Hoi dames, Hoe zit het nu eigenlijk met het gebruik van speentjes voor je baby? Ik merk dat daar nog wel eens verschillende visies over bestaan. Ik lees dat het geven van een speen aan een kindje bijdraagt tot de ontwikkeling van de zuigbehoefte/kaakjes, maar vaak staan mensen ook weer negatief tegenover het gebruik van een speen (zoals mijn moeder bijvoorbeeld, die laat mij telkens weten dat ik 'daar maar niet te snel aan moet beginnen'). Hoe denken jullie daarover? En wat zijn bijvoorbeeld goede spenen? Alvast bedankt voor de reacties!
Het is zo wanneer je borstvoeding geeft een speentje niet goed is voor het zuigreflex van je kindje, die is gewend om aan de borst te zuigen en die heeft een heel andere vorm dan een speen. Als je de borst gaat geven zal ik hem zeker afraden! Zelf ben ik ook geen voorstander van een speen, mijn dochter heeft er nooit behoefte aan gehad, mijn zoontje daarintegen wel die heeft nu dus een speen van Bibi. Tja ik heb dan liever dat hij wel op een speen zuigt en niet op zijn duimpje want dat is helemaal moeilijk af te leren!
Ik ben niet zo'n fan van spenen. Ik vind het geen gezicht en voor sommige kinderen is het moeilijk om ze er van af te krijgen en dan heb je nog het bv verhaal zoals door Troeltje al aangegeven. Maar ik vind wel dat als ze erge zuigbehoefte hebben dat het dan ook zielig is om ze niet in die behoefte te laten voldoen. Ik zou dan dus wel voor een speen kiezen. Uiteindelijk is alles af te leren, ook een speen.
Bedankt dames voor jullie ideeen erover Stel dat de bv nu niet gaat lukken en je opeens gebonden bent aan fv, zou je dan je kindje wel de speen moeten geven omdat het dan die zuigontwikkeling mist?
Nee hoor, ik zou alleen aan de speen beginnen als je merkt dat je kindje echt behoefte heeft om meer te zuigen dan aan de fles. Ik heb mijn dochter 2 maanden de borst gegeven (dat lukte helaas niet) en daarna dus de fles en zij heeft echt nooit de behoefte gehad om extra te zuigen! Ik zou in de plaats van dat een tutteltje aanbieden, zij heeft nu ook al heel lang een knuffeltje waar ze echt troost in vind en mee slaapt!
Hier een dame die de speen zelfs weigerde! Ze spuugde m uit, na 3 maanden vond ze haar duim...en ja die gebruikt ze nog steeds. Heb Eva ook BV gegeven en daarnaast had ze enorm veel zuigbehoeft. Dus sabbelde ze regelmatig op mijn pink, totdat ze dus zichzelf leerde duimen
Hier kwam een speen er ook absoluut niet in. Tot de kleine geboren was en enorm onrustig bleek te zijn. De kraamverzorgster raadde mij een speen aan, maar we wilden daar absoluut niet aan. Tot we op een gegeven moment zelf gillend gek werden, ik hing nl. halve nachten met mijn arm in de wieg zodat meneer op mijn pink kon zuigen., Ook overdag bleek mijn pink favoriet te zijn. Toen hebben we onze principes maar overboord gegooid en eens een speen geprobeerd. Dat geeft hem veel rust, en mij ook. Hij heeft nogal vaak pijn (oorzaak wordt onderzocht) en die speen helpt hem bij het "wegzuigen van de pijn". Tja, je kunt van te voren wel gaan bedenken hoe je het wilt gaan doen, maar de praktijk blijkt vaak toch weerbarstiger . Overigens hier geen speen/tepel/zuigverwarring hoor, ik geloof er ook niet zo in.
Ik wist helemaal niet van de controverse die over spenen bestaat. Ergens denk ik: waar discussiëren we nou allemaal over, ongelooflijk! Ik was/ben dan ook geen principiële tegenstander van een speen, volgens mij moet je per situatie even kijken. Inderdaad, geef je bv, dan is het misschien niet goed voor de kleine. Mijn meisje had enorrrrrrrrrme zuigbehoefte dus ze krijgt een speen. Maar het is echt niet zo dat ze 24 uur per dag met een speentje in haar mondje zit hoor, ze krijgt m vaak als ze krampjes heeft of heel soms om haar te kalmeren in andere situaties. Onze kraamhulp zei wel dat je een beetje moet oppassen dat je een speen niet gaat gebruiken om te snel voedingen over te slaan. Soms wordt een speen gebruikt om een voeding uit te stellen en soms gaan mensen daar te snel te ver in. Ik zou zeggen als je geen principiële bezwaren hebt: koop er gewoon een en kijk naar je situatie strakjes en of je dan denkt dat jouw situatie behoefte heeft aan een speen.
zelf was ik eerder altijd tegen een speen. dat van de bv wist ik toe nog neit heb alleen in het ziekenhuis gezegd nee geen speen. uiteindelijk heeft onze meid er heel veel baad bij gehad ze heeft hem ehe lang gehasd ne het schijnt ook nog gezond te zijn tegen wiegendood bijv omdat je kindje door de neus moet ademen met dat ding in. onzem eid had ook nooit last van een verstopte neus . maar dr zijn ook zat kids die hem weigeren. ken ook iemand met 3 jongens en een meid de jongens weigereden allemaal maar de meid is er gek op. zou dus echt naar je kind kijken waar die behoefte aan heeft van te voren niet aanschaffen dat is onzin in die pakketten zitten ze zowiezo wel en anders ie er gauw een bijgehaald zou er wel ene kiezen dan die goed gevormd is ivm groei van kiezen ed. dus er niet op bezuinigen.
Eigenlijk zijn we het er dus allemaal wel over eens dat als een kindje er behoefte aan heeft dat je hem/haar dan gewoon lekker een speentje moet/kan geven. Da's weer eens wat anders dan hele wel/niet discussie die soms ontstaan op het forum .
hihi ik had er eigenlijk nooit een discussie over gelezen (zoals je wel eens ziet bij bv/fv bijvoorbeeld, deze monden soms uit in vervelende berichten vind ik...) Ik begon nu pas eigenlijk echt over spenen na te denken en ben blij met jullie antwoorden, gewoon een kwestie van aankijken dus! Ieder kind is natuurlijk uniek inderdaad, net zoals iedere bevalling, zwangerschap e.d. Thanks!
je hebt er idd niet echt de keuze in, je kindje bepaalt of hij een speen krijgt of niet. hier zat Ties op werkelijk waar iedere echo al met zijn handje of duim in zijn mond. na de geboorte bleek hij idd een enorme zuigbehoefte te hebben. hij wil zijn speen 24/7, ongeacht hoelang hij aan de borst is geweest.
Ik was ook erg op tegen tot mijn zoon mijn tepels kapotgezogen had omdat hij die als speen gebruikte. Dag bv uiteindelijk... Ik heb eerst die uit de kraampakketten gebruikt (een bibi en een difrax) en nu de combi van difrax, die bevalt hem erg goed en schijnt speciaal voor bv-baby's te zijn. Het schijnt beter te zijn dan duimen, omdat duimen straks heel moeilijk is af te leren en invloed heeft op de stand van de kaak. Ik moet zeggen dat hij volgens mij óók nog gaat duimen, hij zit veel met de handjes in de mond dus da's een kwestie van tijd
Ik weet als je beste hoe moeilijk het is om duimen af te leren....doe het soms nog als ik echt moe ben (schaam!!).... Ook op de echo's heb ik een paar keer de beeb met het handje bij de mond zien zitten...'de appel valt niet ver naast de boom?' Ben benieuwd... Dames, moet je de spenen trouwens ook uitkoken net zoals de flesjes? Ik neem aan van wel toch? en hoe vaak zou je dit dan doen?...
@Maryl, ik duim heel af en toe ook nog wel eens . De speentjes kook ik wel elke dag uit (mik ze gewoon in de waterkoker als ik thee ga zetten). En als ik flesjes heb of de kolf gebruikt, dan gaat alles in de magentronsterilisator. Heb een keer een kindje gezien waarbij de hele boel was gaan smetten, die hele mond en lippen waren ontstoken, doordat die speentjes niet goed schoon werden gemaakt. Mijn dochtertje kreeg de eerste 3 maanden bv, maar wou de hele dag wel sabbelen. Ik had geen huid meer op mijn pink over. Met een week of 2 heb ik toen een speentje geprobeerd en pakte ze gelijk de borst niet meer goed. Toen weer 2 weken gewacht en het nog een keer geprobeerd, toen ging het wel goed. Tot 3 maanden, toen ontdekte ze haar duimpje en die gebruikt ze nog. Mijn zoontje heeft sinds hij een week of 3 is ook een speentje en dat gaat ook goed in combinatie met bv. Ik geef het trouwens alleen na een voeding, dus dan onderdruk je de honger er niet mee, maar kan hij wel zijn zuigbehoefte kwijt. Ondertussen zit hij al heel veel met zijn handjes en vingers in zijn mond, dus wie weet heeft hij binnenkort zijn duimpje wel gevonden. Speentje, duimpje, niets, het maakt mij niet uit. Alleen speentjes vind ik echt in bed horen, ik zie soms kinderen van drie of zelfs 4 met zo'n ding rondlopen en dat vind ik zo'n stom gezicht.
Ik vind een speen ook helemaal niks. Maar mijn dochter had zo'n zuigbehoefte...dat de kraamzorg toch een speen adviseerde. En tja, nu heeft ze nog steeds een speen. Gelukkig voornamelijk s'nachts.
Spenen, zoals ik er nu over denk krijgt onze kleine straks geen speen, ik vind dat zo`n dom gezicht. mocht hij wel de behoefte hebben in een speen, dan krijgt hij er alleen een in bed, zodra hij wakker is, laat ik dan de speen achter. zag vorige week nog een kind van zeker een jaar of 4 in de stad lopen met een speen in der mond, nou dat vind ik echt een apegezicht, en echt onnodig nog op die leeftijd. dus hier in eerste instantie niet, en anders alleen in bed.
@Dobbel daar kun je echt nu nog niets van zeggen hoor! wat doe je dan als jouw kind net als mijn zoontje 24/7 de speen wil? laten krijsen? overigens heeft Ties nooit zuigverwarring gehad, bv is altijd wel goed gegaan.
Precies.... Persoonlijk vind ik de slechtste reden om GEEN speen te willen gebruiken als mensen zeggen dat ze het "een dom/lelijk/raar gezicht" vinden. Als het je kindje helpt, maakt het toch niet uit hoe dom/lelijk/raar het eruit ziet? (dit gezegd hebbende: ik vind het zooooo schattig als ik bij L dat speentje heen en weer zie gaan in haar bekkie... Moet altijd denken aan Maggie van The Simpsons... )
Hier ook een enorme duimer. Hij is inmiddels 7 maanden en duimt bijna de hele dag. Ik kan er nu toch nog niks aan doen en hij is heel er tevreden. Afleren komt later wel weer, hij heeft het nu enorm naar zijn zin. Later zien we wel weer verder.