Hallo, Ik vermoed al een tijdje dat mijn dochter misschien koemelkallergie heeft. Zelf heb ik al sinds mijn babytijd eczeem, later hooikoorts erbij en vriendlief heeft ook hooikoorts... En het is ook STOM van me dat ik hier niet genoeg bij stil heb gestaan toen de consultatiebureau vpk zei dat we op standaard over moesten gaan. Hier zijn we nu ruim 3,5 week mee bezig. Nu heeft ze al geruime tijd last van verborgen reflux, we zijn bij een osteopaat onder behandeling en dit had echt resultaat tot de laatste dagen. Vandaag een slechte drinkdag zo slecht heeft ze het niet eerder gehad. Ze laat steeds 50 cc of meer staan, en als de volgende voeding er alweer bijna aankomt zien we nog steeds oude melk omhoog komen. Ook ligt ze de hele dag te slikken en staan er speekselbelltjes op haar lippen. En ze verslikt zich ook nog in haar eigen speeksel... De krampjes vallen mee die heeft ze niet overdreven veel en zijn goed te stillen met een warme kersenpittenzak waar we haar dan op haar buik (onder toezicht van ons) op leggen. Wel komen de krampjes meestal een uur na de voeding als ze die heeft. Ze heeft gelukkig geen kenmerken als eczeem of huiduitslag maar ik denk wel diarree. Wij weten eigenlijk helemaal niet hoe de consistentie (dikte) van babypoep moet zijn. De ene keer is het zo dun dat je het al in de luier ziet zitten als je het rompertje open maakt en dan heb ik daarvoor al de poep "horen" komen. Dat pruttelt er dan met flink geweld uit tijdens de fles. Vandaag had ze duidelijk moeite met de ontlasting; tijdens de fles probeerde ze het maar het lukte niet. Een uur later wel en toen was het wat meer plakkerig en zag ik het pas toen ik de luier open had. Ik heb vorige week de huisarts gebeld met deze vraag voor evt. kma. Van de assistente moest ik het consultatiebureau bellen. Dit gedaan. De vpk die dienst had kon mij niet helpen, zij is er alleen om telefonisch vragen te beantwoorden en dit vond ze te complex voor door de telefoon en zij zou mijn vpk mailen om mij te bellen. Dat is niet gebeurd en ik heb de huisarts gebeld en er op gestaan dat ik mocht komen. Uiteindelijk mocht dat. Alles verteld maar hij acht de kans niet erg groot en zegt toch niks te kunnen met een baby. Wat voelde ik me een aanstellerige overbezorgde moeder... Maar nu vandaag, een hele slechte dag, ze slaapt al tijden amper en juist als de volgende voeding er aan zit te komen valt ze in slaap. En vanavond kwam 40 minuten voor de volgende voeding nog echt witte melk naar boven. En het leek haar nu ook echt zeer te doen en ze trekt een vies gezicht. We hadden haar al een half uur op de schouder, of in het wipstoeltje en het matrasje en de poten van de wieg omhoog. Maar ik blijf toch het gevoel houden dat het niet klopt en ben geneigd zelf te beginnen met andere voeding. Maar eigenlijk durf ik dat weer niet na verhalen te hebben gelezen dat Nutrilon Pepti zoveel dunner is en dat je dat moet aandikken met Nutriton waar ze weer krampjes van kan krijgen. Zijn er hier ook moeders die niet gehoord werden en op eigen houtje wat zijn gaan proberen? Als het trouwens niet beter gaat dan bel ik morgen toch de huisartsenpost maar. Ik zal wel een naam krijgen.. Maar het gevoel dat er iets niet klopt blijft!
Oh ja, ik vergeet te zeggen dat ik meerdere keren per dag snotjes uit haar neusje moet halen met een watje omdat ze last heeft met ademhalen tijdens het drinken en ze niest zeer veel ik denk wel een keer 3 achter elkaar en meerdere malen per dag.
De symptomen wat je beschrijft passen heel goed bij reflux. Reflux kan weer een gevolg zijn van kma. Maar je gebruikt nu geen nutriton voor de reflux? Zou ik wel gebruiken, want als de voeding steeds zo omhoog komt kan haar slokdarm gaan irriteren. Ontlasting bij flesvoeding is meestal zalfachtig. Diarree dan is het echt dun en dan zul je ook vaak last hebben van doorlekken. Je kunt altijd overstappen op pepti om te kijken of het daarmee vebetert. Sowieso altijd op je mama gevoel af gaan! Waarom moest je van het cb eigenlijk over op standaard voeding?
Snotjes, veel verkouden en moeilijk ademhalen bij de fles vind ik dan weer meer bij kma. Mijn dochter was continue verkouden vanaf dat ze 3 weken oud was. Tijdens en direct na de fles was het net een klein varkentje, zo knorde ze omdat hij neusje dicht zat. Mijn zoontje had juist weer een piepende en rochelende ademhaling.
We moesten overstappen omdat dat volgens haar gebruikelijk is we hadden hypo-allergeen omdat ik eerst nog borstvoeding gaf en dat gaven als bijvoeding. Ze zou minder verzadigd zijn door de hypo-allergene.. Nog geen Nutriton gebruikt maar dat ga ik morgen meteen kopen. Dat had ik tot nu toe nog niet gedaan omdat het steeds weer mee leek te vallen en ik veel lees over krampjes die toenemen. En als ik Pepti ga proberen is het sowieso beter om Nutriton te gebruiken toch? Omdat deze voeding dunner is en dit ook niet fijn is met reflux. Ik lees erg veel op internet ben blij dat ik ook in dit tijdperk leef..! Je stelt al bijna zelf de diagnose koemelkallergie aan de hand van gevoel en symptomen...
Ik weet niet of pepti inderdaad dunner is dan standaard voeding. Mijn zoontje had reflux als gevolg van kma. Bij hem heb ik dan ook nooit ingedikt met nutriton. De symptomen van reflux verdwenen bij hem toen hij overging op dieetvoeding. Mijn dochter krijgt wel nutriton. Ik heb geprobeerd zonder en het spugen bleef weg, wel bleef ze nog last hadden van zuur, dus vandaar dat we nog indikken. Nutriton kan inderdaad krampen veroorzaken en dunnere ontlasting. De darmen moeten er aan wennen. Hier duurde dat 1,5 week. Als het al van de nutriton geweest is, want het is daarna maar 4 dagen rustig geweest en toen begonnen de krampen weer totdat ze aan de friso pep zat.
De ontlasting is eigenlijk altijd zo dun, maar omdat we nu aan maat 2 luiers toe zijn omdat 1 te klein is komen deze hoog genoeg op de rug. Maar het komt ook vaak voor dat toch het rompertje vies is. Herkent iemand trouwens ook de hazeslaapjes? Alleen 's nachts slaapt ze goed door, maar als ze 's morgens wakker wordt is ze steeds wat benauwd door volgens mij haar eigen speeksel. Als ik haar dan optil uit bed dan is het vaak meteen flink hoesten. We gaan morgen de Pepti kopen en Nutriton om in huis te hebben voor het geval dat. Dan ga ik niet meteen de Pepti indikken eerst kijken wat er gebeurd. Merk je meteen al verschil met de Pepti of duur dat een paar dagen. Ik neem aan dat het lichaam meteen al anders reageert als de samenstelling anders is dan de standaard? Maandag is er inloopspreekuur op ons cb en daar ga ik dan maar even heen. Ik word er wel moe van dat het zo moeizaam gaat allemaal en ondertussen zie ik mijn meisje en ik zie en voel dat het niet lekker zit in dat kleine lijfje. En als ze dan zo moeilijk slikt en ze me aan kijkt met die waterige oogjes dan vind ik het zo zielig! Ik vond het ook een idee om te gaan bijhouden wat we aanbieden met drinken, wat ze op heeft, of ze gespuugd heeft en zo ja een mondje of een golf. En hoevaak ze niest en ik snotjes uit haar neusje moet halen. Maar mijn vriend vond dat onzin. Maar zo kan je bij een arts toch meteen met een beter beeld komen dacht ik. Want ik merkte dat ik de helft vergeten was te zeggen bij de huisarts.. Mijn geheugen is nog niet al te best..
Hoi, De klachten die je beschrijft vind ik erg passen bij verborgen reflux en helemaal niet bij kma. Kma is verder idd erfelijk, maar in bijna alle gevallen gaat het om voedselallergieen bij vader of moeder en geen andere allergieen zoals hooikoorts etc. Kijk anders bij babyallergie.nl. Daar wordt veel info gegeven over een kma en kun je kijken of je er veel van herkent. De ontlasting die je beschrijft vind ik normaal overkomen. De ontlasting kan in de loop van de tijd veranderen omdat het darmstelsel aan het veranderen is. Zolang de poep niet waterdun is en niet uit de luier loopt is het geen diarree. En een keertje waterdunne poep is natuurlijk ook niet erg. Verder kan de dikte per keer varieren, plakkerige poep is niet abnormaal. Ik zou sowieso Nutriton door de voeding doen, ook al start met je Pepti. Je zegt dat je vlak voor een voeding nog de melk omhoog ziet komen. Als dat te vaak gebeurt kan de slokdarm geirriteerd raken wat erg pijnlijk is. De verdikte voeding zorgt ervoor dat de melk niet zo snel meer omhoog komt. Als jij het idee hebt dat ze pijn heeft door omhooggekomen voeding, dan zou ik naast de Nutriton naar de huisarts gaan voor zuurremmers zoals Zantac. Zantac wordt vaak in combinatie met Motilium gebruikt, dat laatste zorgt ervoor dat de voeding in de maag sneller doorstroomt naar de darmen zodat het niet nog uren na de voeding omhoog komt. Veel succes!
Hoi, bedankt voor je reactie, we zijn sinds vandaag op proef toch met pepti en nutriton begonnen. Ik heb op babyallergie gekeken via google. Maar ik kijk zo nog even. Ik verbaas me er wel over dat ze het zonder moeite opdrinkt want het schijnt toch anders te smaken... En wat betreft de verborgen reflux die had ze al ruim 3 weken niet meer, bedje kon weer naar beneden en ze kon na het boeren en even rechtop houden gewoon liggen en de voeding zien we pas de laatste week terug komen en het onrustige ook. We doen dit nu omdat we het uit willen sluiten. Ik ga maandag naar het cb en mijn beklag doen want zij zouden contact met mij opnemen. Ik wilde niet weer bellen toen ze dat niet deden maar ondertussen werd ons meisje steeds meer naar en na advies gevraagd te hebben bij nutricia's voedingskundige hebben we het gekocht. Dan is het wel hopen dat we een indicatie krijgen want het is erg kostbaar...
Mijn zoontje kreeg enorme buikpijn en diarree van de nutriton. Sommige kindjes krijgen juist verstopping. Houd er dus rekening mee dat dit ook bijwerkingen kan hebben. Je weet dan niet precies waar het vandaan komt.
Het stukje mbt de erfelijkheid klopt niet volledig. De allergie zelf is niet erfelijk, maar de gevoeligheid ervoor. Het maakt niet uit of je als ouderzijnde nu een voedselallergie hebt, hooikoorts of eczeem, als je het hebt, heeft je kind een grotere kans op allergieën. Er zijn zat kindjes met kma waarvan de ouders geen voedselallergie hebben maar bv alleen hooikoorts of andere allergie. In het geval van TS heeft haar kind zelfs een 60 tot 80% kans op allergie gezien zij beiden hooikoorts hebben.
Ze moest net zo huilen dat hadden we nog nooit meegemaakt ze had honger en kramp tegelijk en tijdens de fles kon ze het gelukkig kwijt een flinke poepluier en het was nu zalvig. Gelukkig daarna weer rustig. Alleen even kijken hoeveel Nutriton ze moest nu dental speen M ipv S en nog leek het te dik. Met 2 schepjes verdikt. De volg ern de voeding doe ik er maar 1. We hebben ook een 123 speen gekocht maar dat is een kers speen en ik ben bang dat dat verwarring geeft.
Hoeveel voeding krijgt ze? Op een fles van 120 deed ik 1,5 schepje nutriton. Fles van 150 en meer 2 tot 3 schepjes. Ik gebruik de M speen op de difrax fles en de 123 speen (difrax) op een dr brown fles.
Ons meisje is zichtbaar veranderd! Ze slaapt nu zelfs tussen de voedingen.. Geen reflux meer 3 uur na voeding maar nu ook nutriton gestart maar de pepti is duidelijk dunner dan de standaard. Ook is ze motorisch niet meer zo onrustig tijdens het drinken! Met huisarts afgesproken om te zien of het echt kma is nu 2 wkn pepti en dan weer standaard en als er klachten zijn dan verwijzing voor pepti zodat we dat vergoed krijgen. Is dit bij meer mensen zo gegaan?
Fijn dat het beter gaat met je meisje. Is wel erg snel dat je moet provoceren. Meestal is dat pas na 4 weken. Jij geeft het nu nog geen week, toch? Lichaam heeft al 2 weken nodig om eraan te wennen. Bij mijn zoontje heb ik ook thuis geprovoceerd en na de provocatie de machtiging voor de voeding gekregen. Bij mijn dochter is het via het zh gegaan. Zij heeft daar een dubbel blinde provocatie test gehad. Moeten we de uitslag nog van krijgen, ik heb dus nog geen machtiging voor haar. We krijgen momenteel de voeding via het zh.
Nee we geven het pas sinds zaterdag middag om precies te zijn.. Als dat zo is dan wachten wij ook hoor! Ik weet echt zeker dat ze nu al beter reageert door de voeding het is tè opvallend dat het beter gaat nl. Eigenlijk best zielig dat je die kleintjes dan weer moet gaan pesten maar het zijn dure pakken voeding.. Ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die dit ook gedaan hebben en hoe snel dan..