik dan weer kinderachtig.

Laat lekker ieder in haar waarde.

13. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    ;)

14. mama 1984

mama 1984 Fanatiek lid

20 apr 2007
    3.151
    0
    36
    Ik weet niet zo goed waar deze reaktie vandaan komt?
    Heb ik wat gemist?...

Verder moet ik gewoon even aangeveven als je zelf continu verbeterd word op je werk, nooit het gevoel krijgt iets goed te doen... zou je het dan nog zo leuk vinden als iemand je wil ''helpen''?.. soms moet je je verplaatsen in hoe je het zelf zou vinden ;) . Heb je weinig moeite met de taal dan denk ik dat je idd zegt joh laat die gene mij lekker verbeteren maar voor een ander die er alles aan doet, maar het niet voor elkaar krijgt het goed te doen, is dit misschien wel heel vervelend.

Ik denk dat als het volgende zoals ''niet serieus'' (hoe je dat ook schrijft) en het ''niet slim'' niet gebruikt was ,dat er dan niet zo door de foutenmakers gereageerd zou worden.
    Mensen die hier op reageren die dyslexie hebben geven het toe maar dan nog word er door andere die het zelf niet hebben gezegt wat wij wel kunnen en niet kunnen... Mag ik vragen hoe die gene die dit zegt, dit weet? Vanuit de boeken?. Ik bedoel ermee te zeggen beoordeel niemand vanwege hun spelling.
    Ik mag hopen dat jullie het nooit met jullie kinderen meemaken, want echt het is niet leuk en het geeft je altijd het gevoel dat je ergens niet goed in bent en achter loopt op de rest.

Ook ik vind het lastig als ik iemand zonder leestekens zie schrijven... maar ik weet dat er mensen zijn die hier niets aan kunnen doen... Die hebben geen ''taal knobbel'' maar zijn weer goed in andere dingen.... Ik denk dat als we hier moeilijke sommen neer zouden zetten dat de helft het ook niet goed kan... Taal is gewoon iets wat iedereen goed kan zien en horen... maar iedereen zo zijn eigen goede kanten.

15. leonieke

leonieke Niet meer actief

Kijk jij dan zelf ook even uit wat je schrijft? dank u ;)

16. kipjetok

kipjetok Bekend lid

21 jul 2011
    715
    0
    0
    NULL
    NULL

Ik wist dat er iemand ging reageren :D:D:D

17. kipjetok

kipjetok Bekend lid

21 jul 2011
    715
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik gooi er even een spreuk in om iedereen weer even op te peppen!!!

Wijsheid is weten wanneer je dom mag zijn.
    (Engle)

18. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

vindt het ook storend om te lezen dat iemand voortdurend (opzettelijk?) taalfouten maakt zoals bijvoorbeeld me in plaats van mijn, en zo ie zo in plaats van sowieso. Ik zeg daar niets van, maar stoor me er wel aan!

19. kipjetok

kipjetok Bekend lid

21 jul 2011
    715
    0
    0
    NULL
    NULL

Dat heb ik nu ook. Al die d, dt e.d. dat is ook gewoon moeilijk. Maar ook al dat ik er (bijna) nooit iets van zou zeggen erger ik me dood aan me en mijn. Dus voor iedereen die iets wil leren: het is 'ik was me' of 'help je me even' en het is 'mijn broer is vandaag jarig' of 'm'n moeder is boos'.

:p

20. Locusta

Locusta Niet meer actief

#260 Locusta, 29 jan 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 jan 2012
    Voor de mensen die wel eens twijfelen over spelling e.d. en een goede / betrouwbare website willen raadplegen voor taaladvies:
    Beginpagina | Genootschap Onze Taal
    Taaladvies.net

Ik kijk er ook regelmatig op. Je kunt immers niet alles weten :)

/edit. Hierbij ook nog een tip voor goede boeken met taaladvies:
    bol.com | Schrijfcodes / druk 2, A. Lohman | Nederlandse boeken
    bol.com | Schrijfwijzer / druk 4, Jan Renkema | Nederlandse boeken
    bol.com | Schrijfwijzer Compact, Jan Renkema | Nederlandse boeken
    ik heb ze zelf ook en ze zijn voor mij onmisbaar bij het schrijven van teksten. Ik hoef ze ondertussen steeds minder te raadplegen, maar je blijft altijd van die twijfelgevalletjes tegenkomen ;)

Deel Deze Pagina