Sperma testen op DNA kwaliteit?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Roosje1992, 19 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roosje1992

Roosje1992 Nieuw lid

19 mei 2023
    2
    0
    1
    Vrouw
    Hi all,

Wij proberen inmiddels twee jaar zwanger te worden en tot nu toe geen positieve test. We zijn beide 30 en mijn man is een roker

Wat we tot nu toe als uitslag hebben
    - sperma aantal en beweeglijkheid goed
    - baarmoeder en eierstokken goed
    - om de 28 dagen ongesteld
    - ovulatie rond dag 14

Om het zware IVF traject te ontlopen probeer ik nu naar andere methodes te zoeken om toch een positieve test in handen te krijgen. Nu lees ik dat in veel landen waaronder BE en DE getest wordt op de DNA kwaliteit van het zaad ipv enkel het aantal en de beweegelijkheid en dat hier vaak duidelijk wordt of dit de oorzaak is voor de onvervulde kinderwens

Heeft iemand hier ervaring mee? En weten jullie ook hoe we daarvoor in aanmerking komen aangezien wij uit NL komen?

alvast bedankt allemaal❤️

2. Daydreamer1

3 jul 2020
    81
    28
    18
    Vrouw
    Hoi!

ik woon in België en ben bij fertiliteitskliniek in behandeling. Ze hebben bij mijn vriend zaadonderzoek gedaan. Weet niet op wat ze juist getest hebben allemaal, wij hebben maandag ons gesprek van alle onderzoeken. Ik hou je op de hoogte wat ze bij ons nu juist testen.

hoe je daar van NL uit in aanmerking mee kan komen weet ik jammer genoeg niet.

3. WWJD

WWJD Niet meer actief

Ik ken het zelf niet maar heb wel eens gehoord over een samenlevingstest. Daarbij wordt gekeken of je bms goed toegankelijk is voor de zaadcellen.

Misschien dat dat nog een idee is?

Succes en sterkte ermee. Lijkt me een lastige situatie.

4. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.356
    1.831
    113
    Vrouw
    Ja mijn man zijn zaad is op verzoek van mij ivm de miskramen ook op dna fragmentatie getest. Zijn gewone uitslagen waren altijd heel goed, enorme aantallen en genoeg beweeglijke. Toch 63% gefragmenteerd, waar je max 15% wil hebben. Zelf denk ik nog steeds dat de miskramen daardoor kwamen icm mijn oude eitjes die repareren die schade niet meer (jonge eitjes kunnen dat beter schijnbaar). Wij werden dus wel makkelijk zwanger wat ongebruikelijk is met zo'n uitslag. Roken is extreem slecht net als sauna, drugs, veel drinken, slecht eten etc.
    Mijn man was best gezond maar wel oud (na 40e gaat dit achteruit), lichte spatader in bal en wel stress. Na 6mnd supplementen was het gehalveerd en was ik zwanger van mijn zoon.
    Onderzoek werd niet vergoed vanuit zorgverzekering maar was echt niet zo duur, hooguit 100 euro. Consulten werden wel vanuit basisverzekering vergoed. Even contact opnemen met je zorgverzekering en van je huisarts een doorverwijzing vragen.
    Dit was in UZ Gent.

5. CroqueMadame

CroqueMadame Fanatiek lid

7 sep 2022
    1.233
    1.756
    113
    Off topic. Maar is je man niet bereid om te stoppen met roken? Zou voor mij echt een kei harde eis zijn voordat ze een polonaise aan mijn lijf gaan starten.

Deel Deze Pagina