Speurtocht 5/6 jaar

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MinnieJ, 9 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Ik wil in huis een speurtocht gaan doen op het partijtje van mijn zoon van dan 6 jaar, maar ik heb geen flauw idee hoe moeilijk of makkelijk het nou moet zijn voor 5/6 jarigen. Buiten durf ik niet aan (hij is over 2 weken jarig). Alhoewel ik overwoog in de uitnodiging te schrijven neem een regenjasje mee ( zo erg is regen toch niet..).

Maar goed, ik dacht ik maak een foto bijvoorbeeld van de bank en dan moeten ze in en onder de bank zoeken naar de volgende aanwijzing, dan weer een foto van een gedeelte van zijn slaapkamer o.i.d.. Of vliegen ze hier doorheen als je op die manier 10 foto's achterlaat??

Iemand nog tips voor leuke opdrachten? Ik denk zelf dat kinderen van die leeftijd een opdracht als; kruip naar de andere kant van de kamer al leuk vinden...of ga op je hoofd staan...en ik dacht ik heb 3 van die grondpuzzels, dan verdelen we ze in groepjes en wie het snelste de grondpuzzel af heeft ofzo..(krijgen ze dan ook een prijs? Eigenlijk zielig voor de kinderen die niet zo snel zijn..)

Tips welkom :) alvast bedankt

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.062
    3.857
    113
    Ik heb een soort speurtocht/quiz gedaan waarbij ze aan het einde de 'schatkist' vonden en konden openen met evenveel cadeautjes er in als er kinderen waren.
    Ik had de kist op slot gedaan met 2 cijfersloten (Action/big bazar etc.) en ze moesten de vragen op de quizkaarten goed beantwoorden om het slot te openen (dus meerkeuze antwoorden 1 t/m 4).
    Wie weet kun je zoiets doen en dan met een foto/hint erop waar ze de volgende kaart kunnen vinden.

3. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Hartstikke leuk maar zou dan niet al teveel kinderen uitnodigen omdat het dan wel snel druk/ hectisch is.

Wat voor thema vind je zoontje leuk dan kun je de opdrachten en vragen in thema doen, wil wel helpen met bedenken hoor :)

Misschien een idee om het zo te bedenken dat je het bij droog weer buiten kan doen en bij slechter weer binnen.

4. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Hij wil graag een spion zijn..is dat een te doen thema?

5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Leuk idee, niet standaard maar ik denk met je mee!!! Leuk hoor! Hou wel van een uitdaging.

6. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    In huis zijn ze zo klaar. Je zoontje kent immers alle plekken.
    Langer dan een half uur/45 min. hoeft het op die leeftijd niet te duren.
    Wij hadden de speurtocht buiten (november) met opdrachten als het oplossen van een doolhof, zoek de verschillen, in een toren (van de speeltuin) klimmen en zwaaien. rondje op het stokpaardje. Als ze de opdracht goed deden kregen ze een puzzelstukjes. 5 stukken samen vormden de foto van de plek waar de schatkist verstopt was. In de schatkist kun je net doen wat je wilt. chips, cadeautje, snoepzakje.
    Thema spion is lastig als je nog maar twee weken hebt. Wij hebben alles geplastificeerd ivm het weer.

7. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Ik overweeg misschien toch maar pizza te bakken met spelletjes zoals de stoelendans...deden we vorig jaar en was succes...ik vind het toch wat ingewikkeld klinken zo'n speurtocht haha.

Misschien ga ik eerst zo'n speurtocht oefenen in de zomer als een van mijn kleinere mannetjes jarig zijn.

Laatste vraagje...vorig jaar kregen ze een kleine prijs bij spelletjes, hoe doen anderen dat nou eigenlijk? Ik herinner me niet van feestjes toen ik klein was dat het gebeurde...dus misschien is het gewoon helemaal niet nodig. Ik vond de stoelendans al leuk genoeg, ik wou helemaal niet een prijs ofzo..

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Ben heel de avond aan het zoeken geweest en je kan echt heel veel dingen vinden!

Je kan het feestje zo doen dat het een opleiding is tot spion.
    Om te beginnen hebben ze een naam nodig.

De code naam :
    2 potten, 1 pot met papiertjes evenveel als er kinderen zijn met dieren, een andere potmet papiertjes evenveel als er kinderen zijn met kleuren, zilver, goud, rood etc. Uit elke pot 1 papiertje laten pakken en dan krijg je de code naam bijvoorbeeld, blauwe beer, zilveren vos etc

Cadeautjes:
    verstoppen in de kamer en de jarige is even weg. Bij terug komstzoekt hij rond als hij dicht bij een cadeau is roepen ze warm/ koud als het heet is moet hij goed zoeken want dan is hij er bijna.

Taart/cake:zo makkelijk en moeilijk als je wil, cakejes versieren met hoofden (spion) soesjes. Je kan ninjas uitprinten (printable ninja)

Naamkaartje:
    Kaartje uitprinten met een vakje waar ze zich zelf tekenen, code naam en specialiteit bijvoorbeeld lenig, sloten openen, goed in vermommingen etc
    Alles alvast uitprinten en de naam en specialiteiten later opschrijven. Kun je doen terwijl ze zich zelf tekenen. Daarna met plakfolie afwerken. Gaatjes maken en als ketting omhangen of speldjes kopen en opplakken en kunnen ze het vast maken aan hun kleding.

Leaserbeams:
    Met touw of schilderstape een gang afplakken van links naar rechts en boven naar onder. Ze moeten er onderdooren overheen zonder het te raken.

Wat is weg:
    Op een dienblad of tafel spullen leggen en jij moet spullen weghalen , wat is weg? Begin makkelijk met 1 ding en dan 2/3/4 dingen.

Wat ben ik:
    Plaatjes uitprinten en op de rug van een kind plakken. Het kind moet raden wie of wat hij is door vragen te stellen, kinderen mogen alleen antwoorden met ja en nee.
    Plaatjes van favoriete dingen van je zoontje, bijv dieren of superhelden

target practice
    Met pittenzakjes ( makkelijk te maken om een rechthoek van stof of fleece dubbel te vouwen, vullen met rijst en dicht te maken) je kan ze laten gooien in een doos of door een gat (gat in doos maken en op de kant zetten)

Andere variant is samen met je zoontje een poster maken, op een a3 vel een groot hoofd tekenen, een zonnebril knippen, met een blinddoek moeten ze de zonnebril zo dicht mogelijk voor de ogen zien te plakken.

Vermomming maken.
    Zoeken op internet, kon nog niet een vel vinden waar de website van werkten.
    Zoeken onder: print disguise kit

Spel:
    Kan zo niet op de naam komen, met zoute stengels op tafel laten vallen en alles wat ze kunnen pakken zonder te bewegen mogen ze opeten.

Memory:
    Samen plaatjes uitzoeken die passen bij spionnen/ spionage

Zoeken naar het einddoel:
    Bij elk spel krijgen ze een clue of een puzzel.alles gevonden kunnen ze het laatste stuk vinden.

Je kan er vanaf het begin een heel verhaal om maken. Bijvoorbeeld de verdwenen hond en moeten ze zoeken naar sporen (pootafdrukken) die leiden naar spellen.
    Samen met je zoontje een simpel verhaaltje bedenken, wie is de hond, van wie is die, waarom is die weg? Einddoel de hond weer terug vinden. Als beloning krijgen ze dan een verassing ( in te vullen naar keuze, wat lekkers of een klein cadeautje)

Party bags of dingen die je tijdens het feestje nodig hebt als onderdeel van een spel.
    Vergrootglas om sporen te zoeken
    Een pen met notieblokje (als cadeautje?)
    Kazoo/ fluitje/ roltoeter om andere spionnen te roepen wanneer ze in nood zijn
    Mini zaklamp
    Armband om andere spionnen te herkennen
    Snor

Alles is redelijk makkelijk te maken en samen te verzinnen / bij elkaar te zoeken
    Zelf kun je alles aanpassen naar wens van je zoontje en samen komen jullie vast op nog meet ideeen en uitbreidingen. (Kreeg ik ook tijdens het schrijven)

9. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Wow owly wat super creatief van jou allemaal zeg!! Wat een leuke ideeën . Ik vind die ook heel leuk van dat plaatje op iemands rug...dat is ook nog een leuke, en die zakken heb ik al, eigenlijk heb ik een doos met 4 verjaardagsspellen (zaklopen, zak die je op je hoofd moet leggen en mag er niet af vallen, lepel in mond met ei en...oh ja spijker poepen!), maar ik ga het nog even nog een keer lezen, leuke ideeën!! Bedankt :)

10. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Graag gedaan! Veel plezier met de organisatie. ( heb de ideeën zelf ook bewaard voor wanneer uk groter is)

11. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Zou jij trouwens een prijs geven? Of vinden kinderen het allemaal al leuk genoeg zonder prijs? Ik vind het zo zielig voor de kindjes die dan geen prijs krijgen..ook als ze het later krijgen in de middag..

12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Het is gezamelijk zoeken dus ik zou het zo doen dat ze allemaal wat krijgen.
    Samen alles doen, eten samen wat lekkers, aan het einde van alle spelletjes vinden ze dus de schat/ hond of wat voor draai je wil geven. Dan krijgen ze dus iets leuks en zou ik het ook bij laten, lijkt me meer dan genoeg.

Je kan het einddoel/ schat zo groot en klein maken als je wil, ik zou wat doen uit die opties wat ik gaf, last bij het thema ( een klein cadeautje bijv zaklampje vinden ze echt wel leuk, misschien nog een schatkist snoepjes doosje er bij)

Deel Deze Pagina