Semen opwerk test?!

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Papallona, 4 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Papallona

Papallona Fanatiek lid

9 apr 2016
    1.029
    247
    63
    Vrouw
    Hallo dames,
    Maandag kregen we telefonisch ren aantal uitslagen. 1 daarvan was dat vriendlief 14 miljoen goed bewegende zaadcellen heeft (ze zei dat ze bij 15 miljoen een 10 gaf, dus dit zou zeer goed zijn). Nou word ik op internet niet veel wijzer. Is dit dan per milliliter ofzo? Kan iemand me helpen?
    Ook zei ze dat na het wassen er 3,1 miljoen zaadcellen overbleef en dat dit ook goed is?

Ik snap het even niet!

2. Sarahhhh

Sarahhhh Niet meer actief

Hallloooo

Als het goed is, waarom zou je t dan willen op zoeken??

3. Papallona

Papallona Fanatiek lid

9 apr 2016
    1.029
    247
    63
    Vrouw
    Ik was gewoon benieuwd naar de uitleg... Ik wil alles altijd weten hoe iets werkt;)

4. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik wil de vreugde niet bederven, maar ik weet niet welke normen jouw arts hanteert? Heb je de uitslag van een huisarts gekregen of van een gyn/fertiliteitsarts? Huisartsen hebben namelijk niet zo veel kaas gegeten van vruchtbaarheid.

Als je minder dan 20 miljoen zaadcellen hebt, dan spreek je van een verminderde zaadkwaliteit. Blijft er na bewerken maar 3 miljoen over, dan kom je in aanmerking voor IUI en IVF. Dus eigenlijk is het niet een hele goede uitslag. Tenzij je van slechtere uitslagen bent uitgegaan en het nu beter was dan eerst.

Zaadkwaliteit kan wel heel erg verschillen per keer. Zaadcellen worden elke drie maanden nieuw aangemaakt. Alcohol, roken, koorts, strak zittende kleding en warme baden kunnen de kwaliteit nadelig beinvloeden. Er kunnen ook medische redenen zijn waarom de zaadkwaliteit slechter is. Om erachter te komen of het structureel minder goed is of dat het bij een enkele keer blijft, zou je meerdere keren moeten testen met tussenpozen van drie maanden.

Succes!

5. Mommysince13

Mommysince13 VIP lid

7 nov 2012
    5.683
    326
    83
    Vrouw
    Horeca medewerker Hotel
    https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Semenanalyse

Het is dan wel een wiki maar misschien word je er dan wijs uit. Het is indd per ml waar ze over spreken maar die 15milj is een ten minste. Dat ten minste schijnt trouwens per gyn/fertiliteitsarts te verschillen

6. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

hier sluit ik mij bij aan.
    De huisarts wil vaak de eerste onderzoeken doen maar zij weten er echt te weinig vanaf. Als je het goed wilt laten bepalen zou ik een doorverwijzing aanvragen naar de fertiliteitsarts.

3 miljoen is echt niet veel, al helemaal niet voor sen natuurlijke bevruchting.

Succes!

7. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Wij hadden bij ons 2de zaadonderzoek een totaal van 17 miljoen zaadcellen, dat vonden ze bij ons ook prima hoor (minimum 15 miljoen) werd hier ook gehanteerd en dit bij een fertiliteitsarts!

Vorige maand hebben we een eerste iui gehad en toen bleven er 9 miljoen cellen over na de wassing (wat eigenlijk héél goed is).
    Bij ons in het ziekenhuis zeiden ze dat ze liefst toch een 5 miljoen zaadjes zagen voor een goede iui te doen (maar ik weet dat dit hoog ligt tov andere ziekenhuizen, waar ze eerder een minimum van 3 miljoen hanteren).

Ons 2de zaadonderzoek verschilde ook heel erg van het eerste (dit was zonder wassing wel!), maar het eerste was eigenlijk net onder het gemiddelde en dus niet zo goed. Het 2de was normaal en gemiddeld.
    Ik denk dat het inderdaad belangrijk is om na enkele maanden het onderzoek nog eens te herhalen, aangezien de uitslag inderdaad sterk kan wisselen. (Iedereen kan al eens een slechte dag hebben ;) )

Maar ik zou de uitslag ook zeker laten interpreteren door een fertiliteitsarts! Een gewone huisarts of gyn heeft hier eigenlijk te weinig kennis over!

8. Papallona

Papallona Fanatiek lid

9 apr 2016
    1.029
    247
    63
    Vrouw
    Ja, en daarom zocht ik inderdaad uitleg! Was op internet aan het zoeken en daar leek die 14 miljoen niet zo veel!
    De uitslag is gegeven door een fertiliteitsarts!
    Ze zei dat 15 miljoen een 10 was en wij dus iets minder hadden. Ze was heel positief en zei dat het erg goed was allemaal! Nu snap ik er niks meer van.....

9. Papallona

Papallona Fanatiek lid

9 apr 2016
    1.029
    247
    63
    Vrouw
    #9 Papallona, 5 mei 2016
    Laatst bewerkt: 5 mei 2016
    Ze zei wel dat vriendlief 14 miljoen goed bewegende zaadcellen heeft. Kan het zijn dat ze bedoeld dat ze 14 miljoen goed bewegende zaadcellen heeft en niet het totaal genoemd heeft? Ze doet dit werk al 25 jaar en zou het raar vinden als ze zich zo vergist, ze was namelijk erg blij dat ze goed nieuws telefonisch kon brengen).

10. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    In theorie zou het kunnen dat ze aan de hand van de percentages berekend heeft dat er in totaal 14 miljoen goed beweeglijke zaadcellen zijn. Dus een opgeteld en berekend percentage van het totale aantal, dat ze die uitslag verteld heeft en dat ze het totale aantal niet genoemd heeft. Dan zou 14 miljoen inderdaad wel goed zijn.

Maar het zaad is ook opgewerkt en daarbij bleek dat er na die test maar 3 miljoen goede zaadcellen over bleven. En dat is helaas niet zo goed, dan val je echt binnen de IUI en IVF-norm. Voor een van die behandelingen is de uitslag goed (genoeg). Maar ga je uit van het zwanger worden op de gewone manier, dan is het een vrij laag aantal wat je kans behoorlijk verkleint.

11. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Het dubbel posten van een topic is niet toegestaan. Ik heb het beheer gevraagd of ze je nieuwe topic willen sluiten en of ze deze naar Vruchtbaarheidsbehandelingen willen verplaatsen. Dan kan dit draadje open blijven en heb je kans dat je daar meer reacties krijgt.

Deel Deze Pagina