Dames, Er moet mij even iets van het hart.. Waarom kunnen de mensen tegenwoordig niet meer fatsoenlijk schrijven? Ik maak ook echt wel eens een spelfout, als ik moe ben, te snel ben... een foutje is snel gemaakt. Maar er zijn hier topics waarbij er zooooo veel spelfouten instaan dat ik het gewoon moeilijk vind om te lezen. Gebeurd dit nou echt per ongeluk? Ik weet dat er mensen zijn (sijn) die het leuk vinden (finden) om zo (so) te schrijven (sgrijven) maar ik word er niet goed van. Ook het schrijven van hele verhalen zonder punten, comma's etc het maakt het gewoon niet leesbaarder! Ik wil toch echt wel proberen om onze dochter dalijk goed te leren schrijven, daar heeft ze uiteindelijk toch wel wat meer aan dan aan de msn taal, of misschien wel aan het niet kunnen schrijven. En als ik het haar wil helpen te leren dan moet ik het zelf toch ook doen. Zo moest dit even kwijt. Groetjes Daphne
Oeps, riskant topic hoor. Heb dit soort dingen ook wel s aangekaart op fora, maar kreeg dan nogal veel over me heen. Want "het gaat er tenslotte om dat je weet wat er staat, niet dat het juist geschreven is", was dan vaak de reactie. En werd afgedaan als een "ouwe zeur". Maar ik ben het dus helemaal met je eens hoor.
omdat sommigen mischien niet zo goed zijn schrijven ect 8) ik heb gelukkig me diploma gehaald en kon goed schrijven maar met de tijd denk ik soms pff hoe schrijf je dat ook al weer en inderdaad ik vind ook"het gaat er tenslotte om dat je weet wat er staat, niet dat het juist geschreven is" en iedereen maakt wel eens een foutje of zo
Ik begrijp helemaal wat je bedoeld. Ik ben secretaresse en dus veel bezig met het afleveren van correct nederlands werk..... En ook ik erger me eerlijk gezegd wel eens aan taalfouten. Het is natuurlijk niet het belangrijkste, maar ook ik erger me er wel eens aan. Al is het natuurlijk niet voor iedereen even makkelijk om goed nederlands te schrijven.
Ik begrijp precies wat je bedoelt, Daphne, maar het is nu eenmaal zo dat niet iedereen foutloos schrijft. Ook jij niet! In jouw stukje staan er ook een aantal, niet alleen spelfouten, maar ook stijlfouten!
hoi, Ik leer voor bedrijfadministratief medewerker, en ik ben zo dislectisch als het maar kan. Ik probeer ook altijd netjes te schrijven maar sommige dingen weet ik dus gewoon niet. Op school haal dan even de spellingcontrole er over en dan is goed. Maar ik kan wel begrijpen dat je je er aan ergerd.
aan spelfouten erger ik me niet zozeer, maar wel aan de snelle typfouten! dus ene ipv een, of neit ipv niet. oo kals ieman dzo snel typt, da teen letter va nhet ene woord vastzi taan het ander ewoord. (ook als iemand zo snel typt dat een letter van het ene woord vastzit aan het andere woord.) en dat gebeurd erg vaak!
ik erger me er ook aan. het lijkt zelfs wel of veel kinderen ook niet meer kunnen praten, valt jullie dat ook op? Het irritantste vind ik nog wel dat je op sommige fora aan het berichtje kunt zien wie de schrijver ervan is! Ik ben ook niet goed in taal en maak waarschijnlijk ook regelmatig fouten, maar we kunnen de nederlandse taal toch wel in ere houden? Oh, mijn spatiebalk doet het soms niet, dan moet ik weer naar boven scrollen om spaties neer te zetten..... Ik zie er dan vaak een aantal overhethoofd.
Ik heb dat ook, hoor! Niet aan kleine (type)foutjes. Aan die grote verhalen die in 'msn' of 'sms' taal geschreven zijn wel. Of van die lange verhalen zonder punten en komma's inderdaad. Dan moet je het wel een paar keer lezen, wil je het allemaal goed door hebben...
Oh ja, dat begrijp ik helemaal hoor ! Ik typ ook veel voor mijn werk en voorheen was ik secretaresse, dan moest ik alle correspondentie doorlopen op spelfouten en dergelijke, dat blijft er gewoon inzitten....
Ach, buiten de msn woorden om zijn er nou eenmaal mensen die niet zo goed in schrijven cq het juist formuleren van hun woorden zijn. Als ik naar mijzelf kijk kan ik zeggen nu ik zwanger ben ik behoorlijk wat fouten maak mede omdat ik vaak genoeg een 'blackout'heb en soms echt niet meer weet hoe ik bepaalde woorden moet schrijven. Dus ja dan zit er al snel genoeg een foutje in . Ik hoop dat je wel die mensen van elkaar scheid die er werkelijk niets aan kunnen doen en de mensen die bewust zulke woorden gebruiken. Zo worden de mensen die een woordblindheid hebben toch gewoon in hun waarden gelaten, ja toch?
Fouten vind ik niet zo erg. We typen wel eens te snel, je weet wel eens de spelling niet exact. Maar juist die echt verschrikkelijk taal zoals de topicstartster aangeeft. Het gaat er zeker wel om hoe je iets schrijft, want de inhoud komt heel anders over als hij in zo'n kinderlijk taaltje is geschreven. Dan neem ik eea een stuk minder serieus, als ik eerlijk ben. Zelf heb ik minder moeite met de "te snel typen "type fouten. Maar dat komt vast omdat ik daar zelf zo goed in ben en er bij anderen dus overheen lees ik kan echt heel goed letters omdraaien en woorden aanelkaar vast typen met de spaties daarom net verkeerd .....
Helemaal mee eens Daphne! Ik erger me daar ook dood aan. Woorden expres anders schrijven vind ik heel kinderachtig overkomen, dat doet mijn dochter van 11 op msn.... Maar wat ik heel irritant vind om te lezen zijn stukjes tekst waar geen hoofdletters gebruikt worden en/of leestekens. (Zoals 2 schrijfsters in voorgaande reacties.)
Fijn dat iedereen hier zo goed kan schrijven zeg. Maar zou je als je zo'n topic start iig zelf ook foutloos willen schrijven, dat lijkt me het juiste voorbeeld.
Dames vergeet niet dat er mensen zijn die moeilijk kunnen schrijven of het moeilijk vinden om dit te leren. Je hebt mensen met dyslectie of mensen die leren moeilijk vinden. Tot die laatste groep behoort een vriendin van me. Zij is gewoon intelligent maar heeft moeite met het onderwijs zoals het gegeven wordt. Daarintegen is ze geweldig met werken in de praktijk en heeft ze met moeite toch een diploma gehaald van verzorgende. En ze is in haar beroep werkelijk de beste! Veroordeel dus niet te snel. Elke gek heeft zijn gebrek, TS: op school leren kinderen gewoon schrijven hoor, je zet ze toch niet de hele dag voor een forum?
Ik ben het ook met je eens hoor Daphne. En het gaat inderdaad niet om een typ- of spelfoutje hier en daar, maar echt hele lappe tekst die niet meer leesbaar zijn. Ja na 3 keer lezen weet ik ook wat er staat, maar tegen die tijd ben ik al zo geirriteerd dat ik geen zin meer heb om het nog een paar keer te lezen.
hihi, ik heb het ook wel eens hoor! Dan denk ik, lees het eerst eventjes zelf na voordat je op "ok" drukt.... Maarja, dan bedenk ik me maar dat er ergere dingen zijn.... groetjes Setje