Hoi Ilja, Overal lees ik dat je een dekentje met lakentje moet gebruiken bij kinderen onder de 2 jaar, waarom is dit eigenlijk? Bij mij zoontje is het haast onmogelijk om zijn bedje met een lakentje en een dekentje op te maken, omdat hij altijd het lakentje los krijgt op een of andere manier. Met gevolg dat ik vaak het lakentje 's ochtends over zijn gezicht zie liggen...kan ik dan niet beter een dekbedje gebruiken? Hoe straks ik het lakentje ook instop hij krijgt het altijd weer los. Wat zijn de gevaren van een dekbedje eigenlijk? Sorry voor het lange verhaal. Bedankt alvast voor je antwoord Liefs, misspuma
Het is idd niet veilig om een kind onder de twee jaar onder een dekbed of deken in dekbed-hoes te laten slapen. En wel om de volgende redenen: Een dekbed (of een deken in een dekbed-hoes) kan veel te warm zijn voor een baby. Ook kan je kind zich makkelijk onder of in het losliggende beddengoed wurmen, wat de ademhaling kan belemmeren. Gebruik dus liever een deken met een lakentje en maak het bedje stevig en kort op (met de voetjes tegen het voeten-einde). Of nog veiliger: gebruik een goed passende slaapzak. Zorg dat het lakentje/deken niet hoger dan de schouders komen. Eventueel niet de laken een rand terugslaan over de deken zodat die rand niet over zijn gezicht heen kan vallen. Desnoods de laken/deken overdwars instoppen. Zit het vaak ook wat vaster. Hopelijk heb je hier wat aan. Ilja
Hoi Ilja, Ik zal het eens gaan proberen, ik maak het altijd al kort en strak op. Ook heb ik hem in een slaapzakje liggen. Maar misschien is het inderdaad een idee om hem overdwars te leggen, het lakentje. Bedankt voor je antwoord. liefs, misspuma