Spellingsfouten heb ik geen probleem mee heb zelf dislexie Is het nou woord of word zegd of zecht licht of licht d/t/dt????? Maar iedereen snapt wat ik bedoel wat ik wel vervelend vind is dus verhalen zonder punten komma's. (heeft er ook mee te maken dat ik moeite heb met lezen.)
Natuurlijk wel. Maar ook met dyslectie kun je leren omgaan. Ik geef toch ook aan dat het niet geeft om taalfouten te maken? Maar je erachter verschuilen vind ik zo jammer.. Ik heb een dwarslaesie dus kan ik niet proberen te revalideren. (om even bij jouw voorbeeld te blijven) Ik heb zelf (nogmaals) dyscalculie. En heb een eigen zaak. Dat houdt dus in dat ik extra mijn best moet doen om alle cijfers op orde te hebben. En als ik een fout maak -en ja, daar word ik op gewezen!- zal ik die moeten herstellen. Ik kan het dan toch niet afdoen als: Ja nou en?? Ik kan er niets aan doen want ik heb dyscalculie?
Ik herken dit probleem eigenlijk helemaal niet. misschien mis ik die topics net. ik kan me er sowieso niet aan storen. ik ben ook niet de sterkste in taal. ach, zo heeft iedereen wat. en mensen moeten toch wat te zeiken hebben...
ik heb ook dyslexie en vind het dus ook niet leuk. ik word er boos van zelfs dan denk ik bij mij zelf f**k jou ik weet zelf ook wel dat ik fouten maak en je hoeft ook niet te zeggen wat ik fout doen want 9 van 10 keer doe ik het de volgende keer gewoon weer fout.
Spelfouten kunnen gebeuren...of je typt te snel of je typt het gewoon verkeerd. Kan gebeuren. Maar mensen die zonder leestekens typen...dat weet ik niet. Behalve dat het niet te lezen is, vind ik het heel slordig. En ik denk wel dat sommige mensen verkeerd typen door luiheid. (bijna)Iedereen heeft dezelfde basiskennis mee gekregen op de basisschool (dus ook leestekens gebruiken). En dan als volwassene MSN-taal gebruiken? Dat vind ik hetzelfde als jongeren(vaak jongens met een andere achtergrond) die allemaal met zo'n accent moeten praten. Als er mensen zijn die zo typen, dan krijg ik daar vaak meteen (misschien onterecht) een bepaald beeld van. Want als je 14 bent en in zo'n taaltje typt..oké, leeftijd...maar volwassenen??? En dan vooral w8 ff, me ipv mijn, myn ipv mijn
Het ligt eraan als iemand het goed bedoeld dan is daar niets mis mee om het te verbeteren of om daar iets van te zeggen zolang het maar op een leuke en vriendelijke manier is. Ik vind dat op zp soms mensen harder overkomen dan ze bedoelen. Taal komt vaak harder over dan iets persoonlijk zeggen omdat je er geen gezicht bij ziet Ik persoonlijk stoor me meer aan de de sms taal, al die afkortingen dan voel ik me zoooon oude doos hahahaha En ik typ vaak op mijn telefoon hier op het forum en soms lees ik het zelf terug en dan met dat stomme woordenboek of autocorrectie zet ik af en toe dingen neer die zijn hilarisch hahaha Dus maak je niet druk er zijn ergere dingen om je over op te winden Liefs Bob
Maar wordt er dan in algemene toppics zo keihard gereageerd op taalfouten dan? Je kunt iemand er wel op wijzen vind ik, (zeker als je langer met iemand schrijft en elkaar 'kent') maar het is zeker niet nodig om dat onvriendelijk of ten koste van de ander te doen. Ik reageer nu ook alleen maar omdat er een toppic over is.. ik zal dat in de andere toppics waar ik kom nooit openlijk doen.. Daar hebben de meiden al problemen genoeg.. geloof me!
Hier op het forum vind ik niet dat ik verbeterd hoef te worden... Ik zit niet op school, schrijf geen boek en ook geen solicitatiebrief ofzo... dus waarom zouden mensen hoe vriendelijk ook bedoeld mij hier moeten corrigeren . Vind het niet nodig en betweterig overkomen als dit op het forum gedaan word.... Neem aan dat die gene zelf ook wel eens een fout maakt. Het is niet dat het gaat om het niet willen leren maar het niet op kunnen nemen ... je kunt het iemand met dyslexie 100 keer vertellen, verbeteren maar dan nog sla je het niet op...... Tja daar kunnen alleen de mensen over meepraten die het zelf hebben .....
Ik kan me er zo nu en dan aan bepaalde spelfouten irriteren, soms komen mensen daardoor niet zo snugger over bij mij maar ik weet dat er een boel mensen echt niets aan kunnen doen. Ik maak zo nu en dan ook wel 'ns een spelfoutje. Ik vind dat ik me er wat minder aan moet ergeren dus eigenlijk interesseert het me tegenwoordig niet zoveel meer. Get a life zeg ik dan tegen mezelf Alleen inderdaad die berichten zonder hoofdletters, punten, komma's blijven irritant en moeilijk leesbaar. Dat heeft niks met dyslexie te maken.
Schrijffouten boeien me niet zo. Zelfs sms taal zoals "ff w8en" vind ik niet storend.. wat ik wel maximaal irriterend vind is het volgende. me stoel ipv mijn stoel na me werk ipv naar mijn werk.. en zo zijn er nog een boel.. Dat snap ik ook gewoon niet.. dat vind ik nogal dom overkomen.. maar goed.. ik zal er niet iets van zeggen (buiten dit topic om dan) Iedereen moet dat maar lekker zelf weten.
JA ligt eraan, ik heb soms welleens wat dikke vingers en tik dan 2 letters in...ook als ik met mn telefoon reageer is het een beetje drama. Heb ook welleens dat de spatie niet goed werkt of ik een letter juist mis maar ach als dat alles is!? drama maar heb ook welleens een topic gezien die kwa verhaal vaag was en kwa zinsopbouw en spelling helemaal drama was...dus dan is het wel het totale plaatje dat ik denk van zit ik hier met een 10 jarige ofzo...soort msn taal maar verder let ik geen eens op spelfouten, ik zou er ook niks van zeggen, waarom? idd vind dat echt mierenn**ken.... idd het gebeurt niet express en ach je mensen weten donders goed wat er bedoeld wordt. ikzelf ben ook niet perfect
En dat er wel eens een typfout tussen staat, tja.. Een spelfout vind ik ook echt pas een spelfout wanneer dat stelselmatig verkeerd wordt gespeld. Zoals d's, t's en dt's.. Inderdaad, ME moeder, NA ME werk, oh, vreselijk haha! Maar zelfs dat weet niet iedereen..
Vind wel dat in dit topic e.e.a. een beetje uit z'n verband getrokken wordt hoor.... Alsof ALTIJD maar IEDEREEN aan het zanikken is over de spelfouten van een ander.... Kom op zeg, dat is toch zeker niet aan de hand? Ik heb net in een ander topic een bericht gepost en toen ik het direct daarna nog een keer las (maar dat doet blijkbaar ook niet iedereen), zag ik 2 typfouten staan. Ik wijzig dan direct mijn bericht hoor, ik ga ze echt niet laten staan. En zo verschilt iedereen daar dus blijkbaar in, geen probleem toch? Wat me wel echt opvalt en verbaast is dat héél véél dames claimen dyslectisch te zijn.... Mijn eigen man is dit ook, dus ik weet wat het is. Maar ik vind wel dat er tegenwoordig veel te snel een labeltje gehangen wordt aan mensen die gewoon te lui zijn om zich te verdiepen in hoe je je eigen taal goed beheerst. En ik kan echt niet begrijpen dat er mensen zijn die het onbelangrijk vinden dat ze hun eigen taal niet beheersen. Ik kan begrijpen dat je het lastig vind, Nederlands is niet makkelijk, ik kan begrijpen dat je het soms verkeerd doet, ik kan begrijpen dat er mensen zijn die een afwijking hebben waardoor het niet lukt of foutloos Nederlands te schrijven, maar dat je gewoon te laks bent om er wat mee te doen.... Dat snap ik dus weer niet
Moet zeggen dat ik af en toe ook gewoon afhaak met lezen omdat ik me irriteer aan schrijf stijlen. Tuurlijk als je dyslexie hebt schrijf je niet foutloos, en daar heb ik ook echt geen problemen mee, maar vind het wel heel irritant als je hele stukken krijgt met msn taal ( w8 ? etc ) of dingen als men ipv mijn of ik en mijn vriend ipv mijn vriend en ik.
Ik vind ook eigenlijk dat er best lullig wordt gedaan over de mensen die zich ergeren aan spelfouten. Ik heb bijvoorbeeld geen problemen met troep in huis. Maar als iemand dan zegt last te hebben van rommel, dan ga ik toch ook niet zeggen dat dat echt ontzettend mierenneuken is? (ghehe... zp vindt dat het miereneuken moet zijn, maar volgens mij is dat toch echt fout )
Dyslexie is toch echt pas bewezen als er een test naar gedaan is. Dat roep je echt niet zomaar en dat 'label' krijg je zomaar. Om nou te roepen dat je lui bent als je er niet van houdt om op een betweterige manier gecorrigeerd te worden voor iets waar je niks aan kunt doen.. Dat vind ik echt schandalig! Bijna iedereen met dyslexie wilt het graag goed doen en probeert dat ook gewoon. En erger je je er toch aan, lekker belangrijk.. Ik erger me ook aan personen hier omdat ze bijvoorbeeld gemeen overkomen. Prima, hun stijl.. mijn 'beste vrienden' zullen het toch nooit worden. Maar er zijn SOMMIGE die dus in een topic gewoon op een onvriendelijke manier enkel een bericht plaatsen over typfouten.. Zonder ook maar enigsinds in te gaan op de inhoud of wat dan ook. Dat vind ik echt heeeel laag.
Hier krijg je alleen weer discussie van. Er zijn mensen die beweren dat zelfs mensen met dyslexie bepaalde schrijffouten niet hoeven te maken. Waar het precies om gaat moet je mij niet vragen hoor. Ik ben zelf helemaal niet goed in nederlands. Lang leve spellingscontrole
Dat vind ik ook wel irritant. Net zoals MIJN in plaats van MIJ of WILT in plaats van WIL. Dan denk ik bij mezelf ook dat het nog weinig met iets als dyslexie te maken heeft. Komt op me over alsof iemand zichzelf slecht Nederlands aan heeft geleerd en precies zoals je spreektaal dan is ook schrijft.