sperma laten testen

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door miranda11121974, 9 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miranda11121974

10 aug 2007
    41
    0
    0
    Hoogerheide
    Hoi,

Graag zou ik willen vragen of iemand weet of het VGZ ziekenfonds, een sperma vruchtbaarheidstest via de huisarts (ziekenhuis) vergoed?

2. mommy to be

mommy to be Bekend lid

4 dec 2006
    549
    0
    0
    ja hoor als het goed is word die gewoon vergoed, als je maar een doorverwijzing hebt.
    ik heb me er niet in verdiept maar wij hebben een aantal maanden geleden ook een sperma onderzoek laten doen en ik heb nog niks gehoord dat we em zelf moeten betalen.
    overigens moeten mijn man morgen weer een potje inleveren na zijn operatie van 3 maanden geleden.
    kuzz

ps. wij zijn ook vgz verzekerd

3. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Zoiets gaat sowieso altijd via de huisarts of de gyn. Als deze het nodig vindt om een zaadonderzoek te doen, dan wordt dat zeker wel vergoed. Op eigen houtje kun je zoiets niet laten testen en zal het ook niet vergoed worden, ben ik bang... Hoe lang zijn jullie al bezig met zwanger worden, als ik vragen mag? Of heb je andere redenen om aan te nemen dat het misschien niet goed zit qua zaadkwaliteit?

Succes met alles!

Groetjes,
    Jippie

4. miranda11121974

10 aug 2007
    41
    0
    0
    Hoogerheide
    Hoi Jippie,

Nou we gaan aan de 6e ronde beginnen, maar omdat ik al 5 jaar geen pil of iets dergelijks gebruik, en zeer regelmatig ben in mijn cyclus.

We gebruiken ovulatie testen, en klussen om de dag.
    Dus vandaar dat we zitten te denken om een zaadtest.

Ook is het zo dat we in die tijd voordat we voor een babytje gingen, alleen jasjes gebruikten vanaf dag 11 tot en met dag 17 van mijn cyclus. En nog nooit een ongelukje hebben gehad.

Er zijn ook zelf thuis test voor mannelijke vruchtbaarheid, maar daar heb ik zo mijn twijfels over of dat goed werkt. Die kosten rond de 35 euro.

Groetjes.

5. Steffel

Steffel Actief lid

10 aug 2007
    153
    0
    0
    Etos verkoopt die dingen inderdaad. Mannie en ik moesten er nogal om lachen en waren benieuwd hoe dat ding zou werken. Uiteindelijk voor de grap die test gekocht om uit te proberen.

Test bestaat uit een reageerbuis met een trechtertje waar de zaadjes van mannie in moeten. Vervolgens een beetje kleurstof erbij, dan die buis in een bakje warm water, uur wachten en dan moet de boel verkleurd zijn. We waren errug lacherig, vooral toen de buis gevuld moest worden. Maar toen mannie z'n zaadjes maar niet zag verkleuren werd hij toch wel ongerust. Na een uur kon het resultaat afgelezen worden: negatief....

Dat wil zeggen: minder dan 20 miljoen zwemmers per ml. Andere dingen zoals bijvoorbeeld beweeglijkheid meet die test niet.

Maar goed, als met al was dit niet waarop we gerekend hadden. In het pakket zit nog een testsetje dat we over een tijdje weer gaan proberen. (tenzij ik nu gewoon stiekem toch zwanger ben ;) )
    We moeten sowieso wachten met het opnieuw testen want mannie is ziek en heeft hoge koorts nu...

Anyway, ik kan niet zeggen of we iets aan de thuistest hebben gehad, dat weet je eigenlijk pas na écht onderzoek via de HA...

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als alles bij jullie goed is, moet je het alsnog een jaar de tijd geven voordat je zwanger bent, het is wel erg vroeg om je nu al zorgen te maken... het is niet zo dat als alles goed is het dus snel raak moet zijn. Het hangt nog van genoeg andere factoren af en een flinke dosis geluk.
    Met een cyclus van 30 dagen, er vanuit gaand dat je eisprong altijd op cyclusdag 16 is, dan heb je met die periodieke onthouding ook altijd goed gezeten, niet zo gek dat je dan niet per ongeluk zwanger bent geraakt.

Zo'n thuistest zou ik niet doen, wie zegt er of die test goed is? En het zegt inderdaad dan nog niets over de kwaliteit, je kan dan wel 80 miljoen zaadcellen hebben per ml, maar als ze niet bewegen, kan je ook niet zwanger raken.

7. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik zou inderdaad niet aan die thuistesten beginnen! Het is echt niet betrouwbaar! Als je een zaadonderzoek in het ziekenhuis hebt, gaat het allemaal volgens strenge regeltjes en moet het precies zus & zo. Om dan maar even wat in een trechtertje te kwakken :), daar kun je echt geen betrouwbare uitslag aan linken. En net wat Snoopy zegt, aantallen zeggen niks. Je kan wel ontzettend veel zaadcellen hebben, maar als er maar 5% van beweeglijk is, dan hou je erg weinig over. Of je kunt antistoffen hebben, of zaadcellen met vervormde koppen of staarten. Dus echt niet aan beginnen, die testen zijn geldklopperij! Ga dan naar de huisarts en vraag of je een zaadonderzoek mag laten doen, ookal is het maar voor je eigen gemoedsrust. Dan weet je zeker dat het goed gebeurd!

Groetjes,
    Jippie

Deel Deze Pagina