Hallo Dames en enkele heer, Onze zoon van net 7 heeft concentratieproblemen . We zijn bezig met doorverwijzing naar triversum voor extra begeleiding/onderzoek. Onze vermoedens liggen bij add en/of een lage verwerkingssnelheid. Hij zit nu in groep 3 en loopt nu gewoon vast, in groep 2 was het nog prima te hanteren ( al wel duidelijk anders als anders). Ze hebben het lang kunnen sturen met werkjes in stukjes "knippen" en met time timer waarna hij weer even naar juf mocht, even extra rondje lopen etc. maar nu is dat niet meer afdoende. Hij ligt achter met taal , heeft moeite met het begrijpen van verhalen, rekenen gaat redelijk omdat dat ook met fysieke methode gegeven word. Nu hebben we met school dus goed contact en hun denken graag mee. Voor nu willen we het hem in ieder geval alvast makkelijker maken met oorkappen om zich beter te kunnen concentreren. Want zoals hij zelf angeeft: alles maakt zoveel herrie in de klas. De kinderen bewegen en praten, de computers brommen etc. Nu zit ik dus in dubio wat voor oorkappen/koptelefoon voor hem het handigst is. Met hoeveel db? Ik lees 26 db voor de lagere klassen maar ook 35 db voor kinderen met ernstige concentratieproblemen/ass. Ik ben vast niet de eerst die met dit bijltje hak, wie kan mij een beetje helpen? en ook met evt. andere tips. We gebruiken al veel plaatjes om dingen duidelijk te maken. Bijv. wat er gaat gebeuren die week qua sport/speciale dingen en eten. Hij heeft een picto blaadje hangen met wakker worden, aankleden etc. omdat dat elke dag een strijd was en hij regelmatig 2 onderbroeken aandeed of een shirt vergat . Wij zijn er aan gewend om alles 2 x te zeggen. met zijn naam ervoor uiteraard anders hoort hij het zeker niet. Maar ik kan me voorstellen dat dit voor hem ook vermoeiend is, nog tips daarvoor?
Hmm wij de standaard oorkappen van Peltor. Die heeft school aangekocht en mogen de kinderen gewoon gebruiken.
Deze: Gehoorbeschermer Kind Groen - Peltor KID Het is namelijk wel fijn dat als de leerkracht je zoon bj naam noemt.. Hij dat nog wel hoort Onze dochter is er echt blij mee in ieder geval. Ze kwam dagelijks met hoofdpijn uit school voor die koptelefoon. En nog steeds draagt ze hem regelmatig.
hij registreert het zo goed als niet als ze zijn naam noemt de eerste 2 x.. dus dat is ze al gewend. hihi.. ok , die zijn du 26 db en dan kan hij nog wel iemand horen die zijn naam noemt. Ik probeer ook een beetje in te schatten hoeveel zo'n koptelefoon dan dempt.
Nou de meester moet dan wel echt net even harder dr naam roepen hoor. En als dr naam niet zegt.. Hoort ze het ook niet. Ze wordt vooral helemaal kriegel van al die kleine geluidjes.. Schuiven, snuiven, snotteren, geklets.. En elke keer als ze wat hoort moet er natuurlijk even gekeken worden. Hebben ze op school geen exemplaar liggen dta hij eens kan testen? Dat lijkt me het meest effectief.
Nee op school hebben ze alleen exemplaren van kinderen zelf. Anders ga ik op zoek naar een fysieke winkel hoor en anders bestellen we er 2 . ook niet zo'n punt ,maar ik vind het fijn om een beetje een idee te hebben.
Bij ons heeft de school die van 26 db, maar op verzoek van mijn dochter die van 35 db gekocht. Die had ik al voor mijn zoon thuis en dat vind ze prettiger, zij heeft dus een eigen koptelefoon op school.