Spelling Politie op ZP

Discussie in 'De lounge' gestart door Darlagirl, 26 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. demaco

demaco Fanatiek lid

1 nov 2011
    1.426
    0
    0
    Ik heb dyslexie. Voor het grootste gedeelte alleen met lezen. Maar soms heb ik ook moeite met schrijven. Maar dan meer de zinsopbouw omdat ik verkeerd lees tijdens het typen en mijn zin door elkaar laat lopen.

Merk ik het zelf nog na het schrijven van mijn bericht dan wijzig ik het zodat het normaal staat. Maar ik lees niet altijd letterlijk mijn verhalen weer door.

Tja, je kan er naar vragen waarom en dan geef ik eerlijk antwoord.
    Geef je gewoon commentaar zonder de achtergrond te weten vind ik het ronduit zielig..

En ja, gewoon commentaar geven gebeurd hier op het forum veel en veel te vaak op dit soort dingen. En die mensen maar denken dat ze beter zijn omdat ze er blijkbaar vanuit gaan dat iedereen alles perfect moet doen. Sorry maar die mensen zijn alles behalve beter. Die hebben een hele zielige eigenschap. Beter nadenken zou dan wel verstandig zijn.

Beoordeel iemand op de inhoud van de verhalen. Daar gaat het tenslotte om. Niet om de manier waarop.

Kijk, ik vind het persoonlijk lastig als mensen zonder leestekens schrijven. Ik haal dan letterlijk alle woorden door elkaar door de dyslexie. Maar als het onderwerp dusdanig intressant is lees ik het wel. Wel vermeld ik dan meestal dat het kan zijn dat ik het wellicht verkeerd begrijp omdat het voor mij moeilijk te lezen is zonder leestekens.

Maar komop zeg... Spelfouten!?!?!?!

Daar ga je toch niet om zeuren?

2. mama 1984

mama 1984 Fanatiek lid

20 apr 2007
    3.151
    0
    36
    @ Ts: ik kan me dat heel goed voorstellen dat je je er aan ergerd dat mensen zo als politieagentje zitten te ''spelen'' over de spelling.
    Ik heb zelf Dyslexie en ik weet dus als geen ander hoe moeilijk het is.
    Al vanaf dat ik op school bezig was met het leren van de spelling zat ik een gedeelte van de week apart samen met een hele goede vriendin om extra hulp te krijgen wat betreft de spelling.
    Als iemand dan op een vervelende, arrogante of betweterige manier laat weten dat ik het niet goed heb gedaan dan vind ik dat ook heel vervelend.
    Ik doe dan namelijk al zo mijn best het zo juist mogelijk te doen.
    Ik ben zelfs zo dat als ik iets niet weet dat ik de juiste spelling ga googelen.

Ook tijdens mijn stages werd ik vaak gewezen op mijn spelfouten en dat terwijl ik duidelijk aan had gegeven dat ik Dyslexie had... dan was het geen probleem zeiden ze en zouden ze er langs heen kijken en zo nodig verbeteren zodat ik dit later zelf weer kon aanpassen.
    Toen ik dus een keer daar een geschreven verslag in moest leveren en er blijkbaar volgends die gene veel schrijffouten in had zitten kreeg ik op mijn kop dat er wel erg veel schrijffouten in zaten.
    Toen ik nogmaals aangaf dat ik hier niets aan kon doen zei ze, ja maar je had er toch even meer op moeten letten ??
    Sinds die tijd kan ik er ook moeilijker mee omgaan als iemand mij verbeterd... dan had ik ook wel graag een taal knobbel willen hebben want de dyslexie heeft bij mij geleid dat ik niet durfde voor te lezen op school, mijn verslagen altijd lied controleren, faalangst kreeg, bang was om slechte cijfers te halen... ook het leren het opnemen van bepaalde stof is dan extra moeilijk en onthoud je niet goed. Dus als iemand er dan een vervelende opmerking over maakt kan dit best vervelend over komen.

3. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ik ben gewoon slecht in Nederlands en heb me nooit verdiept in het feit dat het ergens aan zou kunnen liggen. hard leren en nadenken bij elk woord wat ik typ (soms zoek ik het even op Google) . Ik heb een woord in mijn hoofd verkeerd zitten en het kost me veel moeite om het anders aan te leren. Als ik niet weet dat ik het fout schrijf zal ik het ook niet proberen te verbeteren. Zo zeg ik bij " zij zij" ipv zij zei" of of vendje ipv ventje, wist niet dat je ligt en licht had maar schreef altijd licht.en ga zo maar door. Ik ben ook pas op de middelbare school er achter gekomen wanneer je een dubbele klinker gebruikt en wanneer niet, bij lopen of zitten. Heb dit eerder nooit begrepen tot ieman me heel simpel uitlegde, spreek je de medeklinker lang uit doe je een klinker spreek je hem kort uit dan 2. Sinds doen kan ik meedoen met lingo. Ik vind het verbeteren dus irritant maar leer er wel van. In dat oogpunt zeg ik zolang het netjes blijft mag je mijn verbeteren. Ik leer er wel van. Zit nu op mijn iPhone die mijn verbeterd ;) dus speel vals

4. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Ik doe dat ook hoor, als ik een woord niet weet, check ik ook even bij google. Ik weet ook niet hoe je puntjes op een klinker zet dus bv Föhn, knip en plak ik dan via google.

5. Darlagirl

Darlagirl Niet meer actief

Ik heb dan zelf geen dislexie maar ik ga niet nadat ik een berichtje heb getikt nog even controleren of ik alles wel goed heb neergekwakt, vind ik niet nodig het is immers een forum niet een formeel iets.

6. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Haha, helemaal mee eens!

7. Fashion88

Fashion88 Actief lid

19 mrt 2009
    345
    0
    0
    Jeetje, je hoeft niet meteen zo boos te doen.. Op school is het inderdaad belangrijker dan hier, maar in het dagelijks leven is het net zo belangrijk. Als je uit gemakzucht overal maar een beetje slecht Nederlands gaat typen/schrijven/spreken dan gaat het ook minder goed op bijv. school of werk enz.
    Ik schuif mensen niet opzij die geen goed Nederlands kunnen, maar iemand kan wel zijn best doen en als je weet dat je niet goed Nederlands kunt er wat aan doen.

8. leonieke

leonieke Niet meer actief

Ik vind inderdaad ook dat het uitgangspunt moet zijn om spelling te beheersen. En als je eens een fout maakt: So be it!
    Maar met het afdoen als 'ik kan het niet' zeg je eigenlijk dat je het niet wilt leren en daarmee zet je jezelf in een bepaalde hoek.
    Degenen die het wel beheersen, of zichzelf (laten) verbeteren zijn dan niet ineens betweters.. ;)

9. Fashion88

Fashion88 Actief lid

19 mrt 2009
    345
    0
    0
    Helemaal mee eens!

10. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Respect voor de mensen met dyslexie! Ik vind het trouwens vervelender als mensen geen leestekens gebruiken.. Over spellingsfouten lees ik gewoon heen en ik ben zelfs juf.

11. Fashion88

Fashion88 Actief lid

19 mrt 2009
    345
    0
    0
    Lees je alleen over spellingfouten heen op dit forum, of overal? Want als juf kan dat toch niet

12. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Uhm, lijkt me een beetje logisch dat ik dat op mijn werk niet doe:D

Tuurlijk valt het me op als ik een bericht vol met spelfouten zie, maar ik zie genoeg kinderen met dyslexie en taalachterstanden om ondertussen te beseffen dat dit niet altijd een kwestie is van luiheid of niet kunnen.

En ik merk zelf ook dat ik bijvoorbeeld op de ipad wat vaker fouten heb met die dikke vingers van mij, soms werken emoties ook mee..

Mijn kids op school krijgen wel met het zweepje hoor :D

13. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Hulde!

Hier ook dyslexie en juist van je fouten leer je!

14. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Dus iemand met een dwarslaesie die niet kan lopen wil het niet leren?!
    Volgens mij snap jij niet wat dyslexie inhoud.

15. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    inderdaad ben het hellemaal met je eens.
    ik zou graag schrijven zonder spelfouten helaas zit dit er niet in en kan je mij als dyslect 100 keer op mijn spelfouten wijzen maar het lijkt voor mijn gewoon niet logisch en hou dat dan ook niet vast.

16. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Nou dat heb ik dus vaak ook en toch merk ik wel dat ik het laatste jaar meer kan omschakelen.
    Zo raar sommige woorden kan ik bij wijze van nog 10 keer per dag Google en nog weet ik dan niet hoe je het moet schrijven haha

17. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Lieve schat, daar zijn editors voor. :)
    Als je echt iets wil schrijven, dan doe je dat. En dan laat je er eerst de spelchecker overheen gaan en dan laat je het iemand anders verbeteren, want de spelchecker pikt niet alles op. :)

18. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ik bedoel niet dat mensen die spelfouten minder waard zijn of dat ze hun best niet doen (een hoop mensen niet trouwens, maar ik weet ook wel dat er behoorlijk wat mensen écht veel moeite met spellen hebben). Maar ik vind dat als dat een tekortkoming van je is, dat het dan niet zo'n ramp is om even verbeterd te worden, als iemand je daarna gewoon helpt!
    Ik heb zelf ook mijn tekortkomingen. Een aantal van die tekortkomingen kan ik écht niets aan doen. En tsja, als iemand daar dan iets van zegt dan vind ik dat soms irritant, maar ik weet ook dat het míjn tekortkoming is. En als die persoon mij vervolgens helpt... dan vind ik het al helemaal niet erg meer.

Het gaat wat mij betreft ook heel erg om de manier waarop. Als iemand even een opmerking maakt als 'het is verbeterD' en dan vervolgens verder gaat, dan snap ik werkelijk niet waarom dat zo erg is.
    Kijk, als iemand je uitgebreid gaat lopen vertellen dat je dom bent oid, dán vind ik het héél logisch dat je kwaad wordt!

19. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Vindt het wel apart dat de meeste zeggen dat als je geen dyslexie hebt dat je dan gewoon lui bent ;)
    Hoe kun je nou weten of iemand de moeite neemt of niet.
    Wij kennen elkaar nu eenmaal niet in real life.
    Sorry maar soms kun je adviezen en leren wat je wilt maar blijft iets gewoon niet hangen.
    Ikzelf heb best veel moeite met d/t en of iets dubbel of enkel geschreven moet worden.
    Heb al zovaak geprobeert om dit te leren,en zowel leraren als mensen om mij heen hebben mij dit zovaak proberen uit te leggen.
    Maar het blijft gewoon niet hangen.
    Vindt het dus kwetsend om te lezen dat je bij de meeste mensen als lui gezien wordt.

En zoals ts ook zegt.
    Ik zit hier op een forum.
    Gewoon gezellig te kletsen,adviezen geven en vragen.
    Niet om door allerlei leraren (sorry zo komt het over) gecorrigeerd te worden.
    En bij dingen waar wel een goede beheerste nederlands schrijven hoort doe ik een spellings controlle.

Ps ieder persoon is anders.
    Ook al vindt jij het persoonlijk niet erg om gecorrigeerd te worden,betekend nog niet dat een ander dat ook niet erg vindt.:)

20. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    daar kann ik mei egt nyt druk om makken

Deel Deze Pagina